![]() 28.02.2004 09:51:11 | |
---|---|
Moi, Vähän on tullut semmoinen mieli että jospa sittenkin kuitenkin. Eli, minkälainen tuntuma teillä enemmän musaliikkeissä juoksevilla on AC30:sten hintatasosta näissä ikäluokissa, jos nyt mietitään siistikuntoista ja toimivaa perusversiota (en tunne tarvitsevani erikoiselementtejä tms): -Uudet? -Käytetyt, mutta "ei-vintaget"? -Vintaget? Kaikkea tarkempaa nippelitietoa, tyyliin "se-ja-se vuosimalli on semmoinen mitä kannattaa varoa" saa kertoa niin paljon kuin sielu sietää! Ramalamadingdong. | |
![]() 28.02.2004 10:48:51 | |
http://www1.korksoft.com/~schem/voxheaven.htm löytyy noita kytkiksiä... Jopa yksi trankku versio 70 luvulta ja nimellä Vox AC30. heh... Ekat mallit on vähän erilaisia. Etuasteessa EF86:n, vai olikos se pelkästää AC15:ssa...? No kuitenkin ekoissa ei ole tuota top boostia eikkä pelkät volumet ja yksi treble cut potikka tonen säätöön. Myöhemmin tuli sitten top boost ja treble ja bass kytkimet ja lisää gainiä. 70-80 luvuilla tehtiin erikoisia "parannuksia" kytkentään ja näiden kehutaan olevan huonoimpia AC30:ä. 80 luvun malleissa erona mm diodi tasuri ja järeämmät suotokonkat. 1993 taisi tulla se KORG:n valmistama reissue jota pidetään helkutin hyvänä versiona alkuperäisestä. Kytkentä taitaa olla aika lailla identtinen 60 luvun top boost malliin ja osat on laadukkaita. Paremmin tietävät voivat kertoa tarkemmin. Googlella löytynee reilusti tietoa asiasta. Monet pitää edelleen parhaina noita ekoja ei top boost malleja. Olen yhden kunnostanut ja pirun hienolta se kuulosti! Hinnoista en osaa sanoa, mutta varmaan päälle parin kilon menee. Jos ostat uuden ja haluat autenttisen vox soundin valitse blue alnico kaiuttimet. Mikko | |
![]() 28.02.2004 11:21:42 | |
Itse oon katsellu kans noita AC30:siä ja suolaisen hintasia tuntuu olevan. Pari re-issue mallia on tullu vastaan. Halvin oli vähän yli 1000e ja kalliimpi oli 1600e. Kitarapajalla on yks re-issue. Tutkailin myös Ruotsin markkinoita ja siellä on paljon edullisempaa. 70-luvun voxin voi saada jo 1300 eurolla. Re-issue malleja ei oo sieltä suunnalta juuri tullu vastaan. Kannattaa katsoa www.vendolin.se . Noista "kannattaa varoa" voxeista en oikeen osaa sanoa, mutta mitä oon lukenu niin 60-luvun voxit on ei kuulemma oo kovin varma toimisia. Mutta tietysti ovat halutumpia "vintagearvon" takia. 70-luvun voxit on vissiin käytön kannalta parempia eikä niin kauhean hintaisia, ja on niissäkin vissiin soundi kohdallaan. | |
![]() 28.02.2004 11:28:01 (muokattu 28.02.2004 11:29:30) | |
Thomannillakaan ei näyttänyt ainakaan joku aika sitten enää olevan myynnissä noita, mutta tästä ei ole kauaa, kun Thomann muistaakseni pyysi tuosta Greenback-kaiuttimilla olevasta mallista 1480 euroa. Tuossa Kitarapajan Voxissa, jonka pyynti oli 1600 euroa näytti olevan juuri nuo Greenbackit. Lisäksi vahvistin näytti elämää nähneen näköiseltä. Tuon Kitarapajan Voxin melkein voisi lisätä tuonne järjettömät hintapyynnit threadiin. | |
![]() 28.02.2004 13:27:58 | |
eikse ne orangen vahvarit ole aika lähellä voxeja ja halvempia? | |
![]() 28.02.2004 16:15:06 | |
Melkein uskaltaisin olla eri mieltä siitä seikasta, että nuo 60-luvun pelit ovat epäluotettavia. Itselläni on vuosimalli -65 palvellut ilman suurempia mitään ongelmia. Tosin yksilöitähän nuo toki ovat ja vaativat kuitenkin "säännöllistä" huoltoa. Olen omistanut myös reissue AC-30:sen vuosimallia -95 ja AC-15, jonka vuotta en tiennyt, mutta se oli kuitenkin tätä Korgin aikakautta oleva peli. Näistä 30:n kanssa olikin sitten enemmän ongelmia muutaman säätö nupin juotoksien kanssa. 15 toimi aina moitteitta. Soundi puoli onkin sitten jännä homma... Periaatteessahan tuo 15 pitäisi olla "puolitehoinen" 30:n lisättynä mastervolumella ja soudin voisi olettaa olevan sama, mutta se ei ole. Ero ei ole suuri, mutta kuitenkin sen 30:n erottaa tutuksi, kun siihen on tottunut. 30:sen soundi on jotenkin paksumpi ja massiivisempi... Jos vertailisin Reissue ja -65 30:stä niin kuvailisin reissue mallia tummempisoundiseksi ja jotenkin tunkkaisemmaksi kun tuo vanha peli on. Molemmat on kuitenkin erittäin hyviä, mutta kuulostavat nekin hieman erilaiselle keskenään. Syitä tähän nyt voi tietenkin olla monia (point-to-point, putket jne...). AC-30 sen hienous on minusta se, että se antaa erinomaisen "alustan" mitä moninaisimmille soundeille, joita voi sitten etsiä erilaisista purkeista jos katsoo tarpeelliseksi ja soundi säilyy kuitenkin hyvin kasassa. Niko Solehmainen | |
![]() 28.02.2004 17:46:20 | |
Olikos sulla Jirka se reissue Greenbackeilla vai Blue-speakereilla? | |
![]() 28.02.2004 18:10:37 | |
Kaikissa on ollut / on alnico-speakerit. Niko Solehmainen | |
![]() 28.02.2004 21:47:49 | |
eikse ne orangen vahvarit ole aika lähellä voxeja ja halvempia? Kiitoksia kaikille tähänastisista kommenteista! 100 % rautalankakäyttöön mietin tuota vahvistinta... Orange käväisi mullakin mielessä - onko mitään kokemuksia/ehdotuksia/mielipiteitä niistä? Fenderhän on itsestäänselvä tsekattava myös. Toisaalta, Vox on niissä hommissa aina Vox... Ramalamadingdong. | |
![]() 28.02.2004 22:11:34 | |
Kiitoksia kaikille tähänastisista kommenteista! 100 % rautalankakäyttöön mietin tuota vahvistinta... Orange käväisi mullakin mielessä - onko mitään kokemuksia/ehdotuksia/mielipiteitä niistä? Fenderhän on itsestäänselvä tsekattava myös. Toisaalta, Vox on niissä hommissa aina Vox... siis mun tietojen mukaan musiikkiteollisuudessa on täsmälleen sama ilmiö kun farkuissa: kaikki haluaa levikset tai dieselit, vaikka halvempia ja yhtä hyviä vaihtoehtojakin on. orange on kuulemma pirun hyvä ja halvempi vaihtoehto(ko?). | |
![]() 28.02.2004 22:29:45 | |
siis mun tietojen mukaan musiikkiteollisuudessa on täsmälleen sama ilmiö kun farkuissa: kaikki haluaa levikset tai dieselit, vaikka halvempia ja yhtä hyviä vaihtoehtojakin on. orange on kuulemma pirun hyvä ja halvempi vaihtoehto(ko?). En ole orangella soitellut, mutta klippiä kuullut. Tänään juuri kokosin uutta mnet bluessia, ja oli bluesmiehen klipissä niin maukkaat saundit kuin olla ja voi! Tuli melkein mieleen mun Ashdown :) Hanki Presari ja ole tosimies! | |
![]() 29.02.2004 00:48:17 | |
Nii, munkin mielestä Zoom 505:stä lähtee ihan r0x vintaget. Tosi kool eikä mitään epätoimintavarmoja putkiakaan. | |
![]() 29.02.2004 08:49:58 | |
Vox on niissä hommissa aina Vox... Nyt sanoisin, että olet asian ytimessä! Vaikka tuon tyyppisen saundin saattaisi esim. jollain mallintavalla lelullakin saada, niin kyllähän pitkälti on myös imago ja fiilis juttu tuo Vox. Tuohon fiilikseen kuuluu jopa se Voxin haju, joka tulee siitä putkien kuumetessa... Tuli mieleeni noiden vanhojen ja uusien Voxien vertailusta, että joskus kymmenisen vuotta sitten Soundi-lehdessä oli ihan mielenkiintoinen sivun mittainen juttu, jossa vertailtiin uutta ja vanhaa Voxia. Tuon jutun perusteella ei muistaakseni saundi ero ollut valtava. | |
![]() 29.02.2004 09:00:22 (muokattu 29.02.2004 09:09:07) | |
Tuli mieleeni noiden vanhojen ja uusien Voxien vertailusta, että joskus kymmenisen vuotta sitten Soundi-lehdessä oli ihan mielenkiintoinen sivun mittainen juttu, jossa vertailtiin uutta ja vanhaa Voxia. Tuon jutun perusteella ei muistaakseni saundi ero ollut valtava. Guitar Player totesi maaliskuun 1992 vahvistinvertailun yhteydessä, että transistorisuuntaajasta huolimatta reissuemalli ei ole yhtä kovaääninen kuin originaali. "Whatever the reasons, there`s a tonal difference between this new AC30 and the 60`s model. While we didn`t have an original AC30 in the studio to make direct A/B comparisons, two of us own `60s AC30s and another had just finished recording some album tracks with one. It was our collective opinion that the new kid sounds good, but smaller and thinner than grandpa". AC30 -reissueista en tiedä, mutta se AC15 mikä mulla oli, oli kyllä melkoinen fiasko. Itse etsisin vanhaa. Rough and tough and plenty mean. | |
![]() 29.02.2004 10:07:01 | |
Tuohon saundiin ja äänen voimakkuuteen vaikuttavat monet asiat. Mm. putkilla on suuri merkitys saundiin ja tuohon äänen voimakkuuteen. Parin vuoden jälkeen kun vaihdoin kaikki alkuperäiset putket Sovtekkeihin, niin mielestäni saundi parani huomattavasti. Myös Sovtekkeja on erilaisia, kuten 12AX7WA ja 12AX7WB etuasteputkia ja EL84 ja EL84 military pääteputkia, jotka vaikuttavat myös äänen voimakkuuteen ja saundiin. | |
![]() 29.02.2004 10:18:24 | |
Orange käväisi mullakin mielessä - onko mitään kokemuksia/ehdotuksia/mielipiteitä niistä? .. Minulla on ollut nyt n. 3 kk. Orangen AD5 eli 5 wattinen pikkuinen putkikombo, josta on vain positiivista sanottavaa. AD5:sta lähtee lämmin soundi, jollaista pidetään tyypillisenä putkisoundina. Kovemmilla volyymeillä soitettaessa AD5:sta saa hyvän särön, joka muistuttaa pleksimarsujen säröä. Erillistä särökanavaa AD5:ssa ei ole kuten ei myöskään efektejä. AD5:ssa on vain volyymi ja tone-säädöt. 3 kk. voi olla tietysti liian lyhyt aika tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä Orangen laadusta, mutta ainakin tähän mennessä ei ongelmia ole minulla ollut vahvistimeni kanssa. Vielä lopuksi sanoisin, että vaikka AD5:ssa on vain 5 wattia lähtee siitä silti ääntä uskomattoman paljon noin pieneksi laitteeksi. "Rock´n Roll is Cool!" Jake T | |
![]() 29.02.2004 10:59:27 | |
100 % rautalankakäyttöön mietin tuota vahvistinta... Fenderhän on itsestäänselvä tsekattava myös. Toisaalta, Vox on niissä hommissa aina Vox... Jopa 15w Pathfinder, transistorikone kahdeksantuumaisella kaiuttimella. | |
![]() 01.03.2004 11:02:59 | |
Guitar Player totesi maaliskuun 1992 vahvistinvertailun yhteydessä, että transistorisuuntaajasta huolimatta reissuemalli ei ole yhtä kovaääninen kuin originaali. Vuodesta 1993 alkaen tehdyt AC30:set (Korgin reissuet, valmistetaan Marshallin tehtailla) on varustettu putkitasasuuntaajalla. Niitä tunnutaan pitävän 60-luvun mallien jälkeen parhaimpina. Ääntä Voxista lähtee kyllä tarpeeksi, mieluumminkin voisi olla vähän hiljaisempi. | |
![]() 01.03.2004 11:10:55 | |
Vuodesta 1993 alkaen tehdyt AC30:set (Korgin reissuet, valmistetaan Marshallin tehtailla) on varustettu putkitasasuuntaajalla. Katos pirua, tuota en muistanutkaan. Kyllä putkisuuntaaja on putkisuuntaaja, siitä ei pääse mihinkään. Rough and tough and plenty mean. | |
![]() 01.03.2004 16:49:43 | |
Kiitoksia taas kaikille uusista kommenteista. HBM: Vaikka tuon tyyppisen saundin saattaisi esim. jollain mallintavalla lelullakin saada Mallintava ei tule muutenkaan kysymykseen. Mietin vahvaria, jonka tuleva käyttöikä olisi (asianmukaisilla määräaikaishuolloilla toki) vähintään 40 vuotta, eikä mikään digitaalihärpätin tuonkaan takia kiinnosta. Vain täysputkivahvistimet kelpaavat. Jani: se AC15 mikä mulla oli, oli kyllä melkoinen fiasko. Itse etsisin vanhaa. Ihan tosi? Miksi se oli huono? Millaista soundia/soundeja hait siitä? Mä en ole sillä tavalla muotosidonnainen ihminen, että etsimäni vahvistimen pitäisi olla just ja vain ja yksinomaan se AC30; vaikka se sellainen standardi onkin, joka rupeaa jo komistamaan useimpien uudempien suomalaisten rautalankalevyjen kansia. AC15:tä olen miettinyt, mutten ole oikein nähnyt siinä pointtia, koska hintaero AC30:een on ollut suhteellisen pieni. Mitäpä mieltä olette uudemmista reissue AC30:sistä - mitkä vuodet hyviä, mitkä huonoja? Vaikka soundin pitääkin olla just sitä puhdasta hunajaa mitä rautsikkamusa edellyttää, en silti vaadi että vahvistimen pitäisi olla täysin samankuuloinen kuin vaikka '62 AC30. Vahvistinta pitää myös raaskia viedä keikoille... ;-) Tosiaan haussa on pelkkää puhdasta soundia. Säröt tulen ottamaan muualta. Ramalamadingdong. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)