Aihe: Lespani nostaa virettä "hiukan"
1
Peku911
27.06.2008 01:05:30 (muokattu 27.06.2008 01:06:07)
Elikkäs Nyt on sellainen ongelma, että kun soittelee niin vire pysyy suhtkoht hyvin kohdillaan, mutta vähänkin kun laskee kitaran otteestaan ja palaa sitten soittamaan, niin vire on hiukan noussut ja kaikilta kieliltä suhteellisen saman verran. Tämä ei kotisoittelussa hirveästi ole nyt häirinnyt, mutta jokin on kuitenkin ilmeisesti pielessä?

Sitten kun bendaa "rutkasti" niin vire palaa hetkeksi "sen hiukan", minkä oli noussutkin.

Olen soitellut kieltämättä hiukan kylmemmässä huoneessa, kuin mitä kitara yleisesti on, mutta luulisin, että lämpötila on sielläkin aina yli 18 C. Onko vika ainoastaan kylmyydessä?

Kitarani on Gibson Les Paul 57 Reissue ja kielin Ernie Ball EB RPS Power 11-48, jos tiedoilla on mitään merkitystä? Ja siis Eb vireessä on..

Kiitoksia tuleville auttajille:)
duc
27.06.2008 01:16:16 (muokattu 27.06.2008 01:16:33)
Onkos satulaa katottu sen jälkeen kun olet nuo paksummat kielet laittanut? Sitä voi kielellä (kitaran) koittaa vähän hioa ja laittaa vaikka lyijykynästä grafiittia liukastamaan.
Peku911
27.06.2008 01:22:40 (muokattu 27.06.2008 01:23:20)
Onkos satulaa katottu sen jälkeen kun olet nuo paksummat kielet laittanut? Sitä voi kielellä (kitaran) koittaa vähän hioa ja laittaa vaikka lyijykynästä grafiittia liukastamaan.

Kitarassa on ollut lähes aina tuon paksuinen setti ja ennen ala -E oli joku ~56 tai jtn... vuosia sitten
Olen laittanut aikaisemmin kun ennen 3-kieli ei pysynyt vireessä alaspäin virittäessä, niin se ongelma hävisi silloin tuota kynä menetelmää kokeilemalla
Mando
27.06.2008 08:47:52
Olen laittanut aikaisemmin kun ennen 3-kieli ei pysynyt vireessä alaspäin virittäessä, niin se ongelma hävisi silloin tuota kynä menetelmää kokeilemalla

Jos soittohuoneen lämpötila on alle 20 astetta, niin varmasti käsien soittessa lämmittämät kielet jäähtyvät hiukan, kun jätät kitaran telineeseen. Sama tapahtuu toisinkin päin; jos virität kitaran viileässä takahuoneessa ja menet lavalle lamppujen paahteeseen, niin kitarasi vire laskee kielten lämpölaajenemisen takia. Ero on pieni, mutta havaittava.

Ja kitara on kyllä aina syytä virittää niin, että kiristät vireen kohdalleen eli virität "ylöspäin".
Artzi
27.06.2008 09:05:47
Jos soittohuoneen lämpötila on alle 20 astetta, niin varmasti käsien soittessa lämmittämät kielet jäähtyvät hiukan, kun jätät kitaran telineeseen. Sama tapahtuu toisinkin päin; jos virität kitaran viileässä takahuoneessa ja menet lavalle lamppujen paahteeseen, niin kitarasi vire laskee kielten lämpölaajenemisen takia. Ero on pieni, mutta havaittava.

Ja kitara on kyllä aina syytä virittää niin, että kiristät vireen kohdalleen eli virität "ylöspäin".

Itellä on vähän sama ongelma liimakaulaisessa washburnissa, kun kitara on päivän pari soittamatta, vire nousee kaikilla kielillä, huoneenlämmössä. Oisko probleema kaularaudassa vai missä lienee, jos se jännittäis kaulaa liikaa?
Ain't running from no one, got no one left behind. There's a million miles ahead of me, but I'm running out of time.
pekurides
27.06.2008 14:38:07

Selkeästi nuo kepukat on aivan liian vähällä huomiolla ja sen takia hiukan osoittavat mieltään.
Tunteella päin vittua.
PuNkKi
27.06.2008 14:55:59
Selkeästi nuo kepukat on aivan liian vähällä huomiolla ja sen takia hiukan osoittavat mieltään.

mulla oli tuo sama ongelma aikanaan mutta kitaran vaihdolla siitä selvisi helposti ;)
Se mikä ei tapa, sattuu aivan saatanasti.
StJerky
27.06.2008 15:37:01
Minun kellaristudiossa kaikki kitarat nostaa virettään näin kesäaikana.
Guildfinger
27.06.2008 21:10:27
Lämpötilanvaihtelusta taitaa olla kyse. Sen takia parempi virittää aina lavalla ennen keikkaa. Treenikämppäoloissa kitarat totuttelee aina vähäsen...ei sillä oo mitään väliä. Pitää vaan virittää kohdalleen, kun aloittaa treenit ja hetken kuluttua uudelleen.
heville
27.06.2008 21:46:18
Tai sitten kosteudesta. Olen ollut huomaavinani, että jos olen virittänyt kuivana aikana, ja sitten sattuukin satamaan pari päivää oikein rankasti, vire nousee melkoisesti.
Ni.
Kivijalka
27.06.2008 21:49:11
Tai ehkä olet harrastanut tällaisia temppuja viimeaikoina osana lavashowta?

http://www.youtube.com/watch?v=rDeiyx2mByo
I regret to tell you that my mental wounds are not healing. In fact, they are driving me quite insane. I shudder to think that I might be going off the rails on a train, which is quintessentially, crazy.
Peku911
29.06.2008 11:24:48

Käsittelen omaani hiukan hellemmin.
palomaeki
30.06.2008 05:41:07

Bingo! Täällä osuma!
Nyt asiaan...

Ulkokeikka, lämpöä se ~20 astetta celsiusta ja kitara ei pidä virettä ei millään vaikka useamman tunnin ständissä notkunut ennen keikkaa.
Johtuako kielten lämpölaajentumisesta tuo sitten myös?
kitara on kiva.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)