Aihe: Fender classic (50s/60s) stratot?
1
Stone
23.11.2008 12:58:31

Olen lukenut jonkin verran rivien välistä em. mex classiceista ja yleisesti ottaen todettu ilmeisesti hyviksi hinta/laatu stratoiksi..onko näin? Vähän haluaisin tarkennusta classic sarjojen eroista. Myynnissä olen huomannut olevan:
-Classic
-Classic player
-Classic reissue

Classic playereissa laadukkaammat mikit (50ssa 57/62:t ja 60ssa 69:t) kuin classiceissa, mutta muuten samat speksit, niinkö? Miten nuo mikit sitten noin käytännössä eroavat toisistaan? Tai mitenkähän ne eroavat oman tex-mex straton 'tex-mex 'mikkeihin (ei ole Jimmie vaughan malli)?

Miiten sitten classic reissue eroaa tavallisesta classicista?
Onko 50s vs. 60s sarjoissa muuta ns. eroa kuin vaahtera vs. ruusupuu otelauta? Soundissa ? Kaulassa?

Todennäköisesti menen tekemään kauppaa jostain näistä malleista kunhan saan vaan tarpeeksi pohjatietoa.
Kiitos :)
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua."
Dunga
23.11.2008 13:10:27
Olen lukenut jonkin verran rivien välistä em. mex classiceista ja yleisesti ottaen todettu ilmeisesti hyviksi hinta/laatu stratoiksi..onko näin? Vähän haluaisin tarkennusta classic sarjojen eroista. Myynnissä olen huomannut olevan:
-Classic
-Classic player
-Classic reissue

Classic playereissa laadukkaammat mikit (50ssa 57/62:t ja 60ssa 69:t) kuin classiceissa, mutta muuten samat speksit, niinkö? Miten nuo mikit sitten noin käytännössä eroavat toisistaan? Tai mitenkähän ne eroavat oman tex-mex straton 'tex-mex 'mikkeihin (ei ole Jimmie vaughan malli)?

Speksit ei oo läheskään samat normi classiceissa ja CP:ssä. Voit itse Fenkun sivuilta kattoa erot. Eroja on tallassa, virittimissä, kaulassa, nauhoissa ym. Nuo classic playerit ovat ainakin hintaisikseen todella hyviä kitaroita, eikä normi classiceissakaan vikaa ole.

Miiten sitten classic reissue eroaa tavallisesta classicista?
Onko 50s vs. 60s sarjoissa muuta ns. eroa kuin vaahtera vs. ruusupuu otelauta? Soundissa ? Kaulassa?

Todennäköisesti menen tekemään kauppaa jostain näistä malleista kunhan saan vaan tarpeeksi pohjatietoa.
Kiitos :)

Classic reissue? Tällaista mallisarjaa ei tietääkseni Fenderillä ole.
Interstellar overdrive.
LaMotta
23.11.2008 15:44:35

Classic 60'n mikit ainakin on soundiltaan 'pehmeät' tex-mexeihin verrattuna.
Eli eivät ole kovin kirkassoundiset.

Ja ovat kohtuullisen voimakkaat gainiltaan...(ainakin jos vertaan classic telecasteriin).
"Levyä on soitettava pirun lujaa, pitäähän naapurinkin kuulla, ei ne seinät siitä hajoo."
gelsmond
23.11.2008 15:56:42
Suurin ero Classic 50'sin ja 60'sin välillä on tosiaan otelauta (vaahtera/ruusupuu) ja kaulan profiili (v-mäinen/litteämpi pyöreä). Profiilin eron huomaa heti kun ottaa molemmat haltuun, ja mitä luultavimmin jompikumpi miellyttää enemmän.

Classicit on kyllä hyviä hinta-/laatusuhteeltaan, ja mitä ilmeisimmin noi muutkin edellä mainitut mallit. Standardit itse jättäisin samantien sivuun.

(Lievästi alkoi huvittamaan tuo "v-mäinen kaulaprofiili")
Stone
23.11.2008 16:38:23 (muokattu 23.11.2008 17:08:07)

Voi olla, että olen itse tulkinnut väärin. Tuossa ao. linkissä puhutaan jotain siitä ja sitten löytyy taas vastaavia classiceja (sama hinta) joiden tiedoissa taas ei vastaavaa mainintaa. Ota näistä nyt taas selvää?? Oli miten oli, mutta sama paketti loppupelissä?

http://www.thomann.de/fi/fender_mex50_stratmn_2cs.htm

EdiT: alussa kun mainitsin tai siis oletin, että 50s classic playerit ovat varustettuna 57/62 mikeillä, niin en kyllä löytänyt tuosta mitään mainintaa fenderin sivuilla olevista spekseista, joten enpä sano enää tuosta asiasta mitään.
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua."
erty
23.11.2008 17:49:17
Voi olla, että olen itse tulkinnut väärin. Tuossa ao. linkissä puhutaan jotain siitä ja sitten löytyy taas vastaavia classiceja (sama hinta) joiden tiedoissa taas ei vastaavaa mainintaa. Ota näistä nyt taas selvää?? Oli miten oli, mutta sama paketti loppupelissä?

http://www.thomann.de/fi/fender_mex50_stratmn_2cs.htm

Tuossahan vain mainostetaan että kitara on "re-issue 50-luvun stratosta", eli ihan perus classic '50s strato.

EdiT: alussa kun mainitsin tai siis oletin, että 50s classic playerit ovat varustettuna 57/62 mikeillä, niin en kyllä löytänyt tuosta mitään mainintaa fenderin sivuilla olevista spekseista, joten enpä sano enää tuosta asiasta mitään.

Kyllähän tuolla fenkun sivuilla kerrotaan selvästi mitkä mikit ovat, eli juurikin tuo 57/62-setti. http://www.fender.com/products//search.php?partno=0141102344

Mars mars kauppaan ja testailemaan mikä tuntuu parhaimmalta.
jumara
23.11.2008 17:58:11 (muokattu 23.11.2008 17:59:13)

Classic-sarjaan kuuluu reissue-malleja tietyistä vuosimalleista, kuten '72 Tele Custom ja 69 Tele Thinline.

Kaitpa se ero on siinä, että Classicit ja Classic Playerit ovat "yhteenvetoja" 50- ja 60-lukujen strato/telemalleista, ts. sisältävät ko. vuosikymmenille tyypillisiä piirteitä (värit, pleksit, kaulat yms.).

Reissue-mallit ovat sen sijaan tarkemmin speksattuja uusintapainoksia, joissa on jäljitelty jonkin tietyn legendaarisen vuosimallin ominaisuuksia.

Kumpiakin soittaneena voisin sanoa, että laatu ja osat ovat samalla, melko hyvällä tasolla.
GAS in the bottom, put it any way you want...
McNulty
23.11.2008 18:11:53
Classic Playerit kyllä poikkeavat perinteisistä Classic-malleista, eivätkä sinänsä ole "klassikkoja". Esim. kaulan radius on 12", mikit hivenen kuumemmat kuin perus Classic-sarjassa, medium jumbo-nauhat, tallakiinnitys kahdella ankkuritapilla (eikä 6 ruuvilla kuten perinteisissä) jne. Itseasiassa Classic Playerit poikkeavat aika paljonkin ihan Classic-sarjasta.

Classic Player on siis pikemminkin Mexicon Deluxe-sarjan julkaisu Classic-sarjan väreillä. Esim. Deluxe Player's Strat on varsin mainio kapine, mielestäni Classic Player 60's Stratoa fiksumpi. Toki, makuasioita nämä.

Classic-sarjassahan ei ole ns. reissue-Stratoja lainkaan, ainoastaan Telecaster-malleja löytyy tarkemmilla "vuosiluvuilla" jäljennettynä.
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
hiihtoliiton kamaa kaupan
McNulty
23.11.2008 18:11:57 (muokattu 23.11.2008 18:12:31)
Keles... tuplaa pukkaa kun m.net hidastelee!
Lakatkaa kuormittamasta! :)
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
hiihtoliiton kamaa kaupan
Stone
23.11.2008 18:29:39

Tuossahan vain mainostetaan että kitara on "re-issue 50-luvun stratosta", eli ihan perus classic '50s strato.

Tässä se taas nähtiin, kun ittellä ei todellakaan ole kielipäätä. Sanokoot muut vaikka mitä :)

Kyllähän tuolla fenkun sivuilla kerrotaan selvästi mitkä mikit ovat, eli juurikin tuo 57/62-setti. http://www.fender.com/products//search.php?partno=014110234

Olen varmaan sokeekin, mutta en löydä muuta mainintaa kuin: 3 American Vintage Strat Single-coil Pickups with Staggered, Alnico 5 Magnet Pole Pieces.....

Vai tarkoittaako samaa asiaa...ei ole tietoa itsellä.
Dunga
23.11.2008 18:38:37
Olen varmaan sokeekin, mutta en löydä muuta mainintaa kuin: 3 American Vintage Strat Single-coil Pickups with Staggered, Alnico 5 Magnet Pole Pieces.....

Vai tarkoittaako samaa asiaa...ei ole tietoa itsellä.

Tuossa kuvaustekstissä kerrotaan :)

... '57/'62 vintage-style single-coil pickups (reverse wound/reverse polarity middle pickup)...
Interstellar overdrive.
Stone
23.11.2008 20:12:47

... '57/'62 vintage-style single-coil pickups (reverse wound/reverse polarity middle pickup)...

No perhana...niinpä lukeekin, kun vaihdoin kielivalikosta suomen englantiin :)
Avasin sivun aluksi suomi-versiona, jossa luki pelkästään: "lähemmät tiedot myöhemmin". Ihmettelinkin tovin, että mistä rivien välistä te nuo tiedot löydätte.

En sano, että päädyn juuri tähän malliin, mutta pakko ihmetellä; että "kuinka halvalla" ne muualla euroopassa myyvät näitä.

http://www.dv247.com/invt/41614/
erty
23.11.2008 20:17:09

Juurikin näin. Suosittelisin menemään kauppaan testailemaan noita eri variaatioita, lähinnä kaulan profiilia ja radiusta silmällä pitäen, mikä ikinä sulle nyt parhaiten käteen sopii. Tallan painoarvoa voit myös miettiä jos kampeilet paljon, silloin 2-tappinen olisi nähtävästi parempi vaihtoehto. Mikit voit aina vaihtaa jälkeenpäin jos siltä tuntuu, tosin ei nuo classicien mikitkään nyt niin huonot ole.
jumara
23.11.2008 20:59:47
En sano, että päädyn juuri tähän malliin, mutta pakko ihmetellä; että "kuinka halvalla" ne muualla euroopassa myyvät näitä.

http://www.dv247.com/invt/41614/

Joo, aika edukas on, Suomessa (ainakin F-musiikissa) suositus alkaa muistaakseni kasilla.

Mulla oli tuollainen testissä jokin aika sitten ja oli kyllä noista testaamistani classiceista ylivoimaisesti huonoin. Akustisesti aika tuhnu eikä 69-mikitkään vakuuttaneet, Kovin häiriöalttiitkin olivat, vaikken todellakaan soita millään higain-soundeilla.

Ootko muuten tsekannut Squierin uusia classic vibe -sarjan stratoja? Ne on käsittääkseni tehty pitkälti legendaaristen 80-luvun alun Japsi-Squiereiden speksien mukaisesti. Pyörittelin sellaista (50s mallia) tovin ja vaikutti todella lupaavalta. Ainakin mun näpeissä tuntui paremmalta kuin 60s classic player. Myös alan kv. lehdistö on kehuskellut moisia.

Ja jos hyvää stratoa etsit ja itsetunto antaa myöden, niin suosittelen oikeasti tsekkaamaan myös Tokain japsistratot...
GAS in the bottom, put it any way you want...
lapivil
24.11.2008 08:23:54
Omistan 50's mehikaanin ja täytyy sanoa nytkun tässä on kolmisen viikkoa sillä kerenny veivata, että helvetin yllättynyt olin laatuun. Pari pientä ei soitannollista kauneusvirhettä löysin, joita ei edes silmällä huomaa jos ei tarkastele läheltä. V kaula miellytti itseäni heti ensi soitannoissa ja stock mikeilläkin pääsee ihan hyvin jo soittamaan, vaikka mikit olis aikeissa vaihtaakkin. Ja niinkuin sanoin tuolla artikkelissani, (jota aion vielä päivittää) kannattaa harkita ostavansa tämä jos budjetti ei ole liioin kummoinen ja haluaa hyvän straton. Toki kannattaa kokeilla, itse tilasin sikana säkissä ja satuin saamaan hyvän yksilön.
Zed
24.11.2008 08:59:17

Harvoin olen huonoihin Classic Stratoihin törmännyt. Mieleen tulee vuosien takaa vain yksi 60's, jossa kaulatasku oli helvetin väljä. Classic 70's olisi itselle tulossa lähipäivinä.
RU
Jarzki
24.11.2008 09:48:28

Itsellä on tuo 50's Classic Fiesta Red värissä. Juuri eilen vietin sen kanssa muutaman tunnin ihan vaan tutkien kuinka rupista ja ruttuista ääntä siitä saa ulos kun pistää pedaaleja kaveriksi... ja saaahan siitä.

Soittelin seuraavan ketjun läpi Kitara->Boss SD-1-> Danecho -> Carvin Vintage 16. Aikansa ruuvas niin aika riipivät soundit irtos. Tuo vaahterakojelauta tuo soundiin kimeyttä / kirkkautta, ruusupuu on sitten tummempi soundiltaan.
-Seksi on kuin bridgeä. Jos ei ole hyvää partneria on parasta olla hyvä käsi-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)