Aihe: Mitkä kielet stratoon?
1 2 3
föödel
24.06.2007 16:39:21
Aloin tässä miettimään nyt yhtä aika tärkeetäkin kysymystä, kun olen nyt jo jonku aikaa käyttäny elixirin .10 settiä kitarassa, mutta nyt on ens viikolla tulossa uusi strato ja kuulin juttua eräältä kaverin tutulta joka on jo usean kymmenen vuoden ajan soittanut ja rakentanut kitaroita, ymmärtääkseni esp:n kitaroista tekee merkittävän osan suomeen tulevista. Hän oli sitten sanonut että stratoon ei ehkä elixirit ole se paras vaihtoehto, jotenki liittyy siihen ku elixirissä on kielissä se joku "suojakerros" siinä kielten päällä tjtn.

Onko omia kokemuksia sitten että mitkä kielet sopisivat ehkä elixirejä paremmin stratoon? daddario, dr, ernie ball jne?

Kiitos
Wahi
24.06.2007 17:23:38
Pari vuotta sitten kun testasin kaverin kitarassa Elixirejä, en tykännyt yhtään. Aivan liian liukkaat. Joku taisi täällä mnetissä sanoa että nykyään se päällyste on erilainen?

Mutta joo, itse olen havainnut hyviksi DR:t. Välillä tulee myös GHS:n kieliä käytettyä. Noissa ei ole mitään yli-liukasta pinnotetta ja tuntuma on juuri sopiva. Ja kestäviäkin ainakin omalla kohdalla olleet.
Les Fender
24.06.2007 17:31:09
Ähh..... Taas säie jossa luetellaan kaikki kielimerkit. Mikään muu kuin oma mieltymys ei estä käyttämästä Elixirejä stratossa.
"Living is easy with eyes closed!"
J.Hollström
24.06.2007 17:49:44
Ähh..... Taas säie jossa luetellaan kaikki kielimerkit. Mikään muu kuin oma mieltymys ei estä käyttämästä Elixirejä stratossa.

Musta vielä mielenkiintosempia on ne plektrakyselyt. Mut joo, Elixiirit käy ihan yhtä lailla stratoon kuin muihinkin skittoihin.

Yhteenkään kielisatsiin en oo vielä törmänny jolla ei voisi soittaa, niinkauan kuin kieli on ehjä. En oo tähän päivään mennessä vakuuttuunut minkään valmistajan ylivoimaisuudesta. Tosi pienistä eroista puhutaan.
bfoc
24.06.2007 21:25:07
kuulin juttua eräältä kaverin tutulta joka on jo usean kymmenen vuoden ajan soittanut ja rakentanut kitaroita, ymmärtääkseni esp:n kitaroista tekee merkittävän osan suomeen tulevista. Hän oli sitten sanonut että stratoon ei ehkä elixirit ole se paras vaihtoehto

Itse olen käyttänyt stratokopsussa ihan perus D'Addariotia, tiedä siitä hyvyydestä.

Eikö tuo kaverinkaveri osaisi suositella jotain jos kerran tietää että Elixir ei ole hyvä. Toinen vaihtoehto olis kokeilla Fenderin super bulletseja, joita Fenkku laittaa omiin stratoihinsa. Itsepähän tietävät mitä omiin kamoihinsa laittavat (kaipa käyvät muihinkin stratoihin).
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
Numb
24.06.2007 21:31:14

Jos ei halua elixirejä laittaa, niin sitten vain joku perusmerkki. Ernie Ball tai GHS esimerkiksi varmaan toimivat ihan jees.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
Kiinankeisari
24.06.2007 22:24:08
Toinen vaihtoehto olis kokeilla Fenderin super bulletseja, joita Fenkku laittaa omiin stratoihinsa. Itsepähän tietävät mitä omiin kamoihinsa laittavat (kaipa käyvät muihinkin stratoihin).

fenderin kielet on kyllä niin hirveää kuraa että voi voi, soittotuntuman puolesta ihan pyllystä. vaikka kielen kaiken järjen mukaan pitäis olla pyöreä, niin nuo tuntuu kantikkailta.
"soita silleen makeesti" -Albert Järvinen
J.Hollström
24.06.2007 22:30:45
fenderin kielet on kyllä niin hirveää kuraa että voi voi, soittotuntuman puolesta ihan pyllystä. vaikka kielen kaiken järjen mukaan pitäis olla pyöreä, niin nuo tuntuu kantikkailta.

Mulle toimii Fenderin kielet ihan täysiä, niin kitaroissa kuin bassoissakin. En ole keksinyt niistä todellakaan mitään sanomista. Ehkä en vaan osaa.
Kiinankeisari
24.06.2007 22:35:00
Mulle toimii Fenderin kielet ihan täysiä, niin kitaroissa kuin bassoissakin. En ole keksinyt niistä todellakaan mitään sanomista. Ehkä en vaan osaa.

nojoo, ehkä mulla on vaan neitimäisen pehmeät sormenpäät. pitäis vissiin soittaakin välillä...
"soita silleen makeesti" -Albert Järvinen
IhmeHeebo
24.06.2007 22:38:54
Ostat aina eri kielisetin jota et ole ennen kokeillut kun wanhat menee paskaks ja päättelet ite
When a Man Lies He Murders Some Part of the World These Are the Pale Deaths Which Men Miscall Their Lives All this I Cannot Bear to Witness Any Longer Cannot the Kingdom of Salvation Take Me Home... ...And Justice For All
bfoc
24.06.2007 23:21:00

En osaa sanoa. Ajattelin vain laajentavani sitä analogiaa kun Giban kitaroissa käytän itse Giban kieliä eikä ole valittamista, joten Fenkut voisivat sit olla Fenderiin sopivat kielet. Alkuviestissä ei tosin (muistaakseni) mainittu että minkä merkkinen starto-tyypin kitara olikaan landaamassa.

Jos Fenkku tekee kantikkaita kieliä kanttpäisille kitaristeille, ehe?
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
-Cale
24.06.2007 23:23:54 (muokattu 24.06.2007 23:24:15)

Olen täysin samaa mieltä! Lisäksi fenkun kielet tuntuvat keräävän kaiken paskan nurkista ettei tarvitse enää edes juurikaan siivota, ja näin ollen menettävät sointinsa todella nopeasti. Dean Markleyt sen sijaan soivat hyvin vielä puolen vuoden jälkeenkin.
rainmaker
24.06.2007 23:37:09
Onko omia kokemuksia sitten että mitkä kielet sopisivat ehkä elixirejä paremmin stratoon? daddario, dr, ernie ball jne?

Itse en nykyisin muita kieliä käytäkään kuin Elixirejä. Kerran erehdyin Dr:t ostamaan ku musaliikkeessä ei muuta merkkiä ollut tarjolla. Ero Elixireihin oli melko jäätävä, kun Dr:t olivat jo parin viikon soittelun jälkeen ihan tukossa.

Kannattaa itse testailla mistä merkistä tykkää, mutta minä en ainakaan näkisi mitään estettä miksi et voisi Elixirejä stratoosi laittaa.
"Vegetaristi syö kasveja. Humanisti ihmisiä." -Roman Schatz
makoskela
24.06.2007 23:58:58
Hän oli sitten sanonut että stratoon ei ehkä elixirit ole se paras vaihtoehto, jotenki liittyy siihen ku elixirissä on kielissä se joku "suojakerros" siinä kielten päällä tjtn.

Mielenkiintoista. Vein oman stratoni hiljattain Nevalaisen Matille (ainakin joidenkin tuntema/arvostama soitinrakentaja) huoltoon. Kun sitten hain keppiä pois pajalta niin Matti kyseli kovasti käyttämieni kielien perään (Elixir Nanoweb 9-46). Olivat kuulemma värähtelyominaisuuksiltaan ennennäkemättömän hyvät! Mitä tulee tuohon gore-pohjaiseen suojamateriaaliin ja sen paksuuteen niin mites toi normaali rasva-hiki-paska -akseli sitten? Vaikuttaako sointiin? Spekulointiahan tämä on mutta
taitanen pitäytyä Elixireissä. Mainittakoot vielä, että ne vanhat polyweb-kielet eivät
mun mielestä sovi mihinkään soittimeen. Niissä suoja-aineen paksuus on oikeasti mitattavissa milleissä...
GAS ei ole sairaus - se vaan on...
Krice
25.06.2007 10:31:45

Elixirit ei tunnu kitaran kieliltä, se ongelma niissä on. Ne tuntuu muovisilta, varmaankin sen päällystyksen ansiosta. Minusta strato on niin hienostunut soitin, että siihen ei kannata laittaa mitään basson kieliä ja käyttää jotain alavirettä. 9-setti on ihanteellinen valinta stratoon.
GHS tai Ernie Ball.
"I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica.
Umas
25.06.2007 10:47:17 (muokattu 25.06.2007 10:48:24)

Elixirit ei tunnu kitaran kieliltä, se ongelma niissä on. Ne tuntuu muovisilta, varmaankin sen päällystyksen ansiosta. Minusta strato on niin hienostunut soitin, että siihen ei kannata laittaa mitään basson kieliä ja käyttää jotain alavirettä. 9-setti on ihanteellinen valinta stratoon.
GHS tai Ernie Ball.

heh pakko älähtää. Koko soitto urani olen stratoa käyttänyt, mutta apus, oikean paksuiset kielet löytykin vasta nyt ihan huumorilla 13-58 ja mahtava on sointi akustisena ja sähkönä... ...mutta makuasioitahan nämä. Mun näpeille noi ysit on vaan niin spagettia että soitosta ei tule mitään.
"Only sick music makes money today." Friedrich Nietzsche
rainmaker
25.06.2007 14:54:35
GHS tai Ernie Ball.

Provohan tuo taitaa olla, mutta siitä huolimatta sanon, että mielipiteesi on väärä. Ainoastaa siitä olen samaa mieltä, että strato on hienostunut soitin :D
"Vegetaristi syö kasveja. Humanisti ihmisiä." -Roman Schatz
Umas
25.06.2007 14:57:57

Provohan tuo taitaa olla, mutta siitä huolimatta sanon, että mielipiteesi on väärä. Ainoastaa siitä olen samaa mieltä, että strato on hienostunut soitin :D

Ei toi mun mielestä provo ole. Elixirithän on p*skaa kerma kuorrutuksella =P

..ikuisia mielipide kysymyksiä.
mailbag
25.06.2007 15:54:09
elixiriin vannon henkeen ja vereen, helposti parhaat kielet maailmassa ja ei ole edes mielipide ;) ero kyllä muihin merkkeihin on suurempi kuin kuvittelisi!
Umas
25.06.2007 16:02:28

elixiriin vannon henkeen ja vereen, helposti parhaat kielet maailmassa ja ei ole edes mielipide ;) ero kyllä muihin merkkeihin on suurempi kuin kuvittelisi!

Jotkut uskoo saatanaan jotkun jumalaan ja jotkut paskaan ja jotkut kultaan =P
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)