Aihe: Messinkiset tallapalat Telessä?
1
A.Mankinen
10.06.2008 18:05:50
Moro.
Kovasti näin suht tuoreena Telen omistajana kiinnostaisi tietää,
että millä tavoin messinkiset tallapalat muuttavat Telen soundia?
.. ja mistä sellaiset löytäisi?
Freewheeler
10.06.2008 18:53:30
Moro.
Kovasti näin suht tuoreena Telen omistajana kiinnostaisi tietää,
että millä tavoin messinkiset tallapalat muuttavat Telen soundia?
.. ja mistä sellaiset löytäisi?

Mitkä tallapalat sulla nyt on?

Messinki tuo soundiin pehmeyttä ja sustainimpaa sointia. Eli liiallinen telekirkuminen ja näkkileipä vähenee. Niitä saat lähes kaikista soitinkaupoista. Kannattaa ostaa samantien ns. kompensoidut tallapalat, ne hienosäätävät Telen virettä paremmaksi.
Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos.
A.Mankinen
10.06.2008 21:17:47 (muokattu 10.06.2008 21:24:55)
HIENOA -
juuri pehmeyttä ja sustainia olen hakemassakin!

Teleni on Fender Classic 60 ja täysin vakiovarusteissa, eli tallakin on vakiokamaa. Mikit ilmeisesti tulevat vaihtumaan jossain vaiheessa twang kingeihin, kunhan tässä nyt ensin tutustutaan lähemmin Telen sielun elämään. Käyttötarkoitukseni on muuten puhtaat kompit.

..niin ja kiitos tiedoista!
varakeef
10.06.2008 21:42:27
Soundiero on kuitenkin loppujen lopuksi häviävän pieni - näin on viimeistään silloin kun sähköt lyödään päälle. Kolmepalaiset messinkilieriöt kyllä näyttävät hyvältä, eivätkä katko kieliä.

Suosittelen Wilkinsonin/Klusonin/Göldön kevyesti vinoon porattuja lieriöitä. Edulliset, laadukkaat ja kauniit.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
McNulty
10.06.2008 21:46:14
Suosittelen Wilkinsonin/Klusonin/Göldön kevyesti vinoon porattuja lieriöitä. Edulliset, laadukkaat ja kauniit.

Wilkinsonin paloja voi myös käännellä ja säädellä, toisin kuin nuita "kiinteästi intonoituja".

Messinkisistä Telen tallapaloista sen verran vielä, että G&L:n ASAT-sarjasissa onpi 6-piece Teletallat joissa itsenäisesti säädettävät tallapalat ovat messinkiä. Ei lainkaan huono vaihtoehto "moderniksi" tallaksi.
Jii-Gee
11.06.2008 11:02:55

Soundiero on kuitenkin loppujen lopuksi häviävän pieni - näin on viimeistään silloin kun sähköt lyödään päälle.

Jep,juuri näin.Löysin pakin pohjalta messingiset tallapalat jotka ajankuluks/lähinnä ulkonäkösyistä nysväsin Stratoon tallaan,soundissa mun puuvalmisteiset korvat eivät huomanneet just mtn eroa...
kojones
11.06.2008 11:11:43
Tulee myös snadisti "zingiä" lisää. Ja kompensoidut palat ilman muuta kannattaa.
LaXu
11.06.2008 11:15:09
Soundiero on kuitenkin loppujen lopuksi häviävän pieni - näin on viimeistään silloin kun sähköt lyödään päälle. Kolmepalaiset messinkilieriöt kyllä näyttävät hyvältä, eivätkä katko kieliä.

Samat kokemukset mullakin. Mulla on Yamahan telemallisessa skebass tuo Wilkinsonin talla juurikin noilla käänneltävillä tallapaloilla. Vähän vittumainen säätää, mutta parempi kuin tavalliset 3:n tallapalan systeemit.
Mando
11.06.2008 11:25:14
Itse vaihdoin vuosien ja vuosien jälkeen raskaan kuusipalaisen tallan perinnetallaan ja väkersin itse 8 euron tarvikepaloista viilamalla ja teräsvillalla hiomalla kompensoidut palat. Tulos näkyy omissa kuvissa.

Soundi muuttui hiukan raikkaammaksi, mutta samalla riipivyys hellitti. Soundissa on enemmän twangia ja se on "vähemmän ennustettava" ts. eri asemista soittaessa kitara kuulostaa erilaiselta.
Muutos on kaiken kaikkiaan aika pieni, mutta minun kannaltani se vei sointia parempaan suuntaan; juuri sinne "oikeaan" telesoundiin päin. Jonkun toisen mielestä se tasaisempi, säännöllisempi sointi on varmaan parempi vahtoehto...
jra
11.06.2008 13:36:35
Itse vaihdoin vuosien ja vuosien jälkeen raskaan kuusipalaisen tallan perinnetallaan ja väkersin itse 8 euron tarvikepaloista viilamalla ja teräsvillalla hiomalla kompensoidut palat. Tulos näkyy omissa kuvissa.

Jos sattuu olemaan kompensoimattomat perinnemessinkipalat, niin messinki on sen verran pehmeää että kompensointi on tosiaan helppo tehdä itsekin. Viilasin omiin ylä-e:n kohdalle yhteen palaan viisteen kun vinoonporauskomp. ei aivan riittänyt. Toimi hyvin ja nyt intonaatio on kohdallaan.
A.Mankinen
12.06.2008 17:27:00
Jos sattuu olemaan kompensoimattomat perinnemessinkipalat, niin messinki on sen verran pehmeää että kompensointi on tosiaan helppo tehdä itsekin.

Hieman tuo kompensoitujen tallapalojen käsite on vielä hakusessa,
eli siis lieriön muotoista tallapalaa viilataan tasaiseksi kohdasta josta kieli kulkee.
Vai kuinka? Entä kuinka paljon?
Traditional
12.06.2008 17:41:17
Minulla on tuossa customissa messinkinen kokopala ja ainakin hienovireeseen vaikuttaa positiivisesti.
Musical violence since '05 Kiinnostaisiko Valvetronix?
Mando
12.06.2008 21:21:38
Hieman tuo kompensoitujen tallapalojen käsite on vielä hakusessa,
eli siis lieriön muotoista tallapalaa viilataan tasaiseksi kohdasta josta kieli kulkee.
Vai kuinka? Entä kuinka paljon?

Itse tein niin, että ensin viilasin pyöreän palan päälle pari milliä leveän tasaisen alueen. Sttten tein viisteet niin, että toinen kieli jää tämän tasaisen alueen etureunan varaan ja toinen takareunan varaan.
Mitään teräviä kantteja ei tietenkään saa jättää, vaan muodot täytyy lopuksi pyöristellä ja kiillottaa sileiksi. Muuten katkoo kielet.
Kehoitan edelleenkin vilkaisemaan tuolta minun nimimerkin takaa löytyvää kuvaa!
A.Mankinen
04.08.2008 16:51:00

Tuollaisethan sitä tuli sitten hankittua ja tyytyväisyyteni on suuri.
Akustiseen soundiin tuli pehmeyttä ja rauhallisuutta, mutta niin kuin täällä mainittiinkin, sähköjen kanssa ero vakiopaloihin on aika pieni. Mutta eroa kuitenkin on ja tyylikkääthän ne ovat kuin mitkä!
Ulkonäöllisistä syistä en ole kompensointiin vielä lähtenyt. Lisäksi hienovireasiakin tuntuu olevan suht kunnossa, joten näillä mennään - ainakin toistaiseksi.
Kiitos teille informaatiosta!
rrroope
06.08.2008 15:09:11
varakeef
06.08.2008 15:12:02
http://www.thomann.de/fi/goeldo_tlv1m_harmonicbridge.htm

olisiko nuo laadukkaat?

Nuo ovat juuri ne kauniit, hyvät ja edulliset, joita ylempänä kehuskelin.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
A.Mankinen
06.08.2008 19:27:01
http://www.thomann.de/fi/goeldo_tlv1m_harmonicbridge.htm

Juuri nuo löytyvät myös minulta - suosittelen!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)