Aihe: Uutta vahvistinta?
1
flamez
13.07.2008 23:22:52
Rolandin Micro kuutiolla on tullut tähän saakka soiteltua. Nyt kun kahisevaa on alkanut kertyä, olisi tarkoitus päivittää hieman 200 euron sähkökitara aloittelijapakettia. Kuulemani mukaan paras keino parantaa soundia (esim. särö) olisi ensin uuden vahvistimen hankkiminen esim. (särö)pedaalien sijaan. Eli kun vahvistinta lähtee hakemaan niin mitä kannattaa ottaa huomioon tai mitä merkkejä kannattaisi katsella? Kotikäyttöön pääasiassa, hintaluokka ~400e. Tuollaista "Line 6 Spider Jam" olen katsellut, mutta jos on kokemuksia tuon hintaluokan vahvistimista niin antaa tulla kaikki tieto on tervetullutta!
Chieftain
13.07.2008 23:29:11

Kotisoittoon tuolla budjetillahan saa jo vaikka mitä. Peaveyn Valveking, sekä trankuista Randallin taikka Tech 21:n kanssa pärjää jo kevyesti bändisoitossa. Jos kotisoittoon vahvistinta haet, niin tuolla mikrokuutiolla pitäisi pärjätä.
"Kaiken kaikkiaan asetelmat ovat hyvät. Viisi suomalaista kolmen parhaan joukossa." (H-P. Hänninen, TV2, 14.1.2006)
kloppis
13.07.2008 23:46:44
Jos kotisoittoon vahvistinta haet, niin tuolla mikrokuutiolla pitäisi pärjätä.

Kyllähän tuo volyymitason puolesta käy oikein hyvin kotisoitteluun (itse käytän särössä jotain vajaa 1/4-osaa volumesta). Mutta ei siitä kuutiosta loppujen lopuksi paljoa mitään eri soundeja irti saa. Voisin ehkä suositella jotain Podien tyyppistä multiefektiä, millä kyllä saa soundeja rakennettuja. Esim Pocet Pod.
flamez
13.07.2008 23:54:38
Kiitos ehdotuksista. Joo eli tuolla Micro cubella on ihan hyvin pärjäilly tietty, mutta rahat olisi vahvistimeen tarkoitus sijoittaa. Lähinnä tarkoitin, että kun kuulee näitä "se merkki on huono" tyyppisiä kommentteja jostain vahvistimesta/vahvistin sarjasta/tyypistä niin minkälaisia eroja näillä eri vahvistimillä OIKEASTI on? Eli mitä niissä kannattaa vertailla (kun esim. kitarassa kannattaa kokeilla soitettavuutta)? Efektejä, yleistä soundia?
Pahoiteelut sekavuudesta ja hölmöistä kysymyksistä mutta olen oikeasti aivan pihalla vielä vahvistimista. Harmi etten itse pääse liikkeeseen kokeilemaan..
flamez
13.07.2008 23:59:38 (muokattu 14.07.2008 00:03:43)
Kyllähän tuo volyymitason puolesta käy oikein hyvin kotisoitteluun (itse käytän särössä jotain vajaa 1/4-osaa volumesta). Mutta ei siitä kuutiosta loppujen lopuksi paljoa mitään eri soundeja irti saa. Voisin ehkä suositella jotain Podien tyyppistä multiefektiä, millä kyllä saa soundeja rakennettuja. Esim Pocet Pod.

Tätä tarkoitinkin, ääntä kyllä riittää mutta soundeista en tiedä.
Onko tällaset podit sama asia kuin pedaali? Eli Kitara--POD--Vahvistin, piuhat välissä? Efektejä ja soundivaihtoehtoja noissa näyttäisi olevan aika mukavasti... Ja vaikuttaako tuollaisen efektilaitteen käytössä myös vahvistimen laatu, vai saako sillä samat soundit oli sitten micro cube tai joku kalliimpi? Jos ei, niin olisiko joku efektilaite järkevä sijoitus..?
kloppis
14.07.2008 00:05:35
Joku saa noihin kysymyksiin vastata, ketä oikeasti omistaa kyseisen laitteen ja tietää näistä jotain :). Kyllä sen Podin kai sen Kuution ja kitaran väliin saa, kuten pedaliin, mutten tiedä kuitenkaan kuinka hyvin tämä toimii.

Noi podit toimii myös kuten tavallinen vahvistin, että vaan laittaa kitaran sinne ja alkaa soittelemaan. Sen kanssa suositeltaan käytettävän kuulokeita tai jotain muita kaijuttimia. Ehkä tuo toimisi niinkin, että laittaa äänipiuhan Cuben ja Podin väliin, samalla tavalla kuin MP3-soittimen. En sitten tiedä, mitä siitä seuraa.
duc
14.07.2008 00:08:59
Njoo, no noissa Spidereissä ei kovin hyvät nuo pienemmän säröt tai pikkurosot ole, hevisäröt kyllä menettelevät. Torilta näky olevan vaikkasta tällanen 30 watin Tech 21 Trademark, pitäs lähteä paremmat soundit:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=248963
novo
14.07.2008 00:19:56
Joku saa noihin kysymyksiin vastata, ketä oikeasti omistaa kyseisen laitteen ja tietää näistä jotain :). Kyllä sen Podin kai sen Kuution ja kitaran väliin saa, kuten pedaliin, mutten tiedä kuitenkaan kuinka hyvin tämä toimii.

Noi podit toimii myös kuten tavallinen vahvistin, että vaan laittaa kitaran sinne ja alkaa soittelemaan. Sen kanssa suositeltaan käytettävän kuulokeita tai jotain muita kaijuttimia. Ehkä tuo toimisi niinkin, että laittaa äänipiuhan Cuben ja Podin väliin, samalla tavalla kuin MP3-soittimen. En sitten tiedä, mitä siitä seuraa.

Tekis mieli tuumata jotain näistä sun neuvoista, mutta oon liian väsyny =)
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
Juicy
14.07.2008 00:31:26

Onko tällaset podit sama asia kuin pedaali? Eli Kitara--POD--Vahvistin, piuhat välissä? Efektejä ja soundivaihtoehtoja noissa näyttäisi olevan aika mukavasti... Ja vaikuttaako tuollaisen efektilaitteen käytössä myös vahvistimen laatu, vai saako sillä samat soundit oli sitten micro cube tai joku kalliimpi? Jos ei, niin olisiko joku efektilaite järkevä sijoitus..?

Podit on tavallaan pelkkiä etuasteita, jotka mallintaa monia kitaranuppi/kaappi -yhdistelmiä sekä efektipedaaleja. Niitä voi vapaasti sekoitella keskenään kun haetaan jotain tiettyä soundia, vaikkapa Marsun JCM800-nuppi jollain line6 4x12-kaapilla ja läjä efektejä jos niin haluaa. Tuo on siis jos vaikka kuuntelee pelkillä kuulokkeilla, jos soittaa jonkun combovahvarin kautta niin ne kaappimallinnukset saa myös poiskin. Yksi yleinen tapa on soittaa Podin kautta päätevahvariin, joka on kytketty kitarakaappiin. Jos hommaa vaikkapa podista sen live-version niin laitetta voi ohjata midi-pedaalilaudan tapaan, eli voi vaihtaa polkaisulla vaikka kaikki mallinnukset kerralla (vaikka humpasta heviin) yms.

Itse soundeista en sano mitään, kun ei ole podeista kokemuksia. Ainakin XT ja X3-laitteilla saa jo ihan uskottavia metallisoundeja... Luulisi niiden halvempienkin olevan aloittelijalle ihan passelit, mutta veikkaan että ne ei ole microcuben kanssa ole parhaimmillaan. Kyllähän siinä se hinta/efektimäärä on aivan omaa luokkaansa, mutta toisaalta siihen ruuvailuun saattaa vierähtää tovi jos toinenkin, ennenkuin alkaa mieluista soundia löytyyn.

Minä ehdottaisin joko isompaa cubea (30x on jo paljon parempi kuin microcube) tai sitten Voxin Valvetronix -sarjasta jotka ainakin microcuben sirinät pieksee mennen tullen.
"Kauhee hevi-metalli soi päässä, eikä se vaikene"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)