Aihe: Vinkkejä straton säätämiseen
1
Krice
12.07.2008 13:51:01 (muokattu 12.07.2008 13:51:31)

Minulla on kaksi halpastratoa eli Grassrootsin ja Squerin kepit. Molempia olen modannut enemmän kuin laki sallii eli kielenohjaimet on vaihdettu rulliin, satulat on graphtechin, ja Grassrootsissa on myös string saver -satulat. Muutokset on parantaneet virettä, mutta vain osittain.

Ongelmana ei ole niinkään kampi, jonka veivaaminen pitää vireen yllättävän hyvin, mutta sitten kun bendaa niin kaikki menee pieleen. Vireen saa melko hyvin takaisin kammella "palauttamalla", mutta ihmettelen miksi bendaaminen vetää epävireeseen? Voisiko sen jotenkin estää?

Toinen pulma on kielten korkeus, koska ilmeisesti pieni radius aiheuttaa sen, että jos kielet on alhaalla niin bendaukset sammuu johonkin nauhoihin matkalla. Olisi kiva jos kielet saisi mahdollisimman matalalle. Squier varsinkin myös rämisee sen lisäksi. Molemmissa on muistaakseni 9-setin kielet ja ne tuntuu aika löysiltä eli kielten vaihtaminen 10-settiin tai 11 voisi ehkä vähentää räminää.

Molemmat instrumentit on niin huonoja itse asiassa, että en kehtaa myydä niitä:)
Jytäurpo
12.07.2008 14:26:54 (muokattu 12.07.2008 14:33:44)
Ei tohon oikeen muuta voi keksiä kun, että satula ahistaa. On muuten mukava modata noita halpiksia, omasta skujusta jäi jäljelle vain kaula. Siitä tuli tämmöinen:http://muusikoiden.net/dyn/users/43770.jpg (siis tuo strato, tele on rockingerin osista) Niin ja oman kokemuksen mukaan 10-52 setti on just passeli, ainakin ton reverse lavan kanssa tuntuu hyvältä.
"You can't judge a book by looking at the cover" - Bo Diddley R.I.P.
Peku911
12.07.2008 15:26:29
Ei tohon oikeen muuta voi keksiä kun, että satula ahistaa. On muuten mukava modata noita halpiksia, omasta skujusta jäi jäljelle vain kaula. Siitä tuli tämmöinen:http://muusikoiden.net/dyn/users/43770.jpg (siis tuo strato, tele on rockingerin osista) Niin ja oman kokemuksen mukaan 10-52 setti on just passeli, ainakin ton reverse lavan kanssa tuntuu hyvältä.

Miten kampi tuolla puolen??
Dunga
12.07.2008 15:36:07
Miten kampi tuolla puolen??

Vasuritalla SRV-tyyliin.
With my reputation... what were they thinking of?
duc
12.07.2008 15:39:41 (muokattu 12.07.2008 16:03:44)
Tuntus että se "normaalivire" on liian ylhäällä tallan kannalta. Tallan jousia löysemmälle ettei kampeilu pistä virettä liian ylös. Jos ei muu auta niin kampeilun jälkeen on varmaan sitten pakko vähän venyttää kieliä että oikea vire palautuu. Jos noissa on sellanen monen ruuvin vintaakkelitalla niin se varmaan menee vähän etukenoon tuossa oikeassa asennossa.

edit: no josko tuosta nyt sais selvää.
Peku911
12.07.2008 16:41:13
Vasuritalla SRV-tyyliin.

Juu... Selvä..
Krice
12.07.2008 18:43:50

Jos ei muu auta niin kampeilun jälkeen on varmaan sitten pakko vähän venyttää kieliä että oikea vire palautuu.

Ei kun toisinpäin just eli bendaaminen laittaa epävireeseen, ei kampi. Olen yrittänyt miettiä, että mikä niissä on niin erilaista, mutta en ole keksinyt.
Krice
12.07.2008 18:44:32

Ei tohon oikeen muuta voi keksiä kun, että satula ahistaa.

Miksi se ei ahista kun kampeaa, vain silloin kun bendaa?
duc
12.07.2008 18:46:18
No oliko tuo mun selitys sitten niin hankala ettei siitä saanut selevää. Joku muu vois yrittää paremmin sitten...
Krice
12.07.2008 18:49:02 (muokattu 12.07.2008 18:49:20)

No oliko tuo mun selitys sitten niin hankala ettei siitä saanut selevää. Joku muu vois yrittää paremmin sitten...

En saanut selvää, valitan:) Minulla on ollut tapana pitää tallaa suorassa osapuilleen kanteen nähden. En tiedä olisiko sillä sitten merkitystä, pitäisikö se laittaa reilusti etukenoon. Onko sille olemassa mitään ohjesääntöä? Luulisi, että talla palautuu samaan kohtaan oli se sitten missä asennossa tahansa. Ai niin, toisessa on 6-ruuvinen vintage-talla ja toisessa 2-point tremolo.
duc
12.07.2008 18:50:24 (muokattu 12.07.2008 18:59:48)
Itellä oli kaksitappinen suorassa Fenderin Deluxe Stratossa, ja se piti kyllä niin vireen, mutta tuossa reliikissä piti kuusitappinen pistää etukenoon... kammella saa vireen pikkuisen pieleen vieläkin, mutta bendaamalla se palautuu sitten kohdilleen.

Tuossa etukenossahan voimat vaikuttavat vähän eri suuntiin... en nyt jaksa kaivaa esiin sitä ketjua missä näistä oli juttua. Jostain Blackmoren haastattelusta taisin tuon etukenon keksiä, se kertoili pistävänsä tallan etukenoon että vire pysyy tms.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)