Satellite Kid 16.06.2008 08:42:27 | |
---|
Melkein koko kitaransoittoaikanani ei ole juuri tullut vastaan plektroja jotka eivät katkeilisi (ainakin minun soitossani) vaan ennemminkin kuluisivat loppuun. Olisin äärettömän kiitollinen jos joku osaa vinkata tämmöisiä "joustavia", eikä katkeilevia plektroja. Olen vuosikaudet jo tehnyt plektrani itse mm. tyhjistä muovipurkeista; nämä ovat ainoita jotka kestävät - mutta välistä tuohonkin tympääntyy. "Ilkka Kanerva myöntää lähettäneensä tekstiviestejä ja kiistää kiistäneensä viestien lähettelyn aiemmin." |
s8na 16.06.2008 09:09:10 (muokattu 16.06.2008 09:09:31) | |
---|
"All the stuff I need is here. I just have to invent how to use them" -MacGyver |
Guildfinger 16.06.2008 09:35:50 | |
---|
Katkeilevia plekuja???! Dunlopin 0.96 mm, aniliininpunaiset, kiiltäväpintaiset namipalat ovat olleet lemppareitani pitkään. Perusplekuja ei sen enempää, mutta eivät ole katkeilleet omassa rapsutuksessani. |
arppah8 16.06.2008 09:51:39 | |
---|
Slightly OT, sain tossa eräällä keikalla taottua Dunlopin JazzIIIXL-plekun soittamalla poikki. Olin hämmentynyt. Mutta kitarahan on lyömäsoitin. God's away on business |
Point 16.06.2008 12:41:24 | |
---|
Mie en ole saanut "soittourani" aikana yhtäkään plekua katki/poikki/rikki/halki.. Korkeintaan logo on hankautunut poiskauas. Mutta jos kestävää plektraa haluat, niin kokeile Dunlopin gator grippejä. Mielellään melko paksuja. Pitäisi kestää. |
Satellite Kid 16.06.2008 13:03:08 | |
---|
Tässä taas mukavan elastinen mutta silti paksu: http://www.thomann.de/fi/dunlop_nylon_standard_10.htm Ite en jotenkaan osaa soittaa ohuilla ja lepsuilla joten olen nyt viimeisenä tykännyt tuosta jälkimmäisestä. Olisi vissiin pitänyt vähän tarkentaa, eli plektran täytyy olla sen verran lepsu että se kuitenkin taittuu. Näitä omia "patenttiplektroja" kun voi taitella vaikka U:n muotoon ja ne eivät sitten niin ikinä katkea; minkä kaupan plektrat taas tekevät - poissulkien siis tuollaiset todella jämäkät joita en käytä laisinkaan muuta kuin tietenkin basson kanssa. Mutta kiitos näistä vinkeistä, ainakin ylläoleva Dunlop menee kokeiluun ja ehkä myös se Pick Boy jos on taipuvaa sorttia. Olisi vaan aika unelma löytää plektra johon on tyytyväinen, meikäläiselle "iso juttu". "Ilkka Kanerva myöntää lähettäneensä tekstiviestejä ja kiistää kiistäneensä viestien lähettelyn aiemmin." |
Snapo 16.06.2008 13:03:33 (muokattu 16.06.2008 13:56:39) | |
---|
E: ee mitään |
Banaanimies 16.06.2008 13:03:45 (muokattu 16.06.2008 13:06:03) | |
---|
Kuinka paksuja plekuja ja kieliä käytät? Ja kuinka paljon käyt salilla? Nehän on pelkkiä muovin palasia että voi ne ronskimmankin kaverin käsissä louhiakkin. Mutta luulis jo että jonkun 3 millisen stubin kanssa saa jo aika kovaa soittaa että katkeaa. Ja eikö lerputtimet tehä semmosesta muovista joka ennemmin taipuu ku katkeaa. E: Ahaa |
Point 16.06.2008 13:06:57 | |
---|
Olisi vissiin pitänyt vähän tarkentaa, eli plektran täytyy olla sen verran lepsu että se kuitenkin taittuu. Näitä omia "patenttiplektroja" kun voi taitella vaikka U:n muotoon ja ne eivät sitten niin ikinä katkea; minkä kaupan plektrat taas tekevät - poissulkien siis tuollaiset todella jämäkät joita en käytä laisinkaan muuta kuin tietenkin basson kanssa. Siis haluat plekun joka ei ole kauhean paksu? Vai onko tarkoitus taitella plektroista kirjaimien muotoisia, eikä käyttää niitä soittamiseen? =) |
s8na 16.06.2008 13:09:58 | |
---|
Olisi vissiin pitänyt vähän tarkentaa, eli plektran täytyy olla sen verran lepsu että se kuitenkin taittuu. Noi Picboyn carbonit ei varmaan sit sovi sulle, ne ei siis taivu juuri ollenkaan. Olen viimeaikoina itsekkin käyttänyt muita plekuja. Mut se on kyl varmaan ultimaalinen vaihtis jos haluaa kestävyyttä. "All the stuff I need is here. I just have to invent how to use them" -MacGyver |
Point 16.06.2008 13:12:47 | |
---|
Koitinpa juuri taivuttaa Dunlopin 73millisen Tortexin u:n muotoon, ei hajonnut. Tortexithan ovat melko lepsuja, tuon paksuisena. |
novo 16.06.2008 13:37:19 | |
---|
Tää on ollu mulla ns. standardipleku, pyöreähkö, paksu, keskielastinen ja kuluu soittaessa: http://www.thomann.de/fi/dunlop_delrin_500_pick_magenta_set.htm Itekin käytän näitä, mutta enemmän vielä noita .96 milliä paksuja. Noita menee vaan törkeän paljon, koska kärki pyöristyy aivan liian nopeasti ainakin omassa käytössä. Soitan myös bassoa samaisilla plektroilla. Löytyisköhän samasta paksuusluokasta jotain kestävämpää materiaalia olevia plekuja? Hieno ominaisuus olisi vieläpä se, että ne tämmöisen lähmänäpin kohdalla eivät myöskään olisi yhtä luistavia sormissa, vaikka harvemmin se pleku kädestä mihinkään kimpoaa. voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii... |
Metal_Late 16.06.2008 14:17:27 (muokattu 16.06.2008 14:19:20) | |
---|
|
Johann Onn 16.06.2008 14:18:02 | |
---|
Meikäläinen on käyttänyt näitä, yli 20 vuotta jo: http://www.thomann.de/fi/shark_fin_plektren_rot.htm Ostin aikoinaan noita ihan kokeilumielessä, eri värisinä / paksuisina ja punaiset sopi mulle parhaiten. Vertasin äsken noita (= 0.55 mm) ja Dunlopin perus 0.60 mm plekua ja jälkimmäisen kanssa oli kokoajan tunne, kuin se meinaisi lähteä, sananmukaisesti käsistä. Muutenkin, se on huomattavasti jäykempi / joustamattomampi, koska on tehty eri materiaalista. Jos nyt yhtään sopivaa plekua ei löydy, ainahan voi soittaa sormilla. Ne ainakin kestää. |
Mikaelo 16.06.2008 14:28:47 | |
---|
Mulla on hopeapleku. Kyllä kestää :) Sä oot pelottavan näkönen - Rocco Longfella ,Romantikkoitkijät #41 |
Backlet 16.06.2008 14:32:51 | |
---|
Miten plekun voi edes saada katki pelkästään soittamalla? No mutta itse suosittelisin Dunlopin Jazz III:sia, kestävät vaikka miten pitkään ilman merkittävää kulumista. |
ravensoul 16.06.2008 15:15:51 | |
---|
Kokeilepa Dunlopin Ultexeja. Kestävän oloisia ovat ja ainakin nuo 0.60:t, mitä itse käytän, antaa vielä jonkin verran periksi. |
Vapour 16.06.2008 15:57:10 | |
---|
Kokeilepa Dunlopin Ultexeja. Kestävän oloisia ovat ja ainakin nuo 0.60:t, mitä itse käytän, antaa vielä jonkin verran periksi. Käytän näitä 1mm paksuisina. Joustaa hiukan vielä, eikä kuukauden aktiivisella soitolla tullut sanottavaa kulumaa. If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe. |
konehes 16.06.2008 16:02:34 | |
---|
Akkaria soittelen yleensä Fenderin thineillä. Joka keikalla ja treeneissä katkeaa vähintään yksi plektra. En ole kokenut asiaa ongelmaksi. cherub with heavy metal machine |
Miikathebest 16.06.2008 16:14:13 | |
---|
Jos katkeaminen on ongelmana, niin en ihan heti suosittelisi delriniä tai ultexiä, sillä ne eivät ole kovin joustavia - varsinkaan ultexit. Nuo jo mainotut Dunlopin perusnylonit kannattaa tarkistaa. Liikaa säröä! |