Aihe: Seymor Duncan sh-4JB ja sh-2 Jazz 1 2 | |
---|---|
![]() 03.11.2008 22:49:21 | |
Elikkä otsikon mukaiset mikit olisi tarkoitus hommata. Thomanilta ainakin näyttäis saavan halvalla: http://www.thomann.de/fi/seymour_du … can_sshjb_jazz_rodded_humbucker.htm Ongelma onkin tässä: Kitarani on Esp/Ltd:n ec-1000VB(törkeän hieno soitin) jossa mikkeinä kauhukaksikko EMG 81b/60n. Mitähän kaikkea tuosta kitarasta menee vaihtoon jos nuo Duncanit siihen haluais laittaa. Potikat nyt ainakin, mutta myös plugiliitin? Niin ja osaako joku sanoa pystyykö kyseisiä mikkejä puolittamaan(ja asentamaan semmoisen push/pull-potikan?) Tarkoitus olisi kuitenkin tehdä homma itse(opiskelijan budjetilla kun ei kitaraa liikkeeseen joka päivä viedä) mutta kun ei tuo googlettaminen suju eikä tarvittavia tietoja tahdo löytyä. Niin ja jos joku on samantapaisia vaihtoja tehnyt niin kertokaahan kannattiko! | |
![]() 03.11.2008 22:51:23 | |
Potikat tarttee vaihtaa jos aktiivit vaihdat passiiveihin, jakin vaihto ei ole pakollista. Ja voi kyllä puolittaa, katsoo vaan että ostaa ne neljän piuhan versiot. "I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." -Chuck Norris | Carvin-huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=787 | |
![]() 03.11.2008 23:00:15 | |
Kannattaa tsekata myös Ebaysta. Itse tilasin viime kesänä sieltä kyseisen mikkisetin ja sain samaan hintaan ellen halvemmalla sellaiset metallikuoriset. | |
![]() 03.11.2008 23:04:13 | |
Potikoiden lisäksi myös jakki kannattaa vaihtaa, niin voit sitten myydessäsi mikkisetin laittaa sen jakin messiin myös. Maadoitusjohto pitää laittaa potikan kuoresta kitaran hardwareen | |
![]() 03.11.2008 23:09:43 | |
Kannattaa tsekata myös Ebaysta. Itse tilasin viime kesänä sieltä kyseisen mikkisetin ja sain samaan hintaan ellen halvemmalla sellaiset metallikuoriset. Joo, kesällä dollarin kurssi oli "pikkuisen" eri tasolla, kuin nyt. | |
![]() 03.11.2008 23:23:53 | |
Kannattaa tsekata myös Ebaysta. Itse tilasin viime kesänä sieltä kyseisen mikkisetin ja sain samaan hintaan ellen halvemmalla sellaiset metallikuoriset. Muuten semmonen sivukysymys, että jos mikkeihin laittaa päälle kuoret(siis erilliset muovikuoret) niin vaikuttaako ne äänenlaatuun mitenkään? (oma oletus on että eivät, mutta pitää varmistaa) | |
![]() 03.11.2008 23:32:50 (muokattu 03.11.2008 23:33:14) | |
Muuten semmonen sivukysymys, että jos mikkeihin laittaa päälle kuoret(siis erilliset muovikuoret) niin vaikuttaako ne äänenlaatuun mitenkään? (oma oletus on että eivät, mutta pitää varmistaa) Saattaa pikkasen leikata yläpäätä, muttei välttämättä kovin merkittävästi. Jos laitat itse kuoret, muista vahata mikit sen jälkeen, muuten ne vinkuu kuin Deliverancen siat. | |
![]() 04.11.2008 06:47:37 | |
Kannattaa varmistua ennen JB:n ostamista, että sen mikin soundista todella tykkää. Useilla eri kitara- ja vahvistinyhdistelmillä mikkiä tyypattuani opin itse tehokkaasti vihaamaan sen todella yläkireää soundia. Saattaa silti toimia joillekin. | |
![]() 04.11.2008 09:00:38 | |
Kannattaa varmistua ennen JB:n ostamista, että sen mikin soundista todella tykkää. Useilla eri kitara- ja vahvistinyhdistelmillä mikkiä tyypattuani opin itse tehokkaasti vihaamaan sen todella yläkireää soundia. Saattaa silti toimia joillekin. Osittain samaa mieltä -- Fenderin Espritissä on tallassa JB ja en kauheasti pidä siitä (viha on ehkä ylimitoitettu sana tuossa yhteydessä). Toisaalta Tylerin tallassa on myös JB ja siinä se on mahtava. Samoin entisessä Ibanezissa oli JB ja se toimi siinä hyvin. Entisen kitaraopettajan Charvelissa oli talassa *vanha* JB ja se toimi siinä loistavasti. Neljästä kitarasta kolmessa JB on ollut 'ihan OK' tai parempi. Niistä joista kaikki oli 25½-skaalalla ja jollain kammella (Wilkinson, Edge ja Kahler). Espritistä (lyhyt skaala ja T.O.M. -johdannainen) se lähtee varmasti jossain vaiheessa vaihtoon. Mun veikkaus on, että ainakin yhtenä syynä noissa strato-tyyppisissä kitaroissa tallamikki tuppaa olemaan vähän kauempana tallapalloista, joten soundikin (jopa JB:n) pehmenee siitä ainakin jonkin verran. If the White House calls...
Tell them... 'I'm out in the field'... | |
![]() 04.11.2008 09:46:01 | |
Toimii Epiphone Customissa nuo mikit niin hyvin että harkitsen laittavani ne kokeeksi Gibsoniin. | |
![]() 04.11.2008 10:01:15 | |
Bassoa ja keskiääntä nimenomaan kaipaisin, eli ehkä tuo JB ei ole mun juttu. Onko kellään kokemuksia Dimarzion super distortionista? | |
![]() 04.11.2008 11:28:39 (muokattu 04.11.2008 11:43:59) | |
On kokemuta. Entisessä Tokaissa oli ja tykkäsin kovasti. Melko kuuma mikki oli ja sopi mainiosti sellaiseen 80s ja 70 heavy rock kamaan, jota tuli silloin eniten soiteltua. Toisaalta ei pistä kyllä puhtaitakaan pieruksi liikaa. Perus Super distortion on keskiäänivoittoinen mikki, mutta niitähän on kolmenlaisia, ja korostaa vähän eri alueita. Itselläni oli siis ihan Super Distortion: http://www.dimarzio.com/site/pickups/humbuckers/super-distortion/ Antavat kivasti vanhalle Marsulle lisäpotkua. Ja kaulamikiksi samalta valmistajalta sitten vaikka Paf Pro. E: Elä lähde tilaamaan, jos tuohon päädyt. Maksoin Suomesta 70e, joten säästin Thomannin 79 plus postikuut nähden selvää rahaa. Sanompa vielä ettei kannata pelätä, että olisivat liian yksipuolisia vaikka noihin lyödään aina kylkiäisiin tuo "Sound of 80s and 70s hard rock!" Kyllähän se silti myy, kun tietää mm. Ace Frehleyn käyttäneen Super Distortioinia ;) | |
![]() 04.11.2008 12:13:43 | |
On kokemuta. Entisessä Tokaissa oli ja tykkäsin kovasti. Melko kuuma mikki oli ja sopi mainiosti sellaiseen 80s ja 70 heavy rock kamaan, jota tuli silloin eniten soiteltua. Toisaalta ei pistä kyllä puhtaitakaan pieruksi liikaa. Perus Super distortion on keskiäänivoittoinen mikki, mutta niitähän on kolmenlaisia, ja korostaa vähän eri alueita. Itselläni oli siis ihan Super Distortion: http://www.dimarzio.com/site/pickups/humbuckers/super-distortion/ Antavat kivasti vanhalle Marsulle lisäpotkua. Ja kaulamikiksi samalta valmistajalta sitten vaikka Paf Pro. E: Elä lähde tilaamaan, jos tuohon päädyt. Maksoin Suomesta 70e, joten säästin Thomannin 79 plus postikuut nähden selvää rahaa. Sanompa vielä ettei kannata pelätä, että olisivat liian yksipuolisia vaikka noihin lyödään aina kylkiäisiin tuo "Sound of 80s and 70s hard rock!" Kyllähän se silti myy, kun tietää mm. Ace Frehleyn käyttäneen Super Distortioinia ;) Vaikeaks menee. Tarkoitus olis saada aikaan kitara jolla on mahdollista soittaa sekä metallia(tosin vire ei pysy ku E:ssä tai drop D, alemmille vireille on eri kitara) että joululauluja kirkossa(sitäkin on tullut tehtyä aika paljon). Kaikki neuvot otetaan vastaan! | |
![]() 04.11.2008 12:16:00 | |
Mä veikkaan että JB & Jazz toimii ihan hyvin, jos on yhtään tummempisaundinen kitara. Mun Flying V:ssä toimii erittäin hyvin, onhan se ehkä vähän kireä, mutta mun touhuissa se on ollut vaan plussaa. | |
![]() 04.11.2008 12:20:27 (muokattu 04.11.2008 12:20:42) | |
sekä metallia(tosin vire ei pysy ku E:ssä tai drop D, alemmille vireille on eri kitara) että joululauluja kirkossa No eipä puutu ainakaan Super Distortionista outputtia, eikä raiskaa puhtaita, eikä piere droppi d:llä. Mikäs vaikeus jää jäljelle? | |
![]() 04.11.2008 12:57:53 | |
No eipä puutu ainakaan Super Distortionista outputtia, eikä raiskaa puhtaita, eikä piere droppi d:llä. Mikäs vaikeus jää jäljelle? Vaikeus on siinä että kitarassa on tällä hetkellä emg 81 ja 60, mikä tarkoittaa koko elektroniikan uusimista, mitä taas ei viitsi tehdä ilman mikkien kuulemista. pitää ilmeisesti lähteä kauppoihin seikkailemaan ja kyselemään, josko kyseisillä mikeillä varustettuja laitteita löytyis. | |
![]() 04.11.2008 13:16:01 | |
Vaikeus on siinä että kitarassa on tällä hetkellä emg 81 ja 60, mikä tarkoittaa koko elektroniikan uusimista, mitä taas ei viitsi tehdä ilman mikkien kuulemista. pitää ilmeisesti lähteä kauppoihin seikkailemaan ja kyselemään, josko kyseisillä mikeillä varustettuja laitteita löytyis. Tota samaa keppiähän on saatavilla Jazz/59-mikityksellä, käy kokeilemassa sitä. | |
![]() 04.11.2008 13:22:24 (muokattu 04.11.2008 13:23:16) | |
Vaikeus on siinä että kitarassa on tällä hetkellä emg 81 ja 60, mikä tarkoittaa koko elektroniikan uusimista, mitä taas ei viitsi tehdä ilman mikkien kuulemista. pitää ilmeisesti lähteä kauppoihin seikkailemaan ja kyselemään, josko kyseisillä mikeillä varustettuja laitteita löytyis. kyllähän tuosta LTD:n EC-1000:sta on myös JB/'59 -setillä varustettu versio, joten koeta jostain paikallisesta putiikista löytää sellainen testiin. Tai luulisi nyt melko helposti löytyvän joku muukin lyhytskaalainen mahonkirunkoinen JB:llä varustettu kitara testiin, jos tuota LTD:tä ei juuri silloin löydy. Vakiona taitaa useammin löytyä '59 kaulapositiosta kuin Jazz, joten juuri tuolla JB/Jazz-setillä varustettua lespaul-tyylistä kitaraa voi olla vaikeampi löytää. -Hannu e: hidas ku mikä... | |
![]() 04.11.2008 14:18:11 (muokattu 04.11.2008 14:18:28) | |
Kannattaa varmistua ennen JB:n ostamista, että sen mikin soundista todella tykkää. Useilla eri kitara- ja vahvistinyhdistelmillä mikkiä tyypattuani opin itse tehokkaasti vihaamaan sen todella yläkireää soundia. Saattaa silti toimia joillekin. Itse paransin tätä muuttamalla kitaran tonen kondensaattoria siten, että ne leikkavat vain aika vähän yläpäätä kun potikkaa käännetään. Saa hyvin talla-JB -mikistäkin sen leikkaavan äänen sooloihin ja myös hieman lauhkeamman kun kääntää tonen jonnekin 7-8 paikkeille. Mutta joo, ei tuo kaikkien mieleen ole... | |
![]() 04.11.2008 14:25:19 | |
Super Distortion on aika hyvä yleismikki minkälaiseen (pop/rock)musaan vaan, mutta niinpä on toisaalta melkeinpä kaikki PAF-johdannaiset perushumpparitkin, Duncanilta juuri vaikkapa '59. Äärimetalliosastolle päässee niilläkin kelvollisesti esim. boostaamalla signaalia jollain pedaalilla (EQ, Tubescreamer-tyyppinen särö yms.) Ennemmin keskitehoiset mikit ja boosteri kuin kuumat mikit, jos tavoitteena on laaja soundiskaala - ylitehokkailla mikeillä onnistuu kaikki muu kuin äärihevi yleensä aika kehnosti: soundi ei vaan hengitä samalla lailla. Siksi ymmärränkin hyvin halusi vaihtaa aktiiveista passiiveihin. JB oli siitä jännä tapaus, että sekä leppärunkoisessa Jacksonissa että mahonkirunkoisessa Les Paulissa soundi oli mielestäni todella kireä - ja nuo ovat sentään kaksi hyvin eri tyylistä kitaraa. Eli jos haussa on lämmin ja lähinnä (ala)keskialuevoittoinen soundi, katsastelisin ensisijaisesti jotain muuta mikkiä. '59 on ainakin perusvarma, jos Duncaniin päädyt. Gibsonilla löytyy samanhenkisiä mikkejä esim. '57 Classic:it, Burstbuckerit, DiMarziolla ainakin kaikki ne, joiden nimessä on "PAF", Lindy Fralinin PAF:it sekä tietty oma suosikkini Sheptone PAF Tribute - löytyy kaikista viidestä Les Paulistani, sen verran loistavat mikit ovat ne. :) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)