Aihe: punottu g,
1 2 3
vemuli
18.07.2008 11:38:11
kuinka monella käytössä ja miksi ? Kiinnostaisi tietää, mitä lisäarvoa tuolla saa ja miksi nykyisin on päädytty yleisesti punomattomaan?
Terry Pantheras
18.07.2008 11:43:31
No sitä punomatonta on ainakin huomattavasti helpompi venyttää, etu joka menee punotun kielen paremman vireisyyden edelle. Siksi se on ainakin rokkihommissa suositumpi.
Myytävänä Ibanez IC400-kitara "Iceman"
laroma
18.07.2008 13:31:59

Itselläni on tällä hetkellä 60-44-32-20p-15-11 drop C tulitukseen.

Aikaisemmin minulla oli tuon 20 sijaan 18, joka oli liianlerppu soittaa ja epävireinen. Eikun paksumpaa kehiin. Punottu 22 ja punomaton 20 tuntuivat parhaimmilta ja jäykkyys tuntui molemmissa olevan sama. Punomaton voitti vertailut, koska jotenkin tottunut että se on punomaton ja vireongelmia ei enää ollut tuon 3. kielen kanssa. Eli tässä tapauksessa makuasia voitti ja pelkästään jäykempää kieltä tarvittiin.

Tää on tosi hyvä työkalu http://www.pacificsites.com/~dog/StringTensionApplet.html
Ûllatüs, üllatüs...
Läpistö
18.07.2008 13:48:54

Ei se punotun g:n bendailu oo sen vaikeempaa kuin punomattomankaan. Menee siinä hetki aikaa totuttelussa, mutta kyllä se ainakin omasta mielestä venyy ja paukkuu ihan helposti :)
Jungleman
18.07.2008 13:49:12
Täällä käytetään punottua Geetä. Jaguarissa kiinni 12-54 -setti (roundwound) tai 12-52 (flatwound), Jazzmasterissa 11-48 (flatwound). Miksikö?

Soitan räminärokkia, shoegazea, alt.countrya jne. En hirveästi sooloile, ja venyttelen itse asiassa enemmän alakieliä. Punottu G soundaa tukevammalta ja tasapainoisemmalta kuin paljas, lisäksi se soi paremmin yhteen muiden punottujen kielien kanssa. Minun korvaani ainakin. Mutta: minä en soita humbuckereilla, enkä osaa edes arvella, kuinka punottu G voisi toimia niide kanssa. Kaikissa kitaroissani on 1-kelaiset mikit, punotun G:n soundin rikkaus saattaa välittyä selkeämmin niiden kautta. Ehkä.

Punottua G:tä (jopa flatwoundia) voi venyttää, mutta kokosävelaskel alkaa olla mahdollisuuksien rajamailla. Se tosin vaatii reippaasti enemmän voimankäyttöä kuin normikielillä - soitettuani pitkään pelkillä flättiseteillä joissa on punottu G oli hauska huomata kuinka pienellä vaivalla nykyään onnistuu kahden kokosävelaskeleen venytys 11-50 -roundwoundeilla varustetulla Telellä...
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
Terry Pantheras
18.07.2008 14:15:28 (muokattu 18.07.2008 14:19:07)
Ei se punotun g:n bendailu oo sen vaikeempaa kuin punomattomankaan. Menee siinä hetki aikaa totuttelussa, mutta kyllä se ainakin omasta mielestä venyy ja paukkuu ihan helposti :)

Mieleni ei tekisi väittää vastaan Nikke Knattertonille, mutta minen saa punotun venyttelystä mitään järkevää irti, sehän pitää ujuttaa melkein otelaudan yli, jos meinaa kokosävelaskelta tai sen yli venytellä... :)

Edit: jos meinaa...
Myytävänä Ibanez IC400-kitara "Iceman"
arppah8
18.07.2008 15:04:41

Punottu 22 ja punomaton 20 tuntuivat parhaimmilta ja jäykkyys tuntui molemmissa olevan sama. Punomaton voitti vertailut, koska jotenkin tottunut että se on punomaton ja vireongelmia ei enää ollut tuon 3. kielen kanssa. Eli tässä tapauksessa makuasia voitti ja pelkästään jäykempää kieltä tarvittiin.

Eli sulla ei ollut intonaatio-ongelmaa ton punomattoman kakskymppisen kanssa? Täytyypi testata D-virekitaraan, nyt on punottu 22 kiinni ja vähän hankala on. Punottu 20 oli parempi, mutta napsui poikki hetikohta arvatenkin ohuen sisuslangan takia.
God's away on business
päänahka
18.07.2008 16:32:53
En hirveästi sooloile, ja venyttelen itse asiassa enemmän alakieliä. Punottu G soundaa tukevammalta ja tasapainoisemmalta kuin paljas, lisäksi se soi paremmin yhteen muiden punottujen kielien kanssa. Minun korvaani ainakin. Mutta: minä en soita humbuckereilla, enkä osaa edes arvella, kuinka punottu G voisi toimia niide kanssa. Kaikissa kitaroissani on 1-kelaiset mikit, punotun G:n soundin rikkaus saattaa välittyä selkeämmin niiden kautta. Ehkä.

Mulla ihan sama juttu, mutta humbuckereilla. Punottu G soi paremmin muiden alakielien kanssa, ja kun kovasti tykkään dropissa heittää voimasointuihin lisää säveliä ja murtaa sointuja, niin punottu G tekee niistä paljon mukavamman kuuloisia. Omassa soitossa miellän G:n enemmän noiden alakielien kaveriksi ja yläkieliä on pelkät H ja E.
Up and down, that's how energy stays alive.
h.e.k.a
18.07.2008 16:39:36 (muokattu 18.07.2008 16:40:38)
kuinka monella käytössä ja miksi ? Kiinnostaisi tietää, mitä lisäarvoa tuolla saa?

Meikäläisellä on telessä punottu G, lähinnä kahdesta syystä:

Punottu G soundaa tukevammalta ja tasapainoisemmalta kuin paljas, lisäksi se soi paremmin yhteen muiden punottujen kielien kanssa eli Junglemanin kanssa mennään samoilla linjoilla

telessä on kolmiosainen talla, joka alunperin on suunniteltu nimenomaan punotulle G:lle.

Vaikka tuota punottuakin G:tä toki venyttelee, niin en kyseistä toimenpidettä aivan yhtä vaivattomana pidä kuin mitä se on paljaalla....

e: typo (miten näitä aina onnistuu tulemaan...)
"I don't want you to play me a riff that's going to impress Joe Satriani; give me a riff that makes a kid want to go out and buy a guitar and learn to play" -Ozzy Osbourne
Lolli123
18.07.2008 16:54:26 (muokattu 18.07.2008 16:56:03)

Tuli aiheesta mieleen koska soitan paljon sooloja joissa pitää venyttää G-kieltä joten en pidä punotusta G-kielestä joten minkä paksuinen setti sopisi hyvin Eb-vireiseen kitaraan jossa on 24.75 skaala ja jossa ei olisi punottua G-kieltä? .11-.52? ja miltä valmistajalta tämän paksuisia kieliä löytyisi ilman punottua G-kieltä mieluiten käytän Elixirejä ja Ernie balleja.
Yritän välttää huonoa musiikkia!
päänahka
18.07.2008 17:12:44
Tuli aiheesta mieleen koska soitan paljon sooloja joissa pitää venyttää G-kieltä joten en pidä punotusta G-kielestä joten minkä paksuinen setti sopisi hyvin Eb-vireiseen kitaraan jossa on 24.75 skaala ja jossa ei olisi punottua G-kieltä? .11-.52? ja miltä valmistajalta tämän paksuisia kieliä löytyisi ilman punottua G-kieltä mieluiten käytän Elixirejä ja Ernie balleja.

Eihän noissa 11-seteissä yleensä ole punottua G:tä. Elixiriltä 11-49 tai Ernie Ballilta Beefy 11-54.
Up and down, that's how energy stays alive.
Artist
18.07.2008 18:47:12
Punottu g on kiva, esim. puoliakustisessa tullut käytettyä. Mitään hirveitä bendejähän sillä ei tehdä, mutta eipä aina tarvi. Soundi vaan jotenkin miellyttää.

Nyt on tosin pähkäilyn alla laitanko pääasilliseen keppiini flatwound setin vai jatkanko roundeilla. Ja lisää valinnan vaikeutta tuo flattisetin kaksi g-kieltä; löytyy sekä punottu että punomaton.
"I got first class taste in second class town"
Jungleman
18.07.2008 19:10:36
Nyt on tosin pähkäilyn alla laitanko pääasilliseen keppiini flatwound setin vai jatkanko roundeilla. Ja lisää valinnan vaikeutta tuo flattisetin kaksi g-kieltä; löytyy sekä punottu että punomaton.

Mikä keppi ja mitkä kielet?

Kokeile ihmeessä, et voi hävitä... Minä olen käyttänyt ykköskitarassani (tuo avatarini sininen Jazzmaster siis) flättejä jo useamman vuoden. Vaihtelun vuoksi iskin siihen vähäksi aikaa roundwoundit, mutta kyllä flätit ovat minun juttuni.

Fläteissä on melkoisesti eroja, minä vetelen Pyramideilla (Saksasta saa puolet halvemmalla kuin kotimaasta), mutta tykkään jopa enemmän Thomastik-Infeldien soundista - huono puoli jälkimmäisissä on vain se että sekä 11- että 12-settien alakielet ovat aivan liian ohuet minun näppeihini.

LaBellan flätit kannattaa myös tsekata, vaikka ovat (muistaakseni) stainless steelit niin tuntuma ja soundi ovat aivan eri maata kuin vaikkapa Fendereissä (hirvittävän karhea tatsi, jäykät, kuolevat nopeasti käytössä) tai D'Addarioissa (muuten ok tatsi, mutta jäykät ja varsin lattea soundi).

Anteeksi offtopic.
Romantikkoitkijät #1
Lolli123
18.07.2008 21:24:41 (muokattu 18.07.2008 21:25:06)

Eihän noissa 11-seteissä yleensä ole punottua G:tä. Elixiriltä 11-49 tai Ernie Ballilta Beefy 11-54.

Joo kumma kun Ernie ballin 11-49 on punottu G. Itse pidän eniten 11-52. Ei taida löytyä elixiriltä tai ernie ballilta ilman punottua G:tä? Mutta eiköhän tuo Elixirin 11-49 käy.
fuzz
18.07.2008 21:57:00
Asensin vähän aikaa sitten Pauliini 11-49 Elixirit ja on todella hyvät. Nopeat soittaa.
Telessäni taas on juuri Ernie Ballin 11-52 punotulla g:llä ja sopivat siihen ihan hyvin. Antavat jämäkkyyttä telen "ohueen" soundiin, tosin soitto on raskaampaa. Les Paulissa noin paksu setti saattaisi taas tehdä liian tumman soundin.
elämän tarkoitus on 42 www.haistapaska.com
Mikaelo
18.07.2008 22:06:20

Fläteissä on melkoisesti eroja, minä vetelen Pyramideilla

Tää on varmaan vaan mun mielipide, mutta Pyramideja paskempiin kieliin en oo ikinä törmänny.

Mutta hyvä jos toimii sulle, mulle ei. (tarpeellinen määrä hymiöitä)
Sä oot pelottavan näkönen - Rocco Longfella ,Romantikkoitkijät #41
pekurides
18.07.2008 22:57:48

Tää on varmaan vaan mun mielipide, mutta Pyramideja paskempiin kieliin en oo ikinä törmänny.

kokeile skull stringsejä.
Tunteella päin vittua.
Lolli123
18.07.2008 23:17:50

Mä oon kerran testannu pyramidin kieliä nylonkieliseen akustiseen hinta/laatu -suhteeltaan eivät olleet kovin pahoja. Tosin ei ole pahemmin kokemusta, koska en omista enään kyseistä kitaraa.
Ziggy Bubba
18.07.2008 23:28:46

Itellä on pieniä ongelmia muutamassa lyhyt-skaalaisessa kapulassani juuri noiden punomattomien G-kielten soinnin kanssa (loppuu ylänauhoilta sointi lyhyeen). Tuohon Stanu SG:seen voisi ainakin seuraavalla kerralla lykätä punomatonta mallia "kolmoskieleksi".

Punomattomana tuo G-kieli kyllä soi myös vapaana tunnetusti varsin rumasti - pitää vaan treenata vähän "bendi-lihaksia, niin eiköhän ne liidit lähde punotullakin :)
Uutta musaa Crookmachine -projektiltani
Jungleman
19.07.2008 12:22:13

Puhutko nimenomaan Pyramid Gold Flatwoundeista, vai muutaman euron roundwound-halpisseteistä? Ero on huomattava.

Jos puhut juuri noista fläteistä - joista minä siis puhuin, kuulisin mielelläni, mikä niissä on mielestäsi vialla.
Romantikkoitkijät #1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)