Aihe: Räkki, nuppi ja stompit ohjaukseen midilankulla?
1 2 3 4 5 6 7
StoRBa
25.06.2008 15:18:50

Olen tässä pähkäillyt kovassa gasituksessa G-majorin hankintaa. Ko. laitteessahan on midi-liitäntä joten esim. meikäläisen tapauksessa sen hallinnointi onnistunee suht helposti Behringerin FCB1010-lankulla. Tuossa behkun lankussa on kätevästi myös kaksi perus jakkiswitchvaihtajaa, joten sillä saisin vaihdettua nupista kanavan oikeaksi aina haluttuun soundiin.

Viimeiseksi ongelmaksi jääkin nuo satunnaiset stomp boxit ja muut pedaalit. Käytän overdrivea boostaamaan rankempaa säröä, joten jos haluan vaihtaa kliinille pitäisi myös OD steppailla pois päältä. Tuon lisäksi löytyy wahia ja whammyä ja jotain muita satunnaisia stomppeja. Hommaa ei tietty helpota, että osan stompeista voisi haluta laittaa efektilooppiin ja osan vain nupin eteen. Tuolla G-majorilla saisi onneksi eliminoitua noiden stomppien tarvetta efektiloopissa, tosin.

Kyselenkin siis, onko olemassa jotain kätevää relevehjettä, reititintä tms. jossa olisi midiohjaus. Tällöin saisi stompit eri looppeihin ja siten sisällyttää ne signaalilooppiin midi-ohjauksella. Eli soundin vaihto vaihtuisi pelkästään yhdellä midilankun napin painalluksella.

Itse kattelin Voodoo Labin pedal switcheriä sekä audio switcheriä, mutta noissa tuo midi-ohjaus toisen valmistajan lankulla jäi hieman mysteeriksi.
http://www.voodoolab.com/switcher.htm
http://www.voodoolab.com/gcx.htm

Onko kellään kokemusta tällaisesta ratkaisusta? Miten onnistuisi helpoiten tai halvimmalla hyödyntäen mahd. hyvin jo olemassa olevia kamoja?
Kuuntele kun soitan!
Insane Kane
25.06.2008 15:21:25
Toivottaapi Jussi
StoRBa
25.06.2008 15:31:59

Esimerkiksi WOBO midilooper
http://cgi.ebay.com/True-Bypass-WOB … ZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262

Juuri tommosta etsiskelinkin! Vaikuttaa aika kätevältä.

Onko kellään kokemuksia, kuinka helppokäyttöinen yms?
Kuuntele kun soitan!
JuSu
25.06.2008 15:36:02

Mullon tuollainen. Helppo käyttää, mutta ronkeli virran suhteen. Varminta on käyttää omaa muuntajaa tuossa. Itse pähkäilin pitkään, ennenkuin tajusin, että se ei voinutkaan olla samassa virtasilmukassa midilankun kanssa.

Itseasiassa, tuo saattaa olla jäämässä ylimääräiseksi... Täytyy nyt vähän tuumata.

Torilla taitaa olla myös Rollsin räkkikokoinen laite, jossa on muutamia releitä ja looppeja... Tuossa: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=245015

JuSu
StoRBa
25.06.2008 15:37:51

Mullon tuollainen. Helppo käyttää, mutta ronkeli virran suhteen. Varminta on käyttää omaa muuntajaa tuossa. Itse pähkäilin pitkään, ennenkuin tajusin, että se ei voinutkaan olla samassa virtasilmukassa midilankun kanssa.

Itseasiassa, tuo saattaa olla jäämässä ylimääräiseksi... Täytyy nyt vähän tuumata.

Torilla taitaa olla myös Rollsin räkkikokoinen laite, jossa on muutamia releitä ja looppeja... Tuossa: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=245015

JuSu

Allright iha hyvältä kuulostaa. Pitää kattella tuota torilla olevaakin...
Kuuntele kun soitan!
Insane Kane
25.06.2008 15:39:36

Helppo käyttää, just tuollaisen möin pois.
Tuo näyttö saattaa lisätä sirinää, mutta sen saa pois päältä.
Toivottaapi Jussi
oiva tumpeloinen
25.06.2008 15:40:40 (muokattu 25.06.2008 15:45:27)
Jos haluaa hyvän ratkaisun sopuhintaan, niin GCX:llä ei puihin mennä. Tai sopuhinta on aina vähän makuasia. Tuleehan tuolle, varsinkin jos ostaa sen oman midiohjaimen (mikä on muuten hyvä), jonkin verran hintaa. On sitä toki sitten olemassa kalliimpia ja helvempiakin ratkaisuja. GCX ei ainakaan värjää soundia mitenkään ja sen reititysvaihtoehdot ovat aika rajattomat, voisi sanoa. Huonona puolena toki piuhasota alkuun ja toi hinta voitaneen laskea moiseksi, jos sitä semmoisena haluaa pitää.
JuSu
25.06.2008 15:53:08
Tuo näyttö saattaa lisätä sirinää, mutta sen saa pois päältä.

Sen se tosiaan tekee, mutta ohjelmoinnin jälkeen tuo ei ole ongelma, koskapa näytön voi asettaa sammumaan automaagisesti 3 sekunnin viiveellä. Normikäytössä näyttö siis ei ole päällä.
kimurantti1
25.06.2008 16:07:52 (muokattu 25.06.2008 16:08:54)
Eikös sulla, oiva tumpeloinen, ollut G-Major ja G-Force? Olisko sulla jotain sanottavaa puolesta tai vastaan yhdistelmästä GCX + Ground Control + G-Major, jos verrataan siihen, että ostaisi suorilta esim. G-Systemin, joka ei olisi enää kuin satasen kalliimpi vaihtoehto.
dbv
25.06.2008 17:30:36
Oon tehnyt itselleni fbc1010:lla ohjattavan releohjauksen. Releellä valitsen onko boosteri käytössä vai ohitettuna (spedu kitaran ja vahvarin välissä). Toimii luotettavasti, kytkentä-ääni hiljainen ja ennen kaikkea yksi polkaisu riittää. Tuolta löytyy schemaa http://www.tubefreak.com/tubefreak.html (custom a/b switcher).
HeavyMachinery
26.06.2008 00:29:58

GCX tottelee CC komentoja joten millä tahansa niitä lähettävällä lankulla voi sitä ohjeta esim juuri Behkulla. Multa saattaa vapautua 1 tuollainen jossa on DaisyChainin poistava modi tehtynä ekaan 4 looppin.

G-systeemi on ihan kiva mutta hanurista kun siinnä ei voi ohittaa mitenkää sitä AD/DA muunnosta ja jos käyttää looppeja se tulee tuplana. Lisäksi se G-systeemin releet toimii viiveellä. Sama vika on kaikissa TC:n vermeissä eli ne värittää soundia kovasti jos niitä ei saa eliminoitua loopista.

Tuota musicom labsin looperia suosittelisin kokeilemaan Itse on hieman harkinnut sitä kakkos settiin kun tuon hintakaan ei ole paha ja sillä saa Midin+ 8 looppia tai 6 looppia ja 2 rele ohjausta.

http://www.loopersparadise.de/musicom_lab.htm
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
StoRBa
26.06.2008 10:32:32

GCX tottelee CC komentoja joten millä tahansa niitä lähettävällä lankulla voi sitä ohjeta esim juuri Behkulla. Multa saattaa vapautua 1 tuollainen jossa on DaisyChainin poistava modi tehtynä ekaan 4 looppin.

Onko tuo siis täysin itse ohjelmoitavissa, että mitkä loopit ovat milloinkin käytössä? Noilta sivuilta sai vähän sellasen kuvan, että vain noiden omalla ohjaimella onnistuis. Mutta voivat hyvinkin vain yrittää lisätä oman lankun myyntiä...

Mikä tuo DaisyChain modi on?
Kuuntele kun soitan!
hannlain
26.06.2008 10:56:46
Oon tehnyt itselleni fbc1010:lla ohjattavan releohjauksen. Releellä valitsen onko boosteri käytössä vai ohitettuna (spedu kitaran ja vahvarin välissä). Toimii luotettavasti, kytkentä-ääni hiljainen ja ennen kaikkea yksi polkaisu riittää. Tuolta löytyy schemaa http://www.tubefreak.com/tubefreak.html (custom a/b switcher).

Onks sulla kaks noita a/b switchereitä? Siis toinen 1 input -> 2 outputs ja toinen 2 inputs -> 1 output. Vai oletko modannut itse tuota tubefreakin skemaa? Oman (vähäisen) ymmärykseni mukaan tuo tubefreakin skema ei sellaisenaan riitä?
mulla ois myös yks engl Z-15:n releswitch toimettomana, ja on ollut mielessä väsätä itse vastaava releohjattava looppi boosterin tai jonkun muun ei-midiohjattavan efektin lisäämiseen signaaliketjuun.
-Hannu
oiva tumpeloinen
26.06.2008 11:47:04
Eikös sulla, oiva tumpeloinen, ollut G-Major ja G-Force? Olisko sulla jotain sanottavaa puolesta tai vastaan yhdistelmästä GCX + Ground Control + G-Major, jos verrataan siihen, että ostaisi suorilta esim. G-Systemin, joka ei olisi enää kuin satasen kalliimpi vaihtoehto.

Mä laitoin sen Majorin kohtuullisen nopeasti eteenpäin kaverille, enkä ole noista jaksanut tehdä kovinkaan kattavaa vertailua. G-Systemistä mulla taas ei ole mitään kokemusta, joten siitä en osaa sanoa mitään.

G-Majorin ja F-forcen suurin ero on noissa muunnoksissa. Mun G-Force ei ainakaan väritä soundia, jos siitä ei efektejä ole päällä. G-Major ainakin värittää jonkin verran soundia samassa kohdassa. Systemistä en osaa sanoa. G-Systemhän itsessään on aika kompakti paketti. Jos 4 looppia riittää, niin kyllähän se aika hyvältä paketilta kuulostaa. Menee samalla pienempään pakettiin. Mä taas sain ton oman paketin sen verran sopuhintaan, että hintahaitarissa G-Force, GCX ja Ground Control Pro maksoi suunnilleen saman verran kuin G-System. Silloin tosin ostin tuon pakettini käytettynä ja System oli niin uusi lelu, ettei sitä käytettynä löytynyt mistään.
HeavyMachinery
26.06.2008 12:09:07

Onko tuo siis täysin itse ohjelmoitavissa, että mitkä loopit ovat milloinkin käytössä? Noilta sivuilta sai vähän sellasen kuvan, että vain noiden omalla ohjaimella onnistuis. Mutta voivat hyvinkin vain yrittää lisätä oman lankun myyntiä...

Kyllä se lukee manuaalissakin miten voi ohjata muilla, siellä on myös ne käsky numerot noiden lacthin ja non-lacthing moodien käyttöön.

Mikä tuo DaisyChain modi on?
Kun normaalisti sinun pitää laittaa piuhat looppien väliin ( esim loop1 out -> loop2 In)

Piiri levylle on laitettu loikkarit tuon poistamiseksi eli helposti purettava modi.

Mun G-Force ei ainakaan väritä soundia, jos siitä ei efektejä ole päällä. G-Major ainakin värittää jonkin verran soundia samassa kohdassa.

Nyt perustan tämän täysin muilta foorumeilta lukemaani ja kuulo puheeseen:
Vanhat G-force ( ennen kuin sen hinta tipahti) tehtiin eri AD/DA muuntimella kuin nykyiset (tämä on fakta) Sanovat että ne uudemmat värittää soundia mutta vanhat eivät. Uskoisin tämä olevan totta kun muutamat ovat vaatineen TC:ltä selitystäkin tähän kun ne sanovat sieltä että exactly same kind of transformer as it was.
dbv
26.06.2008 12:12:53
Onks sulla kaks noita a/b switchereitä? Siis toinen 1 input -> 2 outputs ja toinen 2 inputs -> 1 output. Vai oletko modannut itse tuota tubefreakin skemaa? Oman (vähäisen) ymmärykseni mukaan tuo tubefreakin skema ei sellaisenaan riitä?
mulla ois myös yks engl Z-15:n releswitch toimettomana, ja on ollut mielessä väsätä itse vastaava releohjattava looppi boosterin tai jonkun muun ei-midiohjattavan efektin lisäämiseen signaaliketjuun.
-Hannu

Sori, en muistanut mainita käyttäväni useampinapaista relettä. Muilta osin schema säilyy samanlaisena.
oiva tumpeloinen
26.06.2008 12:14:22
Nyt perustan tämän täysin muilta foorumeilta lukemaani ja kuulo puheeseen:
Vanhat G-force ( ennen kuin sen hinta tipahti) tehtiin eri AD/DA muuntimella kuin nykyiset (tämä on fakta) Sanovat että ne uudemmat värittää soundia mutta vanhat eivät. Uskoisin tämä olevan totta kun muutamat ovat vaatineen TC:ltä selitystäkin tähän kun ne sanovat sieltä että exactly same kind of transformer as it was.

Joo. Meillä on tainnut olla puhetta samasta aiemminkin. Mä testasin omaani hartaasti etusen loopissa kytkemällä looppia päälle ja pois edestakaisin. Oli kohtuullisen vaikea löytää oikeasti se kohta, missä volumetaso on tasan 0. Mut sen kun sai aikaan, ei looppikytkin tehnyt soundille mitään.
HeavyMachinery
26.06.2008 12:26:07 (muokattu 26.06.2008 12:26:28)

Joo. Meillä on tainnut olla puhetta samasta aiemminkin. Mä testasin omaani hartaasti etusen loopissa kytkemällä looppia päälle ja pois edestakaisin. Oli kohtuullisen vaikea löytää oikeasti se kohta, missä volumetaso on tasan 0. Mut sen kun sai aikaan, ei looppikytkin tehnyt soundille mitään.

Monasti on kyse soundin "muovittumisesta" jolloin sen vaan huomaa soittaessa ja soittajan korvien välissä :D
oiva tumpeloinen
26.06.2008 12:34:51
Monasti on kyse soundin "muovittumisesta" jolloin sen vaan huomaa soittaessa ja soittajan korvien välissä :D

Eipä tunnu tuo sitä aiheuttavan. Ehkä muovi ei puukorviin niin vaikuta? =) G-Major taas sitten reilusti värjää soundia.
StoRBa
26.06.2008 13:21:01

Kun normaalisti sinun pitää laittaa piuhat looppien väliin ( esim loop1 out -> loop2 In)

Eli tuon modin kanssa ei tarvitse lisätä looppiin mitään piuhoja, jossei sitä käytä - ja muuten tarvitsisi?

G-Major taas sitten reilusti värjää soundia.

Eli onko tuo G-major siis aivan turha lelu? Kannattaako saman tien säästää G-Forceen?
Kuuntele kun soitan!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)