Mitä eroja on soundissa VHT 2/90/2 ja ENGL E 850/100 -päätteissä käytettäessä Englin E570 -etusta? Hinnassa olisi muutama satanen VHT:n eduksi. Onko E570+E850 käytännössä sama kuin ENGL SE -nuppi? Mulla on ollut aktiivikeikkakäytössä VHT 2/50/2 ja velipojalla on VHT 2/90/2. Englin päätettä en ole soittanut kuin kaupassa, joten soundieroihin en ota kantaa. Itselleni ostin VHT:n ja olen ollut todella tyytyväinen. Nämä molemmat VHT:t soivat ja potkivat kyllä kunnolla, itselläni on stereoksi modattu Marshalin 1960 TV Greenback-kaappi päätteen jatkeena (etuasteena Koch pedaltone + g-major efektilenkissä). Koskaan ei ole tarvinnut edes 2/50/2 päätteestä kääntää nuppeja kuin 1/3 volumesta, joten siinäkin riittää hönkää. Fyysisesti päätteet ovat samankokoiset ja ulkoapäin identtiset. 90 wattisessa on KT88 putket ja 50 wattisessa "pikkuveljessä" enemmän marsuhenkiset EL84 putket. Erittäin erotteleva ja tanakka soundi, ainakin minun mieleen. Hienoutena on "voicing", joka teke soundistä enemmän "sweet ja pron". Voin varauksetta suositella VHT:tä, mutta jokainen tekee lopullisen valinnan tietysti omien mieltymysten mukaan. - puoliamatööri - |