Aihe: Marshall 4x12" kaappi
1
MuzaK
03.08.2008 10:27:19
Mikä mahtaa olla soundillisesti ero Marshall MG412A:n ja 1960A:n välillä? Nimenomaan jos nupiksi tyrkkäisi JCM800:n. Vastaako hintaero suoraan laatueroa?
sagge
03.08.2008 10:28:33
Vastaako hintaero suoraan laatueroa?

Luultavasti =)
Sensonic
03.08.2008 11:39:13 (muokattu 03.08.2008 11:41:05)
Mikä mahtaa olla soundillisesti ero Marshall MG412A:n ja 1960A:n välillä? Nimenomaan jos nupiksi tyrkkäisi JCM800:n. Vastaako hintaero suoraan laatueroa?

Itse suosittelisin 1960A:ta.

Miksi?

No siksi, että siitä tuskin loppuu kapasiteetti kesken vaativammassakin live -tilanteessa ja sitä pystyy ajamaan stereona, jos on käytössä stereo etuvahvari/efektilaite + stereo päättäri. Saa delayt ym. tulemaan stereona ajamalla kaappia 8 ohmin stereomoodilla.

Edit: niin, tuo kaappi toimii hyvin myös JCM800:n kanssa.
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Wolf KS-70, Wolf KS-70LX, Wolf KP3C, Wolf-SS, Wolf KLP45-FM Aram-701L Landola F6/Cut Bailing BL-05
cruel_destiny
03.08.2008 13:38:01

Miksi?

No siksi, että siitä tuskin loppuu kapasiteetti kesken vaativammassakin live -tilanteessa ja sitä pystyy ajamaan stereona, jos on käytössä stereo etuvahvari/efektilaite + stereo päättäri. Saa delayt ym. tulemaan stereona ajamalla kaappia 8 ohmin stereomoodilla.

itse ottaisin 1960TV greenbackeilla. oman kokemuksen mukaan perus 1960 ovat liian raskaan saundisia (itsehän käytän tälläistä, mutta mieli tekisi vaihtaa). Greenback on paljon pehmeämpi ja kuunneltava ystävällinen.

Jos on noin hyvä nuppi (JCM800 ihan alkupäästä, vieläpä päällekkäisillä inputeilla), niin kannattaa kaappiin sijoittaa.
Ikinä en ole Marshallin comboja testannut, mutta voin sanoa, että niissä on kyllä parhaimmat efektit omiin tarpeisiin surreal
MuzaK
03.08.2008 13:43:08
Taitaa olla siinä halpamallissa huterammat kaiuttimet, mutta onkohan itse loota sama? Sittenhän vois itse vaihtaa kajarit ja piuhoituksen.
Kyllä minäkin olen kallistumassa 1960A:han mutta se on pirun kallis, ellei saa käytettynä jostain 400:n pintaan..
Estranged
03.08.2008 13:45:34
Taitaa olla siinä halpamallissa huterammat kaiuttimet, mutta onkohan itse loota sama? Sittenhän vois itse vaihtaa kajarit ja piuhoituksen.
Kyllä minäkin olen kallistumassa 1960A:han mutta se on pirun kallis, ellei saa käytettynä jostain 400:n pintaan..

http://www.soundslive.co.uk/product~name~Marshall-1960-A~ID~1355.asp

Viitisen sataa tulee hintaa kotiovelle toimitettuna.
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." -Chuck Norris
oiva tumpeloinen
03.08.2008 15:47:33

Miksi?

Tuo sama mallimerkintä muuten löytnee myös JCM800-sarjan kaapeista, mitkä ova monoja. Eli JCM900-sarjan kaappia kannattaa etsiä, jos käytettynä etsii. Uutena etsittynä ne onpi stereomallisia nykyisin.

Tuosta stereo-ominaisuuden ilosta taas sitten voipi olla montaa mieltä. Varsinkin, kun puhutaan stereomuljutuksista. Mun mielestä siitä ei ole mitään iloa. Tuollaisessa kombinaatiossa mun mielestä ilot tulevat lähinnä kahden erilaisen soundin ajamista eri puoliin ja blendaamalla niitä sitten kivasti. Tai vaihtamalla osan elementeistä saadakseen eroja stereopäättärillä.

itse ottaisin 1960TV greenbackeilla. oman kokemuksen mukaan perus 1960 ovat liian raskaan saundisia (itsehän käytän tälläistä, mutta mieli tekisi vaihtaa). Greenback on paljon pehmeämpi ja kuunneltava ystävällinen.

Mun mielestä taas G12M saattaa monessa tilanteessa olla liian tukkoinen, mutta jokainen tietenkin makunsa mukaan. Viherselän "ongelmaksi" voi myös muodostua sen alhainen tehonkesto. Jos noita isompia nuppeja ampuu kovempaa päätesärön toivossa, voi saada myös muita savukonemaisia bonuksia mukaan. Eipä se kovin todennäköistä ole, mutta enpä itse ainakaan lähtisi kokeilemaan.

Jos on noin hyvä nuppi (JCM800 ihan alkupäästä, vieläpä päällekkäisillä inputeilla), niin kannattaa kaappiin sijoittaa.

Miten nuo eri mallisisilla inputeilla olevat JCM:t eroaa soundeiltaan? Myöhemmissä nupeissa käsittääkseni on karsittu esim. suotokonkista, mutta ensimmäiset vaaka-input JCM:t on käsittääkseni ihan samaa tavaraa kuin ne pysty-input -mallit. Mekaaninen rasitus noissa levyyn laitetuissa on tietenkin kovempi, mutta mitenköhän se mahtaa soundiin vaikuttaa?
disere_santtu
05.08.2008 12:30:38
Myöhemmissä nupeissa käsittääkseni on karsittu esim. suotokonkista, mutta ensimmäiset vaaka-input JCM:t on käsittääkseni ihan samaa tavaraa kuin ne pysty-input -mallit. Mekaaninen rasitus noissa levyyn laitetuissa on tietenkin kovempi, mutta mitenköhän se mahtaa soundiin vaikuttaa?

Joo no ei ole kyllä äänellistä eroa, ero on se että vierekkäisinputtisessa potikat ja pluginpaikat on suoraan piirilevylläkiinni, pystyinputtisessa ne on hyppylangoilla(edullisempi korjata - siksi järkisyistä haluttavampi). Mitä konkkien määrään tulee niin myöhempien konkkien sisältä löytyy tuplakonkat eli soundillista eroa ei ole, sama määrä konkkia, integroitu vain yksiköiksi - oisko ollut edullisempi ratkaisu valmistajalle? Varhaisimmat 900:etkaan ei kummemmin eroa. Myöhemmät 9-sarjalaiset toi sen huonomman maineen - taisi virtalähde kutistua vai kuinkas se meni, nyt ei googletuta =D
Won't you stay away I'll pass away a different day Won't you stay away Don't hold it against me.
Janne19691
05.08.2008 13:04:52

Joo no ei ole kyllä äänellistä eroa, ero on se että vierekkäisinputtisessa potikat ja pluginpaikat on suoraan piirilevylläkiinni, pystyinputtisessa ne on hyppylangoilla(edullisempi korjata - siksi järkisyistä haluttavampi). Mitä konkkien määrään tulee niin myöhempien konkkien sisältä löytyy tuplakonkat eli soundillista eroa ei ole, sama määrä konkkia, integroitu vain yksiköiksi - oisko ollut edullisempi ratkaisu valmistajalle? Varhaisimmat 900:etkaan ei kummemmin eroa. Myöhemmät 9-sarjalaiset toi sen huonomman maineen - taisi virtalähde kutistua vai kuinkas se meni, nyt ei googletuta =D

Kyllä ne aikaisemmatkin oli tuplakonkat (6 kpl yhteensä ) mutta niitä oli sarjaan liitetty käsittääkseni jännitekeston/luotettavuuden takia koska anodijännite huiteli suht lähellä kondensaattoreiden maksimia. Ja jos olen oikein ymmärtänyt niin myöhempien JCM800:n jännitetteitä laskettiin (joka vaikuttaa myös soundiin) jolloin voitiin myös kondensaattoreiden määrää tiputtaa.

Soundieroja on aina Marshallien kesken ollut (jopa yksilöiden, saati sitten sarjojen) ja syytä on vaikea kohdistaa yhteen asiaa kun vahvistimissa on käytetty hyvin kirjavasti erilaisia osia ja speksejä on vaihdeltu jopa mallin sisällä, kaikki kun vaikuttaa jotain.

Marshall on aina venyttänyt penniä kuten tekee kuka tahansa massavalmistaja. Valitettavasti laatu ei yleensä ainakaan nouse samalla.
Rule #1: There are no rules.
Silppuri
05.08.2008 19:06:19 (muokattu 05.08.2008 19:07:59)

Itellä oli joskus aikanaan Valvestate-sarjan 4x12 ja tuo MG on varmaan samaa sarjaa. Se vs-kaappi oli ihan fyysisiltäkiin mitoiltaan normaalia skobea pienempi ja melkein pysty yhdellä kädellä kantamaan. :) Soundi oli myös sen mukainen: kauhea bassomössö, josta ei saanut mitään selvää. Kerran sitten ihan huvikseen avasin kaapin ja elementtien magneetit oli varmaan merkkarin kokoisia... Vaihdoin sen sitten Framuksen 2x12" kaappiin ja soundi parani aika isolla harppauksella.

EDIT: Tää MG412A näyttää olevan 28-kiloinen. Normikaappi painaa baut 40 koogeetä. Kyllä se painokin aina jotain kertoo.
"I havent slept since I woke up."
muuttolintu
05.08.2008 20:42:21
Laitoin joskus MG kaappiin "green backit" ja saundi parani..mutta mutta jäi jotenkin siitä mitä hain. Noh ostin uuden kaapin "1960 ca" joka on tukevammin rakennettu ja vähän isompi samoilla elementeillä. Hyvä ostos oli mielestäni ja lähempänä sitä mitä haen. Hirveä poru ja vaikka mitä että kaivoivat marsun varastosta tämän "vanhan" version jossa on musta se..nii mikä se prkl verkko siinä edessä.
Niin tai näin mutta marsut kannattaa ostaa Englannista.

Ps. Samanlaisella "paukkulangalla" tuossa on kaiuttimet kytketty kuin joissain halvoissa vastaavissa.?..

nim. sähkö on savua
Michi
05.08.2008 21:30:56
Laitoin joskus MG kaappiin "green backit" ja saundi parani..mutta mutta jäi jotenkin siitä mitä hain. Noh ostin uuden kaapin "1960 ca" joka on tukevammin rakennettu ja vähän isompi samoilla elementeillä. Hyvä ostos oli mielestäni ja lähempänä sitä mitä haen. Hirveä poru ja vaikka mitä että kaivoivat marsun varastosta tämän "vanhan" version jossa on musta se..nii mikä se prkl verkko siinä edessä.
Niin tai näin mutta marsut kannattaa ostaa Englannista.

Ps. Samanlaisella "paukkulangalla" tuossa on kaiuttimet kytketty kuin joissain halvoissa vastaavissa.?..

nim. sähkö on savua

Mulla on itselläkin juurikin tuo MG-sarjan kaappi ihan joutavana treeniksellä tuon mössöbasson takia, ja ajattelin koittaa mitä se tekis jos laittaiskin 2 x V30 Celestionia vaikkapa siihen, ja jättäis yläosan ilman elementtejä. Toiskohan tuo lisää "ilmavuutta" sointiin, vai ihanko kuolleena syntynyt ajatus on?! Tällöin olis kaksi 2x12" kaappia käytössä, kun nyt tuo Vintage Modern murisee H&K:n Attax sarjan 2x12" toosan läpi.
-Up The Irons!-
Antti1
05.08.2008 21:32:45
Mites Michi, jos myisit molemmat ja ostaisit jonkun hyvän tilalle?
Do you believe in words like equal rights? The right to live a more than decent life.
Michi
05.08.2008 21:38:21
Mites Michi, jos myisit molemmat ja ostaisit jonkun hyvän tilalle?

Ostatko? :-P hyvällä hinnalla...

No joo, kyllähän se tuokin onpi mielessä pyörähtänyt, ja huolella...mut tähän konkurssiin ei vielä ainakaan kykene edes miettimään moista. Toki jos saan hyvän tarjouksen molemmista niin kyllähän se VM 412 -kaappi Brittilöistä alkaa houkuttaa...

Ee perhana. Nythän se pukkasi...pahan laitoit!
-Up The Irons!-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)