Aihe: Mitä menettää jos ei osta putkivahvistinta?
1 2
Satiainen
19.08.2008 16:27:06
Nyt on säästökuuri menossa ja olisi hyvä tietää vaihtoehtoja, siinä korkeintaan tonnin pintaan. Kannattaako ajatella randalin rg200:sta, vai jotain enklin screameria, jos haluaa Nevermore- tyylistä saundia? En soita bändissä mutta kyllä niitä watteja saa olla enemmän kuin 30.
Papyrus Containing The Spell To Preserve Its Possessor Against Attacks From He Who Is In The Water
Antti1
19.08.2008 16:28:48
Otsikkoon vastaten: uskottavuutesi palstoilla.

Suosittelen testireissua noin kalliita hankintoja ajatellen.
Do you believe in words like equal rights? The right to live a more than decent life.
Detox
19.08.2008 17:11:33 (muokattu 19.08.2008 17:14:23)

Kannattaako ajatella randalin rg200:sta, vai jotain enklin screameria, jos haluaa Nevermore- tyylistä saundia?

Jos tykkäät Jeff Loomisin saundista, mikset osta samaa vahvaria mitä hän käyttää?
Randalia hän ei tietääkseni ole käyttänyt, mutta olen nähnyt miehen veivaavan ainakin seuraavilla:

Mesan Dual Rectififer (This Godless Endeavour + Live)
Marshal JCM 800
Krank Revolution 100 (Gigantour)
Peavey Triple XXX (Enemies Of Reality)

Nykyään (eli v 2008) vahvarina ENGL SE (Ikävä kyllä uuden soololevyn saundit eivät oikein maistu mulle).

Ja tottahan se on että saundiin (jonka kuulet levyltä) vaikuttaa miljoona asiaa mutta oikealla vahvistimella pääsee askeleen oikeaan suuntaan :)

Mesa eikä ENGL ei lähde kyllä käytettynäkään tonnilla mutta noita muita kyllä varmasti löytyy - Kokeilemaan vaan. Kotisoitteluun luureilla varmasti riittää joku Podi jollain maksullisella "Metal Pack" -lisäsoftalla. Itse ostaisin (mikäli en omistaisi mesoja) varmaan tällä hetkellä Fenderin valmistaman EVH 5150 III- nupin, josta on erittäin helppo saada rankemmatkin saundit, mutta hinta on jo 1500€
Mesa 4 Life!
Soittovideot:
Dream Theater
Impellitteri
Mr. Speed
19.08.2008 17:16:04
Otsikkoon vastaten, mielestäni parhaan särösoundin saa putkipeleistä. Enhän tietenkään kaikkia maailman trankkuja ole testannut, mutta kaikki tähän mennessä kokeilemani putkikoneet ovat voittaneet kokoeilemani transistorivehkeet.
Telecaster on ruma kitara.
RekoS
19.08.2008 17:20:37
Hyvä transistorivahvistin voi juuri oikeilla säädöillä ja oikeilla voluumeilla kuulostaa "ihan jeesiltä" ja olla hivenen parempi kuin huono putkivahvistin, mutta kyllä se putkivahvistin vaan on paras. Ainakin nimenomaan säröllä soitettaessa.
Detox
19.08.2008 17:23:35 (muokattu 19.08.2008 17:24:02)

Otsikkoon vastaten, mielestäni parhaan särösoundin saa putkipeleistä. Enhän tietenkään kaikkia maailman trankkuja ole testannut, mutta kaikki tähän mennessä kokeilemani putkikoneet ovat voittaneet kokoeilemani transistorivehkeet.

Niin joo itse menin hieman otsikon ohi - pahoitteluni!

Itse olen kyllä saanut ihan kohtuullisia saundeja Tech 21 Trademark 60 trankkupelistä.
Ääninäytteitä voi vaikka tsekata profiilissa olevat linkit soittonäytteisiin, joskin laatu on mitä on. Mutta kyllä trankkupelilläkin saa ihan hyviä tuloksia aikaiseksi, ne nyt ei vaan ole läheskään putkipelien veroisia, mutta ovat kyllä huomattavasti "naapuriystävällisempiä"
Mesa 4 Life!
Soittovideot:
Dream Theater
Impellitteri
black-dog
19.08.2008 18:21:34
itse soitan 75wattisella session sessionetella, trankkupeli mutta helvetin hyvä soundi. särö pitää vaan hakea purkeilla, mutta sekään ei haittaa yhtikäs mitään. mutta ei tuosta oikeen livekäyttöön ole, ja putkipeli on aina putkipeli.
Watch my back sano kyttyräselkä
Satiainen
19.08.2008 18:25:57
Tsiigailin justiinsa thomanilta noita detoxin ehdotuksia. Helvetti kun on kallista tää kitarointi!
Papyrus Containing The Spell To Preserve Its Possessor Against Attacks From He Who Is In The Water
Sam Hotman
19.08.2008 18:27:52
Offtopic:

Täytyy vaan sanoa että on ketjun aloittajalla todella miehekäs nimimerkki(olen kateellinen).
Screw you guys! Im going home.
sepisti
19.08.2008 18:57:35
itse soitan 75wattisella session sessionetella, trankkupeli mutta helvetin hyvä soundi. särö pitää vaan hakea purkeilla, mutta sekään ei haittaa yhtikäs mitään. mutta ei tuosta oikeen livekäyttöön ole, ja putkipeli on aina putkipeli.

Mikäs sen livekäytön estää?
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Tomi_R
19.08.2008 20:27:18 (muokattu 19.08.2008 20:31:19)

Jos tykkäät Jeff Loomisin saundista, mikset osta samaa vahvaria mitä hän käyttää?
Randalia hän ei tietääkseni ole käyttänyt, mutta olen nähnyt miehen veivaavan ainakin seuraavilla:

Mesan Dual Rectififer (This Godless Endeavour + Live)
Marshal JCM 800
Krank Revolution 100 (Gigantour)
Peavey Triple XXX (Enemies Of Reality)

Nykyään (eli v 2008) vahvarina ENGL SE (Ikävä kyllä uuden soololevyn saundit eivät oikein maistu mulle).

Ja tottahan se on että saundiin (jonka kuulet levyltä) vaikuttaa miljoona asiaa mutta oikealla vahvistimella pääsee askeleen oikeaan suuntaan :)

Mesa eikä ENGL ei lähde kyllä käytettynäkään tonnilla mutta noita muita kyllä varmasti löytyy - Kokeilemaan vaan. Kotisoitteluun luureilla varmasti riittää joku Podi jollain maksullisella "Metal Pack" -lisäsoftalla. Itse ostaisin (mikäli en omistaisi mesoja) varmaan tällä hetkellä Fenderin valmistaman EVH 5150 III- nupin, josta on erittäin helppo saada rankemmatkin saundit, mutta hinta on jo 1500€

Pientä korjausta tuohon kamalistaan.

-This Godless Endeavor - Krank Revolution ja Mesa Dual Rectifier 2kanavainen (räkkimalli)
-Enemies of Reality - Mesa Triple Rectifier (Suomessa käydessä livenä myös 3kan Triple)
-Dead Heart in a Dead World - Mesa Dual Rectifier
Uusi soololevy on purkitettu ENGL:in SE EL34:llä. Loomisilla oli yhdessä vaiheessa Peaveyn kanssa sopimus, mutta Peaveytä ei käytetty yhdelläkään levyllä.

Kaikkea peijoonan informaatiota sitä onkin tarttunut vuosien varrella mukaan.(Andy Sneap foorumi yms)
Detox
19.08.2008 21:58:44

Pientä korjausta tuohon kamalistaan.

-Enemies of Reality - Mesa Triple Rectifier (Suomessa käydessä livenä myös 3kan Triple)

Niin joo itse olin tuolla samaisella keikalla ja triplehän siellä soi - ja muuten aika kovaa soikin. Pääsi jo unohtumaan :) Mulla taitaa olla jotain kuvamateriaaliakin vanhassa puhelimessa...

Uusi soololevy on purkitettu ENGL:in SE EL34:llä. Loomisilla oli yhdessä vaiheessa Peaveyn kanssa sopimus, mutta Peaveytä ei käytetty yhdelläkään levyllä.

Kaikkea peijoonan informaatiota sitä onkin tarttunut vuosien varrella mukaan.(Andy Sneap foorumi yms)

Joo itse bongasin jonkun kuvan juuri Sneapin sivuilta, jossa Loomis poseerasi ison vahvariarsenaalin edessä. Taisi suurin osa noista em. nupeista olla siinä. Kumma juttu tuo Peavey jos ei millekään lätylle edes kelpuuttanut... Toisaalta Loomisilla on myös Digitech diili ja itse en kyllä oikein arvosta sitäkään merkkiä.
Mesa 4 Life!
Soittovideot:
Dream Theater
Impellitteri
Mikaelo
19.08.2008 22:11:01

Otsikkoon vastaten: menettää putkivahvistimen.
Sä oot pelottavan näkönen - Rocco Longfella ,Romantikkoitkijät #41
Mr. Speed
19.08.2008 22:19:37
Niin joo itse menin hieman otsikon ohi - pahoitteluni!

Itse olen kyllä saanut ihan kohtuullisia saundeja Tech 21 Trademark 60 trankkupelistä.
Ääninäytteitä voi vaikka tsekata profiilissa olevat linkit soittonäytteisiin, joskin laatu on mitä on. Mutta kyllä trankkupelilläkin saa ihan hyviä tuloksia aikaiseksi, ne nyt ei vaan ole läheskään putkipelien veroisia, mutta ovat kyllä huomattavasti "naapuriystävällisempiä"

Joo, tosiaan, itsekin olen kyseisellä vahvistimella soitellut. Kaveri omistaa moisen, TM60 kahdella elementillä. Kyllähän tuosta kelposoundeja saa esiin, muttei ole kyllä vieläm mättösäröissä tullut vastaan ENGL:in voittanutta.
black-dog
19.08.2008 23:03:40
Mikäs sen livekäytön estää?

eipä oikeastaan mikään. ainoa mikä ärsyttää on sitten kaveri joka raahaa viereen 50w orangeamppia
Watch my back sano kyttyräselkä
mvirta
19.08.2008 23:09:04
Joo, ei minunkaan mielestä trankkupelien pahimmat puutteet saundipuolella ole, kyllähän nekin ihan kohtuulliselta voi saada kuulostamaan.

Sen sijaan, dynamiikka on niissä mielestäni kehno. Tämän ymmärtää kunnolla vasta soiteltuaan pitkään putkikoneilla ja sitten lyödäänkin trankkuvahvari perään. Ei ne tottele soittotatsia ollenkaan samalla lailla kun putkivahvarit.

Toinen paha paikka trankkukoneille on livesoitto. Siinä joskus joutuu kääntämään nuppeja vähän kovemmalle kuin mitä se vahvarin normaalipelialue on, ja putkikone selvinnee tästä useimmiten pienellä päätesärön lisääntymisellä.

Trankku taas on sellainen että kun se loppuu niin se loppuu, volan lisänosto saa sen kuulostamaan aivan kamalalta räkätykseltä. Olen kokenut kerran, enkä toiste trankun kanssa lähde lavalle jos vaan voi valita.
Shut Up 'n Play Yer Guitar
Wahi
19.08.2008 23:22:22
Parasta putkivahvistimissa on mielestäni dynamiikka ja se kuinka se soundi "täyttää tilan". Speduistakin saa hyvää säröä mutta nimenomaan se dynaaminen ja hyvä clean on vaikea saavuttaa muuten.
Shine on you crazy diamond
fox
20.08.2008 02:06:52

mutta nimenomaan se dynaaminen ja hyvä clean on vaikea saavuttaa muuten.

Ainahan voi hankkia Rolandin Jazz Chorus-vahvistimen.. =)
Toiset tykkää, että putkivahvistimissa on parhaat säröt, toiset että on hyvät kliinit..
Itsehän kallistun tuohon Mikaelon totuudenmukaiseen toteamukseen, joka vastaa just tuohon otsikon kysymykseen. 8)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
LesPaul70
20.08.2008 09:46:56
Otsikkoon vastaten: uskottavuutesi palstoilla.

Tämähän se suurin menetys taitaakin olla. Muilta osin, jos transistorilaitteen soundi miellyttää omaa korvaa, ei mitään syytä vaihtaa. Toimivaa ei kannata vaihtaa.

Mutta useimmilla se kyllä käy niin, että kun on putkipeliin tottunut, transistorilaitteet tuntuvat sen jälkeen kovin elottomilta. Tuo useiden jo mainitsema dynamiikka sekä parempi responsiivisuus soittotekniikaan ovat tärkeitä tekijöitä, jotka tekevät putkivahvareista "elävämmän" tuntuisia. Parhaatkaan transistorilaitteet tai mallintavat laitteet (edes sellaiset, joissa on putki mukana kuten Tonelab) eivät tavoita tätä.

Toinen iso seikka on se, että eri kitarat ja eri mikit kuulostavat oikeasti todella erilaisilta putkivahvarin läpi. Kyllähän niitä eroja on trankuilla ja mallintavilla soiteltaessa, mutta vaikutus on lähinnä samaa luokkaa kuin mitä saavutettaisiin hieman erilaisilla EQ-säädöillä. Sen sijaan täysputkilaitteen läpi soitettaessa kitaran todellinen luonto tulee esiin, ja erot eri kitaroiden välillä ovat hurjia - joskus jopa täysin identtisten yksilöiden välillä. Väitän tunnistavani sokkotestissä minkä tahansa omista kitaroistani (mikin tarkkuudella!) putkipelin läpi soitettuna, mutta trankun tai mallintavan läpi voisin hyvinkin erehtyä. Tämä ei tietenkään ole välttämättä pelkästään hyvä asia. Trankun kanssa jollain vaneriharrikalla ja monen tonnin Gibsonilla ei ole radikaalia eroa soundissa, mutta jos ostaa kalliin putkivahvarin, "joutuu" todennäköisesti investoimaan myös kalliimpaan (paremmista puista tehtyyn) kitaraan.

Terv. nimim. "Putkilla menty kohta 20 vuotta enkä halua palata trankkuihin"
"Why are you smiling?" "Why? 'Cos I'm trigger-happy, that's why!" (Sledge Hammer)
Mr. Speed
20.08.2008 10:15:59
Tämähän se suurin menetys taitaakin olla. Muilta osin, jos transistorilaitteen soundi miellyttää omaa korvaa, ei mitään syytä vaihtaa. Toimivaa ei kannata vaihtaa.

Tämä on kyllä totta. Tosin mullakin oli pitkään Line6 Spider 2, ja siinä oli "tosi hyvä särösoundi, ja cleanitkin toimi oikein mukavasti". Todellisuudessa mulla ei todellakaan ollut hajuakaan paremmasta. Oikeastaan herätys tuli, kun tuota Hämähämähäkkiä nauhoiteltiin, ja soundin todellinen luonne tuli esiin. "Missä kaikki muna tosta mun soundista on?". Vahvistin kuulosti todella heikosti soivalta paskalta peltipurkissa.

Line6 meni myyntiin. Ajattelin, että jos ostaisi samaa hintaluokkaa olevan transistorivahvarin kahdella elementillä. Esim. Tech21 TM tai Randall RG. Kuitenkin jonkun oikun kautta(GAS) päädyin putkinuppiin. Se oli ENGL Fireball. Kävin Youtubessa kuuntelemassa monia ääninäytteitä, ja siinähän sitä GAS:ia heräteltiin lisää. Viimeinen tikki oli, kun sellaista kävin kokeilemassa. Jumalauta se särö oli murskaava! Ikinä ei ollut moista voimaa ja läsnäoloa ollut missään trankussa mitä oli kokeillut!

Nykyäänhän ei Fireballkaan riittänyt, vaan Savage istuu kaapin päällä. Se mistä pidän putkinupeissa on sen soundin murskaavuus. Ainakin ENGL:eissä joita olen testannut, soundi on ollut paljon lämpimämpi, mutta silti vain niin paljon brutaalimpi ja murhaavampi. Transistoreista olen kokeillut varmaan muusikoiden.netin eniten mainostettuja Randall RG - sarjalaisia, Tech21 TM muunmuassa. Mistää niistä ei ole lähteny samantyyppistä soundia. Putkikoneissa soundi on niin paljon enemmän läsnä, ja se täyttää koko tilan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)