Aihe: Apua soundin kanssa - Marshall JVM 1 2 | |
---|---|
![]() 22.09.2008 16:23:21 | |
No niin, kaipaisin hieman vinkkejä soundini parantamiseen. Kaikennäköiset neuvot ja näkemykset otetaan kiitollisina vastaan. Tilanne on tämä: Tuli muutama kuukausi sitten hommattua se Marsun JVM 205H ja sen alle saman valmistajan 2x12 -kaappi V30-elementeillä. Tätä edelsi pitkä jahkailukausi, jonka aikana testasin laitetta lukuisaan kertaan. Nyt muutaman kuukauden jälkeen fiilikseni ovat ristiriitaiset. Hieman nurinkurista, mutta saan Marsusta todella hyvät cleanit ja pikkurosot, esim RHCP-funkit irtoavat ihan tuosta vaan ja kuulostavat autenttisilta. Ongelmana ovatkin isomman särön soundit, jotka kuulostavat ponnettomilta. Ja todetaan vielä, että varsinaiseen metalliin JVM sopii loistavasti, mutta sellaiset Foo Fighters- ja Weezer-tyyppiset rokkisoundit ovat täysin hakussa. Eli ei ole enää kyse pikkurosoista, muttei silti mahdottoman suurista särösoundeistakaan. Esimerkiksi laulavaa soolosoundia en saa aikaiseksi sitten millään, vaan soundi on koko ajan liian terävä, kankea ja riipivä. Se ei siis toisin sanoen innosta soittamaan, mikä on kuitenkin oikeastaan koko homman suola. Soundi sopisi hevisooloihin todella hienosti, mutta itselleni se on liian..no, liian jotain. Pedaaleista JVM ei muuten tunnu tykkäävän, mikä on paska homma. Kaikki eteeni kokeilemat säröpurkit tuottavat loppujen lopuksi särön, joka on hyvin samankaltainen laitteen oman särön kanssa. Esim. suuresti arvostamani T-Rexin Mudhoney ei kuulosta kovinkaan hyvältä tämän pelin kanssa. Sitten niitä vaihtoehtoja. 1) Uusi kaappi. Tuo 1936 ei muutenkaan tunnu parhaalta mahdolliselta kaapilta. Soundi on todella suuntaava, ja jotenkin "kuiva", mikä varmaan lisää vahvistimen isompien säröjen riipivyyttä. Voisiko uudella kaapilla saada vähän lisää lämpöä särösoundeihin? Ja laitetaan vaihtoehto uudet kaiuttimet tämän otsikon alle myös. 2) Uusi kitara. Rupesin tätäkin miettimään, että ehkä tuo humpparistrato (japanialainen, toki) ei ole paras mahdollinen laite paksumpaan ja hieman pehmeämpään soundiin. Tosin metallia sillä pystyy vallan hyvin soittamaan JVM:n läpi, joskin soundi on aika pistävä. Toki tuon JB jr:n voisi vaihtaa johonkin jämäkämpäänkin, mutta pelkäänpä, että ratkaisevaa eroa sillä ei tehdä. 3) Kahden vahvistimen loukku. Sinänsä mahdoton ajatus. Tätä tukee vain se, että olen huomannut pitäväni todella pinnalla olevista cleaneista ja toisaalta säröistä, jotka tulevat vähän kuin maan alta. Nykyinen asuintilanne, treenikämppäkikkailut ja keikkailemattomuus eivät kuitenkaan innosta tähän. 4) Uusi vahvistin. Tämä tuntuu juuri nyt siltä parhaalta vaihtoehdolta. Ehkä tuo JVM ei sittenkään ole kaikkein paras laite meikäläiselle. Melkeinpä joku keskisäröinen vehjes, jota buustaisi sitten laidan yli hyvillä pedaaleilla voisi saada aikaan halutun lopputuloksen. Ja tähän liittyen ottaisin mielelläni vastaan ehdotuksia, mikäli nyt tällainen tarina jotain sellaisia mieleen toi. Todetaan nyt, että Hughes & Kettnerin Statesman 6L6 hurmasi särösoundeillaan taannoin, kun Marsu-krapuloissa kävin sieluani etsimässä. Että tällaista. Vähänhän tästä tuli tällainen vuodatus, koittakaa kestää. Ja tiedän vallan hyvin, että kukaan muu ei näitä päätöksiä meikäläisen puolesta loppujen lopuksi tee. Dillon, you son of a bitch! | |
![]() 22.09.2008 16:46:37 | |
kokeile mahtollisemman hyvää Lespaulia/ vastaava humpparimahonkijyrää. En tiedä kuinka pitkän linjan marsu mies oikeasti olet mutta mielestäni monet marsut yleensä hiukan ohkasempisaundisempia vaikka sitä middleä piisaakin niin se alapäänbotne ollut ainakin meikäläisellä kateissa ja sitäkautta voipi tuntua ponnettomalta. ..4x12 suattaapi auttaa myös... ainakin botneosastolla. Paksummat kielet, vähintään 10-52. ..nää nyt ekana tuli mieleen putkien vaihtokokeilujen lisäksi:) Tunteella päin vittua. | |
![]() 22.09.2008 16:58:50 | |
Kyljoo!! Lespa käsittelyyn ja ehkä joku putkietus-spedu!? Jos tykkäsit HK:n soudista ni Tubefactor tahi Tubeman ei varmaa olè huono vaihtoehto. Ronkeli ei saa rinkeliä | |
![]() 22.09.2008 18:01:59 (muokattu 22.09.2008 18:08:21) | |
Hirveän kirkassoundinen vahvistin ja V30-elementit ei musta ole kyllä toistensa parhaat kaverit, siispä mä lähtisin kokeilemaan ensin elementtejä. V30:t kun myyt, niin sillä hinnalla on jo todella paljon valinnan varaa. Jos ei senkään jälkeen olla edes siellä päin, niin vahvistin vaan vaihtoon. Tosta kahden vahvistimen jutusta sanoisin, että kyllä jos on aktiivisesti keikkaa, niin se nimenomaan innostaa hankkimaan järkevän kokoiset soittokamat. Jos studiossa ollaan niin kaikki mahdolliset vimpaimet vaan sinne, mutta kyllä mä ainakin keikkatahdin tihentyessä huomasin arvostavani enemmän ja enemmän käytännöllisyyttä. ;-) | |
![]() 22.09.2008 18:19:51 (muokattu 22.09.2008 18:21:11) | |
Hirveän kirkassoundinen vahvistin ja V30-elementit ei musta ole kyllä toistensa parhaat kaverit, siispä mä lähtisin kokeilemaan ensin elementtejä. Sama tuli mieleen. V30 voi tosiaan olla varsinkin isommilla gaineilla aika riipivän ja ponnettoman kuuloinen, riippuen vahvistimesta. Suosittaisin kokeilemaan vaikkapa Greenbackeja. V30:t kun myyt, niin sillä hinnalla on jo todella paljon valinnan varaa. No itseasiassa eipä juuri. Uusi pari V30:iä tulee kotiovelle Englannista n. 120 eurolla, eli käytettyjen hinta sen mukaan. Jos saa 50 euroa/kpl, niin se on jo varsin jees hinta. Mutta siis, varmasti joku vaihtaa päikseen nuo joihinkin toisiin elementteihin. Tosta kahden vahvistimen jutusta sanoisin, että kyllä jos on aktiivisesti keikkaa, niin se nimenomaan innostaa hankkimaan järkevän kokoiset soittokamat. Jos studiossa ollaan niin kaikki mahdolliset vimpaimet vaan sinne, mutta kyllä mä ainakin keikkatahdin tihentyessä huomasin arvostavani enemmän ja enemmän käytännöllisyyttä. ;-) Ei muuta kuin aamen tälle. Tasan samaa mieltä. Sitten, kun joku muu kantaa ne kamat, niin voi ruveta hifistelemään... =) Elementtien vaihdon lisäksi voit kokeilla vaihtaa etuasteputkia, se on suht' halpaa hupia. Esim. JJ:n ECC83 on sieltä tummemmasta päästä, se voisi kivasti katkaista riipivyyttä. JuSu | |
![]() 22.09.2008 19:04:46 | |
Tosta kahden vahvistimen jutusta sanoisin, että kyllä jos on aktiivisesti keikkaa, niin se nimenomaan innostaa hankkimaan järkevän kokoiset soittokamat. Jos studiossa ollaan niin kaikki mahdolliset vimpaimet vaan sinne, mutta kyllä mä ainakin keikkatahdin tihentyessä huomasin arvostavani enemmän ja enemmän käytännöllisyyttä. ;-) No joo, enemmän tähän tosiaan vaikuttaa asuintilanne. Eli kun treenikämppä on katkolla niin kamat tulevat taas kotiin, ja pieneen kaksioon ei vaimo hirveätä vahvistinarsenaalia suostu ottamaan. Karu totuus - olen nössö. :) Tuota elementtien vaihtoa voisi tosiaan kokeilla. Pitää tutkailla, josko jollain tutulla olisi sopiva kaappi, jota lainata koesessiota varten näin ensi alkuun. Näkisi, että muuttuko soundi lainkaan ja mihin suuntaan. Dillon, you son of a bitch! | |
![]() 22.09.2008 20:02:56 | |
No itseasiassa eipä juuri. Uusi pari V30:iä tulee kotiovelle Englannista n. 120 eurolla, eli käytettyjen hinta sen mukaan. Jos saa 50 euroa/kpl, niin se on jo varsin jees hinta. Mutta siis, varmasti joku vaihtaa päikseen nuo joihinkin toisiin elementteihin. No mä olen näköjään pudonnut kärryiltä elementtien hinnoissa. Toisaalta en hirveästi ole samaan kaappiin elementtejä vaihdellut, aina on ollut eri kaappi sitten. | |
![]() 22.09.2008 21:43:23 | |
Elementeistä: Luulisitteko, että Eminencen Texas Heat voisi olla sopiva tarkastelun kohde? Lähtisi Uraltonelta hyvään hintaan, ja ainakin kertoman mukaan varsin hyvän kuuloinen ämyri. Dillon, you son of a bitch! | |
![]() 22.09.2008 21:49:59 (muokattu 22.09.2008 21:52:10) | |
Elementeistä: Luulisitteko, että Eminencen Texas Heat voisi olla sopiva tarkastelun kohde? Lähtisi Uraltonelta hyvään hintaan, ja ainakin kertoman mukaan varsin hyvän kuuloinen ämyri. Voi olla suljetussa kaapissa vähän liiankin tumma ja bassovoittoinen. Tai jos vaihdat vaan toisen V30:n sellaiseen niin voisi toimia... The Tonker vois olla toinen mitä vois kannattaa kokeilla. | |
![]() 22.09.2008 23:43:19 (muokattu 23.09.2008 00:12:52) | |
Foo Fighters -kitarasoundia metsästäessä ei JVM:n pitäisi olla äärimmäisen kaukana totuudesta. Foot käyttävät säröosastoon muistaakseni Dual Rectifiereita ja Marsun JMP:tä Mesan 4x12 kaapeilla (V30:sillä mikäli eivät modattuja), särö tulee pelkästään styrkkareista. Puhtaita varten on omat vahvarit, Vox AC30:siä ja niiden putiikkijohdannaisia. Tämä siis livenä. Poikien studiosta löytyy läjä plexejä ja kaikkea muuta mukavaa. Foo Fightersin maukasta ja orgaanista studiokitarasoundia ei mielestäni pysty toteuttamaan yhdellä vahvistimella, vaan uskoisin että äänityksissä on käytetty useampia vahvareita eri säröasteilla, elementeillä etc... Livesoundi onkin huomattavasti yksiulotteisempaa surinaa/räimettä tai miten sitä haluaakaan luonnehtia. Mut luulen ymmärtäväni mitä ajat takaa. Itse kokeilisin ensimmäisenä liimakaulaista vintagehenkisillä-ei-niin-kovin-stydeillä mikeillä varustettua kitaraa tyyliin LP/Explorer etc. Särön määrä ei myöskään mainitsemillasi bändeillä ole loppujen lopuksi kovinkaan suuri. Sanoit, että cleanit toimivat ihan ok. Muutaman Marsun kokemuksella olen huomannut, että mikäli säröpurnukan laittaa hyvältä kuullostavaan kliiniin Marshall-kanavaan, niin purnukan tonea saa järjestäen veivata pienemmälle, ettei soundi jää kireäksi. Esim. Kochin kanssa tonen voi jättää huolettomammin kello kahdentoista nurkille. Marsut tuntuvat reagoivan lisääntyneeseen gainiin ylämiddlejä korostavalla tavalla, sama ilmiö esiintyy myös pelkän boostin kanssa. En heittäisi vielä kirvestä kaivoon vahvistimen suhteen. Yksinkertaisimmillaan kyse on vaan hieman epäsopivasta kitara-styrkkari-mieltymys -yhdistelmästä. Putkivalinnat etc ovatkin jo sitten korkeampaa matematiikkaa. Marshall 2203
Marshall 1974X
Marshall 1974CX
Marshall 2061X
Marshall 1922
Koch Studiotone
Boss&Fulltone on the floor.
Fender '72 Tele RI
Fender STD Strat
Tokai Goldstar MIJ
Washburn LP "lawsuit"
Union Jack Telepartscaster | |
![]() 22.09.2008 23:47:44 | |
Foo Fighters -kitarasoundia metsästäessä ei JVM:n pitäisi olla äärimmäisen kaukana totuudesta. Foot käyttävät säröosastoon muistaakseni Dual Rectifiereita... Eiköhän tässä tapauksessa JVM todellakin ole äärimmäisen kaukana todellisuudesta. Kuulostaisi ainakin todella kaukaa haetulta yrittää saada Dual Recton soundia Marshallista. | |
![]() 23.09.2008 00:12:29 (muokattu 23.09.2008 00:14:10) | |
Eiköhän tässä tapauksessa JVM todellakin ole äärimmäisen kaukana todellisuudesta. Kuulostaisi ainakin todella kaukaa haetulta yrittää saada Dual Recton soundia Marshallista. Sorry, unohtu kirjoittaa "ja marsun JMP:tä" siihen recton perään (kun mietin, et olikse JCM vai JMP, tätä on tullut joskus itsekin pohdittua)...nyt on päivitetty. Grohl siis käyttää Mesaa ja Shiflett Marsua, molemmat käyttää Mesan kaappeja. Asettaisin JVM:n soundillisesti ko. vahvistimien välimaastoon, toki lähemmäs JMP:tä? Marshall 2203
Marshall 1974X
Marshall 1974CX
Marshall 2061X
Marshall 1922
Koch Studiotone
Boss&Fulltone on the floor.
Fender '72 Tele RI
Fender STD Strat
Tokai Goldstar MIJ
Washburn LP "lawsuit"
Union Jack Telepartscaster | |
![]() 23.09.2008 02:34:51 | |
Trebleä pois, reverbiä ja delaytä pieni annos. Mielestäni toimii varsin usein tuohon tarkoitukseen. ENGL SE:ssä on ihana "classic" nappi, joka leikkaa kaikki terävät korkeat pois ja tuo likaa soundiin. Sellainen pitäisi saada vakiona vaikka mihin nuppeihin. | |
![]() 23.09.2008 13:00:07 | |
Marsu myyntiin ja Budda tilalle. Ratkasu kaikkiin saundin ja elämän ongelmiin. Kulttuurista puolet on tuuria | |
![]() 23.09.2008 17:44:11 | |
Isot pojat sano että soundi lähtee sormista.. Hommaa semmoset Tony Iommi sormenpäät.!! Ronkeli ei saa rinkeliä | |
![]() 23.09.2008 19:09:03 | |
Marsu myyntiin ja Budda tilalle. Ratkasu kaikkiin saundin ja elämän ongelmiin. Yllättävän hyvin sanottu siellä perällä. Ei vaan, munsta buddan sivuillakin oli jotain läppää foo fightersista, joten kai ne on joskus buddaankin haksahtaneet(kö?). | |
![]() 23.09.2008 19:37:19 | |
Yllättävän hyvin sanottu siellä perällä. Ei vaan, munsta buddan sivuillakin oli jotain läppää foo fightersista, joten kai ne on joskus buddaankin haksahtaneet(kö?). Juccizen buddalla taittui foo fighters tribu miitissä varsin mallikkaasti. Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Aina tapahtuu Backstagella Näin syntyy studio! | |
![]() 24.09.2008 01:53:45 | |
Kiitoksia vaan kaikille mielipiteistä/ehdotuksista. Lisää otetaan mieluusti vastaan myöskin, mikäli vielä irtoaa. Dillon, you son of a bitch! | |
![]() 24.09.2008 09:56:24 | |
Kiitoksia vaan kaikille mielipiteistä/ehdotuksista. Lisää otetaan mieluusti vastaan myöskin, mikäli vielä irtoaa. Mulla on tuo nelikanavainen marsu, ja en tiedä kuinka paljon nää eroaa toisistaan. mulla tuo od1 kanava on aika maukas sooloiluun. tän kanavan keltainen mode antaa aikas laulavan leadin jota höystän loopissa olevalla delaylla muuta ei mielestäni kaipaa. Gaini siinä klo 9 paikkeilla. Vakio marsun kaappi oli munkin mielestä riipivän kuuloinen ja vaihdoin pari elementtiä g12-65. Näihin olen ollu aikas tyytyväinen. Tullut soiteltua myös v30 ladatulla kaapilla ja toimii aika hyvin saundi on tiukka, mutta tietynlainen lämpöisyys puuttuu täysin. | |
![]() 24.09.2008 10:39:37 | |
Mulla on tuo nelikanavainen marsu, ja en tiedä kuinka paljon nää eroaa toisistaan. mulla tuo od1 kanava on aika maukas sooloiluun. tän kanavan keltainen mode antaa aikas laulavan leadin jota höystän loopissa olevalla delaylla muuta ei mielestäni kaipaa. Gaini siinä klo 9 paikkeilla. Vakio marsun kaappi oli munkin mielestä riipivän kuuloinen ja vaihdoin pari elementtiä g12-65. Näihin olen ollu aikas tyytyväinen. Tullut soiteltua myös v30 ladatulla kaapilla ja toimii aika hyvin saundi on tiukka, mutta tietynlainen lämpöisyys puuttuu täysin. No tämä kuvaus V30 liittyen kuulostaa juuri omalta tilanteeltani, eli jospa sitä tosiaan lähtisi ensin uusilla elementeillä liikenteeseen. Dillon, you son of a bitch! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)