Aihe: RG vastaan JEM
1 2
lavaamo
30.10.2008 17:51:18
En nyt oo kitaraa vaihtamassa mutta ihan uteliaisuuttani kysyn, kun en ole JEMiä koskaan päässyt kokeilemaan.

Noissahan on samat speksit mikkejä ja kaulaa lukuunottamatta, hinnassa vain on suuri ero, eli soiko tollanen JEM todella huomattavasti RG:tä paremmin?

Oma RG 1570 on varustettu dimarzion Breedillä ja Evolla, ihan hyvä keppi ja todella hyvä soittaa, mutta kun hankin tuossa taannoin Charvel 475, niin tuntuu että Charvel pyyhkii RG:llä lattiaa. Mitenköhän kävisi JEMiin verrattaessa?
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
Traditional
30.10.2008 17:58:12
En nyt oo kitaraa vaihtamassa mutta ihan uteliaisuuttani kysyn, kun en ole JEMiä koskaan päässyt kokeilemaan.

Noissahan on samat speksit mikkejä ja kaulaa lukuunottamatta, hinnassa vain on suuri ero, eli soiko tollanen JEM todella huomattavasti RG:tä paremmin?

Oma RG 1570 on varustettu dimarzion Breedillä ja Evolla, ihan hyvä keppi ja todella hyvä soittaa, mutta kun hankin tuossa taannoin Charvel 475, niin tuntuu että Charvel pyyhkii RG:llä lattiaa. Mitenköhän kävisi JEMiin verrattaessa?

Jemihän on siis Ibanezin lippulaiva(?) joten luulisi ainakin Työnjäljen olevan varsin parhautta. Ja onhan siinä aikapaljon sitä fiiliksenkin tuomaa (hinta)eroa.
"Aina on hyvä hetki pilkata 'tallicaa.
-K-
30.10.2008 19:29:17
Jos viimeistelystä puhutaan niin se kolmas musta hevonen j.custom on kyllä sitä ibanezin parasta jälkeä. Noista siguista niin uusien ja vanhempien jemien tuntumassa on kyllä olemassa eroja. Universeissä omaan makuun noi erot ovat kyllä suurempia, esim 97 all black universe on mielestäni paljo jytkymmän ja paremman oloinen mitä nämä uudet. Myös j.customeissa on viimeistelyssä tässä kymmen vuoden aikana ollut hieman eroja. Esim omassa 06 j.customissa on nauhanpäät vedetty paljon pyöreämmäksi kuin tuossa 97 j.customissani. Vanhempi tuntuu enemmän "soittimelta".
Ibanez ja Framus, muuta ei tarvita.
JohnnyLee
30.10.2008 19:47:27

Taitaa ne Jemit hävitä lähes joka spekseissä juuri noille J.Customin RG-sarjalle, esim.8000- ja 9000-sarjalaisille.
Itellä ollu 3 Jemiä ja Japsi-RG- malleja 6kpl ja 1 USA-Custom ja eipä noilla millään juuri suuria eroja ollu.
Kyllä hintaisekseen olisin Jemien odottanu olevan parempia, ja viimeistelyssä hieman häiritsi, että mikkipleksin leikkaus ei ollut aivan tasainen ja scallopit oli hieman tökerösti kaiverrettu.
Mut Paksumman kaulan ansiosta tuntui paremmalta kuin RG700- tai 500-sarjalaiset.
Melodista kitara-heviä: www.mikseri.net/johnnymichael
oiva tumpeloinen
30.10.2008 20:16:33
Taitaa ne Jemit hävitä lähes joka spekseissä juuri noille J.Customin RG-sarjalle, esim.8000- ja 9000-sarjalaisille.
Itellä ollu 3 Jemiä ja Japsi-RG- malleja 6kpl ja 1 USA-Custom ja eipä noilla millään juuri suuria eroja ollu.
Kyllä hintaisekseen olisin Jemien odottanu olevan parempia, ja viimeistelyssä hieman häiritsi, että mikkipleksin leikkaus ei ollut aivan tasainen ja scallopit oli hieman tökerösti kaiverrettu.
Mut Paksumman kaulan ansiosta tuntui paremmalta kuin RG700- tai 500-sarjalaiset.

Mun mielestä JEM soi paljon paremmin kuin RG. Ainakin mun entinen Kukka-JEM soi ihan eri tapaan kuin samaan tapaan mikitetty RG. Tää on sitten tietenkin se ero, että mulla oli tietekin se ainoa erilainen JEM, ja muut on täyttä ********. =) Sillä kaulan paksuudella voi toki olla myös jonkinmoinen merkitys sointiin. Jo mainitussa -88 JEMissä oli huomattavasti paksumpi kaula kuin normi 500-sarjalaisessa.
tommiot
30.10.2008 20:21:28
Mun mielestä JEM soi paljon paremmin kuin RG. Ainakin mun entinen Kukka-JEM soi ihan eri tapaan kuin samaan tapaan mikitetty RG. Tää on sitten tietenkin se ero, että mulla oli tietekin se ainoa erilainen JEM, ja muut on täyttä ********. =) Sillä kaulan paksuudella voi toki olla myös jonkinmoinen merkitys sointiin. Jo mainitussa -88 JEMissä oli huomattavasti paksumpi kaula kuin normi 500-sarjalaisessa.

Mä muistelen kans että mun FP olis soinut aika hyvin RG:hen verrattuna sillon joskus kun mulla tais sellanen olla. Hitto kun alkaa jo unohtuu mitä kaikkia keppejä on ollu. Se Jemi oli kyllä aika kiva.
Tinippa84
30.10.2008 20:27:58

Itellä ollu Jemi jo viidettä vuotta, mitään moitteen sanaa en ole keksiny minkään suhteen kitarassa.
J-custom verrattuna prestige RG:seen tai Jemiin näyttäis tarjoavan enemmän rölölöötä (vaahterakansia, reunalistoja, yms.). Kuitenkin nämä kitarat ovat pääasiallisesti samankaltaisia, laadukkaita japsikeppejä. Tämän hintaluokan ibanezeissa tuskin on tarvetta vertailla toisen hyvyyttä/huonoutta, kaikki on kuitenkin varmasti hyviä.
P-man
30.10.2008 21:22:32
Mun mielestä JEM soi paljon paremmin kuin RG. Ainakin mun entinen Kukka-JEM soi ihan eri tapaan kuin samaan tapaan mikitetty RG.

Mulla oli samaan aikaan JEM ja Prestige RG, molemmat lehmusta ja mikkeinä Evolutionit.
JEM soi paremmin ja on muutenkin laadukkaampi soitin.
JohnnyLee
30.10.2008 21:33:13

Muistelen, kun vertasin kitaran massoja, niin Jem 777vbk tuntui hivenen raskaammalta kuin Rg750 (molemmat vm-90).
Olisiko tuolla American Basswood (Jem) ja Basswoodilla (RG750) jonkin sortin tiheyseroa?
Ja mistähän tuo RG:n lehmus olisi peräisin?
Toki tuo Jemin 2mm paksumpi kaulakin tekee hieman painoeroa, mut painoero tuntui enemmänkin bodyssa.
Ja josko tuo Jemin tiukempi body antaisi paremman soinnin?
P-man
31.10.2008 08:16:07
Olisiko tuolla American Basswood (Jem) ja Basswoodilla (RG750) jonkin sortin tiheyseroa?
Ja mistähän tuo RG:n lehmus olisi peräisin?

Todennäköisesti on koska soundiero oli niin iso. Toki JEMissä on otelauta ebeniä ja RGssä ruusupuuta, mut tuskin se vaikuttaa asiaan niin paljon.
Se täytyy kuitenkin sanoa et Prestige RG on hintaansa nähden todella hyvä kitara.
Tinippa84
31.10.2008 09:19:19

Tais olla 04 kun muuttu jemiinkin ruusupuu otelauta. Alkuperäisessä Steve Vain evossakin oli muistaakseni ruusupuuta.
JohnnyLee
31.10.2008 11:55:16

Todennäköisesti on koska soundiero oli niin iso. Toki JEMissä on otelauta ebeniä ja RGssä ruusupuuta, mut tuskin se vaikuttaa asiaan niin paljon.
Se täytyy kuitenkin sanoa et Prestige RG on hintaansa nähden todella hyvä kitara.

Ainoastaan -93 tulleessa Jem7vwh:ssa oli otelauta eebeniä vuoteen 2004 asti.
Muissa Jemeissä ruusupuuta tai vaahteraa.
Jem 7vwh:n body on muista malleista poiketen leppää.
Ja eikös leppä ole lehmusta kevyempää?
Tinippa84
31.10.2008 12:19:28

Puiden teknisten tietojen mukaan lehmus olis kevyempää luokituksella "light" ja leppä on "medium". Ero painossa ei varmaankaan loppujenlopuksi ole kuin marginaalinen. Saundissa taas on jo eroja.
JohnnyLee
31.10.2008 12:30:21

Puiden teknisten tietojen mukaan lehmus olis kevyempää luokituksella "light" ja leppä on "medium". Ero painossa ei varmaankaan loppujenlopuksi ole kuin marginaalinen. Saundissa taas on jo eroja.

Ai just just, se menikin näin päin! Hyvä, että tämäkin tieto tuli korjattua! :)
P-man
31.10.2008 13:04:08
Ainoastaan -93 tulleessa Jem7vwh:ssa oli otelauta eebeniä vuoteen 2004 asti.
Muissa Jemeissä ruusupuuta tai vaahteraa.

Tuo ei ihan pidä paikkaansa. Mulla on -98 tehty JEM90HAM, ja se on lehmusrunkoinen ebenpuu otelaudalla.
Muistaakseni myös JEM10:ssä on ebenpuuta otelauta.
DZN
31.10.2008 13:29:40
Kyllä JEM kirkkaasti RG:n pesee. Kuten täällä aikaisemmin todettiin niin J Custom on ehkä vielä kovempi valinta, kun parhaita mahdollisia Ibanezeja metsästetään. Torilla on muuten tällä hetkellä sen luokan harvinaisuus, että se kannattaa katsastaa.
Aka. Dino and 6077dino
JohnnyLee
31.10.2008 14:35:16

Tuo ei ihan pidä paikkaansa. Mulla on -98 tehty JEM90HAM, ja se on lehmusrunkoinen ebenpuu otelaudalla.
Muistaakseni myös JEM10:ssä on ebenpuuta otelauta.

Niin, olihan tosiaan noita juhla-malleja, missä on eeben-otelautaa.
Mutta jos ihan perus-sarjatuotantomalleista puhutaan, tarkennetaan tämän verran.
P-man
31.10.2008 15:17:12
Kyllä JEM kirkkaasti RG:n pesee. Kuten täällä aikaisemmin todettiin niin J Custom on ehkä vielä kovempi valinta, kun parhaita mahdollisia Ibanezeja metsästetään. Torilla on muuten tällä hetkellä sen luokan harvinaisuus, että se kannattaa katsastaa.

Noihin parhaisiin Ibanezeihin lisäisin RGT320:n JEMien ja J-Customien lisäks.
DZN
31.10.2008 18:19:15
Vaikka RGT020/3120 ja 320 ovat hyviä, eivät ne ole silti vastaavien J Customien tasoisia. Hyvä prestigeitä nuo silti ovat. J Customit ovat silti astetta korkeammalla.
Aka. Dino and 6077dino
Swan
31.10.2008 18:32:02
Vaikka RGT020/3120 ja 320 ovat hyviä, eivät ne ole silti vastaavien J Customien tasoisia. Hyvä prestigeitä nuo silti ovat. J Customit ovat silti astetta korkeammalla.

J-Customeita en ole koskaan kokeillut, joten kysynpä tässä, miten USA Customit pärjäävät vertailussa. Omastani tiedän, että tavan japsi-RG:t jää kauas taakse.
"Jazzissa lauletaan harvemmin vs. rockissa on hyvät sanat -> Jazz voitti 4 - 3, koska en voi pitää rocki-laulajista, koska niillä on meiki silimisä" -jazzmies
>-)))> #26
S.M.A.K.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)