Aihe: M-Audio Firewire solo. 1 | |
---|---|
![]() 13.11.2008 15:05:43 | |
Morot! Mitä kokemuksia teillä on tuosta äänikortista (m-audio firewire solo) kitaranauhoituksissa? Käsittääkseni tuohon voit lyödä kitaran kiinni suoraan? Eli erilliselle Di boksille ei ole tarvetta? Kuinka hyvä tuo on ja onko tuo tehokas noin latenssi näkökulmasta. Käytän guitar rig 3:sta, mac book prota ja logic studiota ja haluaisin nyt rakentaa noiden ympärille hyvän nauhoitusympäristön. Eli aktiivimikillinen kitara->m-audio solo-> guitar rig Eli mitä kokemuksia M-AUDIO firewire solosta ja onko muita ehdotuksia about samassa hintaluokassa? Kiitoksia :) | |
![]() 13.11.2008 15:36:24 | |
Itellä on ollut pitkään käytössä. Mikkietuaste on ihan hyvä, mutta instrumenttisisääntulo on ainakin omassa käytössä kohissut, varsinkin jos käyttää jotain hi-gain mallinnusta vaikka guitar-rigistä. En sitten tiedä kuinka yleistä tuo kohinaongelma on näissä audio interfaceissa. Monessa interfacessa on myös 2 mikkisisääntuloa, joihin saa myös kitaran tai basson kiinni. Tämänkaltainen ratkaisu on esim m-audion vähän kalliimmassa Firewire 410:ssä, ja ainakin itse jäin aika nopeasti kaipaamaan sitä toista mikki-inputtia. Suuntaisin katseeni vaikka TC Electronicin puoleen, ainakin on laadukkaat etuasteet ja muuntimet: http://www.thomann.de/fi/tc_electronic_konnekt_8.htm | |
![]() 14.11.2008 02:03:20 | |
Samoin täällä on ollut jo pidemmän aikaa kyseinen harmaa boksi, ja kitaroita sillä olen soitellut demobiiseihin lähinnä. Kohinaa tosiaan on hieman kun käyttää hi-gain mallinnuksia revalverista cubasen kanssa, mutta ainakaan mulla ne ei päädy äänitteeseen asti. Eli soiton aikana ei kohinoita pääse mukaan. En tiedä onko sen etuaste sitten herkähkö, pitää olla gainit nollilla jos ei halua sen clippaavan. Tosin kitarassa onkin mikkeinä warpigit (pääsinpäs taas mainostamaan :D) joista lähtee outputtia reilusti aktiivimikkien verran. Muilla kitaroilla saa gainia sitten vähän nostaakin. Latenssit sai laskea viimeisimmän koneen rautapäivitysrumban jälkeen 128 sampleen 44.1khz ja 16bit -asetuksilla, mikä muistaakseni oli rapiat 5 millisekuntia. Ellen ihan väärin muista, samoilla asetuksilla nauhoittelin 48khz ja 24-bit-asetuksillakin. Latensseihin vaikuttaa varmaan koneen tehokin aika lailla. Ennen oli 64-bittinen 2.1 Ghz tuplaydin-Opteron, ja 256 samplen latensseillakin pätki vähän väliä, ellei jäädytellyt raitoja cubasessa. Nyt on Intelin Core 2 Quad Q9300, eikä sitä tunnu saavan kyykkyyn millään. :P Ainakin omassa käytössä on toiminut erinomaisesti, mac-ajureista ei sitten ole mitään hajua, kannattaa varmistaa toimivuus jostain. Ainakin vistan 64-bittisiä ajurit on vielä beta-versioita, yksi syy miksi luotan edelleen xp-prohon. huh, kello näyttää sen verran, että huomenna nuokutaan puoleen päivään. :) "Kauhee hevi-metalli soi päässä, eikä se vaikene" | |
![]() 14.11.2008 08:40:27 | |
Alright kuulostaa hieman siltä, että se ei ehkä ole sitten oikea valinta minulle, vaikka varmasti hintaansa nähden hyvä laite onkin. Tuo on paperilla vaan tosi kiinnostava, mutta mullakin on sen verran raakasti aktiivimikeissä gainia, että noilla tiedoilla se ei varmaan ole paras mahdollinen valinta. Macin ajureista sen verran, että tuo ymmärtääkseni solo tukee core audiota niin epäilen, että ei ongelmian sen kanssa tulisi. Tietenkin tämä vain epäilys. ;) Tuota Firewire 410:stä minä tuossa tutkinkin jo aikaisemmin, mutta sitä ei näy saavan helposti tällä hetkellä? kö. TC Electronicin kortti on muuten kiinnostava, kiitos neuvosta Metalliac. En ole kauheasti muita kortteja kokeillut, kuin noita m-audion malleja mitä lähipiirissä pyörii enemmän ja vähemmän. Mutta kai se on hankittava hyvä äänikortti ja ostettava siihen sitten vaikka joku hyvä Di-boksi kitaralle. | |
![]() 14.11.2008 17:22:06 | |
Mä en kyllä ymmärrä mihin siinä DI-boksia tarvitaan, eikö kitaran voi lykätä ihan linjasisääntuloon? Vai auttaako se kohinoihin? Itselläni ei pahemmin ole kokemusta DI-bokseista kun ei ole kohinat vielä niin paljoa häirinneet. Nyt tuli semmoinen maku suuhun, että tuli tyhmä kysymys mutta olkoon. "Kauhee hevi-metalli soi päässä, eikä se vaikene" | |
![]() 14.11.2008 22:48:00 | |
Juicy: ei suinkaan lainkaan tyhmä kysymys, itseasiassa itsekkin vasta tajuilin tämän. Tosin olen nauhoittanut kotistudionauhoitukseni aina mikittämällä, niin eipä ole tullut edes mieleen aikaisemmin tälläiset. Mutta kerrompa nyt mihin tätä Di boksia tarvitaan. Eli kun liität kitaran suoraan mikseriin ja siitä tietokoneeseen ääni joka menee tällöin talteen, ei ole se paras mahdollinen, vaan aika ohut ja usein hiljainen. Kun lisäät Di boksin kitaran ja mikserin väliin, se muuntaa jännitteet oikeiksi, jolloin se ääni muuntuu käytännössä paremmaksi ja kovemmaksi, ehkä myös täyteläisemmäksi. Yllättävän suuri ero siinä on. Myös bassokitarat usein nauhoitetaan jopa mikityksen lisäksi suoraan di boksin läpi. Eli linja menee näin: Kitara-> Di boksi-> mikseri->tietokone. Di boksin tarkoitus muunta ääni hyväksi, koska perus linjasisäänmenossa imbedanssit eivät ole oikeat kitaralle. Ehkäpä joku viisaampi voinee kertoa vielä paremmin jost tulee mieleen korjattavaa. Mutta näin se nyt ainakin suurinpiirtein menee. :) | |
![]() 15.11.2008 00:22:21 | |
Juu, mutta meinasinkin että kun kitaran lykää suoraan m-audioon, niin tarviiko siinä välttämättä sitä boksia? Meinaan mulla on toiminut ihan hyvin tähän asti ilmankin kitara sekä basso. Mutta tosiaan, jos kohinat alkaa joskus haittaamaan niin kaippa silloin hommaan sen boksin. "Kauhee hevi-metalli soi päässä, eikä se vaikene" | |
![]() 15.11.2008 00:29:05 | |
Juicy: ok käsitin väärin. Jos sulla on tuo solo, niin sitten et tee tuolla di boksilla mitään. :) Kun siinä on instrumentti sisääntulo, kuten on suuressa osassa nykyäänikorteista. Nuo kohinat kaiketi johtuu solon laadusta. Tai siis mitä olen lukenut eri keskusteluja asiasta, niin siltä alkaisi vaikuttamaan. Omakohtaista kokemusta ei tietenkään ole. | |
![]() 15.11.2008 01:19:54 | |
Nuo kohinat kaiketi johtuu solon laadusta. Voi kyllä johtua kitarastakin, passiivimikit + higain harvoin on täysin kohinaton. Eihän sitä tiedä, jos Revalver mkIII ihan tarkoituksella mallintaa vahvarit kohinoita myöten :) Niin ja kuten jo aikaisemmin sanoin, ainakaan minulla ne mahdolliset kohinat ei edes pääse musiikkiin sekaan. Niin kauan kun kitarasta kuuluu jotain, niin ei pitäisi kohinoita päästä mukaan, ne alkavat vasta kun kielet vaimentaa. Eihän kitararaidan "tyhjiä" kohtia kannata äänittää? Minä ainakin leikkaan pois kaikki turhat missä kitaraa ei kuulu. Mikkien kanssa pelaaminenhan onkin sitten aivan eri asia, mulla tuo on ainoastaan kitara=>m-audio=>tietokone-käytössä, ja kaikki mahdollinen mallinnetaan. Mikityksestä on niin vähän kokemuksia, etten sano mitään muuta kuin sen, että siinä vaiheessa kun on narulle menevät saundit saanut kohdilleen niin on jo unohtunut se mitä piti soittaa. :D "Kauhee hevi-metalli soi päässä, eikä se vaikene" | |
![]() 15.11.2008 04:00:27 (muokattu 15.11.2008 04:00:48) | |
Tuli vaan mieleen lisätä, että jos katsoo vaikka tuon konnekt 8:n tai sitten firewire 410:n sisääntuloja, niin molemmissa inputtiin saa JOKO XLR:n TAI 1/4' plugin kiinni. Erillistä DI-boxia ei näissäkään korteissa tarvita. Firewire solo on vain vähän vähemmän monipuolinen versio noista, joista tohon inputtiin saa vain plugin ja toiseen XLR:n | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)