Aihe: Havainto: Sama elementti (V30) 2x12" vs 4x12"
1 2
JuSu
28.04.2020 22:46:29 (muokattu 28.04.2020 22:47:15)
Kaikkea sitä.

Mulla on kaikkien kaappien corolla.. tai ainakin dacia, eli Harley Bentonin 2x12", jossa Celestion V30 -elementit. Se kuulostaa oikein kivalta.

Tästä innostuneena hankin taitetun 4x12" -kaapin (koivuvaneria, peruslaadukas kotelo), jossa myös V30:t. Ajatuksena, että sama tone on steroids ja onhan 4x12" nyt miehekäs pömpeli.

Höpönpöpön. 4x12":n soundi on 2x12":een verrattuna sirisevä ja terävä. Suuntaavuus oli tiedossa, mutta myös kaapin sivussa sointi on jotenkin ontto. Alapäätä löytyy, mutta se on tosi alhaalla ja kumisevaa sorttia, mehukas alamiddle loistaa poissaolollaan.

Oma havaintoni on, että V30:t sopii 2x12":een, mutta ei 4x12":een. Makuasia tietysti, ja kuitenkin 4x12" -kaapeista about joka toinen on ladattu ko. elementeillä, joten mielipiteeni lienee väärä.

Tämä nyt alustuksena sille, että onko joku muu havainnut tai lukenut, että jotkut elementit toimivat paremmin jossain tietyissä kokoonpanoissa (1x12", 2x12" jne jne yms evvk)?

Ja mitähän perkelettä tuohon 412:een oikein kokeilisi? Greenbackit? Vai pitäisikö hankkia toinen 2x12", saisihan niistäkin aika kivan pinon.

Yllätti tämä vähän, nimittäin.
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
Vainottu
28.04.2020 22:50:13
JuSu: Kaikkea sitä.

Mulla on kaikkien kaappien corolla.. tai ainakin dacia, eli Harley Bentonin 2x12", jossa Celestion V30 -elementit. Se kuulostaa oikein kivalta.

Tästä innostuneena hankin taitetun 4x12" -kaapin (koivuvaneria, peruslaadukas kotelo), jossa myös V30:t. Ajatuksena, että sama tone on steroids ja onhan 4x12" nyt miehekäs pömpeli.

Höpönpöpön. 4x12":n soundi on 2x12":een verrattuna sirisevä ja terävä. Suuntaavuus oli tiedossa, mutta myös kaapin sivussa sointi on jotenkin ontto. Alapäätä löytyy, mutta se on tosi alhaalla ja kumisevaa sorttia, mehukas alamiddle loistaa poissaolollaan.

Oma havaintoni on, että V30:t sopii 2x12":een, mutta ei 4x12":een. Makuasia tietysti, ja kuitenkin 4x12" -kaapeista about joka toinen on ladattu ko. elementeillä, joten mielipiteeni lienee väärä.

Tämä nyt alustuksena sille, että onko joku muu havainnut tai lukenut, että jotkut elementit toimivat paremmin jossain tietyissä kokoonpanoissa (1x12", 2x12" jne jne yms evvk)?

Ja mitähän perkelettä tuohon 412:een oikein kokeilisi? Greenbackit? Vai pitäisikö hankkia toinen 2x12", saisihan niistäkin aika kivan pinon.

Yllätti tämä vähän, nimittäin.

Saattaa liittyä jotenkin kaapin rakenteeseen tai materiaaleihin. Mulla oli yhtä aikaa juurikin tuollainen Harrikan 2x12 kaappi ja Hughes & Kettnerin paremman pään 4x12 joissa oli molemmissa V30:t. Noita verratessa Harley Benton oli todella tumpun kuuloinen. Vähän kuin kaapin päällä olisi ollut pyyhe tai jotain. H&K taas potki ja murisi todella tehokkaasti. Eli aikalailla juurikin päinvastainen kokemus. :D
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause. Jos et tottele, olet päissäsi tai on päässäsi aivohalvaus.
JuSu
28.04.2020 22:56:16
Vainottu: Saattaa liittyä jotenkin kaapin rakenteeseen tai materiaaleihin. Mulla oli yhtä aikaa juurikin tuollainen Harrikan 2x12 kaappi ja Hughes & Kettnerin paremman pään 4x12 joissa oli molemmissa V30:t. Noita verratessa Harley Benton oli todella tumpun kuuloinen. Vähän kuin kaapin päällä olisi ollut pyyhe tai jotain. H&K taas potki ja murisi todella tehokkaasti. Eli aikalailla juurikin päinvastainen kokemus. :D

Kyllä se kokemus voi olla itseasiassa samaan suuntaan. En sanoisi omaa Harrikkaani tumpuksi, mutta tuo 412 taas menee sitten ihan överikireäksi ja kirkkaaksi. Harrikka on iisimpi, ehkä se jonkun korvaan jollain vahvistimella olisi tumppu. Tiedä sitten.
steelduck
28.04.2020 23:31:47

Minulla oli MesaBoogien 2x12 ja 4x12 V30 elementeillä samaan aikaan ja kyllä se 4x12 oli aivan omalla planeetallaan. Iso ja muhkea todella hieno soundi. 2x12 kuulosti AB testissä ihan hyvältä, mutta todella pieneltä ja ohuelta verrattuna 4x12 kaappiin.

Oudolta kyllä kuulostaa havaintosi. Kaverin 4x12 Marshall kaappikin v30:llä kuulostaa todella hyvältä.
MustaKissa
29.04.2020 08:48:52
Tuohon voi vaikuttaa moni asia. Kaapin sisätilavuus, materiaali, seinien paksuus, mahdolliset sisäiset demppaukset, mahdolliset resonoinnit, elementtien soundit (erot samalla mallilla samassa kaapissa voi olla huomattavia, siksi äänittäessä etsitään ja valitaan paras) jne. Omat HB 2x12" kaappini (2 kpl) on melko keskialueelta räyhäkköjä ja vähemmän alapäätä ja yks elementti on tiukka, toinen alamiddlestä vahvempi ja kolmannessa erityisen vahva piikki 2-5kHz alueella ja pieni kuoppa 1kHz tienoilla. Valmistuserästä hieman tuntuu myös riippuvan. Tosin boostaamalla 160Hz tienoilla 1Q noin 3-6dB 2x12":kin kuulostaa tyypillisen 4x12" tapaiselta miksatessa ja yleesä tuota aluetta pikemminkin leikataan, joten 2x12" voi olla jopa helpompi miksattava joissain tapauksissa.
Olipa kerran kissa, kaappi ja kitara. Ilmainen IR-paketti kitaralle: https://blackcatstechno.blogspot.com/
Entropia666
29.04.2020 09:01:54 (muokattu 29.04.2020 09:02:52)

Mulla oli HB:n 412 ja se taasen oli kumiseva ja työnti liikaa löysää alakertaa. Samat elementit eri kaapeissa kuulostaa täysin erilaisilta:

http://haje.fi/kaappitesti/

Veikkaan että se sun 412 ei oo ollu kovin kummoinen tai sitten oot jo tottunu siihen HB:n huminaan. Toi oma Carvin työntää ainakin myös läjässä pysyvää alakertaa ulos jos tarttee. Oman kokemuksen mukaan pienemmät kaapit soundaa pienemmiltä.
paskiaispaska
29.04.2020 11:23:33

Sielä voi myös joku elementti olla kytketty vahingossa vastavaiheeseen - joka syö sitä alapäätä aika tehokkaasti pois ja vaikuttaa muuhunki soundiin.
JuSu
29.04.2020 11:47:18
Entropia666: Mulla oli HB:n 412 ja se taasen oli kumiseva ja työnti liikaa löysää alakertaa. Samat elementit eri kaapeissa kuulostaa täysin erilaisilta:

http://haje.fi/kaappitesti/

Veikkaan että se sun 412 ei oo ollu kovin kummoinen tai sitten oot jo tottunu siihen HB:n huminaan. Toi oma Carvin työntää ainakin myös läjässä pysyvää alakertaa ulos jos tarttee. Oman kokemuksen mukaan pienemmät kaapit soundaa pienemmiltä.

Tuo on hyvin mielenkiintoinen tuo kaappitesti.

Kaapin pitäisi olla ihan laadukas, vaikka laatassa lukeekin Line6. On kuitenkin mitoiltaan ns. normi-slanted, materiaalina koivuvaneria ja kaapeloinnit yms. työnlaatu on ihan tip top.

Pitääpä vielä testailla.
LaMotta
29.04.2020 11:48:49 (muokattu 29.04.2020 11:49:23)

Kokonaan ei jaksa lukea mutta muuttuiko kotelon viritystaajuus? Jos on suljettu kotelo.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
JuSu
29.04.2020 11:49:53
paskiaispaska: Sielä voi myös joku elementti olla kytketty vahingossa vastavaiheeseen - joka syö sitä alapäätä aika tehokkaasti pois ja vaikuttaa muuhunki soundiin.

Tämä mulla kävi mielessä myös, tarkistin ja oikein näyttäisi olevan. Pitää vielä katsoa, että elementit on kaikki kunnossa - mittasin vain vastukset, mitkä näyttivät olevan linjassa impedanssin suhteen, mutta se ei ilmeisesti välttämättä kerro totuutta kunnosta.
JuSu
29.04.2020 11:51:54
LaMotta: Kokonaan ei jaksa lukea mutta muuttuiko kotelon viritystaajuus? Jos on suljettu kotelo.

Ei hajuakaan... =)

Mutta siis vertailtavana 2x12" ja 4x12" kotelot, samoilla tötteröillä hyvin erilainen soundi, lähinnä siis niin, että 4x12" kuulostaa kireältä ja ohuelta. Suljettuja molemmat.
LaMotta
29.04.2020 11:56:06

Viritystaajuus.
Vaihevirhe.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
JuSu
29.04.2020 11:59:31
LaMotta: Viritystaajuus.
Vaihevirhe.

Hyvä. Jos näin, niin miten korjataan, jos ylipäätään korjataan?

Menee luultavasti korkeammaksi insinööritieteeksi äkkiä. =)
LaMotta
29.04.2020 12:01:32 (muokattu 29.04.2020 17:34:49)

Vaihevirhe korjataan tekemällä elementtien kytkennät oikein.

Viritystaajuuteen vaikuttaa kotelon sisätilavuus joka pitäisi olla sama per elementti.

Elementtien kokonaisohm pitäisi olla sama molemmissa koteloissa kas kun sekin vaikuttaa soundiin.
Kefiiri
29.04.2020 12:37:42 (muokattu 29.04.2020 20:07:31)
Kajarien vaiheen eli sen, liikkuvatko kaikkien elementtien kartiot samaan suuntaan, voi tsekata paristolla.

https://www.youtube.com/watch?v=xIMHGkxw72o

Konsti on yleisesti käytössä, olen itsekin testaillut. On se silti jotenkin inhottavan tuntuista pukata tasavirtaa kajariin. Varmaan se jännitekin putoaa yhdeksästä voltista eikä paristosta saatava virta ole kauhean suuri, mutta silti... pitäisi joskus mitata paljonko tehoa kaiuttimelle tuollaisessa tempussa menee.

Diskantteja ja kovin pieniä elementtejä en uskaltaisi testata yhdeksällä voltilla, videon tyyppikin varoittaa että siinä voi käämit kärähtää.

Edit: niin voihan sen ihan laskeakin, jos oletetaan että patterin antama jännite ei kyykkää. Eikös siitä tule 4 Ohmin kajarille noin 20W ja kahdeksanohmiselle vähemmän.
En ole musiikin asiantuntija.
Entropia666
29.04.2020 12:49:41

JuSu: Tuo on hyvin mielenkiintoinen tuo kaappitesti.

Kaapin pitäisi olla ihan laadukas, vaikka laatassa lukeekin Line6. On kuitenkin mitoiltaan ns. normi-slanted, materiaalina koivuvaneria ja kaapeloinnit yms. työnlaatu on ihan tip top.

Pitääpä vielä testailla.

Käytännössähän ensimmäisen kerran havahduin tuohon HB:n kaapin heikkolaatuisuuteen kun hommasin modatun JCM800-kloonin, joka ei tullu bändisoitossa yhtään läpi vaikka bassopotikka oli nollassa. Testasin sit tuota toisen kitaristin ENGLiä yhdessä treeneissä ja ongelma katosi välittömästi. Sen jälkeen realisoin sen HB:n nopeasti ja hommasin ton Carvisen tilalle. Sillä nyt on menty ~6 vuotta, nuppina nykyään on Soldano-klooni. Molempien täyspitkien sessioissa on kaikki skebat vedetty ton Carvisen läpi ja sen on palvellut kyllä hyvin.

Seuraava testi kiinnostaisi tehdä Mesan 412 komeron ja ton Carvisen välillä. Onko tuplat kalliimpi kaappi merkittävästi parempi vai ei? Tosin Mesoissahan on custom-spekseillä tehdyt V30:t, joten testi ei ole ihan täysin reilu, mutta kuitenkin.
JuSu
29.04.2020 19:40:23
No joo.

Liekö psykoakustiikkaa vai mitä... Tänään kuitenkin avasin kaapin, varmistin kytkennät ja kokeilin tuollä patterikikalla vaiheet. Kaikki kunnossa.

Laitoin takakannen kiinni, vehkeet tulille ja hoblaa. ihan kohdallaan soundi.

Emminätiijä. Jotain tapahtui kaapissa ja/tai korvien välissä. Vaihdoin vielä vahvistimeen etuasteputket ja nyt soundi on ihan murhaa.

Hyvä päivä. Huomenna varmaan toisin. Kiitokset ajatuksiaan jakaneille.
kimurantti1
29.04.2020 22:35:36
Oletan, että 2x12 on 8ohminen ja 4x12 16 ohminen? Kaiuttimen näkemä kuorma vaikuttaa soundiin, 8 ohmin kuormalla soundaa paremmalta. Samasta syystä oon kytkenyt omaan 4x12-kaappiin about 8ohm kuorman. That said, 4x12-kaapilla lapää menee alemmas, mikä luo vaikutelman skuupatummasta terävämmästä soundista. Joidenkin vahvistimien kanssa soundaa hyvältä, toisten kanssa ei toimi yhtään. Kyllä mä saan säätää styrkkarin hanikat eri asentoon soittaessani eri kokoisilla kaapeilla.
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
JohnnyLee
29.04.2020 22:59:39 (muokattu 29.04.2020 23:01:17)

Onko tuo 4x12"-kaappi uusi ja 2x12" jo paljon soitettu?
Onko molemmissa Kiinalaiset elementit?
Kuuleeko eron mikityksessä?

Jotku väittää kuulevansa eron Brittiläisessä ja Kiinalaisessa elementissä...
Mulla on molempia ja eron havaitseminen vaatii kyllä syvempää ja tarkempaa analyysiä.
ituvirtanen
29.04.2020 23:40:04

Kefiiri: ...niin voihan sen ihan laskeakin, jos oletetaan että patterin antama jännite ei kyykkää. Eikös siitä tule 4 Ohmin kajarille noin 20W ja kahdeksanohmiselle vähemmän.

P = UI
I = U / R
P = UU / Z = 9 V x 9 V / 8 Z = 81 / 8 W = 10 W
81 / 4 W = 20 W

9 voltin paristo voi työntää piikkinä ulos noin 2 A mutta jännite laskee. Varovasti arvaten sanoisin ihan uudella paristolla ensimmäisen naksauksen menevän ehkä viiden watin päälle, jonka jälkeen elementti rajoittaa pariston jännitettä entisestään. Akkua käyttämällä asia muuttuisi merkittävästi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)