Aihe: Mikä kaappi Hiwattin dr103 reissuelle?
1 2
opaa
09.07.2008 14:32:59 (muokattu 09.07.2008 14:35:28)
Elikkä Hiwattin dr103 reissue on kutitellut jo kuukausikaupalla ja ennen pitkää sellaisen hommaan: http://www.thomann.de/fi/hiwatt_custom_100_white.htm

Jokin 4x12 takaa suljettu kaappi siis alle. Ensimmäinen mahdollisuus ja ainoa mitä olen kokeillut on Hiwattin oma kaappi Fane-elementeillä. Jotkut sanovat, että nuo ovat ainoat oikeat elementit Hiwattille? Mikään puristi en kuitenkaan ole ja nuo Hiwatt-kaapit maksavat ihan perkuleesti, torilta saisi alle puoleen hintaan esim. marsun kaappeja.

Ensinnäkin: Onko mitään (merkittävää) eroa sillä, onko marsun, hiwattin tai jonkun muun valmistajan kaappi, jos elementit ovat samat? Kun ei puhuta mistään tusinakaapeista.

Ja sitten toiseksi: Mitä elementtejä osaatte suositella vahvistimen kanssa? Joku on sanonut, että Greenbackit toimivat hyvin, joten olisiko vaikka niitä jäljittelevä Eminencen Private Jackit huono vaihtoehto?

Niistä Fane-elementeistä, millä olen vahvistinta luukuttanut, en tiedä juuri mitään, muuta kuin miltä ne kuulostaa. Jos joku tietää, mitä Fane-elementtejä Hiwatt käyttää ja miltä esim Greenbackit kuulostaa niihin verrattuna, niin siitä olisi suuri apu, että saisi hahmotettua tätä asiaa.

Edit: Niin ja blues-rock akselilla soitellaan Les Paulilla, ja napakkaa yläpäätä ja keskialuetta pitäisi löytyä soundista.
WinterMad
09.07.2008 15:25:12 (muokattu 09.07.2008 15:26:00)
Eiköhän se muitakin kaappeja syö ihan kivasti, Gilmourkin käytteli WEM:in kaappia (jossa oli tosin Fanet sisällä) sekä ihan perus 1960 Marshallia DR103:sensa parina. Ja se syntyvä soundi... :)
"luulette olevanne hienoja kun kuuntelette paljon eri tyylejä mutta oikeasti paljon kovempi saavutus on jos kuuntelee vaan kokoajan gorgorothia tai eisiidiisiitä" - sub zero
opaa
09.07.2008 15:36:32
sekä ihan perus 1960 Marshallia DR103:sensa parina.

Mitkä elementit noissa marsuissa yleensä on? G12T? Yritän rankentaa itselleni vähän käsitystä eri elementeistä, vaan niitä tuntuu olevan niin perkuleesti :p
WinterMad
09.07.2008 15:54:17
Mitkä elementit noissa marsuissa yleensä on? G12T? Yritän rankentaa itselleni vähän käsitystä eri elementeistä, vaan niitä tuntuu olevan niin perkuleesti :p

Joo G12T-75 ainakin näissä nykyisissä. Vanhemmissa taitaa olla vähän eriä.
"luulette olevanne hienoja kun kuuntelette paljon eri tyylejä mutta oikeasti paljon kovempi saavutus on jos kuuntelee vaan kokoajan gorgorothia tai eisiidiisiitä" - sub zero
Dr. Muff
09.07.2008 18:45:56 (muokattu 09.07.2008 18:46:36)
Eiköhän se muitakin kaappeja syö ihan kivasti, Gilmourkin käytteli WEM:in kaappia (jossa oli tosin Fanet sisällä) sekä ihan perus 1960 Marshallia DR103:sensa parina. Ja se syntyvä soundi... :)

Itteasiassa yhessä haastiksessa Gilmour sanoi ettei tiedä mitkä elementit wemin kaapeissa on. Veikkasi että Celestionit, mut munsta P Taylor on jossain yhteydessä sanonu et olis fanet. Se Pulsekiertueen marsukaappi oli muuten malli 1982 (400w) ja arvatenkin sisällä g12H-100.

Mut enivei. Hiwattin alle kandee pistää hyvä kaappi. Mites olis THD? Mun mielestä toimii loistavasti. Paremmin kun esim marsun komerot.
Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas
WinterMad
09.07.2008 19:26:49
- 2 WEM Super Starfinder 200 cabinets with 4×12 Fane Crescendo speakers (without metal dust caps).
- 2 Marshall JCM 800 400w cabinets with 4×12 Celestion G12M speakers.

Copypaskottu sivulta http://www.gilmourish.com/?page_id=70
Dr. Muff
10.07.2008 10:07:09 (muokattu 10.07.2008 10:08:07)
- 2 WEM Super Starfinder 200 cabinets with 4×12 Fane Crescendo speakers (without metal dust caps).
- 2 Marshall JCM 800 400w cabinets with 4×12 Celestion G12M speakers.

Copypaskottu sivulta http://www.gilmourish.com/?page_id=70

Vaikkakin toi on hyvin perehtynyt noihin niin sivusto ei silti ole aukoton.Hyvä olisi laittaa suorat lähdeviittaukset ja sitten eritellä mitkä ovat hänen omia arvauksia. Noi kamat oli pariisissa näytillä ja mulla on jossain kuvakin tosta kaapista.se on 1982 ei 1960.sitä en tiedä miksi hän kertoo sen olevan ladattu gb ämyreillä.vähän iffy homma..
Toi 1982 on hiwattin kanssa ihan jees mut silti ei olis mun eka valinta..
kojones
10.07.2008 11:08:15 (muokattu 10.07.2008 11:17:31)
Uijui, nyt on kiinnostava thread! Oon paininut nyt saman asian kanssa, ja ois jees jos toimis myös bassolla muikeasti. Wanhaan aikaan taisivat ryntätä samoilla ämyreillä kummallakin?

G12H100 on vissiin jossain Marshallin bassokaapissakin alkuperäiselementtinä.

E: Olenpa yhdenkin fullstackin nähnyt, jossa Hiwattin alla oli 2 x http://www.thomann.de/fi/harley_benton_g412s_vintage.htm
jarmo vh
10.07.2008 12:48:40
Jopas nyt! Täysin samaa olen miettinyt itsekin, paitsi, että mulla on jo DR103 ja se on vuodelta -78. Jostain ulkomaan palstalta luin, että Marshallin kaapit on liian kirkkaita Hiwattin alle ja että "ainoa oikea" on Faneilla varustettu orkkis mutta tiedä häntä. Hinta on nykyisn tosiaan aika suolainen.
Omaa nuppia olen käyttänyt vain bassolla ja bassokaapin kanssa, joten ei ole kokemusta kitarakaapeista kuin pari kertaa Marshallin läpi soitettuna ja ei se pahalta kuulostanut. Kirkkautta kyllä tosiaan riitti, ehkä vähän liikaakin. Tyyliin sopiva voisi varmaan olla joku muu vanha brittiläinen kaappi esim Sound city tai Carlsbro, jos sattuis löytymään. On se kyllä niin hyvä nuppi, että sietäis olla arvoisensa kaappi. Tietäs vaan mikä...
"I was coming home from the work when I apparently died." -Sarcofagus
whagabam
10.07.2008 14:13:56
Ei ole kokemusta noista Tube-Townin kaapeista mutta sieltä saa neljällä kympillä kaappiin kuin kaappiin Hiwatt-lookin:

http://www.tube-town.net/ttstore/pr … info/p3134_Option--HiWatt-Look.html

Ja tietty saa valita itse tolexin ja kankaan

http://www.tube-town.net/ttstore/pr … 1_TT-Marshall-Style-4-12--1960.html

Vähän tyyriimpää tietty ku perus harlipenttoni...

-W
vasurilla.
opaa
10.07.2008 23:27:43
Jostain ulkomaan palstalta luin, että Marshallin kaapit on liian kirkkaita Hiwattin alle ja että "ainoa oikea" on Faneilla varustettu orkkis mutta tiedä häntä.

Mua ei pieni kirkkaus pelota, nykyisestä soundista sitä lähinnä uupuukin. Mutta ilmeisesti ne 'ainoat oikeat' Fanet ovat sitten tummahkot elementit?

Hiwattin alle kandee pistää hyvä kaappi. Mites olis THD? Mun mielestä toimii loistavasti. Paremmin kun esim marsun komerot.

Joskus kokeillut THD:n kaappia jonkun vanhan marsunupin kanssa, ja jäi kyllä todella hyvä maku. Varmasti toimisikin, mutta mistä noita löytää? :p

Mutta mä en vielä ymmärtänyt paljonko itse komero vaikuttaa ja paljonko ämyrit. Vaikka tollanen THD vs Marsu, jos molempiin laittaa samat elementit, ja molemmat ovat takaa suljettuja, niin onko suurta eroa?
kojones
11.07.2008 00:09:34
Tänään taas testailin V30:llä ladatulla kaapilla ja on se ehkä aavistuksen kirkas, ikävällä tavalla. Greenback-fullstackiin jos olis varaa niin jytäisi. Tai G12H vois toimia myöskin.
whagabam
11.07.2008 09:39:44
Mutta ilmeisesti ne 'ainoat oikeat' Fanet ovat sitten tummahkot elementit?

Onhan Fanella tietty eri mallisia kaiuttimia niinkuin Celestionillakin, mutta kai ne yhdet on sitten ne "ainoat oikeat" Hiwatille.

Soittelin ennen Sound Cityn 120b nupilla perus marsun 1960 4x12 G12t75 ämyreillä varustetun kaapin läpi kunnes sain hommattua Sound Cityn 4x12 kaapin ladattuna 40w Fanen elementeillä. Niissä huomasi ainakin sen eron että Fanet oli huomattavasti kirkkaammat.

Mutta,
-Sehän oli Sound Cityn vahvari eikä Hiwatti.
-Kaiuttimet ei olleet "ne" kuuluisimmat Fanen mallit vaan Sound Cityn logoilla varustetut Fanen valmistamat.
-vertailukaiuttimet eli G12T-75 elementit ei kai muutenkaan ole kuuluisia heleästä yläpäästään.

Ehkä niissä Fanen kajareissa oli vähän jotain samaa luonnetta kun g12h 30 celestionissa. Oli vaan löysempi basso ja ehkä hieman pehmeämpi yläpää. Näin niinkuin mutu-tuntumalla, Fanet on jo myyty ja tietty vähän harmittaa niinkuin kaikki mistä on joutunut luopumaan...
vasurilla.
Dr. Muff
11.07.2008 10:40:20 (muokattu 11.07.2008 10:41:06)
Joskus kokeillut THD:n kaappia jonkun vanhan marsunupin kanssa, ja jäi kyllä todella hyvä maku. Varmasti toimisikin, mutta mistä noita löytää? :p

Mutta mä en vielä ymmärtänyt paljonko itse komero vaikuttaa ja paljonko ämyrit. Vaikka tollanen THD vs Marsu, jos molempiin laittaa samat elementit, ja molemmat ovat takaa suljettuja, niin onko suurta eroa?

Custom Shopistahan noita saa! Ehkä mä kokeilisin sitä thd 2x12" kaappia ennenkun tekee päätöksen 4x12 kaapin ostosta. Munsta se on paljon kivampi kantaa kun 4x12" ja soundi on kyllä iso, sekä syttyy aikaisemmin kuin 4x12". Kestää hiwattin alla vallan mainiosti. Näin siis mulla, ei ehkä muilla.

Onhan se niin että ei bentonin tai zipanetsin kaapista saa WEMiä tai Hiwattia laittamalla samat elementit. Celestion v30 on aika yleinen elementti eri valmistajien kaapeissa mut eihän ne silti samalta soundaa vaikka oliskin samat ämyrit. Siittä koklaamaan!
opaa
11.07.2008 18:48:49
Greenback-fullstackiin jos olis varaa niin jytäisi.

Tai half-stack Eminencen Greenback jäljitelmiä? Tätä oon ite vähän miettinyt, fullstackia en kyllä roudaile eikä semmonen meidän keikkapaikoille kyllä aina mahtuisikaan :p

Ehkä mä kokeilisin sitä thd 2x12" kaappia ennenkun tekee päätöksen 4x12 kaapin ostosta.

Ei kokeilemisessa mitään häviä. Onko noissa THD kaapeissa jotain tiettyä/tiettyjä elementtejä mitä niissä yleensä käytetään?
Dr. Muff
11.07.2008 21:55:30
Ei kokeilemisessa mitään häviä. Onko noissa THD kaapeissa jotain tiettyä/tiettyjä elementtejä mitä niissä yleensä käytetään?

niissä on thdn omilla spekseillä tehdyt ämyrit ja niissä on kahta erilaista sekaisin.
opaa
22.07.2008 17:51:57
Vielä vähän nostoa. Nyt kun on kuunnellut kaikki näytteet mitä on vahvistimesta saanut irti (ja ämyreistä) ja speksejä kattellut, niin mietin tällä hetkellä seuraavia vaihtoehtoja:

THT:n 4x12 (tai 2x12). Molempia pääsen toivon mukaan vähän testailemaan.

Tai sitten Jokin hyvälaatuinen suljettu 4x12 kaappi X, mihin laittaisin elementeiksi ristiin Eminence Wizardit ja Governorit. En sitten ole taas varma, että tulisiko tuosta vähän liian kirkas ämyriyhdistelmä Hiwattille. Governorit voisi vaihtaa Private Jackiin tässä tapauksessa, niitä ei tosin löydy Thomannilta.

Tällaisia mietteitä. Jos jollakin on jotain kommentoitavaa, niin olen kuulolla. Joku kaappihan se on pakko hommata, ja väkisinkin vähän sokkokaupaksi taitaa mennä.
opaa
23.07.2008 00:37:33
Nyt itse asiassa saisin hommattua Marsun JCM800 yläkaapin ilman elementtejä. Onko hyvä kaappi? Tuohon sitten vaikka ne Eminencet kiinni myöhemmin, sitäkin kerkeää miettiä.
Dr. Muff
23.07.2008 10:13:58
Nyt itse asiassa saisin hommattua Marsun JCM800 yläkaapin ilman elementtejä. Onko hyvä kaappi? Tuohon sitten vaikka ne Eminencet kiinni myöhemmin, sitäkin kerkeää miettiä.

Menettelee, mutta THD on reilusti parempisoundinen.
Niq
24.07.2008 10:15:50

E: Olenpa yhdenkin fullstackin nähnyt, jossa Hiwattin alla oli 2 x http://www.thomann.de/fi/harley_benton_g412s_vintage.htm

Ainakin jäsen Ilopertillä on moinen läjä, tosin Hiwatt-logoilla: http://muusikoiden.net/jasenet/5034

Eiköhän se kohta eksy tähän ketjuun kommentoimaan asiaa.. :)
"I have a cunning plan" -Baldrick
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)