Aihe: Aria Pro II Rs Wildcat 1 | |
---|---|
![]() 03.10.2008 18:48:46 | |
Mulla on tuommonen vanha otsikonmukainen hevikitara. Japanilainen peli jostain 80-luvulta. Rupesin tässä pohtimaan kyseisen kitaramallin historiaa ja koetin googletella mutta ei löytyny kuin muutama kuva. Vähän kiinnostasi että minä vuosina semmosia pelejä on tuotettu ja mahtaako niitä löytyä suomesta kuinka paljo. Tietääkö joku? Löytyykö keltään moista peliä, vai onko kukaan etes koskaan kuullu semmosesta kitarasta. Kyseinen malli, niin kuin käsittääkseni kaikki Aria Prot, on ilmeisesti jonkinmoinen halpiskitara. Kuitenkin mielestäni varsin hyvä sellainen. Onko kokemuksia? Korkea otsa ja takatukka on in! | |
![]() 03.10.2008 19:06:16 (muokattu 03.10.2008 19:10:55) | |
Mulla on tuommonen vanha otsikonmukainen hevikitara. Japanilainen peli jostain 80-luvulta. Rupesin tässä pohtimaan kyseisen kitaramallin historiaa ja koetin googletella mutta ei löytyny kuin muutama kuva. Vähän kiinnostasi että minä vuosina semmosia pelejä on tuotettu ja mahtaako niitä löytyä suomesta kuinka paljo. Tietääkö joku? Löytyykö keltään moista peliä, vai onko kukaan etes koskaan kuullu semmosesta kitarasta. Kyseinen malli, niin kuin käsittääkseni kaikki Aria Prot, on ilmeisesti jonkinmoinen halpiskitara. Kuitenkin mielestäni varsin hyvä sellainen. Onko kokemuksia? Kannattaa kattoo vaikka www.matsumoku.org Ja wanhat Aria Pro II:set ei kyllä mitään halpiskitaroita kaikki ole, siellä on aivan loistavia malleja siellä mallisarjojen yläpäässä vallankin, joku Aria Pro II PE Gerry Cott-malli vaikka. Tuossahan tuo: http://www.matsumoku.org/models/ariaproii/rs2/rs2.html Speksit ja kaikki, näyttää olevan Inazuma-mallin kaltainen..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1 | |
![]() 03.10.2008 20:09:28 | |
Kannattaa kattoo vaikka www.matsumoku.org Ja wanhat Aria Pro II:set ei kyllä mitään halpiskitaroita kaikki ole, siellä on aivan loistavia malleja siellä mallisarjojen yläpäässä vallankin, joku Aria Pro II PE Gerry Cott-malli vaikka. Tuossahan tuo: http://www.matsumoku.org/models/ariaproii/rs2/rs2.html Speksit ja kaikki, näyttää olevan Inazuma-mallin kaltainen.. Jaahas.. Olikos se sitte jotenki niin että nuo jaappanin mallit oli aikanaan kovia vehkeitä ja jossain vaiheessa tuotanto olisi siirretty Koreaan/Taiwaniin/Vaimihinseoli? Tosiaan ite oon kuullu jostain että Aria Prot olisi jotaki sekundaa, mutta oma yksilöni on kyllä oikein pätevä laite. Tästä syystä huonoa mainetta ihmettelinki Tämmösen linkin löysin, tuo musta on se mitä etsin. ainut vaan että omassani on volumepotikka vähä eri kohassa. liekkö tuolla väliä.. http://www.arkay.de/guitars/aria/index.html#wildcatblack Korkea otsa ja takatukka on in! | |
![]() 03.10.2008 20:29:57 | |
Jaahas.. Olikos se sitte jotenki niin että nuo jaappanin mallit oli aikanaan kovia vehkeitä ja jossain vaiheessa tuotanto olisi siirretty Koreaan/Taiwaniin/Vaimihinseoli? Tosiaan ite oon kuullu jostain että Aria Prot olisi jotaki sekundaa, mutta oma yksilöni on kyllä oikein pätevä laite. Tästä syystä huonoa mainetta ihmettelinki Noin siin kävi, kun Matsumoku lopetti Japanissa. Noista Korean-Arioista en sitte juurikaan mitään tiedä, tosin en paljosta muustakaan.. ;) Meidän komppikitaristi on vedelly vuosikymmenet tuollasella 80-luvun Aria Pro II:sella ja ihan on toimiva peli.. Ainoa noissa on että tosiaan ei ole kovinkaan hinnoissaan nuo Ariat, vaikka noin kitarana on todella hyviä.. Ite vois jossain vaiheessa vaikka tuollasen PE-Arian hommata, tai sitte Aria Pro II Urchinin.. =) Urchin olis todella kova sana kyllä.. Tämmösen linkin löysin, tuo musta on se mitä etsin. ainut vaan että omassani on volumepotikka vähä eri kohassa. liekkö tuolla väliä.. http://www.arkay.de/guitars/aria/index.html#wildcatblack Japsit on mestareita tekemään luovia ratkaisuja.. Tuolla Ibanez-puolella siihen törmää usein, on sellasia kitaroita jotka ei oo ihan kuin on speksattu.. Sillä ei oo mainittavaa merkitystä, voi olla mikkiswitchit joissain sarjoissa eri paikassa, ja volumepotikat myös. ;)
![]() 03.10.2008 20:48:53 | |
Mulla on myös tuollainen wanha Aria Pro II joka on (jo lähes ikuisuuden) odottanut kunnostusta. Aikanaan tulin siihen lopputulokseen (sarjanumeron perusteella), että kitara olisi 70-luvun lopulta tai ehkä 80-luvun alusta. Bodyn muoto on identtinen tuon linkkisi kanssa, kuten myös huomiotaherättävä pleksin muotoilu. Suorastaan kaunista designia! Lavassa tosin lukee Wildcatin sijaan The Cat Series. Mahtaako kyseessä olla sama malli vaikka teksti on erilainen..? http://i218.photobucket.com/albums/ … rvesteri/soittovehkeet/IMG_0204.jpg Kävin aikanaan (ehkä 90-luvun lopulla) arvioituttamassa tuon Ariani Ruokankaalla - lähinnä ajatuksena joko kunnostaa tai sitten heittää vesilintua moisella, ja hän oli ehdottomasti sitä mieltä, että kuntoonhan tuo pitää laittaa. Uskoisin pienellä modailulla saavanikin tuosta vallan kelpo pelin! Pieneen virittelyyn nuo varmasti ovatkin otollisia aihioita - kun ei suuret rahat noiden jälleenmyynnissä tiemmä liiku. http://i218.photobucket.com/albums/ … rvesteri/soittovehkeet/IMG_6118.jpg Tiedätkö, Fox, onko tuo Ariani siis Japanin vaiko Korean tuotantoa? I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx- | |
![]() 03.10.2008 20:51:29 | |
Noin siin kävi, kun Matsumoku lopetti Japanissa. Noista Korean-Arioista en sitte juurikaan mitään tiedä, tosin en paljosta muustakaan.. ;) Meidän komppikitaristi on vedelly vuosikymmenet tuollasella 80-luvun Aria Pro II:sella ja ihan on toimiva peli.. Ainoa noissa on että tosiaan ei ole kovinkaan hinnoissaan nuo Ariat, vaikka noin kitarana on todella hyviä.. Ite vois jossain vaiheessa vaikka tuollasen PE-Arian hommata, tai sitte Aria Pro II Urchinin.. =) Urchin olis todella kova sana kyllä.. Japsit on mestareita tekemään luovia ratkaisuja.. Tuolla Ibanez-puolella siihen törmää usein, on sellasia kitaroita jotka ei oo ihan kuin on speksattu.. Sillä ei oo mainittavaa merkitystä, voi olla mikkiswitchit joissain sarjoissa eri paikassa, ja volumepotikat myös. ;) Jaahans jaahans. Kahtelin tuossa nuita speksejä tuolta laittamaltasi sivulta ja sitte tuosta itelöytämästäni, ei taida olla ihan nuita ensimmäisiä vuosien 83-84 villikissoja tuo minun malli. Voisi olla vuodelta 1986, eli Wildcat Plus. Tai ehkä Wildcat II. Mulla ei oo muista Arioista kokemuksia ollenkaan, mutta ainaki villikissa on kova vehje. Kitara on massiivinen ja soi ilman vahvistinkin komiasti. Ja alkuperäiset mikit hakkaa jotkut ibanezin tehasmikit mennen tullen. Ja muutenki vehje toimii, soittotuntuma on hyvä ja plaa plaa.. :) Korkea otsa ja takatukka on in! | |
![]() 03.10.2008 20:54:44 | |
Aikanaan tulin siihen lopputulokseen (sarjanumeron perusteella), että kitara olisi 70-luvun lopulta tai ehkä 80-luvun alusta. Mitenkäs tuo päättely onnistuu sarjanumeron perusteella? Korkea otsa ja takatukka on in! | |
![]() 03.10.2008 21:05:08 | |
Mitenkäs tuo päättely onnistuu sarjanumeron perusteella? Tuossa ainakin yksi sivu, jossa hieman aviisia: http://www.ariaguitars.com/int/00int_main/archives_main.html Samalta sivustolta taas malli/vuosi (ei sarjanumeroihin perustuva): http://www.ariaguitars.com/int/00int_main/archives_solbdeg01.html Itse asiassa olen melko varma, että tulkitsin aikanaan väärin tuon Ariani vuoden, johtuen sarjanumerostani joka alkaa numerolla 7. Siispä ajoitin sen erään sivuston ohjeiden mukaan 70-luvun lopulle. Tällä hetkellä uskoisin ennemmin ajoituksen sijoittuvan tuonne 80-luvun puoleen väliin... Ehkä.. I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx- | |
![]() 03.10.2008 21:17:02 | |
Mitenkäs tuo päättely onnistuu sarjanumeron perusteella? Japseissa lie tuo että sarjanumeron 2 ensimmäistä osoittaa vuoden, näin ainakin noissa "paremmin tuntemissani" Matsumoku-konsernin Vantage-merkkisissä kitaroissa. Mutta tuolta löytyy sitten lisäinfoa... http://www.matsumoku.org/models/serial_no.html
![]() 03.10.2008 21:23:23 | |
Tuossa ainakin yksi sivu, jossa hieman aviisia: http://www.ariaguitars.com/int/00int_main/archives_main.html Samalta sivustolta taas malli/vuosi (ei sarjanumeroihin perustuva): http://www.ariaguitars.com/int/00int_main/archives_solbdeg01.html Itse asiassa olen melko varma, että tulkitsin aikanaan väärin tuon Ariani vuoden, johtuen sarjanumerostani joka alkaa numerolla 7. Siispä ajoitin sen erään sivuston ohjeiden mukaan 70-luvun lopulle. Tällä hetkellä uskoisin ennemmin ajoituksen sijoittuvan tuonne 80-luvun puoleen väliin... Ehkä.. Joo.. mulla alkaa omassa kepissä kutosella ja se kyllä kaikesta päätellen sijottuu siihen 80-luvun puoliväliin. On nätti peli sullaki, laitahan kuntoon. Näyttää muutamia yksityiskohtia lukuunottamatta aikalailla samalta ku minun yksilö. jotain hyvin läheistä sukua lieneevät toisilleen nämä meijän skebat. Korkea otsa ja takatukka on in! | |
![]() 03.10.2008 21:31:59 | |
Joo.. mulla alkaa omassa kepissä kutosella ja se kyllä kaikesta päätellen sijottuu siihen 80-luvun puoliväliin. Jesh, näyttää Ariassa menevän noin, Vantagessa sitten ne kaks ensimmäistä.. "In rare instances the first two digits would indicate the year" sanotaan sivustossa. Hmm, olis yhtä fiksusti kuin vanhemmissa Ibanezeissa, saati sitten Gibsoneissa, joista saa sen päivälleen määritettyä... =) No, sarjanumeron tarkoitushan on tehtaan takuuasioissa/laadunvalvonnassa, valmistusvuoden määritys sitte on ostajalle bonusta, mikäli sarjanumerosta edes tuo ajankohta on selvitettävissä..
![]() 03.10.2008 21:41:17 | |
Joo.. mulla alkaa omassa kepissä kutosella ja se kyllä kaikesta päätellen sijottuu siihen 80-luvun puoliväliin. On nätti peli sullaki, laitahan kuntoon. Näyttää muutamia yksityiskohtia lukuunottamatta aikalailla samalta ku minun yksilö. jotain hyvin läheistä sukua lieneevät toisilleen nämä meijän skebat. Kiitokset! Ja kyllä se ansaitsisikin uuden elämän. On muuten alkuperäinen omistaja koittanut ostaa sitä takaisin, mutta en enää kykene, kun jo sieluni silmin pystyn näkemään tuon uudessa maalissa uudenveroisessa kunnossa! Kuten jo Foxkin mainitsi, niin oma käsitykseni japanialaisten kitaramallien "soveltamisesta" on ollut samankaltainen - siis switchit ja potikat jne saattavat seilata hieman vallitsevan tuulen mukana päivästä ja fiiliksestä riippuen. Ehkäpä siksi en olekaan koskaan törmännyt täsmälleen samanlaiseen yksilöön kuin tuo omani. Yksi ero on tuo potikoiden alla oleva pieni kytkin - mahtaisiko olla humpparin puolitus, kun toisissa taasen on sellainen push/pull -potikka..? No joka tapauksessa - kelpo peli! I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx- | |
![]() 03.10.2008 21:54:40 | |
Yksi ero on tuo potikoiden alla oleva pieni kytkin - mahtaisiko olla humpparin puolitus, kun toisissa taasen on sellainen push/pull -potikka..? No joka tapauksessa - kelpo peli! Voi olla joko puolitus, jos nostopotikoilla on toteutettu mikkien sarjaan-rinnankytkentä (yleensä se on näin, eli series-parallel nostopotikalla) tai sitten se on phase switch eli vaiheenkääntö. Jos soundi muuttuu sellaseksi ohuemmaksi, ja nasaaliksi molemmat mikit päällä tuota pikku switchiä käyttämällä, se on vaiheenkääntö. Ja khyl, Aria Pro:t on vähän aliarvostettuja, hyviä käyttökitaroita. Ne PE-malliston yläpään kitarat sitte jo niitä huippusoittimia. Niinkuin japsikitaroitten mallisarjoissa yleensäkin, merkistä riippumatta.
![]() 03.10.2008 22:02:19 | |
Voi olla joko puolitus, jos nostopotikoilla on toteutettu mikkien sarjaan-rinnankytkentä (yleensä se on näin, eli series-parallel nostopotikalla) tai sitten se on phase switch eli vaiheenkääntö. Jos soundi muuttuu sellaseksi ohuemmaksi, ja nasaaliksi molemmat mikit päällä tuota pikku switchiä käyttämällä, se on vaiheenkääntö. Ja khyl, Aria Pro:t on vähän aliarvostettuja, hyviä käyttökitaroita. Ne PE-malliston yläpään kitarat sitte jo niitä huippusoittimia. Niinkuin japsikitaroitten mallisarjoissa yleensäkin, merkistä riippumatta. Olenkin autuaan tietämätön noista potikoista sekä kytkimistä siitäkin syystä, että vaikka tuo Aria on ollut minulla jo toistakymmentä vuotta, niin vahvarin läpi en ole sitä koskaan soittanut - elektroniikka siinä on jonninverran heikossa hapessa... Mutta "akustisesti" sitäkin enemmän aikanaan - semminkin kun kaapintäytteenä intissäkin taannoin majaili. I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx- | |
![]() 03.10.2008 22:08:42 | |
Voi olla joko puolitus, jos nostopotikoilla on toteutettu mikkien sarjaan-rinnankytkentä (yleensä se on näin, eli series-parallel nostopotikalla) tai sitten se on phase switch eli vaiheenkääntö. Jos soundi muuttuu sellaseksi ohuemmaksi, ja nasaaliksi molemmat mikit päällä tuota pikku switchiä käyttämällä, se on vaiheenkääntö. Ja khyl, Aria Pro:t on vähän aliarvostettuja, hyviä käyttökitaroita. Ne PE-malliston yläpään kitarat sitte jo niitä huippusoittimia. Niinkuin japsikitaroitten mallisarjoissa yleensäkin, merkistä riippumatta. Minun vehkeessä tone-potikka on semmonen nostettava. Ylösvedettynä saundi muuttuu vähä ohkasemmaksi, eli vissiin se sitte on vaiheenkääntö. En kyllä paljo nuista sähköistä minäkään älyä. Tallamikki kyllä on hevi- ja rokkisoitossa ihan älyttömän hyvä. Sen sijaan kaksi etummaista single-coilia on vähä vaisuja. Keskimikki on kuinteki kleansaundilla ihan hyvä, mutta kaulamikki kuulostaa siltä että ei ihan täysillä kävisi. Pitäsi joskus aukasta ja kahtoa että eihän siellä sisuksissa oo jotain hapettumia tms. Korkea otsa ja takatukka on in! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)