Aihe: Volyymin ruuvamista kotiolosuhteisiin sopiviksi 1 2 | |
---|---|
![]() 21.10.2008 16:28:58 | |
Tilanne on se, että mulla on tosi hyvä soundinen vahvistin. Mutta, koska en tällä hetkellä soita missään bändissä eikä ole mitään bänditouhuja tiedossa on 100 wattinen nuppi 4x12" kaapin kanssa liian kovaääninen soitettavaksi jotta naapurit eivät häiriintyisi. Vahvistinhan soi hiljemmillä volyymeillä, mutta soundi ei ole kovin kummoinen ja kun volyymia avaa niin kuuluu varmasti jo naapurille mikä biisi on menossa. Toki Pod LiveXT löytyy, mutta se on ihan eri asia soittaa putkivahvistimella kuin kuulokkeilla mallintavalla.. ..josta tullaan siihen että miten asian kanssa tulisi menetellä? Keinokuormaa olen miettinyt, auttaisiko se täysin ongelmaani? Pystyisikö sen avulla soittamaan siedettävillä volyymeilla, tuon 4x12" kaapin kautta? Yksi vaihtoehto olisi tietysti vaihtaa koko kasa komboon, mutta tämä on etäisin ajatus koska tuo ENGL vaan toimii ja soundaa tosi hyvältä. Jos vaihtoa edes miettisin, niin mielessä on pyörinyt Mesan vermeet - miten ne toimivat hiljaisilla volyymeilla? Ovatko laajoja soundeiltaan? Pink Floyd, Kingston Wall ja SRV ovat sitä suuntaa mitä haetaan kevyemmältä puolelta, mutta hyvä higain-särö olisi mukava löytyä myös. | |
![]() 21.10.2008 16:59:17 | |
Tilanne on se, että mulla on tosi hyvä soundinen vahvistin. Mutta, koska en tällä hetkellä soita missään bändissä eikä ole mitään bänditouhuja tiedossa on 100 wattinen nuppi 4x12" kaapin kanssa liian kovaääninen soitettavaksi jotta naapurit eivät häiriintyisi. Vahvistinhan soi hiljemmillä volyymeillä, mutta soundi ei ole kovin kummoinen ja kun volyymia avaa niin kuuluu varmasti jo naapurille mikä biisi on menossa. Toki Pod LiveXT löytyy, mutta se on ihan eri asia soittaa putkivahvistimella kuin kuulokkeilla mallintavalla.. ..josta tullaan siihen että miten asian kanssa tulisi menetellä? Keinokuormaa olen miettinyt, auttaisiko se täysin ongelmaani? Pystyisikö sen avulla soittamaan siedettävillä volyymeilla, tuon 4x12" kaapin kautta? Yksi vaihtoehto olisi tietysti vaihtaa koko kasa komboon, mutta tämä on etäisin ajatus koska tuo ENGL vaan toimii ja soundaa tosi hyvältä. Jos vaihtoa edes miettisin, niin mielessä on pyörinyt Mesan vermeet - miten ne toimivat hiljaisilla volyymeilla? Ovatko laajoja soundeiltaan? Pink Floyd, Kingston Wall ja SRV ovat sitä suuntaa mitä haetaan kevyemmältä puolelta, mutta hyvä higain-särö olisi mukava löytyä myös. Kyllä keinokuorma auttaa, mutta totuus on se että jos haet pysyvää ratkaisua kotioloihin ja soundin pitää olla hyvä, niin toi 100w ei vaan tule onnistumaan. Joko tyydyt siihen soundiin minkä tuo antaa keinokuorman ja esim 2x12 kaapin kanssa niissä volumeraameissa mitä on, mikä ei välttämättä ollenkaan ole huono mutta ei myöskään sama kun 100w kaakossa, tai sitten hommaat vaikka zvexin 1w nanon rinnalle, joka himaan on ihan oiva peli. Mainitsit floydin kingstonin ja srvn, Mesan vermeet on oikeasti ihan leikkikaluja ton soundimaailman havittelussa. muutamat vanhat markit ja ehkä blue angel... Ja jos olet tyytyväinen engl vahvistimeesi, niinkuin vaikutat olevan, niin turha sitä lähteä vaihtamaan ellet ole kokonaan siirtymässä kotisoitantaan. | |
![]() 21.10.2008 17:08:25 | |
juu, sen vähä mitä päässy rectoja vääntelemään aika pienellä hipaisukka tuntuvat räjähtävän pikkasen turhan kovalle :) Keinokuorma ja 1 tai 2x12 pönttö jeesaavat kummasti. Itellä 2x12 pönttö yhdellä ämyrillä kytkettynä auttoi asiaan ja kuorma tietty. Samalla voluumiasetuksella 4x12 kaappiin (tai kahten:) mökä reeniksellä jo niin kova ettei kommunikoinnista enää tule mitään muuten kuin käsimerkein .Eli ,vaikutus huomattava. Tunteella päin vittua. | |
![]() 21.10.2008 19:30:40 | |
Tilanne on se, että mulla on tosi hyvä soundinen vahvistin. Mutta, koska en tällä hetkellä soita missään bändissä eikä ole mitään bänditouhuja tiedossa on 100 wattinen nuppi 4x12" kaapin kanssa liian kovaääninen soitettavaksi jotta naapurit eivät häiriintyisi. Vahvistinhan soi hiljemmillä volyymeillä, mutta soundi ei ole kovin kummoinen ja kun volyymia avaa niin kuuluu varmasti jo naapurille mikä biisi on menossa. Toki Pod LiveXT löytyy, mutta se on ihan eri asia soittaa putkivahvistimella kuin kuulokkeilla mallintavalla.. ..josta tullaan siihen että miten asian kanssa tulisi menetellä? Keinokuormaa olen miettinyt, auttaisiko se täysin ongelmaani? Pystyisikö sen avulla soittamaan siedettävillä volyymeilla, tuon 4x12" kaapin kautta? Yksi vaihtoehto olisi tietysti vaihtaa koko kasa komboon, mutta tämä on etäisin ajatus koska tuo ENGL vaan toimii ja soundaa tosi hyvältä. Jos vaihtoa edes miettisin, niin mielessä on pyörinyt Mesan vermeet - miten ne toimivat hiljaisilla volyymeilla? Ovatko laajoja soundeiltaan? Pink Floyd, Kingston Wall ja SRV ovat sitä suuntaa mitä haetaan kevyemmältä puolelta, mutta hyvä higain-särö olisi mukava löytyä myös. Ite mietin noita kotisoittovolyymejä alkukevään ja kesän puolella, ostin 50w putkivehkeen Hughes and Kettnerin Switchblade kombon ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen hankintaan, toimii alhaisillakin volyymeillä hyviä soundeja tuottaen (toki jos volyymiä nostaisi reilusti niin kaijuttimen elämisen myötä ääni paranisi vielä edelleen), kuitenkin olin mukavasti yllättynyt tuon kombon soundeista alhaisilla kotisoittovolyymeillä, saati että muutenkin on tuo Switchblade ihan hyvä ollut. Ostin myös keinokuorman Weber Standard Mass 100W ja kokeilin miten sillä saisi ns. tuosta kombosta soundia pihalle, mutta hyvin nopeaan totesin, että soundia nuo keinokuormat syö joten nyt tuo on käyttämättömänä ja lainassa. Harmi, jos tuosta Engl vahvarista et saa ääntä kotisoittovolyymeillä, en tiedä onko sitten jossain sellaisia keinokuormia, jotka eivät soundia syö, toivottavasti löytyy jos ei tuosta vahvaristasi saa sopivia volyymeitä. Jos sulla homma menee siihen, että päätät vaihtaa vahvistinta niin käy joskus kokeilemassa tuota Switchbladea, mitään ei kokeilemalla häviä ja ainakin on yhtä kokemusta rikkaampi. | |
![]() 21.10.2008 21:07:22 | |
Niin ja nappase pari pääteputkea ulos siitä englestä niin sulla on 50wattinen. tosin volatason ero desibeleissä ei ole juuri mitään vaikka ihmiset tavallisesti niin luulevat. Tehojen puolittaminen tiputtaa tollaisessa todennäköisesti pari dBtä. Mutta monta pientä puroa :) | |
![]() 21.10.2008 21:09:07 | |
Taidanpa tuon komboihin siirtymisen hylätä kokonaan, vaikka lähinnä ajoinkin takaa että miten Mesan muutkin mallit kuin Rectot toimisivat. 2x12" kaappi on varsin hyvä idea, mutta tuskin poistaa ongelmaa kokonaisuudessaan. 2x12" ja keinokuorma voisivat toimia jo yhdessä hyvin, mutta niihin uppoaakin jo rahaa... Syövätkö kaikki kuormat soundia, ja kuinka pahasti? Toimiiko UralTonen Hotmama hyvin? Se olisi ainakin hintansa puolesta passeli. Thomannia nopeasti silmäillessäni huomasin että 2x12" skobetkin ovat hintavia, yhtä paljon kuin tuo 4x12". Ei ole halpaa olla kitaristi. | |
![]() 21.10.2008 21:35:22 | |
Jos sinulle kerran on jo 4X12"-skobe, ei sen vaihtaminen 2X12" malliin välttämättä hyödytä, ellet sitten halua säästää tilaa. Voit kokeilla tuota eroa piuhoittamalla isosta kaapista kaksi tai vaikka vain yhden elementin käyttöön. Sillähän se ero ainakin selviää. Tuo yhdessä tehon puolituksen kanssa vaikuttaa jo metelin määrään, mutta kyllä sitä ääntä luultavasti silti tulee aika runsaasti. Keinokuormista on itselläni rajalliset kokemukset, mutta kyllähän sitä yläpäätä tuntuu katoavan. Tätä voi joissain malleissa (esim Weberin malleista useimmat) kompensoida laitteen säädöillä. Tässä mallissa homma onkin jo viety vähän pidemmälle: https://taweber.powweb.com/weber/massiii.htm Eli Mass III:ssa 3-alueinen eq kaiutinsignaalille. Olisi kiinnostavaa testata. | |
![]() 21.10.2008 22:13:50 | |
En usko kaapin vaihdon auttavan kovasti, kyllähän sitä mökää tulee ulos vaikka kuinka yhdestä kaiuttimestakin. Itse olen ollut tyytyväinen keinokuormaan (mulla Koch load box), jota olen pitänyt 100w Marhall 2555:n ja 4X12 kaapin välissä. Kun otan keinokuormasta ulos 5% tai 15% tehosta, voluumi on jo ihan siedettävä, jollaisesta naapurit tuskin suuttuvat ellei talossa nyt ihan pahviseiniä ole. Soundi varmaan jonkin verran heikkenee, muttei tuo ainakaan minua haittaa. Joku muu saattaa kokea asian toisin. Viimeisimpänä vetona tosin hommasin Kochin 20 vattisen studiotone-kombon, josta piuha menee Load boxiin ja tehosta 15% edelleen 4X12 kaappiin. Soundi on mun mielestä yhtä hunajaa. Kaapille menevä vattimäärä on tuolloin siis 3 vatin luokkaa. Silloinkin mökää vielä tulee jos sikseen hanaa vääntää tosissaan auki. | |
![]() 21.10.2008 23:40:41 (muokattu 21.10.2008 23:41:03) | |
Mulla on kotona Marshallin 412 kaapin kaverina Blackheart 3/5W nuppi ja sen edessä pedaalilauta. Soi tosi hiljaakin hienosti. Kaikenlisäksi nuppi on laatuunsa nähden naurettavan halpa. I'm endorsed by Marshall | |
![]() 22.10.2008 08:23:19 | |
En usko kaapin vaihdon auttavan kovasti, kyllähän sitä mökää tulee ulos vaikka kuinka yhdestä kaiuttimestakin. Itse olen ollut tyytyväinen keinokuormaan (mulla Koch load box), jota olen pitänyt 100w Marhall 2555:n ja 4X12 kaapin välissä. Kun otan keinokuormasta ulos 5% tai 15% tehosta, voluumi on jo ihan siedettävä, jollaisesta naapurit tuskin suuttuvat ellei talossa nyt ihan pahviseiniä ole. Soundi varmaan jonkin verran heikkenee, muttei tuo ainakaan minua haittaa. Joku muu saattaa kokea asian toisin. Kochi on kyl sen verran laadukas keinokuorma ettei se juurikaan soundia syö edes niillä kaikkein suurimmilla vaimennuksilla. Mutta jos asiaa tarkastelee puhtaasti matemaattiselta kantilta niin on helppo todeta, ettei keinokuormakaan tee satawattisesta tai edes viiskymppisestä putkivahvistimesta kerrostalovahivistinta jos soundit on tarkoitus kaivaa sieltä pääteasteesta. Kitarakaappien herkkyys kun tuppaa yleensä olemaan siellä sadan dB:n per vatti tietämillä niin on aika selvää että parikin kaiuttimelle asti päässyttä vattia tuottaa jo sen verran mökää että naapurisopu on koetuksella. Tai sitten kannattaa käyvä kysymässä naapureilta että minkälaista musaa ne tykkäis kuunnella. Member formerly known as PeteH | |
![]() 22.10.2008 18:11:37 | |
Kochi on kyl sen verran laadukas keinokuorma ettei se juurikaan soundia syö edes niillä kaikkein suurimmilla vaimennuksilla. Mutta jos asiaa tarkastelee puhtaasti matemaattiselta kantilta niin on helppo todeta, ettei keinokuormakaan tee satawattisesta tai edes viiskymppisestä putkivahvistimesta kerrostalovahivistinta jos soundit on tarkoitus kaivaa sieltä pääteasteesta. Kitarakaappien herkkyys kun tuppaa yleensä olemaan siellä sadan dB:n per vatti tietämillä niin on aika selvää että parikin kaiuttimelle asti päässyttä vattia tuottaa jo sen verran mökää että naapurisopu on koetuksella. Tai sitten kannattaa käyvä kysymässä naapureilta että minkälaista musaa ne tykkäis kuunnella. Näin se menee. Tein tuossa testin ja laitoin studiotonen keinokuormaan kiinni ja siitä 5% läpi 4X12 kaapille, jolloin tehoa pitäisi tulla ulos ilmeisesti noin yhden vatin edestä. Ja eikun nupit kaakkoon ja soittamaan, niin kyllä vieläkin jytisi niin että kuulovauriohan siitä pidemmällä ajalla varmaan syntyisi. Mutta jos avaa volaa vain sen verran että soundi aukeaa ja tekee säröt etuasteessa tai purkilla, niin silloin äänenpaine on oikein mukava. | |
![]() 22.10.2008 23:41:38 | |
Noin omasta kokemuksesta väitän, että 4x12" soi kotona selvästi paremmin kuin 2x12". Nimenomaan saa isomman soundin jo pienemmälläkin volumella, kun 2x12" kuulostaa paljon "pienemmältä", muttei lainkaan hyvässä mielessä. En usko että tuon Blackmoren kanssa mitkään 50W modaukset auttavat mitään. Keinokuormasta paha sanoa. Veikkaisin, että ellei todella lujaa soiteta, tuon nupin soundin paraneminen kovilla volumeilla johtuu lähinnä vain siitä, että soitetaan kovaa ja sustaini luonnollisesti paranee ja kaiuttimet vähän kompressoivat. Itselleni tuo Engl SE 100W antaa kyllä hiljaisella volumella parhaan hi-gain soundin, mitä olen koskaan kotiolosuhteissa saanut, eli ei se tehomäärä ole mitenkään ratkaiseva tekijä. Blackmore on ENGLeistä Invaderin kera niitä nuppeja, jotka tapaavat vaatia sitä volumea toimiakseen oikein. Ehkä sen takia, että ovat sen verran dynaamisia vrt. kompressoidummat muut ENGLit. Komboon siirtymisen en usko auttavan mitenkään. Esim Screamer 4x12 kaapin läpi kuulosti jo kauppavolumeilla hitosti paremmalta kuin Screamer combo. Voit joko pelata keinokuorman kanssa, tyytyä Blackmoresta tuolla volumella lähtevään soundiin tai kokeilla, josko löytäisit paremmin kotivolumella toimivan vahvistimen. | |
![]() 23.10.2008 01:43:41 | |
http://www.bcae1.com/loudness.htm Tuollainenkin ominaisuus ihmisen korvalla on, kun tarpeeksi hiljaisiin volyymeihin mennään. EQ saattaisi siis auttaa asiaan ainakin vähäsen, kun vääntää tuon käppyrän kaltaisen kuvion sinne. Yksinkertaisin ratkaisu: lähde bändiin. Ilmoittele, jos kiinnostaa. | |
![]() 23.10.2008 07:37:46 | |
...mutta se on ihan eri asia soittaa putkivahvistimella kuin kuulokkeilla mallintavalla.. . Helppo, http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=266747 ;) *Have you spent countless years and thousands of dollars chasing down the ultimate English classic rock and high gain crunch tones? Are you tired of trying to make your 50 or 100 watt Marshall Amp sound good at apartment or bedroom levels? Are you using a THD/DRZ/or Marshall Power Break attenuator that kills all your good tone and upper harmonic content? Good News! Your search has ended - the Fargen MINI Plex MKII amplifier is here! The Fargen Mini Plex MKII hand-wired tube amplifier delivers high energy cranked tube amp tone at whisper quiet volumes with a mixture of great tube amp design, world class components and the amazing Kevin O'Conner Power Scaling technology. The power scaling circuit uses voltage manipulation (think variac) to control output volume and power tube overdrives without cutting high end frequencies like an attenuator does and allows you to run the amp anywhere from 12 watts down to below a 1/2 watt for the ultimate low volume jamming experience. The Mini Plex MKII captures all of your favorite British high gain and classic rock tones with the help of our patented "Decade Switch" technology. The Fargen "Decade Switch" gives you 3 different classic sounds/gain structures and morphs between 3 completely different classic British preamp circuits (JTM45/PLEXI JMP/ JCM 800) NOT JUST AN APPROXIMATION...THE ACTUAL CIRCUIT!* /sv "It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish" | |
![]() 23.10.2008 09:03:44 | |
Itse luukutan Mesan Mark IV:sta kerrostalossa kohtuu kovalla. Masteri on siinä 2,5-3 full powerilla. Käytän efektiloopissa G-majoria "keinokuormana"...Toimii! Lasken G-majorin global output levelin sinne -16 db ja hienosäädän vielä ulostulonamikoista. Olen toki vertaillut soundia ilmankin, enkä ole huomannut juuri eroa. Volumen lisääminen kompensoi keinokuorman syömät taajuudet ;) Toisaalta Markit aukeaa jo pienellä volumilla (joskus jopa kuulostavat silleen paremmalta), kun taas Rectosta pitää ruuvata masteria kunnolla ennen kuin aukeaa. Ohmit on vaan numeroita... | |
![]() 23.10.2008 09:55:49 | |
Mulla toimii 100w nuppi ja 4x12" kaappi kotosalla kun laitan pod xt:n effects returniin ja output nuppi munuaisesta ykköselle. | |
![]() 23.10.2008 21:16:18 | |
Täytyy miettiä tuon keinokuorman kanssa, se olisi varmaan kätevin ratkaisu, mutta halpahan ei sekään ole... Mulla toimii 100w nuppi ja 4x12" kaappi kotosalla kun laitan pod xt:n effects returniin ja output nuppi munuaisesta ykköselle. Hoho, tässä on ideaa. Tätä pitää kokeilla huomenna. | |
![]() 23.10.2008 23:15:33 | |
Täytyy miettiä tuon keinokuorman kanssa, se olisi varmaan kätevin ratkaisu, mutta halpahan ei sekään ole... Hoho, tässä on ideaa. Tätä pitää kokeilla huomenna. Keinokuormalle saattaa löytyä myöhemmin muutakin käyttöä. Itse en ole (useamman vuoden ja etuasteen/miniputkivahvistimen/yms kokeilemisen jälkeen) enää edes kotisoittoon koettanut käyttää samoja värkkejä kuin "oikeaan" soittoon. Mulla on kotistudion rakentamisen ansiosta mahdollisuus soittaa Groove Tubesin nuppia keinokuormalla ja kaiutinsimulla ja paria putkietusta H&K:n Redboxin kautta pikkumikserin kautta studiomonitoreihin kun mä haluan, mutta useimmiten en jaksa...olen harkinnut microcubea tai vastaavaa. Se vain on niin, että jotain 4 x 12 kaappia ei voi ajaa 0.1 watilla ja odottaa että se soisi. | |
![]() 23.10.2008 23:30:17 | |
Täytyy miettiä tuon keinokuorman kanssa, se olisi varmaan kätevin ratkaisu, mutta halpahan ei sekään ole... Itse ostin keinokuorman lähinnä tuota varten mutta on jäänyt nurkkaan lojumaan. Jos menee kombo hankkimiseksi, miettisin mallintavaa. | |
![]() 24.10.2008 14:13:33 | |
Lasken G-majorin global output levelin sinne -16 db ja hienosäädän vielä ulostulonamikoista. Olen toki vertaillut soundia ilmankin, enkä ole huomannut juuri eroa. Mä kyllä olen huomannut G-Majorin syövän tai muuttavan vähän soundia. Ei paljoa, mutta sen verran että sen eron kyllä kuulee. On tullut kokeiltua muutamallakin vahvistimella, ja kaikilla sama juttu. Jos ei G-Major muuten tekisi elämää niin paljon helpommaksi, heivaisin sen veke, mutta toistaiseksi kun ei ole varaa laittaa fyrkkaa paria tonnia prosessointiin ja looppereihin, niin se saa kelvata. Hintaisekseen se on tosi hyvä laitos, mutta parempaakin löytyy. Tuohon G-Majorin käyttämiseen keinokuormana, niin nythän se on sulla ennen pääteastetta, jollon G-Majorin ulostulevan volan laskeminen ei toimi keinokuormana kuin etuasteelle, koska päätteeseen enee edelleen se hiljaisempi signaali. Eli G-Majorin käyttäminen noin vastaisi siis sitä, että kaakotetaan etuasteen volaa ja kompensoidaan masteristata. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)