Aihe: Fender Jazzmaster Jaappan.. Vastauksia epätietoisuuteen?
1 2 3
jenssi
10.01.2006 12:10:40
No hyvät hyssykät! Sijoitn viimeiset omat ja muilta lainaamat rahannot tämmösseen jazzmasterin fenderiin ja tuntuupi oikealta valinnalta (yksi niistä harvoista).
Soitto soi ja laulu raikaa eikä moittimista oo, ainakaan vielä.

Mutta kysymykseni teille arvon kitara säätäjät/konkari-trokarit jotka olette kyseisen ylläolevan työkappaleen kanssa olleet enemmän tekemisissä että mitä osia alkuperäiseen ootte joutunu vaihtaan? Talla tuntuu näin vähäisellä soittelulla jokseenki Itämaiselta tinalta esmes.. Ja mitä sen floating tremolo näpykän kanssa voi harrastaa? Pitääkö joka tiista ja torstai viedä se leikkipuistoon keinuhevosen päälle heiluun että siitä saa jotain ääntä irti? :)

Valistakaa miestä! Kertokaa kaikki pask ja vähemmän pask kyseisestä kepukasta jos vain kiireiltänne kerkeätte..!

-Jens von Jens-
nervous breakdown
10.01.2006 12:50:45
No tuo Jazzmasterin tallahan on tunnettu paskuudestaan, eli kielet pomppii kovemmassa menossa väärille urille. Myös jokaisen kielen pienet korkeussäätöruuvit tahtoo löystyä ja pitää tällöin inhottavaa särinää, kun kieltä lyö...

Apu löytyy mustangin tallasta. Siinä on vähemmän irtoavia ruuveja ja vain yhdet urat kielille, ja se menee heittämällä vanhan tallan paikalle ilman kikkailuja. Kokonaa tuo talla ei ongelmia poista, esim. ylä-e tahtoo hyppiä ainankin minulla satunnaisesti rankemmassa käsittelyssä (hakkaan kitaraa niin lujaa kuin pystyn, koska en osaa soittaa). Jazzmasterin kanssahan kuuluu käyttää vähintään 0.12-kieliä, jotta se soi kunnolla. :)

Tuo floating tremolo on aika jännä kapistus. Itse en sitä käytä, joten pidän sen aina lukittuna. Lukkoon hökötys menee, kun painaa kammella alaspäin niin paljon, että sen numiskan saa naksautettua taaksepäin. Kun kammen löysää, jää talla lukon varaan.

Muuten siisti kitara, mutta tarttee aika paljon modausta tullakseen soittokelpoiseksi... mun mielestä.
Feggy
10.01.2006 13:01:53

Jep, mäkin vaihdoin Mustangin tallan ja tallamikki on tulossa kohta vaihtoon. Vähän kökkö tuo vibra on, teen varmaan jossakin vaiheessa kuten Jungleman (joka kirjoitti jossain aiemmin ansiokkaasti näistä asioista) ja vaihdan koko vibrakoneiston. Hyvä kitara kyllä muuten...

Tässä on selitetty tuo vibrasysteemin idea (hyvä sivusto muutenkin):

http://www.webrocker.de/jaguar/v2/i … ?page=goodies_geek&show=tremloc
"Musiikki voi viedä järjen, tytöt vievät sen varmemmin. Minä hullu molempiin sorruin, hyvä että hengissä selvisin." - Vaaralliset lelut: Kaunis laulu
PIM
10.01.2006 13:38:39
Jos noissa japanilaisissa JM:ssä käytetää vielä kapealle stratomaiselle kelalle käämittyjä mikkejä kuten ennen niin mikkien vaihto oikeisiin JM tyyppisiin voi olla paikallaan. Paitsi jos nimenomaan haluaa JM:stä stratosoundeja niin silloin ei tietenkään kannata.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
jenssi
11.01.2006 12:12:50
Kiitonksia vaan viitseliäisyydestänne... Pitääpä pistää tuo uus talla tilaukseen. Paljo muuten on hintaa tolla mustangin tallalla?
Jungleman
11.01.2006 13:05:57
Kiitonksia vaan viitseliäisyydestänne... Pitääpä pistää tuo uus talla tilaukseen. Paljo muuten on hintaa tolla mustangin tallalla?

Mustangin talla kustantaa n. 40€ luokkaa. Mutta varoituksen sana: kaikki näkemäni Mustangin aftermarket-tallat ovat olleet omituisesti mitoitettuja, tallapalat eivät ole tiiviisti toisissaan kiinni, kuten kuuluisi olla, vaan palojen väleissä on ollut n. 0,5 - 1 milliä heittoa. Sama pätee, omituista kyllä, myös Graph Techin JJM/Jaguar/Mustang -paloihin. Testasin itse tuollaista tallaa ja totesin sen kelvottomaksi omaan käyttööni.

Minä lyön lujaa. Palat pääsevät seilaamaan sivusuunnassa, ja ne liikkuvat varsin helposti. Ongelmia seuraa: vire seilaa, hienovire pysyy kohdallaan vain hetken, vire ei palaudu vibraa käytettäessä, sustain kärsii, ylimääräiset resonoinnit vaivaavat jne. Feggyllä muistaakseni on Jazzmasterissaan aito vintage-Mustangtalla, jossa tallapalat istuskelevat kiltisti kylki kyljessä eikä kuvailemiani ongelmia esiinny.

Suokaa anteeksi poikkeuksellisen epäselvä ulosantini, kuumetta on 38 astetta ja päässä surisee. Oli kuitenkin pakko kommentoida näin merkittävää asiaa ;-) Voisin myös antaa muutaman rakentavan vinkin JM/Jaguarin tallan ja vibrakoneiston säätämisestä, mutta en kykene nyt kirjoittamaan enempää. Palaan asiaan jos olen vielä järjissäni toivuttuani flunssasta.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
J-boy #5
Feggy
11.01.2006 13:42:48

Minä lyön lujaa. Palat pääsevät seilaamaan sivusuunnassa, ja ne liikkuvat varsin helposti. Ongelmia seuraa: vire seilaa, hienovire pysyy kohdallaan vain hetken, vire ei palaudu vibraa käytettäessä, sustain kärsii, ylimääräiset resonoinnit vaivaavat jne. Feggyllä muistaakseni on Jazzmasterissaan aito vintage-Mustangtalla, jossa tallapalat istuskelevat kiltisti kylki kyljessä eikä kuvailemiani ongelmia esiinny.

Jep, itse asiassa mulla on sellainen talla sekä Jaguarissa että Jazzmasterissa. Ostin jälkimmäiseen tallan tälläisestä kaupasta Tukholmassa:

http://www.vintage-guitars.se/

Ehkä siellä on niitä vielä lisää...
"Musiikki voi viedä järjen, tytöt vievät sen varmemmin. Minä hullu molempiin sorruin, hyvä että hengissä selvisin." - Vaaralliset lelut: Kaunis laulu
Jani The Rock
11.01.2006 14:52:55 (muokattu 11.01.2006 14:53:03)

Mä lykkäsin omaani tune-o-maticin ja pistin vibran lukkoon. Parin viikon päästä tosta myinkin koko skeban. B)
Cheap tequila and too much Seconal, but I`m still alive and well! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1
Feggy
11.01.2006 14:59:37

Mä lykkäsin omaani tune-o-maticin ja pistin vibran lukkoon. Parin viikon päästä tosta myinkin koko skeban. B)

Ei noin saa tehdä. Jaguarissa ja Jazzmasterissa on maailman eniten ihq vibrasysteemi kun sen kanssa jaksaa olla vähän kärsivällinen. Oma Jaguarini on ainoa soittamani vibrakitara, joka oikeasti pysyy vireessä jatkuvasti.
varakeef
11.01.2006 15:04:11
Jaguarissa ja Jazzmasterissa on maailman eniten ihq vibrasysteemi kun sen kanssa jaksaa olla vähän kärsivällinen. Oma Jaguarini on ainoa soittamani vibrakitara, joka oikeasti pysyy vireessä jatkuvasti.

Kyllä Mustangi vie voiton edellä mainituista. Siinä on jo valmiiksi Mustangin tallaosio, jota ei siten tarvitse vaihtaa parempaan. Ja se kammen vasteen pehmeys, aiaijai.

Mustangin vireenpitokyky on myös aivan ilmiömäinen - edellyttäen että setissä on punottu g-kieli.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Jani The Rock
11.01.2006 15:07:24

Ei noin saa tehdä. Jaguarissa ja Jazzmasterissa on maailman eniten ihq vibrasysteemi kun sen kanssa jaksaa olla vähän kärsivällinen. Oma Jaguarini on ainoa soittamani vibrakitara, joka oikeasti pysyy vireessä jatkuvasti.

Jep, myönnän huokeasti että tuli oltua vähän kärsimätön. Nyt tekis taas mieli Jaguaria, ja Mustangia myös. Vois jaksaa räplätä paremmin, kun ei oo muuta kuin aikaa.

Eikä sitten ruveta vääntelemään tosta mitään zoofiilijuttuja, ruojat!
Cheap tequila and too much Seconal, but I`m still alive and well! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1
Feggy
11.01.2006 15:13:07 (muokattu 11.01.2006 15:15:38)

Kyllä Mustangi vie voiton edellä mainituista. Siinä on jo valmiiksi Mustangin tallaosio, jota ei siten tarvitse vaihtaa parempaan. Ja se kammen vasteen pehmeys, aiaijai.

Mustangin vireenpitokyky on myös aivan ilmiömäinen - edellyttäen että setissä on punottu g-kieli.

Mutta Jaguar ja Jazzmaster ovat paremman näköisiä ;)

Jep, myönnän huokeasti että tuli oltua vähän kärsimätön. Nyt tekis taas mieli Jaguaria, ja Mustangia myös. Vois jaksaa räplätä paremmin, kun ei oo muuta kuin aikaa.

Mainio idea. Omien kokemusteni perusteella neuvoisin kuitenkin säästämään jenkkimalliin. Jaappanilaisen säätäminen tulee loppujen lopuksi maksamaan suunnilleen saman verran. Tai jos jaksaa sen 3000 Jaguariin ja ehkä puolet Mustangiin säästää, niin vintage on aina paras.
varakeef
11.01.2006 15:23:15
Nyt tekis taas mieli Jaguaria, ja Mustangia myös.

Kitarapajalle mars, ja sieltä petoeläinfetistille Mustangi v, 1972. Vähän toista tonnia, sopuhinta.
Jani The Rock
11.01.2006 15:34:43

Kitarapajalle mars, ja sieltä petoeläinfetistille Mustangi v, 1972. Vähän toista tonnia, sopuhinta.

Hieno on Mustangi siellä, todellakin.
Feggy
11.01.2006 15:40:54

Suhteellisen halpa on myös tää Jaguari samassa paikassa, 2600e

http://www.kitarapaja.com/pics/fjagsb1652.jpg
varakeef
11.01.2006 15:54:57
Hieno on Mustangi siellä, todellakin.

Ostin hiljakkoin samanlaisen, vuotta vanhemman yksilön samasta kaupasta. Niukasti halvemmalla, eli noitten arvo näyttä nousevan viitisen kymppiä viikossa! Melkein saman tein ilmeistyi hyllyyn tuo nyt myynnissä oleva.
Jani The Rock
20.01.2006 20:35:04

No nyt tulee se Jaguaari taloon sitte. Ei kissapeto eikä brittiläinen laatuauto, vaan Fenderin sähkökitaratehtaan tuote.
Jungleman
20.01.2006 20:37:56
No nyt tulee se Jaguaari taloon sitte. Ei kissapeto eikä brittiläinen laatuauto, vaan Fenderin sähkökitaratehtaan tuote.

Grrrauh, olen kade. Mistä löytyi, uusi vai käytetty, USA vai Japani, minkä värinen, mitä maksoi? Kerro kaikki! Ps. Kuva ois kiva!
Romantikkoitkijät #1
J-boy #5
Jani The Rock
20.01.2006 20:53:47

Grrrauh, olen kade. Mistä löytyi, uusi vai käytetty, USA vai Japani, minkä värinen, mitä maksoi? Kerro kaikki! Ps. Kuva ois kiva!

Käytetty jaappanilainen, väriltänsä sunburst ja kilpikonnapleksillä. Täältä m.netistähän se löytyi, en mä muualta viitsi enää mitään ostaakaan. Hinta jääköön salaisuudeksi, mutta tinkasin kuin turkkilainen. Onpa kiva päästä säätelemään sitä tallaa sitte... 8)
Jungleman
20.01.2006 21:15:34
Onpa kiva päästä säätelemään sitä tallaa sitte... 8)

Tervetuloa kerhoon, ja onnea! Ei sen säätäminen mahdotonta ole, tai edes vaikeaa. Tarvitsee vain pari pikku oivallusta - koulukuntia tosin on useita ;-) Mietinpä tässä, josko jaksaisin viikonloppuna väsätä pikku artikkelin tuon tallan ja vibran säätämisestä, kun se tuntuu varsin monia JM/Jaguaristeja askarruttavan. Hmm...
Romantikkoitkijät #1
J-boy #5
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)