Aihe: Floikka vs. Edge Pro
1 2
eeropeero
09.11.2008 02:44:28 (muokattu 10.11.2008 22:48:21)
Kumpi on parempi. Perinteinen floikka vai Ibanezin Edge Pro. Ite Tykkään enemmän Edge Pron tuntumasta, mutta sellaista olen kuullut että kaikki dimebag darrel tyyppiset vingutukset lähtee paremmin iha perus floikalla
tommiot
09.11.2008 02:47:27
Eipä noissa juurikaan oo eroa muuten ku tuntumassa. Ja Edge Prohon pystyy muistaakseni vaihtaa knife-edget. Edge Pro on profiililtaan matalampi kuin OFR.
P-man
09.11.2008 10:29:07
Floikassa häritsee vähän se korkeus. Kyynärvarsi tökkii inhottavasti korkealla oleviin hienovirittimiin.
Edge prossa on taas kammenkiinnitys hieman lapsellinen, eli niillä muoviprikoilla jotka löystyy suht nopeesti.
Tosin uudessa Edge pro zerossa ei pitäis tuota ongelmaa olla.
Floikka tuntuu käytössä hieman jämäkämmälle, mutta sen korkean profiilin takia oma suosikki on Edge pro.
JohnnyLee
09.11.2008 11:59:46

Turha kai miettiä kumpi parempi, kun hyviä molemmat ja vain käyttäjien mieltymys ratkaisee.
Jämäkkyyteen mitä tulee, oma mielepide on, että Edge Pro, kun tallan pohjalevy on huomattavasti paksumpi ja kielten lukituspalat huomattavasti jämäkämmät, eikä tartte kieltenpäitä katkoa.
Tuon massan takia kammella sellaiset värinä-pärinä-kikkailut onnistuu Edgellä paremmin.

Floikassa kammenkiinnitys mutterilla tekee sen, että yleensä kampi on joko liian tiukalla tai heiluu löysänä.
Edge Pron painettava kampi nylonprikoilla on todella kätevä.
Kovana kammenvetkuttajana nuo prikat piti kammen sopivan tiukkana muutaman kuukauden, ettei se nyt ihan heti väljäksi mennyt. Kovasti tuota täällä liioitellaan.

Löytyyhän Floyd Roselta myös tuota low profile-mallia.
Melodista kitara-heviä: www.mikseri.net/johnnymichael
JohnnyLee
09.11.2008 12:03:09

Floikassa häritsee vähän se korkeus. Kyynärvarsi tökkii inhottavasti korkealla oleviin hienovirittimiin

Kuinka korkealla oikein kitaraa pidät ja missä ihmeen asennossa?
Henkka370
09.11.2008 12:15:25 (muokattu 09.11.2008 12:21:13)
Tuon massan takia kammella sellaiset värinä-pärinä-kikkailut onnistuu Edgellä paremmin.

Hmm... Mitä nää kaikki värinä.pärinät on? Itellä toisessa kitarassa EDGE II ja toisessa iban lo-trs II vai mikä olikaan. Toi lo-trs on aika sama OFR:n kanssa ja mielestäni sillä onnistuu flutterit järkyttävän hyvin :P

Floikassa kammenkiinnitys mutterilla tekee sen, että yleensä kampi on joko liian tiukalla tai heiluu löysänä.

Tuossa meikän lo-trs:ssä se kampi on juuri sillä kireydellä mitä haluan. Helposti liikkuu paikasta toiseen, ei "tipahtele", eikä löysty.

Löytyyhän Floyd Roselta myös tuota low profile-mallia.

Onko kellään tietoa, meneekö tuo suoraan kiinni EDGE II:seen?

E: Niin ja jottei kukaan saa väärää kuvaa tuosta iban lo-trs tremolosta ni todettakoon, että se on täys paska.
JohnnyLee
09.11.2008 12:51:15

Hmm... Mitä nää kaikki värinä.pärinät on? Itellä toisessa kitarassa EDGE II ja toisessa iban lo-trs II vai mikä olikaan. Toi lo-trs on aika sama OFR:n kanssa ja mielestäni sillä onnistuu flutterit järkyttävän hyvin :P

Olkoon ne värinä-pärinät sit vaikka noita fluttereita...?
Äläs ny kehtaa mitään paskaa alkaa rinnastamaan Orgis Floikkaan, kyllä niissä "pieniä ratkaisevia" eroja taitaa olla.
Enemmän näkisin yhtäläisyyksiä Jacksonin JT580lp-tallaan.

Samaa mieltä olen Lo-trs II:sta, paska se oli.
Juicy
09.11.2008 14:38:32

Jotenkin kumman harvinaisia Floyd Rose Pro-tallat täälläpäin. Saako niitä muuta kuin thomannilta sitä kultaista versiota? http://www.thomann.de/fi/floyd_rose_original_vibrato_kit_pro_gold.htm

Olen joskus miettinyt, että jos vaikka joskus teetän amfisoundilla oman customin niin siihen voisi tulla tuo, on varmaan samantyyppinen kuin ne jacksonin omat JT580 low-profilet?
"Kauhee hevi-metalli soi päässä, eikä se vaikene"
cr4b
09.11.2008 15:19:00 (muokattu 09.11.2008 15:19:54)

Minulla on kitarassani Edge Pro, mutta olen soittanut kaverin kitaralla, jossa on ehta Floyd Rose. Täytyy sanoa, että minusta originaali tuntuu paremmalta, ja sillä nimenomaan flutterit sun muut onnistuvat hyvin. Edge Prollani en saa niitä oikein mitenkään aikaiseksi.

Edge Pron painettava kampi nylonprikoilla on todella kätevä.
Kovana kammenvetkuttajana nuo prikat piti kammen sopivan tiukkana muutaman kuukauden, ettei se nyt ihan heti väljäksi mennyt. Kovasti tuota täällä liioitellaan.

Ilmeisesti näissä talloissa on yksilökohtaisia eroja, koska minulla kammen prikat väljähtävät päivässä, ja kampi heiluu löysänä aina. Mieluummin ottaisin originaalin ruuvausmahdollisuuden. Tosin olen tottunut soittamaan täysin löysällä kammella, joten sen kanssa ei kauheaa ongelmaakaan ole.

Vire pysyy aika lailla täydellisesti ainakin Edge Prossa (tosin olen vaihtanut siihen Edgen lukittavat tallapalat, mikä auttanee asiaa). Sen sijaan intonaation säätö on tehty hankalaksi, koska sitä varten ei ole säätöruuveja, vaan tallapalat pääsevät liikkumaan vapaasti löysättäessä. Itse kallistuisin originaalifloikan puoleen, mutta Edge Prokin on todella hyvä talla.
It ain't fast enough 'till the fretboard is on fire.
P-man
09.11.2008 16:32:10
Kuinka korkealla oikein kitaraa pidät ja missä ihmeen asennossa?

Ihan normaali korkeudella pidän. Kyynärvarsi osuu niihin virittimiin lähinnä sweepeissä missä täpätään osa nuoteista.
DZN
09.11.2008 17:25:02
OFR pro:ssa on kapeampi kielijako, kuin OFR:ssä. Fiilis sillä on aika erilainen, kuin tavallisessa OFR:ssä.

Itse pidän OFR:stä eniten. Edge Pro on jotenkin kolho, eikä niin hyvä tuntumaltaan, kuin OFR. Makuasioita kaiketi.
Aka. Dino and 6077dino
Velli
09.11.2008 17:40:17
Omat suosikki floyd rose talloista menevät tässä järjestyksessä:

1. Ibanez Edge ja Lo-Pro Edge
2. OFR
3. Ibanez Edge Pro
JohnnyLee
10.11.2008 01:32:40

Ilmeisesti näissä talloissa on yksilökohtaisia eroja, koska minulla kammen prikat väljähtävät päivässä, ja kampi heiluu löysänä aina. Mieluummin ottaisin originaalin ruuvausmahdollisuuden. Tosin olen tottunut soittamaan täysin löysällä kammella, joten sen kanssa ei kauheaa ongelmaakaan ole.

Tuskin talloissa yksilökohtaisia eroja on, kun ei ole kyse mistään sekundakamasta.
Noita prikkoja sen sijaan löytyy erikokoisia. Kerran sattui niin tiukkoja prikkoja, ettei kampea saanut edes painettua sisään kokonaan. Riitti kun laittoi yhden uuden prikan alempaan uraan ja ylempään jätti vanhan ja oli tosi tiukka.
Ze Kink
10.11.2008 12:58:24
Edge Pro on muuten kyllä ihan jees, mutta ainakin Edge Pro 7:ssa on yksi todella inhottava tyyppivika. Blokin ruuvit ovat nimittäin pehmeämmät kuin esim. Lo-pro:ssa, joten ajan myötä ne vääntyvät. Tämä tarkoittaa sitä, että jouset pitää kiristää äärimmilleen, jotta tallakulman saa kohdilleen, joka vuorostaan vaikuttaa negatiivisesti esim. vireen pysymiseen ja kammen käyttöön.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
Velli
10.11.2008 13:44:47
Edge Pro on muuten kyllä ihan jees, mutta ainakin Edge Pro 7:ssa on yksi todella inhottava tyyppivika. Blokin ruuvit ovat nimittäin pehmeämmät kuin esim. Lo-pro:ssa, joten ajan myötä ne vääntyvät. Tämä tarkoittaa sitä, että jouset pitää kiristää äärimmilleen, jotta tallakulman saa kohdilleen, joka vuorostaan vaikuttaa negatiivisesti esim. vireen pysymiseen ja kammen käyttöön.

Lienee siis kaikkein parasta pysytellä alkuperäisessä Edgessä ja Lo-Pro Edgessä sekä tietenkin OFR:ssa.
Quu
10.11.2008 14:41:09

Tällainen tietämätön heitto, mutta eikö niitä ruuveja sitten pysty vaihtamaan jämäkämpiin/kovempiin?
Se ei kuulu missään ja sielläkin missä se kuuluu huonosti niin se ei kuulu ollenkaan.
kimurantti1
10.11.2008 14:46:55 (muokattu 10.11.2008 14:57:50)
Vai meinasitko Ze Kink ennemmin tallan blokkia kuin ruuveja? Mulla nimittäin kävi juuri niin, etä blokin ruuvinrei'istä lähti kierteet, jolloin tallaa ei saanut enää tarpeeksi takakenoon, kun väärään asentoon taipunut blokki otti kiinni puuhun. Ongelma korjaantui sillä, että ostin uuden blokin, mikä ei kovin montaa euroa maksanut. On toiminut blokin vaihdon jälkeen moitteettomasti. Itse asiassa annoin kitaran eräälle tutulleni viikoksi lainaan, ja myinkin sen sitten hänelle. On vähän tullut ikävä sitä skittaa, siinä oli jotenkin poikkeuksellisen jämäkkä tuntuma, jollaiseen en muissa periaatteessa samoissa kitaroissa ole törmännyt. Tuttuni valitettavasti on huomannut saman, ja kitaran takaisin hankkiminen tuskin onnistuu.

Olen omistanut Ibanezilta kitaroita, joissa on ollut niin Edge, Lo-Pro Edge kuin Edge Prokin. Käyttömukavuudeltaan Lo-Pro Edge on musta paras talla ikinä, mutta tuntumaltaan tykkään ehkä enemmän Edgestä. Ibanezin paremista talloista Edge on tuntumaltaan tietenkin lähimpänä originaalia floikkaa. Tässä mun viimeisessä jäljelle jääneessä RG:ssä on Edge.

Jos perinteistä floikkaa ja Ibanezin Edge Prota pitäisi verrata, niin käyttömukavuuden puolesta valitsisin ehdottomasti Edge Pron. Tuntuma Edge Prossa ja OFR:ssä on erilainen, ja se on tietysti makuasia. Kuitenkin ihan omatkin käytännön kokemukset on vähän kielineet sellaisesta, että Ibanezin uudemmissa talloissa (2003->, jolloin Edge Pro tuli) käytettäisiin vähän pehmeämpää metallia kuin aiemmin, mikä kyllä puhuisi OFR:n puolesta. En ole tästä kuitenkaan varma, ja mainitsemani tapaus tallablokista voi yhtä hyvin mennä valuvirheen piikkiin. Olen mä pariin huonoon orkkis floikkaankin törmännyt.
Skebameizi
10.11.2008 15:56:22

Vai meinasitko Ze Kink ennemmin tallan blokkia kuin ruuveja? Mulla nimittäin kävi juuri niin, etä blokin ruuvinrei'istä lähti kierteet, jolloin tallaa ei saanut enää tarpeeksi takakenoon, kun väärään asentoon taipunut blokki otti kiinni puuhun. Ongelma korjaantui sillä, että ostin uuden blokin, mikä ei kovin montaa euroa maksanut. On toiminut blokin vaihdon jälkeen moitteettomasti.

Kävi sama homma Edge Pro 7:n kanssa. Ruuveja ei saanut enää kiristettyä joten blokki jäi heilumaan -> vakavia vireongelmia. Uusi blokki ostoon ja sillä selvittiin.
www.neverend-hq.net www.myspace.com/neverendfinland
Dtfani
10.11.2008 16:20:45
Nopeasti tässä välissä kysäisen yhtä juttua: Mulla Edge Pro:ssa heiluu tuo osa (en tiedä oikeata nimeä), johon kampi laitetaan. Kampi ei siis heilu sen sisällä. Kuinka tuota kiristetään oikeaoppisesti? Se ruuvi alapuolelta katottuna on kiinni kunnolla. Oon tosi huono selittämään mutta toivottavasti joku ymmärsi..
Antti1
10.11.2008 16:22:43
Se ruuvi alapuolelta katottuna on kiinni kunnolla.

Ruuvi? Siis siinä holkin päässä? Se ei liity aiheeseen mitenkään. Sen holkin juuressa sensijaan on mutteri, joka sun pitää kiristää.
Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)