Aihe: Bassovahvistimen käyttö kitaravahvistimena?
1 2
Mausoleumi
05.05.2007 11:26:46
Morjens

Kuten otsikko kertoo, tuollainen ajatus on pikkuhiljaa kytenyt mielessä. Joku saattaisi kysyä että WTF - pitääkö kaikki tehdä vaikeimman mukaan, kun kerran niitä kitaravahvistimiakin saa kaupasta.

Pointti miksi mietin tätä on seuraava: puhtaan kanavan putkisoundi luukutus volyymilla vaan kuulostaa niin ######## hyvältä, ilman pa:ta, efektejä tai mitään muutakaan ylimääräistä. Eli kitara, alatehoiset PAFit, kaapeli ja styrkka. Mahtava kokemus on vääntää ne nupit kaakkoon ja todeta että tällä kertaa setti ei kierrä kuten perusgain ahdetuilla putkinupeilla soitettaessa. Pieni tuhina taustalla ja kun sitten läimäsee niitä kieliä, niin..ei todellakaan `steriiliä` soundia hakevalle, mutta jos OS rokkisoundi kolahtaa, niin tuossa on piste.

100 W täysputki fenderini puhtaan kanavan soundi tulee ukkosen paineella suht `selvänä` kaakkokierroksille asti. Kuitenkin sitä tehoreserviä voisi olla hieman enemmänkin >100W, koska en piristä soundia pedaaleilla.

Eli jotain DR201, DR401? -malleja mietin. Kitarastyrkkina varmaan ihan kunnon helvetin koneita. Tehoa reservissä ja signaali luultavasti säilyy suoraviivaisena yli 100 W teholla soitettunakin. Alataajuuksia suosivampia malleja, mutta ehkäpä se voisi olla hyväkin asia luukutusvolyymeilla soitettaessa.

Joo, eihän tuollaisilla voluumeilla soittaminen jatkuvalla syötöllä fiksua ole, mutta aina silloin tällöin muutama revityssessio piristää kummasti mieltä.

Kokemuksia ko. kamoista, tai ORANGE TR 200 kitaranupista?
Nap-nap-naali
L4t3
05.05.2007 15:37:03
En tiiä, mutta Josh Hommehan veteli Ampeg-beissivahvarin läpi kitarat Kyuss-vuosina.
Hevarit tappaa räpärit.
Dropped C
05.05.2007 18:39:21
En tiiä, mutta Josh Hommehan veteli Ampeg-beissivahvarin läpi kitarat Kyuss-vuosina.

Vaffarina oli kylläkin V4, mikä on kitarastyrkkari. Kaappina tosin toimi Ampegin rantis.
"Legendaarinen Gibson / EPI kitaran arvo nousee vaan" - Kolmisointu.
rosberg
05.05.2007 20:45:23
Dead Kennedies kaverikin taisi vetää bassokamoilla. Bassmankin toimii, joten anna palaa. Ei ole pakko seurata muita näissä hommissa.
myynnissä ibanez axr-300 ostetaan gibson explorer
oiva tumpeloinen
05.05.2007 20:51:45
Onhan noita bassokamoja á la Marshall ja Fender (muitakin merkkejä on, ei palkoa nenään)käytetty kitaratouhuissa vaikka kuinka pitkään.

Jos ne vain kuulostaa omasta mielestä hyvältä, niin anna palaa. Et olisi ensimmäinen.
Numb
06.05.2007 16:29:19

Olen rouhinut kitaraa ProCo Rat II:lla särötettynä bassocombon läpi. En muista mikä se combooli, olisiko ollut joku Rolandin -80 -luvun valmiste. Olin aivan yllättynyt miten hyvä se soundi oli. Oli sillain aika dooooooooom. Tuollaiseen Sabbath/Candlemass -meininkiin aivan omiaan.

Sitten olen soittanut Fenderin Quad Reverbistä leikatulla nupilla Fenkun 4x15 kaapin läpi. Se pikkaisen jytisee meinaan. Mutta roudaaminen ei ole kivaa...
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
vahimaa
06.05.2007 18:49:12
Itse olen joskus bassokamoilla soittanut. Vanhemmissa kitaravahvistimissa kun tuppaa olemaan monessa se "ominaisuus", että alapää on aika reippaasti leikattu pois. Perinteitä vaalivat kirjanoppineet toki muistavat aina sanoa, että kitarasta pitääkin leikata ala- ja yläpää pois ja jättää jäljelle vain liikaa middleä.

Mutta itse noudatan mielummin omaa sääntöäni, joka sanoo, että jos soundi kuulosta itsestä hyvältä, niin silloin sitä pitää käyttää.
Musiikki pitää ottaa tosissaan - muttei vakavasti
Umas
09.05.2007 14:34:40 (muokattu 09.05.2007 14:35:33)

Nostetaan tässä nyt vielä...
Aiemmin jo kiinnostuneena bassovahvarin käytöstä ja aiheen innoittamana kävin kokeilemassa peaveyn basso nuppikaappi tsydeemiä. Tykästyin soundeihin aika lailla. Kokeilin ensiksi c-vireistä stratoani ja sen jälkeen e-vireistä sg.tä ja hyvältä kuullosti. Oikeastaan aika lähelle sitä mitä olen soundista etsinyt. Mutta tuli vielä mieleeni että kuinkahan paljon soundia saa vielä muokattua esim EQ:lla ja kannattaisiko pedaaleiksi hankkia basso- vai kitarapurkkeja? Osaisiko joku viisaampi neuvoa? ...tai kyllä tyhmemmäkki voi yrittää.
Ihmisen ja eläinten ero on siinä, että kun siat ovat lihoneet tarpeeksi, ne syödään. Arvid 6v.
Numb
09.05.2007 14:36:22

Selviää varmaan vain testaamalla. Itse tosiaan vedin kitaran säröpedaalin kanssa, ja se toimi hyvin.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
migeboy
09.05.2007 15:43:17 (muokattu 09.05.2007 15:43:50)
Itse joskus olen vedellyt kitaraa parinkin bassovahvistimen läpi. Kyllähän se ihan toimii. Joskus käynyt mielessä ostaa itsellekkin bassovahvistin, kitarakamojen kaveriksi.
On se!
H-Diddy
09.05.2007 15:44:24
Ite en oo kokeillu ku joskus JCM-800sen kaappeina muistaakseni valvestate yläkaappi ja hartken basso alakaappi. Melko soundi.

Semi off-topic: Lainasin kaverilta tommosta: http://www.jimdunlop.com/index.php?page=products/pip&id=272
Kuullostaa kitaran kanssa melko friikiltä. Fuzzia ja toi on kunnon muiletta vaikkei kai ihan perinnewahina käy.
Umas
09.05.2007 16:03:02

Semi off-topic: Lainasin kaverilta tommosta: http://www.jimdunlop.com/index.php?page=products/pip&id=272
Kuullostaa kitaran kanssa melko friikiltä. Fuzzia ja toi on kunnon muiletta vaikkei kai ihan perinnewahina käy.

Sopis varmaan hyvin meikäläisen musiikkiin, stoneriin.... Tosin kitara crybaby on jo... mutta jos molemmat yhdistäis, SRV -tyyliin...
Ihmisen ja eläinten ero on siinä, että kun siat ovat lihoneet tarpeeksi, ne syödään. Arvid 6v.
KurtCobain
09.05.2007 16:05:19
Itte soittelin kaverilla warvikin 100w basso vahvarilla ja toimi hemmetin hyvin.
"Gunnarithan on kauheeta kirkumista" Joku vitun Slipknot pälli sano näin.
Agathon79
10.05.2007 01:07:38

Joskus nuoruudessani hommasin "PA-vahvistimeksi" Klemt Echolette 40W täysputkinupin, joka kytketiin pariin itsekasattuun skobeen (lodjut löytyi paikalta, joka tottelee nimeä "joku" ja elementit ostettiin sitten viikkorahoilla jostain radioliikkeestä). Syy tähän ratkaisuun oli se, että putkivahvistin piti saada - eikä raha olisi riittänyt sekä siihen, että edes alkeellisiin PA-kamoihin. Klemtissä oli 4 sisäänmenoa kahdelle kanavalle, eli laulut jonkin reverbspedun kautta toiselle (onneksi minä solistina lauloin lujempaa kuin taustalaulajan virkaa toimittanut basisti) ja toiselle kanavalle skeba OD-spedun kautta.

Niin, keikoilla muuten basistikin soitti kyseisen pömpelin läpi! Soundit oli mitä oli, mutta 14-15-vuotiaana ei paljon muu kiinnostanut kuin se, että ääni kuului... :)

Kun fygee oli enemmän, hommattiin alkeelliset PA:t ja kyseinen bassostyge jatkoi virkaansa mun skebastygenä. Toimi helkutin hienosti sekä Stratokopiolle, että Ibanez/Jackson-tyyppiselle Epiphonelle. Molempien skebojen ongelma kun oli, että alapäätä ja sustainia ei ainakaan liikaa ollut.

Bassman on tietty ihan legendaarinen skebakäytössäkin, mutta hyvin tuo sakemanniversiokin tonttinsa haldasi. Jos joku muuten törmää e.m:n kaltaiseen nuppiin, niin mä ostan sen. Vaikka myin sen myöhemmin aivan pimeellä voitolla olen sitä välillä kaipaillut.
Paska on paskaa eikä muuksi muutu.
Umas
10.05.2007 09:28:43

Bassman on tietty ihan legendaarinen skebakäytössäkin, mutta hyvin tuo sakemanniversiokin tonttinsa haldasi. Jos joku muuten törmää e.m:n kaltaiseen nuppiin, niin mä ostan sen. Vaikka myin sen myöhemmin aivan pimeellä voitolla olen sitä välillä kaipaillut.

Tuon takia itselle kova kynnys myydä mitään... viäkin ketuttaa squierin myynti. Olihan se ensimmäinen sähkis, mutta enää en myy ainuttakaan kitaraani pois :P
dropD
10.05.2007 09:42:37

Tuli hiljattain soitettua studiossakin GK backline nupin läpi kitarat ja ihan nupin omalla säröllä. Eihän noiden vehkeiden käyttöön mitään sääntöjä ole. Jos kuulostaa omaan korvaan hyvältä, niin antaa mennä vaan.
Umas
10.05.2007 10:03:36

Tuli hiljattain soitettua studiossakin GK backline nupin läpi kitarat ja ihan nupin omalla säröllä. Eihän noiden vehkeiden käyttöön mitään sääntöjä ole. Jos kuulostaa omaan korvaan hyvältä, niin antaa mennä vaan.

Miltä kuullosti backlinen särö kitaralla? ...olen meinaan kyseistä härpäkettä miettinyt. Pitäis varmaan käydä jossain testaamassa....
dropD
10.05.2007 10:26:51

Miltä kuullosti backlinen särö kitaralla? ...olen meinaan kyseistä härpäkettä miettinyt. Pitäis varmaan käydä jossain testaamassa....

Lähiaikoina varmaan tulee äänipätkää nettiin. Kitaralla backlinen särö toimii IMO paljon paremmin kuin bassolla. Soundi on kuiva ja rouhea vai sanoinko ryhdikäs. Kaukana mistään sirkkelistä. Toki kokonaissoundia tuli maustettua Thunderilla, mutta kyllä tuo backline toi kummasti lisää särmää.

Näköjään soundstore helsingissä on alkanut tuomaan GK:ta maahaan ja hinnatkin T-kaupan tasolla. Hyvä niin.
Umas
10.05.2007 10:50:18

Lähiaikoina varmaan tulee äänipätkää nettiin.
No pistäpä sitten tiedotusta. Olisi kiva kuulla, ellen ole jo ehtinyt hankintoja tehdä.
Mausoleumi
10.05.2007 18:32:47
Moe

Mukava oli lukea mielipiteitä asian tiimoilta, joten kiitokset noista. Itse en ole vielä kokeillut bassostyrkan käyttöä kitaraan kytkettynä, mutta peruslogiikalla luulisi toimivan. Osassa bassonupeissa näyttäis olevan vakionakin jo aika monipuoliset eq-säädöt, joilla sitten voi leikata soundia hieman bassoasetuksia kireämmiksi.

Kuten muutama jo totesikin: botnea tulee aika hemmetisti lisää ja sehän on hyvä se. Volyymilla soitettuna juuri basso ja mid puoleen pitääkin saada hieman lisää jämäkkyyttä, ettei soundista tule liian kolkkoa.

Vaihtoehtoja wattiluokassa >100W löytyy kyllä sekä kitara että bassopuolella. Hyvänä päivänä voi sen tietyn mallin jopa löytää paikallisesta ja kokeilla, mutta eri asia on millä tehonsyötöllä. Ääni kuitenkin muuttuu aika radikaalisti ihmiskorvassa tehon lisäämisen myötä.

Noh, pelimies tilaa kamat ilman testausta ja itkee sitten jälkeenpäin kun ei se ollut sitä mitä piti, vai :)
Nap-nap-naali
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)