Aihe: Putkicomboa perinteiseen rokkiin,-600e
1 2 3
karsa
12.09.2008 22:33:53
Näitä vahvari kysymyksiä on varmasti mnet täynnä ja haulla olisi varmasti löytänyt jtn mutta kokeillaan kuitenkin..

Elikkäs(;D) putkikombo olisi lähiaikoina mallintavan tilalle haussa mielellään tämän suuntasin speksein:

-vatteja siten että komboa voisi kotonakin soitella,ei kuitenkaan mitkään makkarivolyymit hakusessa!eli sellasta mukavaa kompromissia etsitään,tehot täytyy riittää bändisoittoon
-rouheat blues rock-zeppelinismi-vanha hård rock saundit hakusessa,Billy Gibbonsilla on unelma saundi,tietty terävyys toivottua soittimen ollessa lp
-efektilenkki plussaa
-hinta mielellään alle 600rahaa

Sen verran olen foorumia lueskellut(ja näytteitä kuunnellut), että H&Kettnerillä on päteviä vahvistimia tuossa koko(hinta)luokassa ja sitten Peaveyllä classic 30? muita?

Tänks jo etukäteen vastaajille!
PuNkKi
12.09.2008 22:41:47
Ekana tuli mieleen tuohon hintaan:

fenderin hot rod deluxe.. mutta siitä ei juurikaan iloa kotona ole.
varsinkaan jos ei ole jotakin säröpurkkia vielä siinä edessä.

HRD kun hipaisee volumea niin ollaankin jo aivan liian kovalla esim. jos kerrostalossa asuu..
itselläni tuo joskus oli ja onneksi oli myös erillisiä säröpedaaleita jolla sai muokattua volumea vähän inhimmillisemmäksi.
Se mikä ei tapa, sattuu aivan saatanasti.
rheinone
12.09.2008 22:48:55
mutta siitä ei juurikaan iloa kotona ole.

Juu noin se valitettavasti taitaa olla. Elikkästen 3W:n putkikone kotiolosuhteisiin ja sitten se 30W tsydeemi bändihommiin.
Ziggy Bubba
12.09.2008 22:52:23 (muokattu 12.09.2008 22:53:49)

Juu noin se valitettavasti taitaa olla. Elikkästen 3W:n putkikone kotiolosuhteisiin ja sitten se 30W tsydeemi bändihommiin.

Kyllä ne jotkut isommat toimii hienosti pienemmälläkin volyymillä. Oma 20w Studiotone esim. pelittää todella hyvin myös kerrostalossa - eiköhän tuossa riitä volaa myös treenikselle.
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
karsa
12.09.2008 22:54:17
Omakotitalossa asun,transuakin tulee aika lujaa soiteltua.Budjettia voi joustaa sen verran että speduun riittää rahaa...käytettyjä saa tietenkin sitten ehdottaa!
PuNkKi
12.09.2008 22:57:26 (muokattu 12.09.2008 22:58:19)
Omakotitalossa asun,transuakin tulee aika lujaa soiteltua.Budjettia voi joustaa sen verran että speduun riittää rahaa...käytettyjä saa tietenkin sitten ehdottaa!

No, jos omakoti talo on missä pystyy hieman volumea avaamaankin niin sitten suosittelen kyllä juuri tuota HRD.
Peavey:n classic 30:sestä itselläni ei ole oikeen mitään hyvää sanottavaa.. varsinkaan enään kun sitä on tässä muutamia päiviä koittanut testailla.
kehuvat kyllä sitä 50w mallia...
Se mikä ei tapa, sattuu aivan saatanasti.
rheinone
12.09.2008 23:01:04 (muokattu 12.09.2008 23:09:48)
Kyllä ne jotkut isommat toimii hienosti pienemmälläkin volyymillä. Oma 20w Studiotone esim. pelittää todella hyvin myös kerrostalossa - eiköhän tuossa riitä volaa myös treenikselle.

Eikös toi Studiotone oo aika hintava? Mites sitte Vox AC30, jos kerran pikkusen enemmänkin saa äänenpainetta olla?

E: Mänöö yli budjetin valitettavasti sekin niin että viuhuu.
karsa
12.09.2008 23:09:01
Lisätään vox ehdokkaiden listaan...Itseltäni puuttuu täysin mielikuva voxin särö saundista?vai onko vastaus Brian May ja Queen?
Ziggy Bubba
12.09.2008 23:19:24 (muokattu 12.09.2008 23:20:55)

Eikös toi Studiotone oo aika hintava?

Njoo, kieltämättä menee vähän yli tuon budjetin. Ite maksoin käytettynä semmoset 770 euroa..

Mites sitte Vox AC30, jos kerran pikkusen enemmänkin saa äänenpainetta olla?

Tuo vois olla oikein passeli, nuo kiinalaiset oli jopa yllättävän hyviä.

E: Kannattaa tsekata dv247:stä brittiläiset pelit (Vox, Marshall, Orange ym.), noita saa tuolta yllättävän halvalla..
rheinone
12.09.2008 23:20:27
Lisätään vox ehdokkaiden listaan...Itseltäni puuttuu täysin mielikuva voxin särö saundista?vai onko vastaus Brian May ja Queen?

Mulla ei oo itellä koskaan ollu Voxia. Mutta kun olin Marshallia hankkimassa, mut haastettiin sokkotestiin Vox 100W nuppi vs Marshall 100W nuppi. En uskaltanu ottaa haastetta vastaan silloin, mutta uskon että erottaminen olisi ollut vaikeaa silmät sidottuna. Skagasin siis, ja hankin 50W Marshallin.
Jouni Antero
13.09.2008 00:01:35 (muokattu 13.09.2008 00:21:55)
Tämä "kotivoluumilla-toimiva-keikkakone-putkilla"-ongelma näyttäisi olevan jo ikuisuuskysymys ihan laitevamistajillakin.

Ratkaisua kun oikesti ei ole: parhaatkin keinokuormaviritykset kaatuu siihen, ettei oikein ole vastaavaa "keinokuorma"-kaiutinta joka kotisoitossa vastaisi (noin sadasosa äänenteholtaan) bändikäytössä kätyettävää kaiutinta.

Itse olen kokeillut mm 60-luvulla tehtyä 0,2 Watin Danelectroa (oli ihan jees, mutta bassot puuttui; annoin ko reliikin lahjaksi lapsteeliä soittavalle kaverille), 5-9 Watin Creamsound ja teettämäni 5-9 Watin Rikstone. Äänityksissä olen käyttänyt n 25 Wattista Groove Tubesia (noin vuodelta -90), jossa on sisäänrakennettu keinokuorma...olen ostellut erilaisia putkietusia ja soitellut/äänittänyt Redboxin kautta ja vaikka mitä...

Ja tämän noin viidentoista vuoden kokemus suhteessa nykyaikaan?

Hanki hyvä mallintava noin sadan euron kotivahvistin.

Toinen vaihtoehto (jonka mina olen toteuttaunut --vetin kalliilla rahalla):

Hanki unelmiesi vahvistinsetti lisähärpäkkeineen, keinokuorma (hyvä sellainen), toimiva pikkumikseri (halvin osa; noin 100 - 150 euroa) ja niin hyvät studiomonitorit kuin on varaa...

...ja mitä sillä saa?

Oman kokemuksen mukaan noin 4 - 7 kuukautta iloa, kunnes alkaa kaipaamaan jotain lisää.

10 vuotta sitten(tehtyäni kaiken tuon ennalta kuvaillun) totesin, etten kaipaa treenivahvistinta. Sen oppiminen tuolloin (siis kymmenisen vuotta sitten) vain maksoi noin 10 000 + mummon markkaa. Toisaalta: sainpahan helvetin hyvän äänityssystemin, jossa ei ole bittiiäkään digitaalia;).

Mutta ihan oikeasti: tutustukaa desibelien outoon maailmaan ja todetkaa se, ettei "oikeaa" hyvältä soundaavaa putkistyrkkatia "kotivoluumein" ole olemassa, ellei se fuskaa jollain tavoin. Viimeistään kaiuttimessa.

Minun vanha Marshalli kuullostaa ihan hyvältä kotikäyttöön, vaikka vola on jossain 0,3 asennossa.

Tai sitten luurit korville...tai jos on fiksu: digitaalia pöytään ;)

Ne mallintavat satasen purkit saundaa helvetin hyvältä ja niitten kaiutinkin on suunniteltu toimimaan "kotivoluumein". Siellä jossain Suuressa Maailmassa lienee tuhansia insinöörejä, jotka suunnittelee näitä juttuja...luotetaan niihin!

(terveisin YO-merkonomi)
rheinone
13.09.2008 00:01:54
Kyllä ne jotkut isommat toimii hienosti pienemmälläkin volyymillä. Oma 20w Studiotone esim. pelittää todella hyvin myös kerrostalossa

Mikähän tekee 20W Kochista niin ylivertaisen, että taipuu kerrostaloluukutteluun? Kommentit muista putkipeleistä ovat olleet tämänkaltaisia:

http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=8337822
Ziggy Bubba
13.09.2008 00:10:06 (muokattu 13.09.2008 00:12:28)

Ratkaisua kun oikesti ei ole: parhaatkin keinokuormaviritykset kaatuu siihen, ettei oikein ole vastaavaa "keinokuorma"-kaiutinta joka kotisoitossa vastaisi (noin sadasosa äänenteholtaan) bändikäytössä kätettävää kaiutinta.

Oma Studiotone tosiaan toimii komiasti ilman kuormaa, mutta tämä on varmasti vahvarista kiinni. Ei se omien kokemusten mukaan noin hankalaa ole - monet putkipelit toimivat varsin hyvin myös himassa... Toki kaikki eivät.

Hanki hyvä mallintava noin sadan euron kotivahvistin.

Äh. Mulla on ollut Roland Micro Cube, Vox AD30VT, Line 6 Pod XT Live (+studiomonitorit), eikä mikään näistä tuota sitä putkisoundia, varsinkaan putkisäröä. Nuo olivat siis järjestyksessä huonosta hyvään... XT Live on tällä hetkellä Studiotonen efektilenkissä oikein passeli - vahvarimallinnuksia en kaipaa.

Rheinonen sanoi: Mikähän tekee 20W Kochista niin ylivertaisen, että taipuu kerrostaloluukutteluun? Kommentit muista putkipeleistä ovat olleet tämänkaltaisia

Ei kannata tarttua yksittäisiin kommentteihin yksittäisistä vahvareista vaan todeta itse asian laita. Mäkin voisin kaivaa sen yhden kommentin, jonka perusteella keinokuorma ei muuta Studiotonen soundia miksikään (mutta enpä jaksa) :)
rheinone
13.09.2008 00:10:55
keinokuorma (hyvä sellainen)

No niin, uskottavaa ja loogista tilitystä oli. Mutta mikä on oikeasti hyvä keinokuorma? Kysyn kun en ole itse sellaiseen törmännyt.
Ziggy Bubba
13.09.2008 00:14:29 (muokattu 13.09.2008 00:18:11)

Tuossa Zoomin H2:lla (siis konkkamikillä) nauhoitettua Studiotonea, vielä kerrostalossa (parissa kohtaa on kevyttä säröpurkkia mausteeksi):
http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1&parameter=340750

Kaikki kitarat vetästy samalla systeemillä...
rheinone
13.09.2008 00:26:57 (muokattu 13.09.2008 00:31:24)
Ei kannata tarttua yksittäisiin kommentteihin yksittäisistä vahvareista vaan todeta itse asian laita.

No eipä siinä mitään, täytyypä testata.

Saatana ku pukkaa noita tuotteita aika runsaasti markkinoille ja kaikki pitäis ite kokeilla...

E: Sori, meni ohi topicista.
Ziggy Bubba
13.09.2008 00:32:40 (muokattu 13.09.2008 00:32:57)

Jeh, jatkuvasti pitäs olla kauppoja kiertelemässä :)

Itelläkin polttelis Mesan uudet Expressit ja ne kovasti hehkutetut Buddan Superdrivet... Vaikka oonkin kamoihini oikein tyytyväinen - nälkä on loputon :P
Jouni Antero
13.09.2008 00:52:06
No niin, uskottavaa ja loogista tilitystä oli. Mutta mikä on oikeasti hyvä keinokuorma? Kysyn kun en ole itse sellaiseen törmännyt.

Hyvä kysymys.

Mulla on Wanha GT:n sisälle rakennettu mekaaninen keinokuorma joka toimii sen vahvistimen kanssa ihan OK linjaan. Siis sanotaan nyt tyydyttyvävä - olet ihan oikeassa.

Tai siis: se on ainoa viritelmä, jolla minä äänitän linjaan ilman iljetystä ;)

Mitä ajoin takaa: joku kaveri hankkii stäkin ja sitten keinokuorman ja ihmettelee kun soundi ei ole sama sadasosa desibeleillä.

No eihän se tietenkään ole; kaiuttimet on suunniteltu kestämään (esim joku keskimääräinen 2 x 12 tai 4 x 12 kaappi) 200 - 400 watin kuorman (oletuksena yleensä 50 - 100 W putkipääte). Näitä keinokuormia varten pitäisi tuottaa kaiutinkaappeja jotka on noin 5 watin tehoisia paperinohuilla kartioilla (olisiko 10 tuumainen, jotta saataisiin matalia taajuuksia riittävästi?) kotisoitton, jotta ne vastaisi näitä "bändisoiton" kaiuttimia - siis suhteessa. Jokainen kaiutin vaatii tietyn tehon alkaakseen elää - sitä on turha odottaa sadan watin kajarilta jos siihen syötetään keinokuorman jälkeen 0,5 wattia.
Ziggy Bubba
13.09.2008 00:55:32 (muokattu 13.09.2008 00:56:11)

Tota 4x12 -tuuttausta voi tosiaan olla aika mahdoton kotioloissa toteuttaa, mutta pienemmällä elementillä (esim. 1x12) voi saada hyvinkin tervettä rock-tööttiä aikaiseksi myös hiukan isommilla putkimyllyillä. Ei kannata siis tyytyä Epin Valve junnuun - ei se vaan ole kovin hyvä :P
opaa
13.09.2008 01:00:14
Jokainen kaiutin vaatii tietyn tehon alkaakseen elää - sitä on turha odottaa sadan watin kajarilta jos siihen syötetään keinokuorman jälkeen 0,5 wattia.

Toimiiko pienitehokestoiset elementit siis paremmin pienillä volyymeillä kuin isomman tehokeston omaavat? Eli jos samaa elementtiä on eri tehonkestoilla tarjolla, niin ei kannata hommata ns. "ylikestäviä"?

Mä oon toisaalta ymmärtänyt, ettei ylimääräisestä tehonkestosta ole mitään haittaa. Kokemuksella en voi puhua, lukenut olen täältä vain.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)