Manaluusua 19.08.2008 20:34:48 (muokattu 19.08.2008 20:35:18) | |
---|
Terve, muistelisin joskus että olisin täältä foorumilta lukenut että rypsiöljy olisi hyvä kaulan puhdistukseen. En kuitenkaan enään löytänyt moista vinkkiä joten olenkohan nähnyt unia vai oliko tosiaan näin? Olen pari kertaa tuota taktiikkaa käyttänyt ja paska lähtee kyllä kaulasta aika ilosesti, mitä nyt haisee jännältä vähän aikaa jälkeenpäin :) Toinen kysymys. Kun soitan, käteni hikoilevat aika paljon joka johtaa siihen että kielten alapuolelle, mikkien väliin tulee kiiltävissä kitaroissa samea alue, ilmeisesti hiki syö lakka pintaa tj. koska hinkkaamalla ei pois lähde. Mitenkähän moisen saisi pois sekä kiiltävästä että matta kitarasta? Kiitoksia, -Mana |
oiva tumpeloinen 19.08.2008 20:42:04 | |
---|
Terve, muistelisin joskus että olisin täältä foorumilta lukenut että rypsiöljy olisi hyvä kaulan puhdistukseen. En kuitenkaan enään löytänyt moista vinkkiä joten olenkohan nähnyt unia vai oliko tosiaan näin? Olen pari kertaa tuota taktiikkaa käyttänyt ja paska lähtee kyllä kaulasta aika ilosesti, mitä nyt haisee jännältä vähän aikaa jälkeenpäin :) Tuon hajun takia kovin moni jättää nuo rypsiöljyt pois. Tummaan otelautaan (eben & ruusupuu) käy sitruunaöljy erittäin hyvin. Jotkut eivät välitä siitäkään hajusta, mutta omaan mieleen sitruuna vs. mätä on kovin helppo valinta. Rypsiöljyyn nähden kallis purkki, mutta jos 5 euron purkki kestää vuositolkulla, niin en oikein osaa mieltää kallista litrahintaa. Toinen kysymys. Kun soitan, käteni hikoilevat aika paljon joka johtaa siihen että kielten alapuolelle, mikkien väliin tulee kiiltävissä kitaroissa samea alue, ilmeisesti hiki syö lakka pintaa tj. koska hinkkaamalla ei pois lähde. Mitenkähän moisen saisi pois sekä kiiltävästä että matta kitarasta? Siis minne sitä tahmaa tulee? Bodyyn vai kaulaan? Bodysta on yleensä tullut liat otettua pois fairyvedellä. Bodyn putsaamiseen löytyy kitarapuljuistakin sopivia töhniä, mutta henkilökohtaisesti en ole moista tarvinnut. |
Numb 19.08.2008 21:42:57 (muokattu 19.08.2008 21:43:15) | |
---|
Terve, muistelisin joskus että olisin täältä foorumilta lukenut että rypsiöljy olisi hyvä kaulan puhdistukseen. No, kun olen tullut täällä lausuneeksi, että olen käyttänyt ruokaöljyä otelaudan kuivumista estämään, niin sanon sen nyt uudestaan: olen käyttänyt ruokaöljyä otelaudan kuivumista estämään. Mutta en ole käyttänyt, enkä tule käyttämään, sitä varsinaiseen puhdistukseen. Sopivan öljyisyyden ylläpitohan on vain kevyt sipaisu, josta saman tien pyyhitään ylimääräiset pois. Jos haju jää, on öljyä liikaa, ja siinä on silloin riskinä härskiintyminen. Nuo aiheeseen tarkoitetut öljyt ovat varmempia, ja kuten todettukin, ei se hinta riittoisuuteen nähden kova ole. Epäilen, siis saatan olla |
PIM 19.08.2008 22:52:08 (muokattu 19.08.2008 22:52:29) | |
---|
Mä oon taas joskus käyttänyt rypsiöljyä lakatun kaulan takapuolella käsien hikoilusta aiheutuvan nihkeyden torjuntaan. Tosin siitä on aikaa kun on tullu satiinipintaisella soiteltua enimmäkseen viime vuodet, mutta muistaakseni tippa öljyä talouspaperin palalle ja sillä hinkaten niin sen jälkeen soitto soi taas liukkaammin. Member formerly known as PeteH |
tommiot 19.08.2008 23:02:19 | |
---|
Mulla oli Les Paulissa kusen väriset inlayt, mä en tiedä millä sitä otelautaa oli käsitelty (ruokaöljy?), mutta mä en ainakaan itse laita kuin ihan kevyesti sitruunaöljyä, sen jälkeen kun tuntikausien hinkkaamisen jälkeen sain sen LP:n otelaudan viimein puhtaaksi. |
duc 19.08.2008 23:07:56 (muokattu 19.08.2008 23:08:15) | |
---|
Ja varmuuden vuoksi pitää vielä kertoa, että tuo kitaran otelautaan tarkoitettu sitruunaöljy on normaalia mineraaliöljyä johon on laitettu hajusteeksi sitruunantuoksua. Ei siis kannata oikeaa sitruunaöljyä käyttää. Pellavaöljyä on kuulemma onnistuneesti käytetty. Ruokaöljyjä en ite kyllä käyttäisi, pahalta haisevat sormet kyllä sellasella lotraamisen jälkeen. Ja nuo tarkoitukseen varta vasten tehdyt litkut eivät paljoa maksa ja riittävät pitkään. |
fox 20.08.2008 01:23:49 | |
---|
Ruokaöljyjä en ite kyllä käyttäisi, pahalta haisevat sormet kyllä sellasella lotraamisen jälkeen. Ja nuo tarkoitukseen varta vasten tehdyt litkut eivät paljoa maksa ja riittävät pitkään. Tosiaan, ruoanvalmistukseen tarkoitetut öljyt ei oo oikein soitinpuolen huoltokemikaaleja.. pari perussyytä on jo mainittu, eli tuppaavat nuo orgaaniset öljyt härskiintymään, jolloin haisevat huonolle, ja toinen juttu on se, että orgaanisina (ravintoarvoiltaankin kohtuullisina) ne tarjoaa kasvualustaa erilaisille sienille ym. pikku bakteereille. Ruusupuun pinnassa on noita "ilmarakoja", jonne sitä öljyä kyllä jää.. Toki jos haluaa jotain elämänmuotoa kasvatella otelaudalla melko minimaalisen "säästön" takia, niin voi siihen käyttää vaikka sitten rypsiöljyä, tai vaikka voita.. =) Kohtuullisen hyväkuntoisena (öljykäsiteltynä) pidetyn otelaudan puhdistus totta kai on huomattavasti iisimpää, kuin kuivan ja halkeilleen.. |
Nazareth 20.08.2008 02:46:03 | |
---|
Mä oon käyttäny rypsiöljyä sekä kitaran että basson otelaudoissa ja kyllä se auttaa; kunhan antaa kuivua ni otelauta on ihan erilainen(lue parempi) ku vähä aikasemmin. Kurnauskis. ÄÄÄÄÄÄÄK!!! Säikähdin. |
jukkasil 20.08.2008 07:01:47 | |
---|
Pellavaöljy on otelautaan paljon parempaa, samalla ruusupuuotelautakin näyttää tummemmalta, mikäli tällaista lopputulosta on hakemassa. Kitaranrakennusyritelmää, uusin projekti:
http://tuulikumpu.galleria.fi/kuvat/kitaraprojektit/ |
Puavali 20.08.2008 10:16:31 | |
---|
Tosiaan, ruoanvalmistukseen tarkoitetut öljyt ei oo oikein soitinpuolen huoltokemikaaleja.. pari perussyytä on jo mainittu, eli tuppaavat nuo orgaaniset öljyt härskiintymään, ... Kaikki öljyt pyrkivät hapettumaan, siihen perustuu öljymaalien kuivuminenkin. Toki tuoksuissa on eroja, pellavaöljyn kuivuminen tuottaa miellyttävän tuoksun, joku ruokaöljy ehkä ei. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 |
PappaSF 20.08.2008 10:53:09 | |
---|
Ei ole ollut ruokaöljyn hajuja otelaudalla vaikka sillä on putsattu. Pikkasenhan sitä laitetaan pienelle pehmeelle rätille ja sillä sipastaan kevyesti otelautaan ja pyyhitään tasaisesti niin että näkee sen levittyvän koko alueella joksaisessa nauhavälissä ja pyyhitään perään kuivalla pehemeällä rätilla vielä vähän hinkaten ja annetaan kuivua, n. 30 minuutin jälkeen pyyhtiään taas hieman pintaa jos öljyisiä alueita vielä näkyy ja annetaan kuivua. (pääasia ettei öljyllä lotrata vaan käytetään todella pikkaisia määriä). Itellä on hyvin pysyny puhtaana otelauta tuon jälkeen eikä helposti lika ym. ole hoidon jälkeen tarttunu otelautaan, ollenkaan ei ole hajuhaittoja ollut ja enkä ole havainnu mitään bakteerikasvustojakaan eli itellä toiminu nuo ruokaöljyt hyvin. Eihän ne kaupasta ostettavat vartavasten puhdistukseen tarkoitetut sitruunaöljyt paljoa maksa kun nehän kestää pitkään siksi, ettei öljyä tarvi kuin vähäsen. |
The Kilta 21.08.2008 12:10:34 | |
---|
Itse olen käyttänyt sitruunaöljyä + hammasharja :D Hammasharjalla saa yllättävän hyvää jälkeä, ei naarmuta sun muuta paskaa. Kysyin eräästä liikkestä tuota samaa nii käskivät jollai vetsellä sörkkiä, en sitte ryhtynyt siihen vaa mietin että hammasharja olisi parempi. Joten suosittelen sitä sitruunaöljyä ja harjaa ^^ Get Heavy!!!! |
oiva tumpeloinen 21.08.2008 12:22:44 | |
---|
Itse olen käyttänyt sitruunaöljyä + hammasharja :D Hammasharjalla saa yllättävän hyvää jälkeä, ei naarmuta sun muuta paskaa. Kysyin eräästä liikkestä tuota samaa nii käskivät jollai vetsellä sörkkiä, en sitte ryhtynyt siihen vaa mietin että hammasharja olisi parempi. Joten suosittelen sitä sitruunaöljyä ja harjaa ^^ Hammasharja onkin ihan hyvä. Jos on liian pehmeä, niin voi vähän lyhentää niitä karvoja. Visan kulmalla myös jotkut raapivat skeidoja otelaudoista pois. |
papitsu 21.08.2008 13:18:54 | |
---|
Hammasharja onkin ihan hyvä. Jos on liian pehmeä, niin voi vähän lyhentää niitä karvoja. Visan kulmalla myös jotkut raapivat skeidoja otelaudoista pois. Joo, otelaudalle sitruunaöljyä ja harjaksista lyhennettyä hammasharjaa näyttelen minäkin aina satunnaisin väliajoin, kun tulee kieliä vaihdeltua. Jos ihan sattuu smägmää olemaan turhasti, niin vähän jollain vanhalla kirjastokortin reunalla kun raaputtelee, niin lähtee ihan nauhojenkin vierestä hyvin. PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT! |