Aihe: PA:t ja impedanssi
1
elampen
20.07.2008 15:12:39 (muokattu 20.07.2008 15:14:59)

Bändillämme on käytössä pieni Craten nuppi, 160W, ja Craten kaiuttimet, jotka ovat ilmeisesti 4-ohmiset. Harkitsemme isompien ja parempien kaiuttimien ostoa, ja kytkisimme vanhat kaiuttimet monitorointia varten niiden jatkeeksi. Miten käy impedanssin, jos 8-ohmisiin kytkee 4-ohmiset? Kokonaisimpedanssin pitää olla vähintään 2 ohmia.

...tämän viestin piti mennä toiselle keskustelualueelle mutta en tiedä, kuinka kirjoittamansa viestin voi poistaa.
Kyllä elämä on ihmisen parasta aikaa.
ReBeat
20.07.2008 15:19:40

elampen
20.07.2008 16:43:19

Kiitos. Unohdin sanoa, etten ymmärrä sähkötekniikasta yhtään mitään. Tarvitsemani tieto epäilemättä löytyy tuosta taulukosta, mutta minulta puuttuvat edellytykset sen tulkitsemiseen.

Toimin aikoinaan lyhyen ajan ATK-neuvojana ja tajusin silloin, että ihmisille on hyötyä vain sellaisista neuvoista, joita he kykenevät ymmärtämään. Satunnaista avun tarvitsijaa ei auta, jos sanoo"siellähän se manuaalissa lukee" tai "opettele itse tämä asia niin et tarvitse neuvoja myöhemmin". Joskus oli kieltämättä vaikeaa itse asettua sellaisen ihmisen asemaan, joka ei tajua tietokoneista kerta kaikkiaan yhtään mitään.

Olen nyt samassa asemassa ja kysyn uudestaan: miten käy, jos 8 ohmin kajareihin kytkee 4-ohmiset - siis kumpaankin yhden? Täyttyykö 2 ohmin kokonaisimpedanssin vaatimus?
oiva tumpeloinen
20.07.2008 16:58:06
Kiitos. Unohdin sanoa, etten ymmärrä sähkötekniikasta yhtään mitään. Tarvitsemani tieto epäilemättä löytyy tuosta taulukosta, mutta minulta puuttuvat edellytykset sen tulkitsemiseen.

Toimin aikoinaan lyhyen ajan ATK-neuvojana ja tajusin silloin, että ihmisille on hyötyä vain sellaisista neuvoista, joita he kykenevät ymmärtämään. Satunnaista avun tarvitsijaa ei auta, jos sanoo"siellähän se manuaalissa lukee" tai "opettele itse tämä asia niin et tarvitse neuvoja myöhemmin". Joskus oli kieltämättä vaikeaa itse asettua sellaisen ihmisen asemaan, joka ei tajua tietokoneista kerta kaikkiaan yhtään mitään.

Olen nyt samassa asemassa ja kysyn uudestaan: miten käy, jos 8 ohmin kajareihin kytkee 4-ohmiset - siis kumpaankin yhden? Täyttyykö 2 ohmin kokonaisimpedanssin vaatimus?

Varsinkin tuossa jälkimmäisessä linkissä on todella hyvä tapa laskea kuormaa.

Sun ongelma tässä on, että kaiuttimia voidaan kytkeä sarjaan tai rinnan. Toisella tavalla sulle tulee täysin päinvastainen lopputulos kuin toisella. Nyt sun kannattaa pitää mielessä ainoastaan se vähintään 2 ohmia. Sitten hommaat ne sun jatkokaapit ja katsot, miten kytkemällä saat ne vastaamaan tuota vaatimusta. Tuossa jälkimmäisessä ketjussa laitetaan vaakariviin sarjaan kytkettävät ja pystyyn rinnan kytkettävät. Kun sulla on tiedossa tulevat ohmimäärät, katsot tuolla laskimella, että mitä sun pitää kytkeä rinnan ja mitä sarjaan. Samoilta sivuilta löytyy ohjeet noihin eri kytkentätapoihin.
elampen
20.07.2008 18:02:10

Kaapit ovat sittenkin 8-ohmiset, eli kun niihen kytkee toiset 8-ohmiset, saadaan kokonaisimpedanssiksi vaaditut 2. Sitten vain pohtimaan, mitkä olisivat 160W nupille parhaat kaiuttimet jossain tuossa 200 euron hintaluokassa. Vanhat kajarit ovat nämä,

http://www.catesmusiccenter.com/ind … p;leaf_id=170&SUBTRAP=show_node
oiva tumpeloinen
20.07.2008 18:10:39
Kaapit ovat sittenkin 8-ohmiset, eli kun niihen kytkee toiset 8-ohmiset, saadaan kokonaisimpedanssiksi vaaditut 2. Sitten vain pohtimaan, mitkä olisivat 160W nupille parhaat kaiuttimet jossain tuossa 200 euron hintaluokassa. Vanhat kajarit ovat nämä,

http://www.catesmusiccenter.com/ind … p;leaf_id=170&SUBTRAP=show_node

Jos sulla on kaksi 8 ohmista kaiutinta, sä saat kuormaksi niistä joko 4 tai 16 ohmia, riippuen, kytketkö ne rinnan vai sarjaan. Joka tapauksessa se on yli sen 2 ohmia, mikä oli vahvistimesi minimikuorma.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)