Mä tässä rupesin miettimään, että jos haluaisin esim mun Charvelin( http://muusikoiden.net/dyn/users/46208.jpg ) missä on Non-Recessed floikka, eli ei oo kaverrettu sitä koloa sinne floikan alle, muuttaa tommoseksi enemmän kelluvaksi, niin mitä toimenpiteitä se vaatii? Tarviiko ainaostaan kovertaa tila sille floikalle jotta pystyy kammeta "isommin"? No periaatteessa joo, ettei tallan pyrstö ota kiinni runkoon, mutta todellisuudessa kyseinen talla ei ole silloin recessed. Pikemminkin extended non-recessed :)
Jos haluat oikeasti loveta tallan koloseensa, niin todennäköisesti joudut puuttumaan kaulakulmaan sen tallalle tehdyn kolosen ja tallatappien porauksien lisäksi. Yksi suuri ongelma on myös se, että talla tulee sentin tai puolitoista "alemmaksi" kuin normaalisti, jolloin se tallan blokki johon jousetkin tulevat kiinni, tulevat takaluukusta lävitse. Eli tallaan pitäisi vaihtaa myös blokki tai modifioida nykyistä lyhyemmäksi ja porata uudet reiät.
Haastavaa siis, eikä välttämättä ihan jokaisen tee-se-itsemiehen hommia.
En varmaankaan ole tätä kyllä tekemässä koska tolla omallani pystyy ihan tarpeellisissa määrissä kammeta, kun ei ole kuitenkaan ihan kannessa kiinni, mutta mikäli joskus mieli muuttuisi. Jos joskus mieli muuttuu, niin osta toinen kitara tuolle Charvelille kaveriksi. Helpompaa eikä tarvitse pilata olemassa olevaa hyvää soitinta.
Miten tämä muuten vaikuttaa kitaran sointiin ja pitääkö ensin hioa kaikki maalit/lakat posi ja käsitellä uudestaan tms? Ei välttämättä, mikäli on hyvät työkalut ja terävä terä jyrsimessä. Rungon kannesta lähtee puuta pois, jota tuskin ihmiskorvin kuulee. Voihan sillä toki olla jotain vaikutusta soittimen massaan ja soitettavuuteen... vaan sitäkin kyllä epäilen.
EDIT: Käytännössä tää mun floikka taitaa olla Recessed, mutta kitaran bodyyn ei ole kaiverrettu sitä tilaa alle. Floikka on floikka... asennustapa määrittelee sanojen "recessed" ja "non-recessed" käytön. Mikäli kampela ui syvennetyssä kaukalossa, kyseessä on silloin recessed. Mikäli se kampela taas kelluu kitaran pinnalla, kyseessä on non-recessed.