Aihe: Aloitteleva kitaristi kysyy 1 2 | |
---|---|
![]() 21.07.2020 22:20:03 | |
Hei, oisin tosi innolla alottamassa kitaran soittamista (sähkökitaran siis). Budjetti on kapee, joten oon katellu noita sähkökitaroiden valmispakkauksia, joissa tulee mukana kaikki tarvittava kitaran lisäksi. Pari päivää tässä tutkimusta oon tehny ja tällasta on kehuttu tosi paljon: https://www.power-sound.fi/product_ … 7?osCsid=u1dfdvlmjc0rh324pdnjci0fl2 Onko ostamisen arvonen, vai meneekö siinä heti soittamisen maku kun on täyttä kuraa? Ja onko jotain suosituksia? 100-200e kesätyöbudjetilla mennään. Omalla paikkakunnalla ei kunnollista musiikkiliikettä oo, missä vois kokeilemass käyä yhtään mitään, sen verran kuitenkin netisitä oon soittimia tilannu, että tiedostan kaikki siihen liittyvät riskit. Apua kaivataan. | |
![]() 21.07.2020 23:24:42 | |
Tervetuloa foorumille ja hienon harrastuksen pariin :-). En välttämättä osaa antaa hyviä neuvoja, mutta tuo valitsemasi paketti on sikäli hyvä, että kitara on yksinkertainen kuten vahvistinkin. Noilla on hyvä treenata koska ne ei anna mitään "ilmaiseksi" vaan niitä pitää soittaa, mikä koulii hyvää soittorutiinia. Jos budjetti on pieni, niin sen voisi toisaalta käyttää kokonaan pelkkään kitaraan ja etsiä esimerkiksi torilta käytetty jolloin saisit luultavasti rahallesi eniten katetta laadullisesti ja vahvistuksen voisi hoitaa vaikka ajamalla tietokoneella tai kännykällä vahvistin mallia. En tiedä mitä sulta valmiiksi himasta löytyy niin en osaa ehdottaa tarkempaa, mutta erillinen vahvistin ei nykyisin ole kotikäytössä ollenkaan välttämätön. Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-) | |
![]() 21.07.2020 23:40:11 | |
Kyllä tuommoisen paketin kanssa helposti alkaa harmittamaan, kun kaikki on vähän sinnepäin. Itse katsoisin muusikoiden netin torilta vaikka sitä perinteistä Yamaha Pasificaa kahden sadan euron hintaan. Sitten vaan torilta käytetty usb äänikortti ja tietokoneelle vaikka BIAS FX ohjelmisto. Kuulokkeet päähän ja sinulla on todella hyvä setti jolla voi treenata vaikka kuinka pitkälle. | |
![]() 22.07.2020 00:10:41 (muokattu 22.07.2020 00:11:35) | |
steelduck: Kyllä tuommoisen paketin kanssa helposti alkaa harmittamaan, kun kaikki on vähän sinnepäin. Itse katsoisin muusikoiden netin torilta vaikka sitä perinteistä Yamaha Pasificaa kahden sadan euron hintaan. Sitten vaan torilta käytetty usb äänikortti ja tietokoneelle vaikka BIAS FX ohjelmisto. Kuulokkeet päähän ja sinulla on todella hyvä setti jolla voi treenata vaikka kuinka pitkälle. Mää komppaan myös tätä. Kuulokkeilla soittaessa myös kuulee virheet sun muut paremmin, kun ne iskee suoraan korvaan. Kuulokkeilla soittaessa on myös se hyvä puoli, että ei tarvitse välittää äänenpaineista ja naapureista mikäli asuu kerrostalossa. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 22.07.2020 07:40:54 | |
Moi. Tervetuloa mnettiin. Killerqueen: Budjetti on kapee, joten oon katellu noita sähkökitaroiden valmispakkauksia, joissa tulee mukana kaikki tarvittava kitaran lisäksi. Pari päivää tässä tutkimusta oon tehny ja tällasta on kehuttu tosi paljon: https://www.power-sound.fi/product_ … 7?osCsid=u1dfdvlmjc0rh324pdnjci0fl2 Onko ostamisen arvonen, vai meneekö siinä heti soittamisen maku kun on täyttä kuraa? Vaikka noissa valmispakkauksissa on kaikilla osa-alueilla tehty kompromissejä, ovat silti usein ostamisen arvoisia. Etenkin jos joko tietää että liikkeessä on tehty jonkinlainen tarkistus ja perussäätö, tai maksaa säädöstä erikseen. Suurin ongelma vasta-alkajalla muodostuukin täysin tehtaan jäljiltä olevissa instrumenteissa siitä, osaako määritellä mikä "ominaisuus" kuuluu (suurpiirteisen) säädön, ja mikä takuun piikkiin. Sattuneesta syystä noita paketteja kaupaavat tahot ovat hyvinkin nuivia reklamaatioiden suhteen, ja pääsääntöisesti kuittaavat ongelmat perussäätöjen ominaisuuksiksi tai ostajan kokemattomuuden piikkiin. Killerqueen: Ja onko jotain suosituksia? 100-200e kesätyöbudjetilla mennään. Kuten tuossa ylläkin mainittiin, vahvistin ei ole enää nykyään millään muotoa pakollinen hankinta kitaransoittoa aloitellessa. Jollei tietty bändisoitto ole samoin tein haaveissa. Toisaalta avarakatseisemmilla nykynuorilla voi meille vanhoille jäärille niin epämieluisa ja vastenmielinenkin luurit päässä bändisoitto olla hyvinkin luonteva lähestymistapa, joten vahvaria ei välttämättä tarvitse bändisoitossakaan ;). Jos käytettävissä on asiantuntijataho, tai aiemmin omistamiensa soittimien tai mittavan esityön ansiosta tuntee vasta-alkajana kykenevänsä itsenäisesti arvioimaan käytetyn instrumentin viat ja säätöpuutteet, käytetty instrumentti on usein erittäinkin kustannustehokas ostos. Etenkin matalamman budjetin laitteissa totutuneet kauppahinnat ovat jotain 50%-75% "uuden" vastaavan hinnasta, täysin riippumatta siitä kuinka paljon aikaa ja/tai rahaa on säätöihin ja pikkuviilauksiin kulutettu. Iirikseenpissityksi tulemisen korkeahko todennäköisyys on yksityisten välisessä kaupassa kuitenkin aina vahvasti läsnä, joten ihan irtokymppien tai muutaman kymmenen prosentin säästön takia ei ainakaan mun mielestä vasta-alkajan kannata ventovieraalta käytettyä sähkökitaraa ostaa. Ellei tietty haikaile jotain sellaista jota ei uutena enää ole saatavilla. Riippumatta siitä ostatko uuden vai käytetyn sähkökitaran, suosittelen säädätyttämään joko aktiiviharrastajalla tai ammattilaisella. Sähkökitaran ei tarvitse olla etenkään alkutaipaleella kovinkaan pahasti pieleen säädetty kun soittaminen muodostuu tarpeettoman haastavaksi. Haasteita kun on tiedossa joka tapauksessa :). Perussäädön hinta on peruskitaroissa viiden kympin kummankin puolen ilman kieliä jotka joutuu liki poikkeuksetta säädön yhteydessä vaihtamaan. Killerqueen: Omalla paikkakunnalla ei kunnollista musiikkiliikettä oo, missä vois kokeilemass käyä yhtään mitään... Olen saattanut keikkarundilla joskus 20+ vuotta sitten viimeksi käydä joten nykymeiningistä ei ole tietoa, mutta kai Mikkelin Musiikista jonkinlaista palvelua saa? https://www.mikkelinmusiikki.fi/ Tuolla perussäädön hinta näyttäisi olevan 45€, ja tuntiveloituskin on ainakin mun mielestä kohtuullinen 50€. Budjettiisi sopivia laitteita ei ainakaan pikaisella vilkaisulla kovin montaa näkynyt, mutta eipä paikan päällä käyminen tai kysyminen paljoa ota jos ei välttämättä annakaan. Antoisaa harrastusta :). T:Samuli | |
![]() 22.07.2020 07:46:41 (muokattu 22.07.2020 07:51:49) | |
Totta kai aloittajan linkittämä setti tuntuu konkarin näkökulmasta kehnolta. Silti olen Hallun linjoilla sikäli, etä tuollaisella peruspaketilla pääsee hyvin selville sähkökitaran soittamisen syvimmästä olemuksesta. Mutta se on toinen juttu tarvitseeko siitä nykyään välttämättä selville päästäkään. Ehkä koko ajatus on vanhanaikainen. Onhan se tavallaan hienoa kun hommaa digisysteemin jonka kautta jokainen kitarankielen lärpäytys saadaan kuulostamaan kokonaiselta uransa huipulla olevalta stadionbändiltä. Voihan se olla hyvinkin motivoivaa. Jos myöhemmin ryhtyy soittamaan bändissä, niin ehtiihän sitä sitten selvittää siinä hommassa tarvittavan tulokulman. Edit: Samuli muistuttaa yllä siitä erittäin olennaisesta seikasta, että ero asiallisesti säädetyn ja säätämättömän kitaran soitettavuudessa on aivan ratkaiseva eikä ollenkaan pelkkä makuasia. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 22.07.2020 10:12:20 | |
Killerqueen: Hei, oisin tosi innolla alottamassa kitaran soittamista (sähkökitaran siis). Budjetti on kapee, joten oon katellu noita sähkökitaroiden valmispakkauksia, joissa tulee mukana kaikki tarvittava kitaran lisäksi. Pari päivää tässä tutkimusta oon tehny ja tällasta on kehuttu tosi paljon: https://www.power-sound.fi/product_ … 7?osCsid=u1dfdvlmjc0rh324pdnjci0fl2 Onko ostamisen arvonen, vai meneekö siinä heti soittamisen maku kun on täyttä kuraa? Ja onko jotain suosituksia? 100-200e kesätyöbudjetilla mennään. Omalla paikkakunnalla ei kunnollista musiikkiliikettä oo, missä vois kokeilemass käyä yhtään mitään, sen verran kuitenkin netisitä oon soittimia tilannu, että tiedostan kaikki siihen liittyvät riskit. Apua kaivataan. Minkä tyyppistä musiikkia kuuntelet tai haluaisit soittaa? Sekin on hyvä ottaa huomioon, mikäli tietyn tyyppinen saundi tai tyyli on haussa. Vaikka millä tahansa kitaralla voi periaatteessa soittaa mitä tahansa musiikkia, on soittofiilis yleensä parempi, mikäli kamat on omaan juttuun sopivat. Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause. Jos et tottele, olet päissäsi tai on päässäsi aivohalvaus. | |
![]() 22.07.2020 11:42:15 | |
steelduck: Itse katsoisin muusikoiden netin torilta vaikka sitä perinteistä Yamaha Pasificaa kahden sadan euron hintaan. Sitten vaan torilta käytetty usb äänikortti ja tietokoneelle vaikka BIAS FX ohjelmisto. Tämä neuvo on juuri se mitä pitää välttää. Ei Pacificaa, ei mallintavaa softaa. Vaan joku sellainen kitara mistä pitää (vaikka ulkonäönkin perusteella) ja oikea vahvistin. Niiden avulla soittointo ja motivaatio pysyy paremmin. Tietokoneen kanssa säätämään vasta sitten kun/jos aletaan tekemään musiikkia. Kitaran laatu ei oikeastaan merkitse kovin paljon alkuvaiheissa, kuten ei toisaalta myöhemminkään eli soittokelpoinen ja itselle sopiva kitara on tärkein juttu. | |
![]() 22.07.2020 11:47:49 | |
Tietäjä painaa taas faktaneuvoja tiskiin. no vähä rypäis ja paka shousii. -haitaripartio | |
![]() 22.07.2020 12:18:35 | |
Terve, Linkkaamastasi vahvistimesta en omaa omakohtaisia kokemuksia, mutta tuolla samaisella kitaralla aloittelin oman soittourani. Hyvä hintaisekseen, helppo huollettava ja kaikin tavoin monipuolinen instrumentti. Terveisin: Edelleen lajin parissa aktiivisesti viihtyvä, näin 15 vuotta myöhemminkin. If you use a Klon Centaur with a Dumble amp, then that's it, you've won. Congratulations | |
![]() 22.07.2020 13:51:41 | |
Moni on sanonu, että tietokoneelta tai puhelimelta sais vahvistuksen ettei vahvaria tarviis ostaa ollenkaan, mutta mä olen aivan kujalla miten se koko homma toimii. Tietokone on poissuljettu, kun se on niin kauheen vanha eikä enää kunnolla ees aukeekkaan saati sitten pyöritä mitään kunnon ohjelmia, mutta toimiiko puhelin tähän tarkotukseen miten hyvin? | |
![]() 22.07.2020 14:19:23 | |
Killerqueen: Moni on sanonu, että tietokoneelta tai puhelimelta sais vahvistuksen ettei vahvaria tarviis ostaa ollenkaan, mutta mä olen aivan kujalla miten se koko homma toimii. Tietokone on poissuljettu, kun se on niin kauheen vanha eikä enää kunnolla ees aukeekkaan saati sitten pyöritä mitään kunnon ohjelmia, mutta toimiiko puhelin tähän tarkotukseen miten hyvin? Kuten todettua kun ei tiedä minkälaisia laitteita muuten käytät, niin vaikea sanoa mikä olisi hyvä tai oikea ratkaisu. Älypuhelimen se vaatii ja sitten ohjelmakaupasta katselet jonkin mallinnussoftan joita on joitakin ihan ilmaisiakin, muta yleensä ne jotakin maksaa. Sitten tarvitset jonkinlaisen pulikan jolla kytket kitarasi ja kuulokkeesi puhelimeen (itselläni on passiivinen iRig, joka ei ole hyvä, mutta ihan kelvollinen ja halpa). Siitä vaan sitten soittelemaan. Ohjelmissa ja äänikorteissa ja muissa on loputtomasti valinnanvaraa ja tietenkin kalliimpi on aina parempi, mutta noilla halvoilla "ilmaisilla" voi hyvin tutustua ja harjoitella. Tietokoneelta ei tommonen mallintimen pyörittäminen mitään kummoisia tehoja vaadi...... mutta täytyy sen tietsikan tietenkin jaksaa käynnistyä :-D . PS: tuo mun iRig on itseasiassa ihan joutava joten jos sulla on älypuhelin tai tabletti, niin voin antaa sen sulle ihan ilmaiseksi ettei jää homma siitä kiinni. Myöhemmin voit sitten laittaa parempia vehkeitä kun pääset hommasta jyvälle. Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-) | |
![]() 22.07.2020 14:55:57 | |
Killerqueen: Moni on sanonu, että tietokoneelta tai puhelimelta sais vahvistuksen ettei vahvaria tarviis ostaa ollenkaan, mutta mä olen aivan kujalla miten se koko homma toimii. Tietokone on poissuljettu, kun se on niin kauheen vanha eikä enää kunnolla ees aukeekkaan saati sitten pyöritä mitään kunnon ohjelmia, mutta toimiiko puhelin tähän tarkotukseen miten hyvin? https://www.positivegrid.com/bias-fx-mobile Bias FX puhelin/känny versio. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 22.07.2020 17:20:35 | |
Krice: Kitaran laatu ei oikeastaan merkitse kovin paljon alkuvaiheissa, kuten ei toisaalta myöhemminkään eli soittokelpoinen ja itselle sopiva kitara on tärkein juttu. Tämä neuvo on juuri se mitä pitää välttää, tuommoiset satasen pakettikitarat ovat usein aika kamalia soitettevia. Kielet ovat korkealla ja virekkään ei meinaa pysyä. Jos kaveripiirissä on kitaristi, niin kannattaa värvätä se mukaan ja hyvää käytettyä etsimään. Tuolla parin sadan budjetilla saa jo hyviä käytettyjä ja jos ei tietokonehommat nappaa, niin todella hyvä vahvistin hintalaatusuhteeltaan on Roland MicroCube. Semmoisenkin voi löytää reippaasti alle satasella käytettynä. | |
![]() 23.07.2020 00:12:55 | |
hallu: Kuten todettua kun ei tiedä minkälaisia laitteita muuten käytät, niin vaikea sanoa mikä olisi hyvä tai oikea ratkaisu. Älypuhelimen se vaatii ja sitten ohjelmakaupasta katselet jonkin mallinnussoftan joita on joitakin ihan ilmaisiakin, muta yleensä ne jotakin maksaa. Sitten tarvitset jonkinlaisen pulikan jolla kytket kitarasi ja kuulokkeesi puhelimeen (itselläni on passiivinen iRig, joka ei ole hyvä, mutta ihan kelvollinen ja halpa). Siitä vaan sitten soittelemaan. Ohjelmissa ja äänikorteissa ja muissa on loputtomasti valinnanvaraa ja tietenkin kalliimpi on aina parempi, mutta noilla halvoilla "ilmaisilla" voi hyvin tutustua ja harjoitella. Tietokoneelta ei tommonen mallintimen pyörittäminen mitään kummoisia tehoja vaadi...... mutta täytyy sen tietsikan tietenkin jaksaa käynnistyä :-D . PS: tuo mun iRig on itseasiassa ihan joutava joten jos sulla on älypuhelin tai tabletti, niin voin antaa sen sulle ihan ilmaiseksi ettei jää homma siitä kiinni. Myöhemmin voit sitten laittaa parempia vehkeitä kun pääset hommasta jyvälle. Toi iRig vaikuttaa ihan tarpeeks simppeliltä munkin aivoille, ja taidankin nyt sitten alkaa kattella käytettyjä kitaroita. Jos nyt aluks niillä kuulokkeilla soittelis, ja sitten joskus kun sen aika on niin sitten investoi siihen vahvariin. On se varmaan kanssa-asujillekin mukavampaa, jos kuulokkeilla soittaa eikä niiden tarvitse kuunnella sitä mun musisointia. | |
![]() 23.07.2020 00:38:36 | |
Killerqueen: Toi iRig vaikuttaa ihan tarpeeks simppeliltä munkin aivoille, ja taidankin nyt sitten alkaa kattella käytettyjä kitaroita. Jos nyt aluks niillä kuulokkeilla soittelis, ja sitten joskus kun sen aika on niin sitten investoi siihen vahvariin. On se varmaan kanssa-asujillekin mukavampaa, jos kuulokkeilla soittaa eikä niiden tarvitse kuunnella sitä mun musisointia. Oukei, jos haluat ton mun iRig pulikan, niin laita yksärillä osoitteesi niin lähetän sen sulle. Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-) | |
![]() 23.07.2020 15:19:04 | |
steelduck: Kyllä tuommoisen paketin kanssa helposti alkaa harmittamaan, kun kaikki on vähän sinnepäin. Soittelin eilen likan n 270€ maksaneella paketilla, kitaraa tosin vain kokeillen koska olen vasuri. Yläpäät nolliin ja bassoa vähän lisää ja jo vain rokkasi myös sillä haukutulla särömallinnuksella. Kyseessä siis Fender Champion 20w mallintava vahvari. Löytyy pari clean mallinnusta ja pari säröisempää + tavallisimmat efektit. No joo, n. 10 kertaa paketin kitaraa kalliimmalla soittelin ja oli ihan nasta soitella pitkästä aikaa vahvistimella Helixin ja monnarien/luurien jälkeen vaikka soundipuoli ei tietenkään samaan ylläkkään. Itse katsoisin muusikoiden netin torilta vaikka sitä perinteistä Yamaha Pasificaa kahden sadan euron hintaan. Sitten vaan torilta käytetty usb äänikortti ja tietokoneelle vaikka BIAS FX ohjelmisto. Kuulokkeet päähän ja sinulla on todella hyvä setti jolla voi treenata vaikka kuinka pitkälle. Mulla on ollut myös Pacifica, ihan keikkakäytössä, ei se nyt tuon paketti Squierin https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … -b?list=OZCYkR5OjOthpXGyh3spb5Wxgw0 tasoa hirveesti ylitä jos lainkaan. En kuitenkaan lähtisi kuulokesoittoon varsinkaan puhelimella, se voi antaa väärän kuvan koko hommasta säätämisineen. Pikku vahvari ja asiallinen kitara, siitähän suurin osa on lähtenyt, täh? Kysehän on ns nollasta aloittamisesta. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! | |
![]() 23.07.2020 15:30:57 | |
WanhaWetäjä: Soittelin eilen likan n 270€ maksaneella paketilla, kitaraa tosin vain kokeillen koska olen vasuri. Yläpäät nolliin ja bassoa vähän lisää ja jo vain rokkasi myös sillä haukutulla särömallinnuksella. Kyseessä siis Fender Champion 20w mallintava vahvari. Löytyy pari clean mallinnusta ja pari säröisempää + tavallisimmat efektit. No joo, n. 10 kertaa paketin kitaraa kalliimmalla soittelin ja oli ihan nasta soitella pitkästä aikaa vahvistimella Helixin ja monnarien/luurien jälkeen vaikka soundipuoli ei tietenkään samaan ylläkkään. Mulla on ollut myös Pacifica, ihan keikkakäytössä, ei se nyt tuon paketti Squierin https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … -b?list=OZCYkR5OjOthpXGyh3spb5Wxgw0 tasoa hirveesti ylitä jos lainkaan. En kuitenkaan lähtisi kuulokesoittoon varsinkaan puhelimella, se voi antaa väärän kuvan koko hommasta säätämisineen. Pikku vahvari ja asiallinen kitara, siitähän suurin osa on lähtenyt, täh? Kysehän on ns nollasta aloittamisesta. Mä olen kotivaffarina käyttänyt ihan tyytyväisenä tota pientä voxin mallintavaa https://muusikoiden.net/artikkelit/2050 Saa myös kuulokkeet kiinni jos ei halua muiden kuulevan. Noita (tai omasta mielestäni kökömpää microcubea) saanee torilta muutamalla kympillä. Loput rahastosta sitten mahdollisimman laadukkaaseen (käytettyyn) kitaraan. Nostalgy is not what it used to be | |
![]() 23.07.2020 15:41:10 (muokattu 23.07.2020 15:41:53) | |
Roland Microcube vahvariks. Kitaraan testaamista ennen ostoa, mutta mun mielestä halvalla osastolla Epiphonet ja Squireit on aika kamalia ilman lisätyötä. Esp LTD, Yamaha ja ehkä Ibanez tekee soittokelpoisia halvempia - käytettynä samaan rahaan parempi. So Nyeo Shi Dae | |
![]() 23.07.2020 17:57:01 (muokattu 23.07.2020 17:57:42) | |
Uuden kitaran soitettavuus on enemmän kiinni myyjäliikkeen viitseliäisyydestä kuin soittimen merkistä. Olen käpistellyt vallan mukavasoittoisia halvimpia Epiphoneja ja Squiereita suoraan kaupan hyllystä. Voi silti olla, että esimerkiksi Yamahalla jo tehdassäädöt on huolellisesti tehty, en tiedä. En ole musiikin asiantuntija. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)