Aihe: Fender squier vertailua 1 2 | |
---|---|
![]() 03.06.2020 06:32:34 | |
Olen tilannut Fender squier bullet HSS with tremolo: n jolla pitäisi opetella kitaransoittoa, (rock, hevi ja iskelmä). Olin kahden vaiheilla, toinen oli Fender SQ bullet strat HT HSS IL AWT. Onko noissa millaista eroa? Ulkonäöllisesti tuo jälkimmäinen ehkä miellyttää enemmän. Mut millanen soundi on merkkaa enemmän. Onko hyvä vaihtoehto ekaksi sähkökitaraksi? | |
![]() 03.06.2020 07:51:28 (muokattu 03.06.2020 07:53:59) | |
Hendersson: Olen tilannut Fender squier bullet HSS with tremolo: n jolla pitäisi opetella kitaransoittoa, (rock, hevi ja iskelmä). Olin kahden vaiheilla, toinen oli Fender SQ bullet strat HT HSS IL AWT. Onko noissa millaista eroa? Ulkonäöllisesti tuo jälkimmäinen ehkä miellyttää enemmän. Mut millanen soundi on merkkaa enemmän. Onko hyvä vaihtoehto ekaksi sähkökitaraksi? Noissa on kaksi merkittävää eroa: tilaamassasi mallissa on tallassa humbucker eli kaksikelainen mikrofoni, sekä vibrakampi. Vaihtoehdossa ei ole kumpaakaan. Humbucker tallassa voi olla hyvä ajatus erityisesti hevisointien osalta. Kampi on makuasia tässä vaiheessa. Kuitenkin: en saata olla painottamatta, että kävisit mahdollisimman pian säädätyttämässä kitaran ensihuollossa ammattilaisella. Hinta on tekijästä riippuen satasen nurkilla. Niin saat ostoksestasi mahdollisimman hyvän ensikitaran. Tehtaan, kaupan ja kuljetuksen jäljiltä siinä voi olla kaikenlaista säätämisen arvoista. Säädöt vaikuttavat soittamisen mielekkyyteen valtavasti. Bulletit on vähäisen kokemukseni mukaan hintaansa nähden ihan päteviä, mutta laadunvarmistus noilla hinnoilla voi olla yksi lovi mistä tingitään, eli yksilökohtainen laatuvariaatio voi olla melkoista. | |
![]() 03.06.2020 07:57:40 | |
Ei tässä oo kyllä kampea | |
![]() 03.06.2020 08:02:44 (muokattu 03.06.2020 08:03:48) | |
Hendersson: Olen tilannut Fender squier bullet HSS with tremolo: n Tämän ilmoituksesi mukaan kyllä on? Tremolo tarkoittaa vibrakampea. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 03.06.2020 08:11:17 | |
Mä olin kattonut moneen kertaan ettei olis kampea, ei kuvassakaan kyl ollut mut tuon niminen on. Luotan kyl sun sanaan tässä, ehdin vielä peruuttaa tuon tilauksen. Huh...kiitos sulle nopeasta vastauksesta! | |
![]() 03.06.2020 08:26:19 (muokattu 03.06.2020 08:28:22) | |
Näistä mainitsemistasi kitaroista siis mustassa on kampi, valkoisessa ei. E: eiku piru, eihän tossa kammellisessa olekaan värikoodia sun viestissä, törmäsin vaan eka mustaan etsiessäni. | |
![]() 03.06.2020 08:32:03 (muokattu 03.06.2020 08:33:22) | |
Hendersson: Mä olin kattonut moneen kertaan ettei olis kampea, ei kuvassakaan kyl ollut mut tuon niminen on. Luotan kyl sun sanaan tässä, ehdin vielä peruuttaa tuon tilauksen. Huh...kiitos sulle nopeasta vastauksesta! Straton vibratallan saa kiristettyä kanteen kiinni, jolloin se on käytännössä kuin kammeton. Kampi vielä irti, niin menee täysin vibrattomasta (tremolottomasta). Muuten vahvaa komppia Klappille. Humbucker tallassa on todennäköisesti sulle parempi, jos olet heviä, ym. soittamassa. Tuolla orggis talla single coililla voi olla vähän ohuet ja sirisevät hevisoundit. Ja ennen kaikkea. Vie se säädettäväksi, koska paraskin kitara on paska soittaa, jos säädöt ovat pielessä. Samalla voidaan tsekata, ettei kitarassa ole mitään muuta ongelmia, kuten esim. nousseita nauhoja tai törröttäviä nauhanpäitä. e. siis molemmissa on HSS mikitys eli tallassa humbucker. Tiiä sitten, mitä sekoilin.. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 03.06.2020 08:37:51 (muokattu 03.06.2020 08:38:16) | |
mä se näköjään olin joka sekoili, kun googlailin noita vaihtoehtoja. hss jäi jälkimmäisessä ilmeisesti googlaamatta. aloittajalle: jos sen kitaran spekseissä lukee jossain HSS, on se siis semmonen paremmin myös heviin soveltuva. | |
![]() 03.06.2020 08:54:14 | |
Klapp: mä se näköjään olin joka sekoili, kun googlailin noita vaihtoehtoja. hss jäi jälkimmäisessä ilmeisesti googlaamatta. aloittajalle: jos sen kitaran spekseissä lukee jossain HSS, on se siis semmonen paremmin myös heviin soveltuva. Onhan noissa nimissä jo vähän sellaista ibanezmaista taikaa, etten itsekään heti huomannut. :) Mutta, kuten sanoit, niin mielestäni tärkeintä on viedä se säädettäväksi. Se kannattaa itsekin opetella, mutta kyllä tässä kohtaa kannattaa viedä ulkopuoliselle, että pääsee heti soittamaan kunnon säädöillä. Ja kannattaa myös erikseen mainita, että haluaa tallan "blokattavaksi" jousilla kanteen, ettei säätäjä pistä sitä oletuksen mukaisesti kelluvaksi. Toki sen voi itsekin jälkikäteen kiristä kiinni kanteen (sieltä takaa, jousipoterosta, kiristetään kahta ruuvia), mutta silloin menee säädöt pieleen. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 03.06.2020 09:47:09 (muokattu 03.06.2020 09:48:14) | |
Suoraan kaupasta eli tehtaan jäljillä noi on todnäk tosi kaukana soitto kunnosta, ainakin molemmat mun bulletit oli, että säätöhommiksi menee jos niillä soittaa haluaa. Tai sitten katot youtubesta Darrell Brownin videon ja teet sen itse ja opit samalla pitämään huolta omista kitaristi. https://m.youtube.com/watch?v=ZoWp4Ax9zAA&t=445s Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän. | |
![]() 03.06.2020 11:07:56 | |
PIM: Suoraan kaupasta eli tehtaan jäljillä noi on todnäk tosi kaukana soitto kunnosta, ainakin molemmat mun bulletit oli, että säätöhommiksi menee jos niillä soittaa haluaa. Tai sitten katot youtubesta Darrell Brownin videon ja teet sen itse ja opit samalla pitämään huolta omista kitaristi. https://m.youtube.com/watch?v=ZoWp4Ax9zAA&t=445s Meinaat, että ensikitaraansa hankkiva opettelisi ennen soittopuuhia straton säätötouhut? Mun uutena ostettu strato täyttää ensi vuonna 25. Opettelin joskus huoltomanuaalista kaiken, mitä siitä irtosi, mutta koskaan en ole vielä saanut ritsaa sellaiseen tikkiin kuin millaisena se joka ikinen kerta tulee ammattimieheltä. Olen toki tumpelo, mutta myönnän sen aullisti ja maksan samalla mieluusti tekijähenkilölle. | |
![]() 03.06.2020 11:21:16 | |
Juurikin näin. Säätäminen ei vaadi minkäänlaista soitto taitoa ja täytyy olla kädetön tumpelo, jos ei esim. niiden Darrell Brownin videoiden perusteella saa kitaraa säädettyä. Pidemmän päälle näin säästää isot rahat, kun aina ensimmäisenä ei tarvitse rynnätä kauppaan ostamaan uutta ja kalliimpaa soitinta jos pienellä säädöstä saa halvasta squieristakin ihan keikkakelpoisen pelin, jolla näin 40 soitto vuoden jälkeen on mukava soitella. Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän. | |
![]() 03.06.2020 11:27:32 (muokattu 03.06.2020 11:28:01) | |
Kyllä se säätäminenkin vaatii sen verran soittotaitoa että pystyy toteamaan säätöjen vaikutuksen ja etsimään esim kirraavia nauhoja. Mutta kaularaudan säätö ja kielten vaihto sekä intonaation säätö kannattaisi hallita edes itse. Omiin kitaroihin en vaihtaisi nauhoja. Siinä kulkee raja. Semminkin kun ovat 3500 ja 5500 hintaisia uutena. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." | |
![]() 03.06.2020 11:35:16 (muokattu 03.06.2020 11:40:19) | |
En toki ole suin, surminkaan sitä vastaan, että opettelee tuntemaan instrumenttinsa salat vähän kerrallaan soittoinnostuksen ja -taitojen samalla karttuessa. Samalla olen kuitenkin ihan onnellinen, etten aikoinani saanut soittelua aloittaessani neuvoa, että lähdepä vaikka ennen aamollin opettelua hiomaan nauhoja juutuubin soidessa taustalla jonkun kärmesöljyssä marinoidun samaanin opetuksia. Kyllä mä ite googlaisin tänäpänä ehkä kuitenkin vaikka eka how do you finger a minor, kuin tulisin retroaktiivisesti kysymään, oliko tämä neljä kierrosta kaularautaa tiukemmalle sittenkin vähän liikaa, kun ei tämä leipälapio pysy saatana edes kädessä vielä. Mut se oon toki vaan mä. Toisille äidit, toisille tyttäret, toisille pojut ja toisille setämiehet. Ei muuta ku juutuubi laulamaan, siispä! | |
![]() 03.06.2020 12:41:10 | |
PIM: Juurikin näin. Säätäminen ei vaadi minkäänlaista soitto taitoa ja täytyy olla kädetön tumpelo, jos ei esim. niiden Darrell Brownin videoiden perusteella saa kitaraa säädettyä. Pidemmän päälle näin säästää isot rahat, kun aina ensimmäisenä ei tarvitse rynnätä kauppaan ostamaan uutta ja kalliimpaa soitinta jos pienellä säädöstä saa halvasta squieristakin ihan keikkakelpoisen pelin, jolla näin 40 soitto vuoden jälkeen on mukava soitella. No kyllä se on pirun hankala säätää kitara itselle mieluisiin asetuksiin, jos ei osaa soittaa. :) Mutta tietysti, jos on intoa ja halua alkaa säätämään sitä kitaraa, niin ilman muuta. Jos taas on fiilis, ettei just nyt innosta niinkään säätäminen kuin soittaminen, niin kyllä mä kannatan ammattilaiselle viemistä. Eikä se nyt ihan niin helppoa ole pistää kitaraa tikkiin, että jokainen ensikertalainen saisi sen pelkällä youtube-videolla samaan kuntoon kuin ammattilaiset sen saa. Tai sitten kitarasepät ovat helvetin yliarvostettuja ihmisiä. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 03.06.2020 12:56:38 (muokattu 03.06.2020 13:04:35) | |
Laulava Kylätohtori: No kyllä se on pirun hankala säätää kitara itselle mieluisiin asetuksiin, jos ei osaa soittaa. :) Mutta tietysti, jos on intoa ja halua alkaa säätämään sitä kitaraa, niin ilman muuta. Jos taas on fiilis, ettei just nyt innosta niinkään säätäminen kuin soittaminen, niin kyllä mä kannatan ammattilaiselle viemistä. Eikä se nyt ihan niin helppoa ole pistää kitaraa tikkiin, että jokainen ensikertalainen saisi sen pelkällä youtube-videolla samaan kuntoon kuin ammattilaiset sen saa. Tai sitten kitarasepät ovat helvetin yliarvostettuja ihmisiä. Juu, se on helppo säätää huippukitara hyviin säätöihin (nauhat huippukunnossa, kaula täydellinen, satulan urat oikean syvyiset jne jne), mutta asia vaikeutuu heti jos kitarassa on ongelmakohtia. Silloin pitää olla oikeasti taitoa ja työkaluja, tai sitten on helpoin viedä kampe soitinkorjaajalle/rakentajalle. Toki ohjeiden perusteella saa kehnommankin kitaran enemmän sinnepäin kuin mitä se alunperin oli. Oman kokemuksen perusteella näissä kehnommissa yksilöissä on nauhatyössä sanomista, tai sitten satulassa on liian matalat/liian syvät urat. Tai sitten vain kaula on ropelilla/hyppyrillä jollain tapaa ja se ei mene millään säädöillä kohdalleen. Useimmiten joutuu sitten käyttämään kohtuuttoman suurta actionia, että pystyy soittamaan ilman jatkuvaa räminää herkälläkin tatsilla. Onneksi kuitenkin nykyään halvemmissa kitaroissakin on laatu parantunut sen verran paljon, että ne saa aika hyvään kuosiin ihan säätämällä, kuten jäsen PIM on noista Bulleteista todennut. Edit: Mutta joo, aloittelijan olisi hyvä päästä soittamaan kitaralla, jossa on säädöt kunnossa. Menee muuten melko takkuiseksi se soitto. Ja vinkkinä se, että kannattaa soitella aina vahvarin läpi, jotta et kehitä liian rankkaa tatsia puolivahingossa. Sähkökitara ei useimmiten soi lujaa akustisesti, joten sitä tulee helposti kompensoitua rankemmalla plektratekniikalla, mikäli soittaa ilman vahvaria, ja silloin tuntuu että säädöt on pielessä kun kielet rämisevät. Kielet saavat rämistä vähäsen, kunhan se ei kuulu vahvarin kautta. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 01.07.2020 21:52:12 | |
Mitä mieltä Squierista oliko hyvä ? Satuin itsekin hankkineeksi Squier Bullet HSS HT kitaran Thomanilta. Virheen tein jo siinä että olisi voinut katsoa suomalaisista kaupoista samaa kitaraa. Luultavasti olisi tullut perille nopeammin. Kitaraa vahvistimella testatessani huomasin että talla humbucker ei toimi. Ruuvasin mikin irti ja testasin sitä mittarilla. Sitten huomasin että mikin teippien välistä tulee ulos yksi kuparilangan karva. Se oli epäilemättä rikki. Mikki meni vaihtoon ja luultavasti olisi mennyt joka tapauksessa. En jaksanut nähdä vaivaa tutustua Thomannin asiakaspalveluun halvan osan takia. Toinen onklema. Otelaudannauhoja oli yritetty tasoittaa hiomalla. Venytyksiä tehdessä kuului raapimisen tapaista ääntä. Lähemmin tarkasteltuna nauhoissa oli todellakin hiomajälkiä. Teippasin otelaudan maalarin teipillä ja hioin naarmut pois. Olen myös shimmannut kaulaa ja vaihtanut kielet paksumpiin. Kaulan voisin ehkä pintakäsitellä jollain öljyllä tai lakalla.On se sellasenaan vähän karun näköinen. Mutta täytyy pikkuhiljaa olla tyytyväinen. En hankkinut ykköskitaraksi kuitenkaan. ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana. | |
![]() 02.07.2020 00:04:54 (muokattu 02.07.2020 00:07:50) | |
Miltä kaulan tuntuma muuten vaikuttaa? En tiedä mistä johtui, mutta kun kaupassa kokeilin Squierin Bullettia, niin köpöisin vaikutelma tuli jotenkin siitä kaulasta. En osaa sanoa miksi. Jokin ero siinä oli vaikka Affinityihin verrattuna, jotka ovat jo enemmän Fenderin tuntuisia. Mattalakka oli ihan OK ja nauhatyö moitteetonta, olisiko kaulaprofiili sitten ollut jotenkin epätavallinen? Ihan hyvissä säädöissä Bulletti oli, kieletkin vissiin alempana kuin missään omassa kitarassani. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 02.07.2020 06:07:31 (muokattu 02.07.2020 06:08:07) | |
Minusta Bulletti ei ole oikein mistään kotoisin. Perus halpisrimpula, jossa joku toimii korkeintaan kohtalaisesti, mutta yleisvaikutelma muovinen halpis. Käytetty affinity squju esim. on mieluisampi sijoitus. | |
![]() 02.07.2020 08:23:04 (muokattu 02.07.2020 08:24:13) | |
Icy-Sun: Minusta Bulletti ei ole oikein mistään kotoisin. Perus halpisrimpula, jossa joku toimii korkeintaan kohtalaisesti, mutta yleisvaikutelma muovinen halpis. Käytetty affinity squju esim. on mieluisampi sijoitus. Näin se on, Affinity on heti (ainakin) yhtä pykälää vakuuttavampi. Mutta onhan Bullettikin hintaisekseen ihan soitettava vehje. Aika löperöä laaduntarkkailua tosin jos Little Savagen kitaran mikistä on heti uutena käämi poikki eikä asiaa ole tehtaalla huomattu. Mutta noin kai se halvimpien soittimien kanssa menee, että hinta pomppaisi liikaa jos niitä kovin ahkerasti testailtaisiin tuotantolinjan loppupäässä. En ole musiikin asiantuntija. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)