Aihe: 7 Kielinen kitara
1
Tuomas M
25.10.2008 13:42:09 (muokattu 25.10.2008 15:37:59)
Onko kellää tuntemusta tai kokemusta 7-kielisen kitaran soitosta? Ite aattelin tilata schecter diamond kitaran, ko tarvis monissa biiseissä sitä, ettei aina tarvi alkaa vääntää b,e,a,d,g,b. vireeseen. Onko siinä jotaki tarkkaa huolehtemista säätelyä ja tämmöstä, että voiko herkästi kaula vääntyä vai?
Haluan tietää paljon 7-kielisestä, ennenkö tehen päätöksiä.
Jucciz
25.10.2008 13:51:34 (muokattu 25.10.2008 13:53:40)
Tiedä ainakin tämä: 7-kielinen on yhdyssana ja myös se, että hymiöt - varsinkaan laajalti ja eri muodoissaan viljeltynä - eivät aina tehosta viestin perillemenoa.

Eiköhän 7-kielisten kaulat ole tehtykin kestämään seitsemän kielen niihin kohdistama veto.
hullu_ukko
25.10.2008 13:53:27
Ensin mä kertoisin, että tää aihe on väärällä palstalla. Sitten mä kertoisin, että tavallisissa seiskoissa ei ole oikeastaan mitään eroa kuusikielisiin, jos huoltoseikoista puhutaan. 27''-skaalaisiset seiskat ovat vähän erilaisia sitten jo sen takia, että niiden kaulat ovat hieman eläväisempiä kuin kitaroissa yleensä ja ainakin oman SC607B:ni kaula taipuu koveraksi, kun kaikki kielten tuottama jännitys poistetaan. Virittäminen on suht. paskamainen homma, sillä viritysnuppeja saa vääntää ainakin ohuimpien kielien tapauksessa melko kauan ennen kuin ne lopettavat venymisestä johtuvat usean sävelaskeleen syöksyt viritysvaiheessa.
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Et varmaa ole ainoa, mutta mielestäni sinä olet aina ollut mnetin vittumaisin jätkä.-trashjones
Ze Kink
26.10.2008 20:51:09
Ensin mä kertoisin, että tää aihe on väärällä palstalla. Sitten mä kertoisin, että tavallisissa seiskoissa ei ole oikeastaan mitään eroa kuusikielisiin, jos huoltoseikoista puhutaan. 27''-skaalaisiset seiskat ovat vähän erilaisia sitten jo sen takia, että niiden kaulat ovat hieman eläväisempiä kuin kitaroissa yleensä ja ainakin oman SC607B:ni kaula taipuu koveraksi, kun kaikki kielten tuottama jännitys poistetaan. Virittäminen on suht. paskamainen homma, sillä viritysnuppeja saa vääntää ainakin ohuimpien kielien tapauksessa melko kauan ennen kuin ne lopettavat venymisestä johtuvat usean sävelaskeleen syöksyt viritysvaiheessa.

Tosi outoa, mun ex-sc607b ei tehnyt mitään tällaista, ja siinä oli sentään kaulasta vedetty lakat pois ja laitettu öljy tilalle, eli sen olisi pitänyt reagoida esim. ilmankosteuteen paljon rankemmin ja täten elää paljon enemmän.

Lisätietoa malleista ja seiskoista ylipäätään löytyy varsin hyvin täältä: http://www.sevenstring.org/forum/
Siellä on muutenkin astetta vastaanottavampi ilmapiiri seiskoihin liittyvälle keskustelulle kuin mnetissä ;)

No todellakin! Muutenkin tuo on kyllä erittäin asiallinen ja monipuolinen paikka. Itse olen tuolla jo varmaan vuoden pyörinyt.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
hullu_ukko
26.10.2008 22:13:03
Tosi outoa, mun ex-sc607b ei tehnyt mitään tällaista, ja siinä oli sentään kaulasta vedetty lakat pois ja laitettu öljy tilalle, eli sen olisi pitänyt reagoida esim. ilmankosteuteen paljon rankemmin ja täten elää paljon enemmän.

Tiedä sitten vaikuttaisiko se, että mun SC:n kaularauta on säädetty vastaamaan suhteellisen paksujen kielten tuottamaan jännitykseen? Ohuimmat kielet on perus kymppisetistä, mutta paksummat on sellaista voimakaapelia, että oikeastaan jokainen kitarallani soittanut on jollain tasolla ihmetellyt, miten joku voi niin jäykästä tatsista tykätä.
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Et varmaa ole ainoa, mutta mielestäni sinä olet aina ollut mnetin vittumaisin jätkä.-trashjones
Tuomas M
28.10.2008 07:42:19

Millä tavalla kaula on niinku elävä näissä 27''-skaalaisissa kitaroisa ja meneekö se kaula sitte taas semmoseksi elävemmäksi, kun kielet taas kiristettään ?

http://www.thomann.de/fi/schecter_diamond_c_7_blackjack_atx_awht.htm

Tommoista 7-kielistä katellin thomannilta. Onko tuo semmonen 27''-skaalainen seiska, kun en oikein tiedä miten tuo 27''-skaalainen ilmaistaa esim. thomannila, ruukataanko sitä ilmoittaa ?
Tuomas M
28.10.2008 07:47:53
Tiedä sitten vaikuttaisiko se, että mun SC:n kaularauta on säädetty vastaamaan suhteellisen paksujen kielten tuottamaan jännitykseen? Ohuimmat kielet on perus kymppisetistä, mutta paksummat on sellaista voimakaapelia, että oikeastaan jokainen kitarallani soittanut on jollain tasolla ihmetellyt, miten joku voi niin jäykästä tatsista tykätä.

Mullaki on nykyäää tavalassista paksummat kielet kitarassa. Tekee niillä vähän tuskaa soittaa mutta kylläpä sitä on pikku hiljaa alkanu tottuummaan. Onko muuten nuissa seiskoissa kielten paksuuden vallinan varaa, esim. niinkö 6-kielisiinki on paksumpaa ja ohuempaa kielen vahvuus valintaa?
Ze Kink
28.10.2008 10:21:29

Mulla oli 010-052 -setti ja 068 irtokieli, ettei mistään kevyimmästä päästä kuitenkaan.

http://www.thomann.de/fi/schecter_diamond_c_7_blackjack_atx_awht.htm

Tommoista 7-kielistä katellin thomannilta. Onko tuo semmonen 27''-skaalainen seiska, kun en oikein tiedä miten tuo 27''-skaalainen ilmaistaa esim. thomannila, ruukataanko sitä ilmoittaa ?

Ei ole, tuo on 26.5" -skaalainen. Aika lähellä kuitenkin.

Mullaki on nykyäää tavalassista paksummat kielet kitarassa. Tekee niillä vähän tuskaa soittaa mutta kylläpä sitä on pikku hiljaa alkanu tottuummaan. Onko muuten nuissa seiskoissa kielten paksuuden vallinan varaa, esim. niinkö 6-kielisiinki on paksumpaa ja ohuempaa kielen vahvuus valintaa?

Joo.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
Tuomas M
28.10.2008 12:17:38
Okei. no mulla on muistaakseni 11-62 kielet, että on kuitenki 52 hieman ohkaisempi. Eipä tuo poikkeakkaan ko puolela.
Swamplord
28.10.2008 20:52:33
Mulla on tommonen Shenglunnin seiska, tilattu kesällä Kiinasta täälläolleessa kimppatilauksessa. Hyvin on toiminu, laatu yllätti positiivisesti eikä ero kuusikieliseenkään ollut erikoisen jyrkkä. Kaulakäsi toisinaan puutuu, kun soittelee teknisiä kuvioita matalilta kieliltä, mutta se on vain tottumiskysymys. Tuo lisenssifloikka hatuttaa toisinaan, mutta emmie kyllä tykkää floikasta kuuskielisessäkään.

Hyvä hankinta.
Ja taas kasvo virtuaalipippeli yhellä yksiköllä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)