Aihe: Tokai AST 38?
1
luppanen
24.11.2008 18:57:37
Olen ostamassa Tokain AST 38:a leftinä. Onko kellään kokemusta kyseisestä kepistä? Pysyykö viritys ja onko muuten toimiva kepakko? Kysymyksessä on kuitenkin ensimmäinen "oikea" kitarani ja sillä olis tarkotus metallia soitella muutamia vuosia.

Niin ja sitten vielä siihen Peaveyn Backstage. Ei sieltä kalleimmasta päästä ja siksipä vähän huolettaakin, että millainen laatikko mahtaa olla? Riittääkö potku metalliin vai puuroutuuko saundi alkuunsa?
Jazz-
24.11.2008 20:32:07
Kitarasta en osaa sanoa, mutta tuo backstage ei riitä ei sitten mihinkään. Ensimmäisenä styrkkana oli ja gainit on lähinnä behkun overdrive -tasosta.

Säästä rahasi ja tähtää parempaan.
luppanen
25.11.2008 09:58:55
No oisko kellään ehottaa jotain alottelijalle sopivaa vahvaria? Tuon Peaveyn jo hylkäsin paketista pois...
MTM
25.11.2008 10:31:55
Minkähänlaista metallia olisi tarkoitus soittaa? Tuossa Tokaissahan on single coil -mikit, jotka eivät oikein raskaasti rähise. Humpparimikit saisi olla, ainakin tallassa.
luppanen
25.11.2008 10:46:14
No jotai apulanta/nirvana/metallica hässäkkää ois tarkotus kotioloissa oppia rämpyttämään. Micro cube tuntuu olevan melko suosittu vastaus vahvistimeksi. Mahtaisko käydä mullekin?
MTM
25.11.2008 11:29:43 (muokattu 25.11.2008 13:36:21)
Micro cube tuntuu olevan melko suosittu vastaus vahvistimeksi. Mahtaisko käydä mullekin?

Joo, microcube on oiva peli kotiin. Myös Vox DA5 voisi olla.

Tuolla viisi sivua vasurikitaroita:

http://www.thomann.de/fi/cat_GF_vasenkatiset_kitarat_PG_1.html

Siitä sitten budjetin mukaan. Mainitsemassasi hintaluokassa voisi toimia vaikka Epiphone G-400, joku Yamaha tai Hagström tai vaikka Cort G250 (itselläni on G270 ja se on aika jees, tosin saarnirunkoisena ja eri mikeillä varmaan tuota 250:stä kirkkaampisointinen.)
jumara
25.11.2008 11:37:10 (muokattu 25.11.2008 11:38:06)
Tokai AST soveltuu alkuperäisillä mikeillä lähinnä 70-luvun hevimusiikkiin. Mikit eivät ole sinänsä huonot, mutta mitään modernia higain-säröä niillä ei aikaiseksi saa, vaan lähinnä crunch-tyyppistä rosoa (kuten vintage-tyyppisillä yksikelaisilla yleensäkin). Myös hurinat isommilla gaineilla voi muodostua haasteeksi...

Muutenhan kitara on hintaluokassaan loistava ja kauaskantoinen valinta.
GAS in the bottom, put it any way you want...
luppanen
25.11.2008 11:48:21
No mites sitten metalli taittuis vaikka Ibanezin GRG170DXL:llä?

http://www.thomann.de/fi/ibanez_grg170dxlbkn_lefthand.htm

Tai vaikka Yamahan pacifikalla?

http://www.thomann.de/fi/yamaha_pacifica_112l_left_hand.htm

Kun tarkotus kuitenkin ois satsata kerralla sen verran enemmän, että pystis joitakin vuosia kitaransa kanssa elämään sulassa sovussa.

Liikkeistä paketteja olen kyselly, mutta kun missään "ei just nyt" satu olemaan yhtään vasuria edes kokeiltavaks, niin tämä etsintä on vähän hakuammuntaa. Ja kun itsellä ei sitä tieto-taitoa tähän asiaan käytännössä ole lainkaan, niin joudun melko sokeasti luottamaan teidän arvostelukykyynne... Joten pyydänkin lisää ehdotuksia kitaraksi ja muitakin härppeitä tarvitaan!
cruel_destiny
25.11.2008 11:48:56
Tokai AST soveltuu alkuperäisillä mikeillä lähinnä 70-luvun hevimusiikkiin. Mikit eivät ole sinänsä huonot, mutta mitään modernia higain-säröä niillä ei aikaiseksi saa, vaan lähinnä crunch-tyyppistä rosoa (kuten vintage-tyyppisillä yksikelaisilla yleensäkin). Myös hurinat isommilla gaineilla voi muodostua haasteeksi...

Muutenhan kitara on hintaluokassaan loistava ja kauaskantoinen valinta.

Viimeinen lause kuvasi täydellisen oikein. Tuo tokai voi olla ihan sopiva vaihtoehto jota ei tule vaihdettua varmaankaan pois. Kaiken lisäksi tuo sopii monenlaiseen musaan, jotta ei tarvitse aina kärsiä tummasta ja raskaasta soinnista. Ainahan mikit voi vaihtaa sinkku kokoisiksi humppareiksi. Kyllä sitä tuli ekat metallicat ja apulannat opeteltua skujun stratolla, oisinpa vain säilyttänyt sen skeban.
Ikinä en ole Marshallin comboja testannut, mutta voin sanoa, että niissä on kyllä parhaimmat efektit omiin tarpeisiin surreal
dropD
25.11.2008 12:20:01

Jos tele-mallinen kitara muuten miellyttää, niin tuo varmaan hyä vaihtoehto...

Vahvistinasiaa kannatta hetken pohtia. Micro-cube ja VOX DA5 on ihan OK kotivahvistimia. Mökä riittää kotioloihin paremmin kuin hyvin ja efektejäkin on hetken aikaa kiva ruuvailla ja kokeilla.

Jos efekteille ei ole niin suurta tarvetta, niin kehittävämpi (soitollisesti) vaihtoehto voisi olla perustrankkucombo vähän suuremmalla elementillä + tarvittaessa aiheeseen sopiva säröpedaali. Äkkisältään edullisia perus OK comboista tulee mieleen Hughes&Kettnerin edition blue-sarja ja kenties Kustomin tube12 tai gauge.

Oli tarve sitten kumpaan suuntaan tahansa, niin kannattaa katsella myös käytettyjen tarjontaa...
myy mulle Bossin HM-2
jumara
25.11.2008 15:40:51 (muokattu 25.11.2008 15:42:41)
Jos tele-mallinen kitara muuten miellyttää, niin tuo varmaan hyä vaihtoehto...

Tokain mallit: ATE=tele, AST=strato. Eli strato kyseessä.

Noihin muihin esille nostettuihin verrattuna uskallan väittää, että Tokai olisi paras (ja tyylikkäin, IMHO) kitara. Sitä mikin vaihtamista kannattaa harkita, ja vanhempana sitten ykskelainen takaisin... ;-)
GAS in the bottom, put it any way you want...
Ziggy Bubba
25.11.2008 15:55:43

Tuo Yamaha Pacifica on varmasti passeli vaihtoehto - sillä kun soittelee niin hevit kuin kevyemmätkin matskut... Muutenkin tuppaavat olemaan varsin tasalaatuisia nuo. Eikun tuommonen ja vaikkapa Voxin DA5 kaveriksi. Tommosella setillä soittelee jo pitkään.
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
luppanen
25.11.2008 15:57:26
ok, eli mä alan olla pikku hiljaa vakuuttunut Tokain oston kannattavuudesta. Se vahvistin sit varmaan selviää parhaiten kun menee kauppaa ja kattoo myyjän kanssa... Mutta kiitos kommenteista! Saa niitä toki lisääkin laittaa, sillä maanantai on vasta ostopäivä :) ...Malttais vaan vielä oottaa sinne asti...
Ziggy Bubba
25.11.2008 16:03:12

Kuten täällä on todettu, ei tuo tele ole raskaassa musassa omimmillaan, mutta oikein passeli kitara muuten. Ite olen myös vasuri ja mun eka "kunnon kitara" oli Tokain japsi-tele. Tuolla pääsi hyvin vauhtiin, varsinkin kuin vaihdoin raskaampaa musaa varten tuohon pikkusen humbuckerin tallamikiksi.
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)