Aihe: Wanha musari mykkänä 1 | |
---|---|
![]() 11.11.2008 14:05:16 (muokattu 11.11.2008 14:05:46) | |
Eilen mentiin soittamaan. Vahvistimestani ei kuulunut MITÄÄN. Kokeilin kyllä eri piuhalla, eri soittimella, tms. Ei mitään. Kyseessä on Musicman HD 130 2x12 Ns. Hybridi, eli etuaste on trankku ja pääte on putki. Kyseinen vehje on ensimmäinen vahvistimeni joka sisältää putkia. Olen veivannut vehkeellä, ilman minkäänlaista remppaa noin. 3 vuotta. Olen poistanut reunimmaiset putket, jotta teho puolittuisi. (Edessä on tehonpuolitus kytkin, joka on kanssa päällä) . Kokeilin vaihtaa putket aikoja sitten poistamiini, edelleenkään ei kuulu mitään. Virrat tulee, putket syttyy, kaikki on normaalia paitsi ulos anti. Tarkastin sulakkeen, näyttäisi olevan ehjä, ainut vaan että sulakkeen langassa oli pieni "pallo". Ikään kuin sulake olisi kolvattu. (En ole ennen vilkaissut sulaketta tuosta, joten en tiedä miltä se ennen näytti). Eikö sulakkeessa pitäisi olla pelkkä lanka? Eli onko edessä ihan normaali putki remppa? Minulla ei ole koskaan mennyt putkia joten en tiedä mistä sen tietää, että remontti on edessä. Basisti päti, että kyllä vahvistimesta jotain pitäisi kuulua, vaikka putket olisivatkin menneet. Onko näin? (toisaalta kokeilin niillä "vanhoilla" putkilla samoin tuloksin) Elementeissä on piuhat kiinni ihan normaalisti. Uskallanko kokeilla vaihtaa ohmi kytkimen 8. saan? On nelosessa at the time. Mietin vain, että vahvistin toimi viimeksi. Voiko olla että vahvistin on mykistynyt itsestään? Viime reenejen lopuksi soitin vahvistinta kyllä täysillä, mutta olen soittanut näin silloin tällöin aijemminkin. (Laittaa kaikki potikat täysille, seurauksena vahvistin kuulostaa Jeesukselta) kiitos paljon! Edit: mitäköhän tuon korjaus voisi maksaa? | |
![]() 11.11.2008 21:51:46 | |
Ettei ongelma kuitenkin olisi etuasteessa, koska vehje on täysin mykkä?! Impedanssia ei kannata sorkkia vääräksi. Voi tulla savua huonolla tuurilla. | |
![]() 12.11.2008 02:48:40 (muokattu 12.11.2008 02:58:34) | |
vahvistimesta jotain pitäisi kuulua, vaikka putket olisivatkin menneet. Meikäläisen hybridi pitää ainakin pelkkää pörinää, toisilla (= loppuun kulututeilla) pääteputkilla. Jos vehkeessä on efektilenkki, niin eikös sen avulla saa ohitettua etuasteen ? Tai sitten, vehkeen takaa voi löytyä "Line Out" (tai "Direct Out"). Omassa sieltä tulee ainakin, etuasteesta suoraan signaalia ulos. Jos noi löytyy, saa ehkä helposti tsekkattua, onko se etuaste- vai pääteaste, jossa vika on. Ainahan siinä voi toinen sulake jossain (virtakaapelin alla / vahvistimen sisällä). | |
![]() 12.11.2008 08:58:30 | |
Tarkastin sulakkeen, näyttäisi olevan ehjä, ainut vaan että sulakkeen langassa oli pieni "pallo" Jospahan nyt kumminkin tarkistaisit sen sulakkeen kunnolla. Esimerkiksi vaikka bilteman halvimmalla yleismittarilla. Maksaa kympin ja muutakin käyttöä tulee löytymään. Jyrki | |
![]() 12.11.2008 10:20:30 | |
Korjatkaa jos olen väärässä. Jos poistetaan puolet pääteputkista, eikö impedanssi pitäisi vahvistimesta puolittaa. Eli jos kaappi tai kaiuttimien yhteisimpedanssi on 8ohm, niin kytkin laittaa asentoon 4 ohm? Muuten voi pitkän päälle rasittaa muuntajaa (varsinkin niillä jeesustoneilla). | |
![]() 13.11.2008 14:16:52 | |
...että kyllä vahvistimesta jotain pitäisi kuulua, vaikka putket olisivatkin menneet. Onko näin? Omassa musarissa tehot heikkeni radikaalisti ja soundi säröytyi reilusti enempi mitä normaalisti, kun putket alkoi olla lopussa. Se HI/LOW katkaisija alentaa LOW-asennossa pääteputkien jännitettä, jonka idea olis osaltaan pidentää putkien käyttöikää. Ainakin RP112-65 mallissa on tosiaan efektilenkki, joka ohittaa etuasteen. Jos meinaan sillain haluaa koittaa. Oma arvioni siitä sulakkeesta on se, että jos siihen vahvariin tulee sähköt, ei se sulake ole palanut. | |
![]() 14.11.2008 07:38:04 (muokattu 14.11.2008 07:39:21) | |
Siis....voin "ohittaa" efektilenkin, ja soittaa pelkästään pääteasteella? (pelkillä putkilla). Kuulostaa varsin mielenkiintoiselta. Eli miten ohitan etuasteen, jos vielä "tarkat" ohjeet saisi. En tosiaan ymmärrä sähköasiasta mitään. Olen yrittänyt opiskella vahvistimia, mutta ei uppoa ei. Vahvistin on varsin samanlainen kuin Fenderin 2x12 twinit. Eli siinä on 3 inputia. Yksi siellä vasurissa reunassa (en käytä en tykkää), sitten kaksi siinä keskellä, joista jompaa kumpaa käytän. Tosiaan, muistelisin kanssa, et sähköt ei natsaa, jos sulake on mennyt.. | |
![]() 14.11.2008 08:38:24 | |
Siis....voin "ohittaa" efektilenkin, ja soittaa pelkästään pääteasteella? (pelkillä putkilla). Kuulostaa varsin mielenkiintoiselta. Eli miten ohitan etuasteen, jos vielä "tarkat" ohjeet saisi. En tosiaan ymmärrä sähköasiasta mitään. Olen yrittänyt opiskella vahvistimia, mutta ei uppoa ei. Ohitat etuasteen laittamalla kitaran suoraan efektilenkin RETURN jakkiin (voit kokeilla laittaa jonkun ei true-bypass pedaalin siihen väliin niin impedanssit menee mukavammin). Näin pitäisi kuulua ainakin jotain ääntä jos pääteaste on ehjä. Rule #1: There are no rules. | |
![]() 14.11.2008 11:17:50 | |
Kyseisestä vahvistimesta ei efektilooppia löydy. Tutki ensin se sulake mittarin kanssa tai vaihda uusi sulake tilalle. Kyseessä on kuitenkin vanha vahvistin ja sulakkeet "palavat" ajan mittaan, vaikkei laitteessa varsinaisesti mitään vikaa olisi. Jos tämä ei tuo muutosta tilanteeseen, kannattanee toimittaa laite huoltoon. Voi sitä itsekin lähteä korjaamaan, mutta muistetaan sitten pitää sormet kurissa, laitteen jännitteet pääteasteen puolella ovat poikkeuksellisen korkeat (jopa yli 700V). | |
![]() 14.11.2008 13:38:44 | |
Parin musarin kokemuksella muistelen, että ainakaan sen takana olevan sulakkeen palettua ei syttynyt valoa virtaa päälle laitettaessa. | |
![]() 14.11.2008 14:34:33 | |
Parin musarin kokemuksella muistelen, että ainakaan sen takana olevan sulakkeen palettua ei syttynyt valoa virtaa päälle laitettaessa. Jep, sisältä siis löytyy vielä sulakkeita muistaakseni kolme kappaletta. Mykistyminen voi hyvinkin johtua toision HT-sulakkeen palamisesta. Ovat muistaakseni tyyppiä T200mA, en tosin mene takuuseen tästä. | |
![]() 14.11.2008 14:39:31 (muokattu 14.11.2008 14:39:42) | |
muistetaan sitten pitää sormet kurissa... ...jännitteet pääteasteen puolella ovat poikkeuksellisen korkeat Kyllä. Jos se on näistä "2275-130", niin kaavioissa näkyy: 725 V http://www.ernieball.com/mmonline/techinfo/old_amps/ http://library.thinkquest.org/10784/circuit_symbols.html | |
![]() 17.11.2008 09:03:22 (muokattu 17.11.2008 09:03:31) | |
![]() 21.11.2008 11:48:05 (muokattu 21.11.2008 11:51:58) | |
Joo, efektilenkkiä ei ole tarjolla. Pari kysymystä: Kuinka pääsen niihin sisuksissa oleviin sulakkeisiin käsiksi? Joutuuko purkaamaan paljonkin? Toisin sanoen, pitääkö olla sähköalan tuntemusta paljonkin kun tuota lähtee availemaan? 700v? Jos vahvistin ei ole seinässä, niin onko siinä silti jännitettä? Katselin viimeksi vahvistinta, niin huomasin että siinä ovat säädöt seuraavat. Tehonpuolituskytkin joka sijaitsee edessä, on siis low. Takana reunimmaiset putket ovat poistettu. Ohm kytkin on 8, 4. sijaan. Minun käsitykseni on, että ohmit määrääntyvät kaijuttimien mukaan(2x12). Joku sanoi aikaisemmin että tossa sen pitäisi olla 4? voisiko joku vielä varmuudella kertoa asiasta? En edes tiedä onko kytkin mennyt itsestään kasiin roudaillessa tms. (tämäkin voisi selittää paljon) Ei siis ollutkaan nelosessa vaikka aikaisemin näin kirjoitin.. onko väliä jos "sekoitan" putkien järjestyksen, eli siirrän esim. reunimmaiset keskelle? Toisin sanoen, onko jokainen putki identtinen? (Tuossa joku electro harmonix setti, mitä en ole koskaan vaihtanut) Juolahti juuri mieleeni, että tuo vahvistin oli hetki sitten kerrostalo kämpälläni n.1-2kk, jossa soittelin sitä 0.5 volumella. Haittaako jos soittaa noin hiljaisella(paitsi soundillisesti)? Asian sivusta: Kuinka tärkeätä vahvistimen huoltaminen on? Eikö putkien vaihdon voi suorittaa itse, vai vaatiiko se aina jonkun säädön? kiitos jo etukäteen! (Edit : Olen persauki, ei natsaa huollot) | |
![]() 21.11.2008 12:44:56 | |
Kuinka pääsen niihin sisuksissa oleviin sulakkeisiin käsiksi? Joutuuko purkaamaan paljonkin? Toisin sanoen, pitääkö olla sähköalan tuntemusta paljonkin kun tuota lähtee availemaan? Jos epäilyttää pitääkö olla sähköalan tuntemusta tähän hommaan, on Tukes (Turvatekniikan keskus, www.tukes.fi) oikea taho siitä kertomaan. Voit lukaista myös Tukesin dokumenttia "Sähköturvallisuussäädökset, taskutieto": http://www.tukes.fi/Tiedostot/sahko … t/esitteet_ja_oppaat/taskutieto.pdf ja siinä vaikkapa kohtia "2.1 Sähkötöiden tekeminen", "2.3 Sähkötöitä tekevien henkilöiden ammattitaito" sekä "2.4 Sähkönkäyttäjille sallittuja sähkötöitä". Vahvistimet ovat sähkölaitteita joita säädökset muiden muassa koskevat. Sallii sentään itse tehdyn vahvistimen korjaamisen... | |
![]() 21.11.2008 12:45:57 (muokattu 21.11.2008 12:46:06) | |
700v? Jos vahvistin ei ole seinässä, niin onko siinä silti jännitettä? on. Eikö putkien vaihdon voi suorittaa itse, vai vaatiiko se aina jonkun säädön? BIAS säätö kannattaa teettää pääteputkille. Parantaa soundia ja lisää putkien ikää. | |
![]() 21.11.2008 13:11:28 | |
Joo, efektilenkkiä ei ole tarjolla. Pari kysymystä: Kuinka pääsen niihin sisuksissa oleviin sulakkeisiin käsiksi? Joutuuko purkaamaan paljonkin? Toisin sanoen, pitääkö olla sähköalan tuntemusta paljonkin kun tuota lähtee availemaan? Takalevy pitää poistaa ensin. Sitten vahvistimen päältä löytyvät neljä ruuvia auki (alapuolella mutterit, joten muista pitää sieltä vastaan). Kaiutinpiuha ja kaiun piuhat irti. Sitten vaan kaivat vahvarin kaapista ulos. 700v? Jos vahvistin ei ole seinässä, niin onko siinä silti jännitettä? Tunnissa sieltä häviää kaikki hönkä melkoisen varmasti. Katselin viimeksi vahvistinta, niin huomasin että siinä ovat säädöt seuraavat. Tehonpuolituskytkin joka sijaitsee edessä, on siis low. Takana reunimmaiset putket ovat poistettu. Ohm kytkin on 8, 4. sijaan. Minun käsitykseni on, että ohmit määrääntyvät kaijuttimien mukaan(2x12). Joku sanoi aikaisemmin että tossa sen pitäisi olla 4? voisiko joku vielä varmuudella kertoa asiasta? En edes tiedä onko kytkin mennyt itsestään kasiin roudaillessa tms. (tämäkin voisi selittää paljon) Ei siis ollutkaan nelosessa vaikka aikaisemin näin kirjoitin.. Ei se kuorman vaihto tuota vahvaria hajota, se vaikuttaa vaan soundiin. Silti kannattaa pitää impedanssivalitsin kuormaa vastaavassa kohdassa. Elementit ovat siellä rinnan, eli jos ämyrin takana lukee 8ohm, vipu sojottamaan 4ohm suuntaan. onko väliä jos "sekoitan" putkien järjestyksen, eli siirrän esim. reunimmaiset keskelle? Toisin sanoen, onko jokainen putki identtinen? (Tuossa joku electro harmonix setti, mitä en ole koskaan vaihtanut) Eivät ne täysin identtisiä ole. Putket myydään usein sovitettuina pareina tai nelikkoina. Ei kannata vaivata päätään tällä asialla, kun et tiedä ovatko putket sovitettu keskenään vai ei. Juolahti juuri mieleeni, että tuo vahvistin oli hetki sitten kerrostalo kämpälläni n.1-2kk, jossa soittelin sitä 0.5 volumella. Haittaako jos soittaa noin hiljaisella(paitsi soundillisesti)? Ei. Asian sivusta: Kuinka tärkeätä vahvistimen huoltaminen on? Eikö putkien vaihdon voi suorittaa itse, vai vaatiiko se aina jonkun säädön? Kyllä se biasointi aina kannattaa, mutta tuossa vahvistimessa biasointi on hoidettu hieman perinteisestä poikkeavalla tavalla. Netistä löytyy sivusto missä on kerrottu tuosta asiasta, en vain muista osoitetta. Muistaakseni se oli joku musarin keskustelufoorumi tjsp. Voit vaihtaa putket uusiin biasoimatta melko huoletta, jos et vaihda putkimallia. kiitos jo etukäteen! (Edit : Olen persauki, ei natsaa huollot) | |
![]() 23.11.2008 21:39:32 | |
Joo, efektilenkkiä ei ole tarjolla. Niinpä näkyy. Onkin ollut ilmeisesti vaan ton RP mallin varuste. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)