Aihe: Siis mitä...? e1 kieli taas..
1 2
juikkipuikki
12.09.2008 08:47:01 (muokattu 14.09.2008 00:43:10)

No tässä aiempaa historiaa, liittyy aiheeseen http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=168428&oo=0

Eli nyt on e1-kieli paukkunut(katkennut) kaks kertaa viikon aikana ja samasta paikkaa.
Just tosta tallapalan kohdasta.
Sen nimenomaan Ruokangas korjas siten, että kolosta tuli vähän syvempi ettei kieli liikkuisi siinä. Nyt tuntuu vähän siltä, että hän taisi vähän liian teräväreunaisen kolon tehdä.
Viime kerrallakin Juha huomas, että nauhat oli viimeistelty(n. 1kk sitten heillä nimenomaan) päin helvettiä. Se meni sentään takuutyöksi.

Eli mitä veikkaatte? Vika vissiin on tuossa tallapalassa?
Lesbo-ul on kaiken A ja O, joiden välissä L ja K.
rheinone
12.09.2008 08:57:05

No onhan se. Eli takuuhommia tiedossa työn tekijälle.
Janne19691
12.09.2008 08:58:47

Hieno otsikko. Jos tallapala on terävä niin kyllä kielet paukkuu herkemmin. Ota vaikka vanha punottu d kieli ja yritä hioa se kolo mahdollisimman pyöreäksi joka suunnasta.
Rule #1: There are no rules.
juikkipuikki
12.09.2008 09:01:34 (muokattu 14.09.2008 00:43:30)

Taitaa olla taas Ruokangas-keikka tiedossa...
Onneks ei oo kaukana. Harmittaa vaa, ku se on sitte taas 3-7 päivää kun pitää olla kitarasta erossa
jra
12.09.2008 09:04:30
No tässä aiempaa historiaa, liittyy aiheeseen http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=168428&oo=0

Eli nyt on e1-kieli paukkunut(katkennut) kaks kertaa viikon aikana ja samasta paikkaa.
Just tosta tallapalan kohdasta.
Sen nimenomaan Ruokangas korjas siten, että kolosta tuli vähän syvempi ettei kieli liikkuisi siinä. Nyt tuntuu vähän siltä, että hän taisi vähän liian teräväreunaisen kolon tehdä. Alkaa pikkuhiljaa ärsyttää vaan niiden työ.
Viime kerrallakin Juha huomas, että nauhat oli viimeistelty(n. 1kk sitten heillä nimenomaan) päin helvettiä. Se meni sentään takuutyöksi.

Kyllä se vika siinä on jos noin tiuhaan samasta paikasta paukkuu poikki. Miltä pala tuntuu sormiin, onko siinä teräviä särmiä? Kuinka jyrkässä kulmassa kieli kulkee tallapalan yli, eli miten To'M ja stopbar on suhteessa toisiinsa? Jos kieli menee kovin jyrkässä kulmassa tallapalan yli saattaa olla että liian kova paine tallapalan kohdalla katkaiseen kielen. Ottaako kieli tallapalan takaa tomin runkoon, jos ottaa niin kielen kulma ja paine voi olla liian iso?

Mulla on itsellä kaksi tune o' matic -tallaista kitaraa, joissa en ole pitänyt aikaisemmin ollenkaan uria tallapaloissa. Oon aina hionut yläpinnan tasaiseksi ja kaikki särmät pois eikä koskaan ole mennyt kieli tuolta kohtaa poikki. Nyt toisessa on kokeilumielessä "lyönyt" pienet urat kielten alle. Molemmissa kielet pysyvät paikallaan sivusuunnassa, eikä katkeamisongelmia ole.

Sinuna hommaisin muutaman tallapalan varastoon ja kokeilisin itse hioa vaikka hienolla vesihiomapaperilla yhden aivan sileäksi ja laittaisin Ruokankaan palan syrjään. Tuolla keinolla voisi kokeilla johtuuko katkeamiset siinä palasta.

Itsellä on ollut katkeamisongelma tele-kopsun e1-kielessä viritystapin kohdalta, sekin vain silloin kun olen joutunut jostain syystä löysäämään (kokonaan) ja kiristämään kieliä. Siellä on ehkä joku särmä joka napsauttaa kielen poikki, tai sitten vain kieli väsyy kohdasta missä taittuu viritapin reikään.
Krice
12.09.2008 10:00:19

Graph Tech string saver -paloja voisi kokeilla. Ne voi ainakin mainospuheiden perusteella vähentää kielten katkeilua!
mvirta
12.09.2008 10:20:10
Vähentää kyllä.

Mulla on melkein kaikissa kitaroissa nuo, aika halpa viritys ja loppuu kielten katkeilu tallapalan kohdalta vallan kokonaan.
Shut Up 'n Play Yer Guitar
Numb
12.09.2008 10:25:47

Minulla paukkui d-kieli, ennen kuin aivan pari vetoa viilalla vetäisin siittä tallapalasta. Sen jälkeen ei ole mennyt yhtään. Pienestä kiinni nämä.
Epäilen, siis saatan olla
rheinone
12.09.2008 10:30:47
Vähentää kyllä.

Mulla on melkein kaikissa kitaroissa nuo, aika halpa viritys ja loppuu kielten katkeilu tallapalan kohdalta vallan kokonaan.

Halpa ja halpa. Mutta toimii kyllä. Väittävät että tulis lisää sustainiakin. En sitten tosta oo ihan varma.
rheinone
12.09.2008 10:37:54
Graph Tech string saver

Oliks se niin että sulla on tune-o-matic-talla siinä? Mulla olis tossa vajaa setti StringSaver-tallapaloja. Jos haluut kokeilla, voisin lähettää sulle yhden palan. Hankit sitte koko setin jos oot tyytyväinen. Paa pikaviestillä osoite jos kiinnostaa.
juikkipuikki
12.09.2008 14:32:29

Soitin Ruokankaalle tossa aamulla.
Menee onneks taas takuutyöks. Pitää kysästä, ettei sillä ois
niitä tallapaloja siel. Vissiin vaihtais veloituksetta...
Ja uudet kielet vois pummata kans... Meinaan kai se on soveliasta,
ku toista kertaa jo vien takuutyöasioissa sinne.
juikkipuikki
12.09.2008 16:11:51

No ni. Nyt viilasivat tuota "sileämmäksi".
Ei ainakaan ole vielä katkennut.
rheinone
12.09.2008 16:38:54
StringSaveri on postissa.
Numb
12.09.2008 16:40:38

Soitin Ruokankaalle tossa aamulla.
Menee onneks taas takuutyöks.

Täytyy sanoa, että meni yllättävän käteen Ruokiksella tuon kitaran kanssa...
Epäilen, siis saatan olla
oiva tumpeloinen
12.09.2008 17:55:13
Täytyy sanoa, että meni yllättävän käteen Ruokiksella tuon kitaran kanssa...

Vähän samaa mietin. Mä en ole koskaan kuullut negatiivista palautetta siitä puljusta, ja nyt olis niinkö kaks tyrää ja vielä saman kepin kanssa. Ei siinä, sattuuhan sitä, mutta onhan se kovin ikävää, että ne kaikki sattuu samalle kepille.
WinterMad
12.09.2008 18:19:57
Niin siis pitäiskö stoppari säätää niin, että kieli ei ota t-o-m:in kulmaan ennen tallapalaa?
jra
12.09.2008 18:28:24 (muokattu 12.09.2008 18:29:32)
Niin siis pitäiskö stoppari säätää niin, että kieli ei ota t-o-m:in kulmaan ennen tallapalaa?

Ei se varmaan ole mikään ehdoton sääntö. Tässä tapauksessa vain oli yksi mahdollisuus että kielen paine on liian kova tallapalaa kohden, ja siksi katkeaa herkemmin. (syy taisi löytyä tallapalan urasta ja sen viimeistelystä)

Omissa kitaroissa olen huomannut ettei ole mitään syytä miksi kulman pitäisi olla niin suuri että kieli ottaa t-o-m'in takareunaan. Jos kaulakulma on suuri ja t-o-m korkealla, niin varmaankin on mahdollista että stopbaria ei voi nostaa niin ylös etteikö kielet ota välissä kiinni. Toinen syy on sitten se että haluaa mahdollisimman jäykän tatsin.

Joku t-o-m -expertti osaa varmaan sanoa tästä ihan faktaakin.
KooAa
12.09.2008 18:42:22
Tommonen on molemmissa ykköskitaroissa, paitsi toisessa kullitettu.

http://www.thomann.de/fi/schaller_stmc_steg.htm
Kalju juntti #1 KooAalla ei ole merkitystä sukupuoliyhteyden onnistumiseen. The R.I.P.Off
arppah8
12.09.2008 18:44:27

Tommonen on molemmissa ykköskitaroissa, paitsi toisessa kullitettu.

http://www.thomann.de/fi/schaller_stmc_steg.htm

Toi on muuten hyvä. Mulla on toisessa baritonissa samanlainen.
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
Les Fender
12.09.2008 18:47:04
Omissa kitaroissa olen huomannut ettei ole mitään syytä miksi kulman pitäisi olla niin suuri että kieli ottaa t-o-m'in takareunaan. Jos kaulakulma on suuri ja t-o-m korkealla, niin varmaankin on mahdollista että stopbaria ei voi nostaa niin ylös etteikö kielet ota välissä kiinni. Toinen syy on sitten se että haluaa mahdollisimman jäykän tatsin.

Mä oon sitä koulukuntaa joka ei halua kielen koskettavan tomin reunaan. Mielestäni kielen pitää aina kulkea mahdollisimman esteetöntä reittiä. Jos on kitara missä talla on liian korkealla niin laitan ennemmin "tail piece wrap around-tyyliin". http://i4.tinypic.com/6ww30gy.jpg
"Living is easy with eyes closed!"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)