Aihe: Kielistä ja nauhoista
1
pulliha
22.10.2008 19:37:50
Vein Ibanezin artcore sarjalaisen nauhojen vaihtoon koska kaikki nauhat olivat täysin kuluneet. Kitara on vain noin 3 vuotta vanha. Kitarakorjaaja sanoi että nauhat kuluvat niin nopeasti koska käytän kieliä jotka eivät sovi ibanezille. Olen käyttänyt tähän asti aina Ernie Ballin 11-54 tai 10-52 kieliä. Onko tässä väitteessä mitään järkeä ? Eivät kuulemma sovi myöskään Gibsoneille koska ovat niin kovaa "terästä". Nyt pitäis sitte vaihtaa lespaan ja tohon Dean Markleytä ettei nauhat mene. Kuullostaa itselleni niin oudolta väitteeltä että huh huh. Onko se nyt sitten kielten vaihto vai p*skapuhetta. Ootteko itte törmänneet vastaavaan ?

Henri
fak me
Les Fender
22.10.2008 19:46:23
No höpöhöpö, ainoa keino hidastaa selvästi nauhojen kulumista on pyytää kitarakorjaasetää laittamaan stainles steel nauhat. Ei kielimerkkiä vaihtamalla mitään järisyttäviä eroja synny.
"Living is easy with eyes closed!"
McNulty
22.10.2008 19:46:56 (muokattu 22.10.2008 19:48:21)
Vein Ibanezin artcore sarjalaisen nauhojen vaihtoon koska kaikki nauhat olivat täysin kuluneet. Kitara on vain noin 3 vuotta vanha. Kitarakorjaaja sanoi että nauhat kuluvat niin nopeasti koska käytän kieliä jotka eivät sovi ibanezille. Olen käyttänyt tähän asti aina Ernie Ballin 11-54 tai 10-52 kieliä. Onko tässä väitteessä mitään järkeä ? Eivät kuulemma sovi myöskään Gibsoneille koska ovat niin kovaa "terästä". Nyt pitäis sitte vaihtaa lespaan ja tohon Dean Markleytä ettei nauhat mene. Kuullostaa itselleni niin oudolta väitteeltä että huh huh. Onko se nyt sitten kielten vaihto vai p*skapuhetta. Ootteko itte törmänneet vastaavaan ?

Henri

Nauhojen kuluminen on kitaristin "arkea", valitettavasti. Toiset nauhamateriaalit ovat pehmeämpää metalliseosta kuin toiset, samoin kielten punoksissa on eroja kovuuden suhteen (mutta ei lähellekään yhtä merkittävää kuin nauhoissa).

Kyllä jos 300-400e kitaraa olet 3 vuotta soittanut aktiivisesti päivästä toiseen, niin nauhoista löytyy kulumisen merkkejä. Nimenomaan se nauhojen "kruunu" kuluu nopeasti pois. Jotta kitara voidaan myydä 400e hintalapulla, jostain materiaaleista onpi tingitty. Näissä juuri hardwaren merkitys nousee arvoon arvaamattomaan.

Miulla on edelleen paljon soitettu Gibson LP Standard vuosimallia '92 ja siinä on alkup. nauhat suht hyvässä kuosissa. Onhan se kalliimpi kitara mitä Iban Artcoret, mutta näissä tilanteissa sitä oikeanlaista laatua pystyy arvostamaan eri tavalla.

Kielissä tosiaan on eroja. Ernie Ballin punos ei kuitenkaan ole millään tavalla merkittävästi kovempaa materiaalia, kuin vaikkapa Dean Markleyn tai D'Addarion. Sen sijaan DR:n kielten on sanottu syövän nauhoja enempi mitä muut brändit. Epäilisin kuitenkin nauhojen laatua, enkä niinkään kielien. Vaihdata kerralla kunnon nauhat, ja jos oikeasti soitat paljon ja bendailet rankasti, niin harkitse hieman tyyriimpiä Stainless Steel nauhoja... ne ovat kovempaa materiaalia kuin "tavan nauhat".
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
akip
25.10.2008 17:11:41

Itse olen aikeissa vaihdattaa nauhat yhteen kitaraani lähitulevaisuudessa, ja monella foorumilla törmää keskusteluun SS nauhojen soundista.

Onko täällä kellään kokemuksia stainless steel -nauhoista? Kenellä teetetty ja millainen vaikutus toneen?

Samalla varmaan voisi kysellä vinkkejä siitä, kenelle ylipäänsä kannattaa viedä kitara nauhoitettavaksi pääkaupunkiseudulla? : )
trih
25.10.2008 18:41:35
Eiköhän tässä ole kyse teräskielistä ja nickelplated-kielistä. Teräskieli kuluttaa nauhat nopeammin kuin nikkelöidyt. Itse käytän tästä syystä aina nickelplated-kieliä.
Just.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)