Aihe: Kitaraan vahvistin?
1 2
veikir
12.08.2008 09:10:18

Olemme laittamassa sähkökitaraa bänditoimintoihin yhdistyksemme tiloihin ja haluaisin tietoa siitä että voiko kitaran yhdistää tavalliseen vahvistimeen vai onko käytettävä kitaravahvistimia vain? Voiko esim. vanhoihin stereoihin yhdistää? Kestääkö tavalliset kaiuttimet?
Grugi
12.08.2008 09:15:14
Kyllä kannattaisi harkita suoraan jotain pientä trankku comboa sinne niin saa siitä kitarasta suunnilleen sellasta soundia kun pitääkin eikä mitään pihinää jostain kotistereoista. Vaikka Orangea http://www.musamaailma.fi/epages/mu … ectPath=/Shops/musa/Products/491010
Eiku, eiku, eiku, eiku ,eiku
Simo78
12.08.2008 09:20:04
Olemme laittamassa sähkökitaraa bänditoimintoihin yhdistyksemme tiloihin ja haluaisin tietoa siitä että voiko kitaran yhdistää tavalliseen vahvistimeen

Voi yhdistää!

vai onko käytettävä kitaravahvistimia vain?

Ei pakko, mutta suositeltavaa!

Voiko esim. vanhoihin stereoihin yhdistää?

Voi! Kannattaako on sitten toinen asia...

Kestääkö tavalliset kaiuttimet?

Saattavat kestää, tai sitten ei ja kuinka kauan! Niinku ylempänä sanottu, soundi on_hmm_ perseestä! Itse olen vetänyt aikoinaan(pa-kamojen puutteessa) lauluja kotisterkoista, ihme kyllä kaiuttimet kesti--> kyllä sieltä melkein kuuli, jos hiljaa onnistui soittamaan=)
Silppuri
12.08.2008 09:56:34 (muokattu 12.08.2008 09:58:40)

Jos tulee nimenomaan bänditoimintaan niin tuollainen 10-wattinen ei välttämättä riitä (jos tulee myös rummut). Ehdottomasti kannattaa laittaa oikea kitaravahvistin. Stereoiden kanssa tulee varmasti ongelmia, varsinkin jos käyttäjiä on paljon ja kukaan ei oikein tiedä, miten laitteita käytetään. Lisäksi kuten aiemmin sanottiin, soundi on luokattoman huono. Tähän tarkoitukseen oma vahvistin kitaralle on paljon parempi ratkaisu.

Näitähän täällä muusikoiden netissä yleensä suositellaan: http://www.thomann.de/fi/vox_ad30vt_valvetronix_gitarrencombo.htm

EDIT: Tai vaikka tällanen: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=254415
"I havent slept since I woke up."
veikir
13.08.2008 07:50:31

Kiitoksia vastauksistanne..
Bassolla varmaan pätee samat asiat..
sepisti
13.08.2008 08:31:42
Kestääkö tavalliset kaiuttimet?

Saattavat kestää, tai sitten ei ja kuinka kauan! Niinku ylempänä sanottu, soundi on_hmm_ perseestä! Itse olen vetänyt aikoinaan(pa-kamojen puutteessa) lauluja kotisterkoista, ihme kyllä kaiuttimet kesti--> kyllä sieltä melkein kuuli, jos hiljaa onnistui soittamaan=)

Minä olen aina vierastanut tuota käsitystä, että esim laulun ajaminen kotistrekkojen kautta olisi jotenkin "vaarallista". Jos stereoihin sisään ajettava signaali on oikeanlaista, ei rajana mun mielestä ole kuin vahvistimen teho ja kaiuttimien tehonkesto.

Eri asia on sitten se, että onko bänditouhuissa moisessa mitään järkeä.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
StJerky
13.08.2008 09:02:04
Eri asia on sitten se, että onko bänditouhuissa moisessa mitään järkeä.

Jos hakisi kierrätyskeskukselta tai kaatopaikalta ison läjän vanhoja stereoita ja kytkisi ne ketjuun niin saisi halvan PA:n... ;-)
Silppuri
13.08.2008 10:54:26

rajana mun mielestä ole kuin vahvistimen teho ja kaiuttimien tehonkesto.

Nimenomaan! Bändisoitossa nuo sterkat pitää laittaa "pikkusen" isommalle ku kotioloissa ikinä. Tällä tempulla saa kohtuu helposti rikottua kajarit. Kyllä, 75 watin vahvistimella saa helposti rikottua kaiuttimet, joissa tehonkestoksi luvataan 100 wattia. Tämä on taas ihan toinen juttu, eikä välttämättä liity tähän topikkiin. Lisäksi ääni jää aika laihaksi verrattuna oikeisiin PA-laitteisiin, jotka ei ole nykyään edes kovin kalliita. Parilla satkulla saa ihan perus mikserivahvistimen ja siihen kaiuttimet.
"I havent slept since I woke up."
AcLAc
13.08.2008 11:14:42 (muokattu 13.08.2008 11:21:04)

Kiitoksia vastauksistanne..
Bassolla varmaan pätee samat asiat..

JEP, bassolla niitä tehoja pitää olla mielellään jo vähän enemmän, mikäli halutaan akustisien rumpujen kaa soittaa. 50 W bassovahvistin riittänee alkuun ja oikea bassokaappi suotavaa tai sit vastaava combo!
Minä kuljen, Herra ohjaa!
Simo78
13.08.2008 12:23:02
JEP, bassolla niitä tehoja pitää olla mielellään jo vähän enemmän, mikäli halutaan akustisien rumpujen kaa soittaa. 50 W bassovahvistin riittänee alkuun ja oikea bassokaappi suotavaa tai sit vastaava combo!

No eikä riitä!
Jucciz
13.08.2008 12:24:23
Turha pyörittely sikseen:

Kitaralle ehdottomasti kitaravahvistin, bassolle ehdottomasti bassovahvistin. Kummankaan kytkeminen stereoihin ei tuota kuin pahaa mieltä sekä huonon tai suorastaan käyttökelvottoman soundin. Lisäksi stereoissa ei yleensä ole kuin linjatasoisia sisäänmenoja (poislukien LP-levysoittimelle tarkoitettu Phono-liitin), joihin kitara tai basso ei edes kauhean kätevästi mene, koska instrumenttitasoinen signaali pitäisi ensin vahvistaa edes linjatasoiseksi jollain esivahvistimella.

Hankkikaa instrumenteille suosiolla niille tarkoitetut vahvistimet: kitaralle karkeasti 20-50-wattinen, bassolle mitä tahansa 50 watista ylöspäin - 100 wattia ei ole välttämättä ollenkaan liiottelua, sillä alitehoinen bassovahvistin on käytännössä yhtä hyvä juttu kuin ei bassovahvistinta ollenkaan.
s8na
13.08.2008 12:42:22 (muokattu 13.08.2008 12:42:51)

Hankkikaa instrumenteille suosiolla niille tarkoitetut vahvistimet: kitaralle karkeasti 20-50-wattinen, bassolle mitä tahansa 50 watista ylöspäin - 100 wattia ei ole välttämättä ollenkaan liiottelua, sillä alitehoinen bassovahvistin on käytännössä yhtä hyvä juttu kuin ei bassovahvistinta ollenkaan.

Jos puhutaan transistorivahvareista ja rankemmasta punk/heavy (nuoriso)musasta panisin kitaralle kyllä 50-100 W vahvarin. Mut nää jututhan riippuu vähän kaikesta, vahvarin kaiuttimista, rumpalista yms. Mulla 60W 1x12 trankku piisas nippanappa pändihommassa treeneissä, kun alottelin soittohommia.
"All the stuff I need is here. I just have to invent how to use them" -MacGyver
Simo78
13.08.2008 13:01:54

Mä nyt väitän vieläkin, että ei 50w bassovahvarilla mihinkään pysty!! 100w ja siitä ylöspäin--> ja ei välttämättä 500wattiakaan ole liioiteltua!! Siis kyse trankuista, mulla ei minkäänlaista kokemusta putkibassovahvareista, mutta epäilen suuresti, että tässä oltaisiin sellaisia ostamassa. Totta turiset muuten!
s8na
13.08.2008 13:42:37

Mä nyt väitän vieläkin, että ei 50w bassovahvarilla mihinkään pysty!! 100w ja siitä ylöspäin--> ja ei välttämättä 500wattiakaan ole liioiteltua!! Siis kyse trankuista, mulla ei minkäänlaista kokemusta putkibassovahvareista, mutta epäilen suuresti, että tässä oltaisiin sellaisia ostamassa. Totta turiset muuten!

Totta. Heitettiin kerran huvikseen pienimuotoinen ulkoilmakeikka muinoin. 150w paska PA, mun 60W transistorikitaravahvari, rummut akustisena ja basistilla 120W laneyn combo. Lanikka jouduttii tuomaan "lavan" eteen kun se alko piereskelemään tehojen loppuessa. Noh, varmaan joku parempi 120W bassovahvari ois homman hoitanu kunnialla.
Simo78
13.08.2008 13:50:00
Totta. Heitettiin kerran huvikseen pienimuotoinen ulkoilmakeikka muinoin. 150w paska PA, mun 60W transistorikitaravahvari, rummut akustisena ja basistilla 120W laneyn combo. Lanikka jouduttii tuomaan "lavan" eteen kun se alko piereskelemään tehojen loppuessa. Noh, varmaan joku parempi 120W bassovahvari ois homman hoitanu kunnialla.

Kyllä mä lähtisin bassovahvareita hakemaan 300w+ jos siis itselleni ostaisin joskus.
AcLAc
14.08.2008 08:21:23

Kyllä mä lähtisin bassovahvareita hakemaan 300w+ jos siis itselleni ostaisin joskus.

Älkääs nyt... ei ollut puhe mistään ulkoilmakonserteista, vaan kamoista, millä pärjää yhdistyksen tiloissa!
Minä kuljen, Herra ohjaa!
Kefiiri
14.08.2008 08:49:43
Älkääs nyt... ei ollut puhe mistään ulkoilmakonserteista, vaan kamoista, millä pärjää yhdistyksen tiloissa!

Juuri näin. Mä olisin Juccizen linjauksen kannalla. Vaikutelma alkuperäisestä kysymyksestä oli semmoinen, että kuulon tärveleminen ei ole ensisijainen tavoite.
s8na
14.08.2008 09:26:35 (muokattu 14.08.2008 09:28:33)

Sama ääni niistä rummuista sisälläkin lähtee. Jos basso / kitaravahvarit ei yllä tähän tasoon, tippa tulee linssiin. Tosin pienemmässä tilassa pärjää pienemmällä vahvarilla, kun sen voi laittaa runpalin ja oman korvan viereen eikä tartte ajatella yleisöä.

Oma kokemus on että pändireenit pommisuojassa, keikka kellarissa tai keikka ulkona niin se vanha 60W vahvari oli hieman alitehoinen aina.

Kaiuttimet yms. vaikuttaa sit kans tosi paljon volaan et asia ei oo niin yksioikoista.
Simo78
14.08.2008 09:40:52

Puhuin nyt, että jos ostaisin itselleni ostaisin tuon 300w. Mistään hullunlailla huudattamisesta ei ole edes kyse.

Perusteluja:
a) n.150-300w bassokomboja saa aika edullisesti, jos käytettynä ostaa.

b) halvemmaksi tulee jos kerralla ostaa vähän paremmat, kuin että alkaa vaihtelemaan

c) omien kokemusten perusteella bassovahvarissa tehon määrä vaikuttaa enemmän soundiin(no tod.näk. kalliimmissa pelissä riittä vähempi teho, mutta hinta on sitten kallis)

d) Entä jos yhdistys päättääkin, että pistetään pienimuotoinen keikka tuohon pihalle? Onpa sitten omasta takaa riittävät kamat

(e) ongelma nuppien kanssa. Kahdella kaapilla(8ohmisella) soitettaessa vahvistin antaa "täyden teho", mutta vain toisella vahvistimen tehot puolittuu. Tullut eteen, kun on rajallinen määrää tilaa kun roudaa kamoja)
s8na
14.08.2008 09:49:44 (muokattu 14.08.2008 09:50:12)

(e) ongelma nuppien kanssa. Kahdella kaapilla(8ohmisella) soitettaessa vahvistin antaa "täyden teho", mutta vain toisella vahvistimen tehot puolittuu. Tullut eteen, kun on rajallinen määrää tilaa kun roudaa kamoja)

Offtopikkia.

Ei kai ne tehot mihinkään häviä, mutta kaksi kaiutinta toistaa äänen vaan kovemmin samoilla tehoilla. Tästä on ollu keskustelua aikasemmin ja liekö tuolla faqssakin jotain juttua. Tällä on ilmeisesti tekemistä juuri elementtien hyötysuhteen kanssa. Volaa käännettäessä kovemmalle, yksi kovaa ajettu elementti ei enää jaksa toistaa lisää ääntä yhtä herkästi, kuin kaksi vähemmällä kuormalla toimivaa. Diskleimer: Jos en ihan väärässä ole.

Offtopik loppu
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)