![]() 11.07.2008 10:32:21 | |
---|---|
Koko eilisen illan ja tän aamupäivän olen haun avulla yrittänyt nyt vähän vertailla näitä kahta vahvistinta. Selvyyttä en asiaan ole saanut. Mesa himottaisi todella paljon, koska onhan se Mesa. Tässä nyt vaan täytyy käyttää harkintaa, koska eihän se Mesan surina kaikille sovi. Oman bändin tyylisuuntaus on death/thrash-mättö, ja soundin tulee olla aggressiivinen ja murhaava. Alin vire millä soitan on normaali D-vire. Onko tuo Mesa liian löysä tollaseen aggressiivisempaan mättöön? Tietystihän Mesa on ylesisesti monipuolisempi vehje kuin Peavey(?), joka ei miinus ole, koska jotain progejuttujakin on biiseissä. Hintaeroa on Peaveyn hyväksi, ja Peavey on uusi. Mesa puolestaan on käytetty, mutta ilmeisesti hyväkuntoinen. Lisäksi Mesan mukana saa kaikkea kivaa kaveriksi. Onko toi Mesan maine ihan yhtä tyhjän kanssa? Jos vertaatte ton Piiviin ja Mesan soundia keskenään, niin millasia ne on? Clippien kuuntelua rajoittaa työkoneen rajoitukset esim. youtubeen, ja kotiläppärin äänentoisto on niin paska, ettei sillä saa mitään kuvaa muodostettua. Kertokaa ihmiset oma kantanne asiaan! Mä oon ihan ulalla. Mesa GASittais, ja jälleenmyyntiarvokin olisi käytetyllä parempi, mutta silti. Onks järkee vai ei? F@F - Thrash/death-mättöä progevivahtein | |
![]() 11.07.2008 10:43:40 (muokattu 11.07.2008 10:44:21) | |
Tuolla on keskustelua aiheesta http://www.ultimatemetal.com/forum/ … cto-5150-comparison-blends-etc.html Niin ja paras ratkaisu olisi ihan tehdä ns. koeajo molemmilla vehkeillä ja päättää sitten. Ûllatüs, üllatüs... | |
![]() 11.07.2008 10:51:03 | |
Itse en ole kumpaakaan omistanut, mutta oma kokemus kertoo seuraavaa. Peavey 5150 ja sen jatke 6505 toimii perusmetallisoundiin. Kovin monipuolinen vehje se ei oman kokemuksen mukaan ole. Mutta takuuvarma, jos sen SISO-soundin halajaa. Mesassa taaseen on hieman tummempi soundi, joka pelkältään voi olla jopa pettymys, jos tommoista SISO-perusmetallimeininkiä haluaa. Mesa tosin paljon monipuolisempi ja kliinitkin helähtelee mukavasti. Metallisoundiakin saa tiukaksi viimeistään kun boostailee OD:llä tms. Itse kääntyisin tuon Mesan kantille, mutta kannattaa nyt itse käydä molemmat katsastamassa ennen kuin mitään hommaa. Hyviä pelejä molemmat. Kuuntele kun soitan! | |
![]() 11.07.2008 11:15:23 (muokattu 11.07.2008 11:16:33) | |
Mesa himottaisi todella paljon, koska onhan se Mesa. Niin onhan se mesa ja ameriikan hirmut soittaa sillä ja metallicakin käyttää mesaa rekvisiittana Älä nyt hyvä mies mesaa osta sen takia kun se on mesa , ei se kikkeli kasva vaikka mesan omistaisit :D Oman bändin tyylisuuntaus on death/thrash-mättö, ja soundin tulee olla aggressiivinen ja murhaava. Alin vire millä soitan on normaali D-vire. Onko tuo Mesa liian löysä tollaseen aggressiivisempaan mättöön? Tietystihän Mesa on ylesisesti monipuolisempi vehje kuin Peavey(?), joka ei miinus ole, koska jotain progejuttujakin on biiseissä. Mesassa on hyvä puhdas jota peaveyssä ei edes ole :) itse en tykkää kummastakaan mutta Peaveyn sirinä on omaan korvaan aika jäätävä. Jos heat oikeasti tiukkaa soundia niin osta ENGL se on aggressiivinen, mesasta puskee aina se mesa läpi ja se on aika perhanan löysä. Onko toi Mesan maine ihan yhtä tyhjän kanssa? Jos vertaatte ton Piiviin ja Mesan soundia keskenään, niin millasia ne on? Clippien kuuntelua rajoittaa työkoneen rajoitukset esim. youtubeen, ja kotiläppärin äänentoisto on niin paska, ettei sillä saa mitään kuvaa muodostettua. Mesan maine perustuu aika pitkälti niihin vanhoihin koneisiin jotka on kovia muttei mitään metalli koneita. Mesan liidi soundi on käsite :) siinnä se on hyvä jos haluaa paksun kermaisen pihv... eikun liidisoundin. Edit: niin ja mieti sitä haluatko ostaa vahvistimen joka toimii suoraan niinkuin tahdot vai sellaisen jota joutuu vielä jollain ryydittamään.... Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" | |
![]() 11.07.2008 11:35:31 | |
Aika helppo olis vetää tämmönen tiivistys: Jos haluut hyvän death/thrash-särön etkä tarvitse muuta, osta se Peavey. Jos saada jotain muitakin saundeja, osta se Mesa. Mesasta ei pelkiltään saa yhtä tiukkaa mättösaundia kuin Peaveystä, mutta hyvältä sekin kuulostaa. Pick your poison. Käyppäs joutessas ihmettelemässä: Soulfallen ja Beautiful Betrayal | |
![]() 11.07.2008 11:39:18 | |
Aika helppo olis vetää tämmönen tiivistys: Jos haluut hyvän death/thrash-särön etkä tarvitse muuta, osta se Peavey. Jos saada jotain muitakin saundeja, osta se Mesa. Mesasta ei pelkiltään saa yhtä tiukkaa mättösaundia kuin Peaveystä, mutta hyvältä sekin kuulostaa. Pick your poison. Kyllä siitä Peaveystakin saa säädettyä sitä särön määrää ;) Mun mielestä Peavey palvelee ihan hyvin perus/hardrock ja hevimuljutuksissakin. Juu juu, on mulla oma lehmä ojassa mutta silti. Mystisesti hintahtavat romantikot #2 / The power of the riff compels me! | |
![]() 11.07.2008 11:41:48 | |
Niin onhan se mesa ja ameriikan hirmut soittaa sillä ja metallicakin käyttää mesaa Älä nyt hyvä mies mesaa osta sen takia kun se on mesa , ei se kikkeli kasva vaikka mesan omistaisit :D Mesassa on hyvä puhdas jota peaveyssä ei edes ole :) itse en tykkää kummastakaan mutta Peaveyn sirinä on omaan korvaan aika jäätävä. Jos heat oikeasti tiukkaa soundia niin osta ENGL se on aggressiivinen, mesasta puskee aina se mesa läpi ja se on aika perhanan löysä. Mesan maine perustuu aika pitkälti niihin vanhoihin koneisiin jotka on kovia muttei mitään metalli koneita. Mesan liidi soundi on käsite :) siinnä se on hyvä jos haluaa paksun kermaisen pihv... eikun liidisoundin. Edit: niin ja mieti sitä haluatko ostaa vahvistimen joka toimii suoraan niinkuin tahdot vai sellaisen jota joutuu vielä jollain ryydittamään.... Ei sitä Mesaa harkita peniksen kasvatuksen toivossa :D Oma meisseli on vielä ainakin riittänyt. Lähinnä kyselen, kun Mesa juuri ton monipuolisuuden takia kiinnostaa(kun vertaa 6505:seen). Tietysti, olenhan itse melkoinen puurokorva, ja senkin erotuksen, joka jää Peaveyn hyväksi, voi panostaa kaappiin, joka myöskin vaikuttaa soundiin melkoisesti. Kuinka löysä tuon Mesan soundi sitten oikeasti on? ENGLiltä mulla on ollut Fireball, ja särö on kyllä todella hyvä. On vaan pakko kokeilla jotain uutta :) Ei muuten harmita yhtään, ettei Metallica Rectoilla soita.. Musta Metallican soundi on aika mitäänsanomaton. F@F - Thrash/death-mättöä progevivahtein | |
![]() 11.07.2008 11:52:53 | |
Ei sitä Mesaa harkita peniksen kasvatuksen toivossa :D Oma meisseli on vielä ainakin riittänyt. Lähinnä kyselen, kun Mesa juuri ton monipuolisuuden takia kiinnostaa(kun vertaa 6505:seen). Tietysti, olenhan itse melkoinen puurokorva, ja senkin erotuksen, joka jää Peaveyn hyväksi, voi panostaa kaappiin, joka myöskin vaikuttaa soundiin melkoisesti. Kuinka löysä tuon Mesan soundi sitten oikeasti on? ENGLiltä mulla on ollut Fireball, ja särö on kyllä todella hyvä. On vaan pakko kokeilla jotain uutta :) Ei muuten harmita yhtään, ettei Metallica Rectoilla soita.. Musta Metallican soundi on aika mitäänsanomaton. Ei se Mesa NIIN löysä ole kuin mitä siitä sanotaan. Eron kyllä huomaa verrattuna vaikkapa juuri Peaveyn tai Englin vahvistimiin. Soittelin aikaisemmin Englin Powerballilla, ja äskettäin siirryin Mesan kamoihin. Hyvin olen pärjännyt ilman mitään erillisiä säröpolkimia. Eli kyllä se tiukkuus riittää, mutta saattaisi jostain ODsta silti apua olla. Lähinnä kyse on kuitenkin oman soittotatsin hienosäätämisestä, jota joutuu jokatapauksessa tekemään kun vaihtaa vahvistinta. Käyppäs joutessas ihmettelemässä: Soulfallen ja Beautiful Betrayal | |
![]() 11.07.2008 11:57:32 | |
Ei se Mesa NIIN löysä ole kuin mitä siitä sanotaan. Eron kyllä huomaa verrattuna vaikkapa juuri Peaveyn tai Englin vahvistimiin. Soittelin aikaisemmin Englin Powerballilla, ja äskettäin siirryin Mesan kamoihin. Hyvin olen pärjännyt ilman mitään erillisiä säröpolkimia. Eli kyllä se tiukkuus riittää, mutta saattaisi jostain ODsta silti apua olla. Lähinnä kyse on kuitenkin oman soittotatsin hienosäätämisestä, jota joutuu jokatapauksessa tekemään kun vaihtaa vahvistinta. Musta tossa ekassa linkissä olleessa vertailussa oli erikoista se, että jos toi kakkosklippi oli Mesa, niin siinä oli kaikista terävin särö noista. Musta se oli paras clippi, ja sitä ihmettelin, että se sitten olikin Mesa. Musta noissa muissa clipeissä se oli melko huono sellanen muhjunen soundi. F@F - Thrash/death-mättöä progevivahtein | |
![]() 11.07.2008 11:58:17 (muokattu 11.07.2008 12:00:12) | |
Ei muuten harmita yhtään, ettei Metallica Rectoilla soita.. Musta Metallican soundi on aika mitäänsanomaton. Jos soittais niin sekin riittäisi syyksi etten ostaisi sitä :P kuivempaa soundia saa hakea. Mullakin on nuppien vertailu käynnissä. Tällä hetkellä on Englin Screamer, Fireball ja Peaveyn 5150/6505 vertailun alla. Noiden clippien perusteella Mesa ja Peavey kuullostaa melko samalta, ja jos et tarvitse cleanejä niin tuleehan se halvemmaksi ostaa Peavey E. Niin ja se clippien Krank kuulosti mun korvaan huonoimmalta Vetämättömyyteni johtuu kilpirauhasen vajaatoiminnasta. | |
![]() 11.07.2008 11:59:18 | |
Ei se Mesa NIIN löysä ole kuin mitä siitä sanotaan. Eron kyllä huomaa verrattuna vaikkapa juuri Peaveyn tai Englin vahvistimiin. Soittelin aikaisemmin Englin Powerballilla, ja äskettäin siirryin Mesan kamoihin. Hyvin olen pärjännyt ilman mitään erillisiä säröpolkimia. Eli kyllä se tiukkuus riittää, mutta saattaisi jostain ODsta silti apua olla. Lähinnä kyse on kuitenkin oman soittotatsin hienosäätämisestä, jota joutuu jokatapauksessa tekemään kun vaihtaa vahvistinta. No englistä mesaan on helpompi siirtyä soitto tatsin kannalta :D Kannattaa kattoa sitä soitettavaa musikkia , edellisen postaajan allekirjoituksessa olevat pändit kun ei ole tiukinta rässiä niin tuollaiseen se mesan soundi istuu paremmin englit on taas loistavia jos hakee tarkkaa nakutusta. Se mikä minua mesassa nyppii on sen mutaisuus se ei ole niin erotteleva säröillä kuin ENGL. Itse kun soitan musaa jossa on 7-kielisen perus soinnutukseen lisätty kvintti h-kielelttä niin ne tahtoo mennä tukkoon monessa vahvarissa. Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" | |
![]() 11.07.2008 12:05:12 (muokattu 11.07.2008 12:05:56) | |
Jos heat oikeasti tiukkaa soundia niin osta ENGL se on aggressiivinen, mesasta puskee aina se mesa läpi ja se on aika perhanan löysä. Suosittelen kokeilemaan Mesoja muutenkin kuin tehdasputkilla ja kitara + piuha meiningillä. Esim. Rectosta saa halutessaan sellaista puukkoa ettei moiseen käytännössä ole edes tarvetta. Moni vahvistin on suoraan paketista Mesaa tiukempi, se on selvä juttu. Mesan idea kuitenkin on että siitä saa pienellä trimmauksella samaan aikaan todella ison ja tiukan soundin ulos, mikä esim ENGL:iden kanssa jää haaveeksi. Rectoon suosittelen seuraavaa: - päätteeseen KT77 - etuseen tung-sol tms. suuren vahvistuksen omaava - raju boosteri + gate eteen, ei mitään mietoa overdrivea - hifisteille vielä BBE:n Sonic Maximizer looppiin KT77 päättessä vaikuttaa tiukkuuteen niin paljon että boosterikaan ei ole enää "pakollinen". Tuossa kuitenkin setup jolla itse lähtisin liikenteeseen turpaanvetosoundia tavoiteltaessa. Lähes kaikkea on Rectolle syötetty ja pelivaraa tuntuu löytyvän moneen suuntaan. Dead men tell no tales. | |
![]() 11.07.2008 12:09:03 | |
No englistä mesaan on helpompi siirtyä soitto tatsin kannalta :D Kannattaa kattoa sitä soitettavaa musikkia , edellisen postaajan allekirjoituksessa olevat pändit kun ei ole tiukinta rässiä niin tuollaiseen se mesan soundi istuu paremmin englit on taas loistavia jos hakee tarkkaa nakutusta. Se mikä minua mesassa nyppii on sen mutaisuus se ei ole niin erotteleva säröillä kuin ENGL. Itse kun soitan musaa jossa on 7-kielisen perus soinnutukseen lisätty kvintti h-kielelttä niin ne tahtoo mennä tukkoon monessa vahvarissa. Hehee Päästään makuasioiden äärelle! :) Englin tiukka saundi ei juurikaan anna armoa, pakko soittaa kohdilleen kun kaikki kuuluu niin terävästi. Mesan kanssa taas joutuu pelaamaan aika tarkasti sen takia, että muuten kuulostaa helposti suttuiselta. Ja näistäkin asioista on yhtä monta mielipidettä kuin on ihmisillä peräreikiä. Meikäläisellä yksi suurimmista Mesa-kiihokkeista oli juuri tuo alapään turina, joka nyt sattuu kuulostamaan ihan pirun hyvältä. Mutta kylläpä itsekin varmaan valitsisin Englin tai Peaveyn, jos seiskakielisellä soittelisin.. Käyppäs joutessas ihmettelemässä: Soulfallen ja Beautiful Betrayal | |
![]() 11.07.2008 12:10:04 | |
Mesassa on hyvä puhdas jota peaveyssä ei edes ole :) Noh noh... Ei se Peaveyn cleani mikään paras mahdollinen ole, mutta ei todellakaan niin huono, mitä porukka antaa ymmärtää. Itselläni kokemuksia on siis 6505+:sta, aikaisempia malleja en ole kokeillut. "Vegetaristi syö kasveja. Humanisti ihmisiä." -Roman Schatz | |
![]() 11.07.2008 12:12:24 | |
Mutta kylläpä itsekin varmaan valitsisin Englin tai Peaveyn, jos seiskakielisellä soittelisin.. Entäpä 8-kielisillä? Meshuggah käytti ennen digiaikaan siirtymistä Mesoja. Aikamoista läppää tuo että alavireissä Mesa ei toimisi, sillä käytännössä kaikki Mesoilla vetelevät isommat soittokunnat pommittavat todella matalalta. Dead men tell no tales. | |
![]() 11.07.2008 12:50:39 | |
Entäpä 8-kielisillä? Meshuggah käytti ennen digiaikaan siirtymistä Mesoja. Aikamoista läppää tuo että alavireissä Mesa ei toimisi, sillä käytännössä kaikki Mesoilla vetelevät isommat soittokunnat pommittavat todella matalalta. No joo, heitin ehkä vähän ajattelemattoman lausahduksen. Itsellänihän ei ole seiskoista juurikaan kokemusta, Mesoistakin on kokeiltuna vain Dual Recto ja TriAxis. Kitarallahan on (luonnollisesti) tosi iso osa näyteltävänä siinä, että minkälaista saundia saa vehkeistä kaiveltua. Itse soitan 24,75" skaalaisella lentoveellä, enkä lähtisi kyllä droppi-Ctä alemmaksi näillä eväillä. Käyppäs joutessas ihmettelemässä: Soulfallen ja Beautiful Betrayal | |
![]() 11.07.2008 12:57:43 | |
Kyllä mun mielestä Mesa hankitaan juurikin k*rvän kasvatukseksi! Osta saman tien molemmat niin saat "hynynen-saundin" :) "Elämä ilman murhaa on kuin elämä ilman ruokaa" (toimii sarjamurhaajan sekä lihansyöjän mottona) | |
![]() 11.07.2008 12:58:04 | |
Mesan "löysyys" johtuu siitä että siitä lähtee helvetisti alamiddleä, mikä ei kuulosta "tiukalta" demppauksissa. Tästä pääsee eroon käyttämällä säröpedaalia buustina, tai käyttämällä esim. emg81-aktiivimikkejä. Se että mesa reagoisi jotenkin hitaammin soittoon, on harhaa. Peaveystä lähtee luultavasti valmiiksi sellainen scoopattu saundi joten sellaisen perusmetallisaundin saa helpommin. Vastaavasti sitten mesasta saa irti monipuolisempia soundeja, ja laulava liidisaundi on "valmiina". Nim. 6 vuotta rectifierilla soittanut. | |
![]() 11.07.2008 13:07:53 (muokattu 11.07.2008 13:14:11) | |
Mesan Recto 2 channel tai 6505+...oma lehmä ojassa, mutta 2-kanavainen on vaan helvetin paljon parempi soundinen kun noi uudemmat pöristimet. Kysy vaikka isoilta pojilta. Kysäsin asiaa joskus Harmony Centralin foorumilla (kyllä siellä joku jostain jotain tietääkin) -> http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?t=1697390 Myynnissä 2-ch Mesa Dual Rectifier!!! | |
![]() 11.07.2008 13:11:36 | |
Mutta kylläpä itsekin varmaan valitsisin Englin tai Peaveyn, jos seiskakielisellä soittelisin.. Stam1nan Hyrde ja Olkkonen käyttävät 7-kielisiä ja toinen soittaa Dual Rectolla ja toinen 5150:lla. Molemmat kuulostavat hyvältä niin livenä kuin lättynä. Vetämättömyyteni johtuu kilpirauhasen vajaatoiminnasta. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)