Aihe: Näinkö kaiuttimet sarjaan
1
saturnzreturn
26.07.2008 22:33:12 (muokattu 26.07.2008 22:36:23)
Olen tässä miettinyt pääni puhki kuinka 2 8ohmin kaiutinta kytketään sarjaan jotta saadaan 16ohmia silloin kun ne ovat erillisissä kaapeissa. Tällaisen teorian olen kehittänyt, kertokaa pitääkö se paikkansa:

Vahvistimesta kaiuttimen ensimmäiselle jakille menevän piuhan kärki (+) kytketään yläkaapin kaiuttimen + napaan. Toinen johdin viedään samaisen kaiuttimen - navasta saman kaapin toiselle jakille piuhan kärkeen (+). Tämä piuha kulkee alakaapin ainoalle jakille jossa piuhan kärki (+) kytketään alakaapin kaiuttimen + napaan. Saman kaiuttimen - napa johdetaan takaisin alakaapin jakin runkoon (-), josta se jatkaa matkaansa yläkaapin toisen jakin runkoon (-) ja suoraan yläkaapin ensimmäisen jakin runkoon (-) ja päätyy täten samalla ajatuskuviolla vahvistimeen.

"havainnollistava" kuva:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1313476.jpg

Anteeksi huonosta selityksestä, piirroksesta ja kuvan laadusta. Kiitos kaikista valaisevista vastauksista.
my wallet's fat and so is my head
Arabian Lauri
26.07.2008 22:44:20
Tämän linkin perässä paahdetaan lähinnä 4X12-asioista, mutta näppärästi sovellat samaa ongelmaasi:

http://www.colomar.com/Shavano/4x12wiring.html
"Some people are like Slinkies... not really good for anything, but you still can't help but smile when you see one tumble down the stairs."
Umas
27.07.2008 10:35:35

Itse tein tämän sivuston ohjeiden mukaan
tästä löytyy 2x12
http://colomar.com/Shavano/2x12wiring.html
"En mä ole sika... olen rakastunut!" -rumpali
saturnzreturn
27.07.2008 11:55:33 (muokattu 27.07.2008 11:55:53)
Itse tein tämän sivuston ohjeiden mukaan
tästä löytyy 2x12
http://colomar.com/Shavano/2x12wiring.html

Tyhmällä pätkii heti kun ne on eri kaapeissa noi elementit ja pelissä on kolme jakkia... Tosin kyllä tuo ohje sarjaankytkennästä saman kaapin sisällä ei mun mielestä teknisesti eronnut mitenkään tuosta mun piirtämästä räpellyksestä?
oiva tumpeloinen
27.07.2008 12:04:26
Tyhmällä pätkii heti kun ne on eri kaapeissa noi elementit ja pelissä on kolme jakkia... Tosin kyllä tuo ohje sarjaankytkennästä saman kaapin sisällä ei mun mielestä teknisesti eronnut mitenkään tuosta mun piirtämästä räpellyksestä?

Jos mä nyt oikein ymmärsin ton sun töherryksen, niin ihan oikein se näyttäisi olevan. Sun pitää siis kaiuttimen miinusnavasta vetää seuraavan kaiuttimen plusnapaan.
saturnzreturn
27.07.2008 12:48:29 (muokattu 27.07.2008 12:48:38)
Jos mä nyt oikein ymmärsin ton sun töherryksen, niin ihan oikein se näyttäisi olevan. Sun pitää siis kaiuttimen miinusnavasta vetää seuraavan kaiuttimen plusnapaan.

Niin siis tuota kuvaa katsoen yläkaapin miinusnavasta alakaapin + napaan, eikö? Jakin kautta toteutetaan siten, että yläkaapin miinus johdetaan alakaapille kulkevan jakin plussaan elikäs kaappipiuhan plugin kärkeen?

Hohhoh, näitä on kyllä vaikea selittää. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Eikös tuossa mun piirustuksessa nyt sitten ole tilanne se, että kahta 8 ohmin kaappia käytettäessä kuorma on 16ohmia ja pelkää alakaappia käytettäessä tietysti 8ohm? Ja yläkaappi on yksinään mykkä.
Aki
27.07.2008 13:35:27

Mikäli tuo sarjoitus tehdään ylemmän kaapin kytkimessä, ei ongelmia. Mutta vahvistimen kajariliitännät omaavat tavallisesti yhteisen maan, jolloin vahvariin tehtynä toi kytkentä ei toimis.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
saturnzreturn
28.07.2008 10:17:17
Mikäli tuo sarjoitus tehdään ylemmän kaapin kytkimessä, ei ongelmia. Mutta vahvistimen kajariliitännät omaavat tavallisesti yhteisen maan, jolloin vahvariin tehtynä toi kytkentä ei toimis.

Nyt meni hieman ohi..Mikä ylemmän kaapin kytkin? Entä mikä yhteinen maa?
Hanok
28.07.2008 10:48:47
Nyt meni hieman ohi..Mikä ylemmän kaapin kytkin? Entä mikä yhteinen maa?

Ilmeisesti Aki tarkoitti, että kytkentää ei olisi periaatteessa pakko tehdä niin että ensimmäinen ulkoinen piuha on vahvistimen ja kaapin, toinen kahden kaapin välillä. Molemmat piuhat voisivat kulkea myös vahvistimesta omaan kaappiinsa, MUTTA vain jos vahvistimen kajariliitäntöjen maat (tai miinusnavat) on eristetty toisistaan. Useissa vahvistimissa ne on ilmeisesti yhdistetty toisiinsa laitteen rungon kautta. Tässä ratkaisussa olisi joka tapauksessa sellainen puoli, että pitäisi käyttää kytkimelisiä jakkeja jos haluaisi joskus käyttää vain yhtä kaappia, sillä "normaalilla" jakilla piiri jäisi auki jos toisessa liittimessä ei olisi piuhaa.

Itse rakentaisin tuon ehkä niin, että kytkisin vahvistimen ja liittimen jakit tavanomaisesti, eli siten että tavallisilla piuhoilla kaapit tulisivat kytketyksi rinnan. Sitten rakentaisin kaksihaaraisen kaiutinpiuhan, jolla hoituisi tarvittaessa sarjaankytkentä. Siinä johtimet pitäisi kytkeä tähän tapaan:

http://hanok.stc.cx/misc/kaiutinkytkenta.GIF

Eli kaiuttimien välissä oleva johdin kulkee vahvistimeen tulevan liittimen kautta, mutta sitä ei ole kytketty mihinkään. Kullekin kaiuttimelle menevien johdinten päät on vain juotettu yhteen. Näin saadaan kolmion muotoinen kytkentä ilman ulkopuolelle näkyvää piuhaa. Tässä olisi ainakin se hyvä puoli, että vahvistinta voisi muiden kaappien kanssa käyttää huoletta, eikä kaverikaan tietämättömyyttään rikkoisi laitetta niin helposti.
saturnzreturn
29.07.2008 10:25:13
Ilmeisesti Aki tarkoitti, että kytkentää ei olisi periaatteessa pakko tehdä niin että ensimmäinen ulkoinen piuha on vahvistimen ja kaapin, toinen kahden kaapin välillä. Molemmat piuhat voisivat kulkea myös vahvistimesta omaan kaappiinsa, MUTTA vain jos vahvistimen kajariliitäntöjen maat (tai miinusnavat) on eristetty toisistaan. Useissa vahvistimissa ne on ilmeisesti yhdistetty toisiinsa laitteen rungon kautta. Tässä ratkaisussa olisi joka tapauksessa sellainen puoli, että pitäisi käyttää kytkimelisiä jakkeja jos haluaisi joskus käyttää vain yhtä kaappia, sillä "normaalilla" jakilla piiri jäisi auki jos toisessa liittimessä ei olisi piuhaa.

Itse rakentaisin tuon ehkä niin, että kytkisin vahvistimen ja liittimen jakit tavanomaisesti, eli siten että tavallisilla piuhoilla kaapit tulisivat kytketyksi rinnan. Sitten rakentaisin kaksihaaraisen kaiutinpiuhan, jolla hoituisi tarvittaessa sarjaankytkentä. Siinä johtimet pitäisi kytkeä tähän tapaan:

http://hanok.stc.cx/misc/kaiutinkytkenta.GIF

Eli kaiuttimien välissä oleva johdin kulkee vahvistimeen tulevan liittimen kautta, mutta sitä ei ole kytketty mihinkään. Kullekin kaiuttimelle menevien johdinten päät on vain juotettu yhteen. Näin saadaan kolmion muotoinen kytkentä ilman ulkopuolelle näkyvää piuhaa. Tässä olisi ainakin se hyvä puoli, että vahvistinta voisi muiden kaappien kanssa käyttää huoletta, eikä kaverikaan tietämättömyyttään rikkoisi laitetta niin helposti.

Eipä ole huono idea. Tämä kitaravahvistimeni onkin oikeastaan bassovahvistin 60-luvun lopulta ja tämä nyt rakentamani kopisto tulee bassopinoksi (sitäkin kun tulee soitettua) niin ajattelin tuota omaa toteutustapaani siksi, että koska vahvistimessa on sekä 16ohm ja 8ohm lähdöt ja asennan kaappeihin 8ohm kaiuttimet, niin kytken ne sarjaan (16ohm) ja jos joskus tarvitsen pienempää kattausta, otan käyttöön pelkän alakaapin (8ohm).

Huono puoli tässä tietysti on se, että ylemmästä kaapista tulee yksinään mykkä, ja yläkaapin kahdesta jakista jompikumpi tulee merkitä, jotta kytkennät muistaa jopa hääkeikoilla. Taidan kuitenkin tehdä kytkennät tuon oman piirtämäni mallin mukaisesti ja jos totean sen jossain vaiheessa epäkäytännölliseksi niin muutan kytkentöjä.
Aki
29.07.2008 23:26:44

Huono puoli tässä tietysti on se, että ylemmästä kaapista tulee yksinään mykkä

Ei pelkästään mykkä, vaan aika hasardiskobe putkivahvistimelle. Herkimmät nupit käräyttävät päätemuuntajansa jos ne laittaa päälle tollaseen kaappiin kytkettynä.

En suosittele tollasta kytkentää missään tapauksessa. Hanokin idea sarja-Y-piuhasta on ehdottomasti parempi. Senhän voi rakentaa myös piuhaksi jonka keskellä on plugi, vähemmän ylimääräistä reissua äänellä kuljettavana.

Useissa vahvistimissa ne (maat) on ilmeisesti yhdistetty toisiinsa laitteen rungon kautta.

Taitaa kaikissa vahvistimissa olla näin, ja lisäksi putkivahvistimissa kytkimellisinä jakkeina, jotka oikosulkee itsensä mikäli piuha ei ole kiinni.

Käsitin että tuo alkuperäisen suunnitelman yläkaapin toinen jakki olisi nimenomaan kytkimellinen ettei siitä juuri tulisi piilomiinaa putkinupeille.
saturnzreturn
30.07.2008 11:10:25
Ei pelkästään mykkä, vaan aika hasardiskobe putkivahvistimelle. Herkimmät nupit käräyttävät päätemuuntajansa jos ne laittaa päälle tollaseen kaappiin kytkettynä.

Niin siis jos kytkee pelkän yläkaapin. Eikä siinä kait kuitenkaan päätemuuntaja mee tuhkaksi? Eikös tuollaiseen kaappiin kytkeminen ole kuitenkin sama asia kun unohtaisi kytkeä vahvistimen kokonaan, eli ei saada kuormaa nupille? Eikös tällöinkin kärähdä pääteputket, eikä sentään muuntaja?

Tarttee nyt vähän miettiä tätä vielä. Vaihtoehtoja ei kuitenkaan liikaa ole kun mulla vahvistimessa ei ole kuin 1x8 ohm lähtö ja 1x16 ohmin lähtö ja kaiuttimet ovat molemmat 8 ohmia.
Kefiiri
30.07.2008 11:26:04
Tarttee nyt vähän miettiä tätä vielä.

Tuo spesiaalijohtoratkaisu olisi kyllä etevin, kun kaapit voisivat sitten kumpikin olla ihan normaaleja.

Päätemuuntajan kärähtämistä pidän ihan huomionarvoisena riskinä. Jossain välissä joku kumminkin innostuu kytkemään vahvariin sen pelkän mykän yläkaapin. Laita edes varoitusteksti kaapin liittimien viereen, mikäli päädyt mykkäkaappiratkaisuun.
Aki
30.07.2008 20:07:19

Eikä siinä kait kuitenkaan päätemuuntaja mee tuhkaksi?

On joskus niinkin käynyt.

Eikös tuollaiseen kaappiin kytkeminen ole kuitenkin sama asia kun unohtaisi kytkeä vahvistimen kokonaan, eli ei saada kuormaa nupille?

Ei oo sama. Toi on sama kuin avoin piuha. Ilman piuhaa kajarilähdössä ne jakit oikosulkee ulostulon. Tämä kai helpottaa vahvistimelle tapahtuvaa haittaa.

Täytyy tosin mainita, että moni (itsekin muutaman kerran) on yrittänyt luukuttaa putkivaffaria ilman kajaripiuhaa, jopa avoimella piuhalla, ilman että mikään on mennyt rikki. Mutta riski on silti hyvin suuri.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)