Aihe: Putkien vaihto.
1
Wanaja
29.07.2008 01:04:10
Noin vuosi sitten tuli hankittua Valve King 212 putkipeli. Tavoitteena oli saada monipuolinen vahvistin järki hintaan, vaikka 'orkesteriin' liittymisen jälkeen on tullut vain metallia soitettua. Olen ollut saundeihin tyytyväinen, mutta väkisinkin hyppii mielessä että saisiko niistä vielä paremmat. Kysymykseni täten kuuluu että miten, ja kuinka paljon putkien vaihto vaikuttaa saundeihin, ja onko niiden vaihto kuinka haastava/riskialtis/kallis projekti. Sama kysymys pätee myös kaiuttimiin liittyen.
Icy-Sun
29.07.2008 01:13:24 (muokattu 29.07.2008 01:22:56)
Kysymykseni täten kuuluu että miten, ja kuinka paljon putkien vaihto vaikuttaa saundeihin, ja onko niiden vaihto kuinka haastava/riskialtis/kallis projekti.

Kyllä se perussoundi pysyy samana, vaikka vaihtaa putket, mutta esim. ensimmäisen etusputken vaihto ärsympään vaikuttaa esimerkiksi särön määrään. Tung Solin putkia pidetään "särökkäinä" putkina ja metallimiehet käyttää usein. Valvekingin kliineihin saa vaikutettua paremmilla putkilla mukavasti. Etuasteputkien vaihto onnistuu periaatteella entinen pois ja uusi tilalle, mutta pääteputkien kans vaihdettaessa otettava huomioon biasointi (juu en selitä siitä tarkemmin huonona sähköasioissa). Itse olen jättänyt viisaammille pääteputkihommat. Minun VK:ssani on Ruby tubesit vakiona ja on ollut luotettavuusongelmia. Ei se kyllä luonteeltaan kovin monipuolinen vahvistin ole, ettei kannata ihmeitä odotella.

Sama kysymys pätee myös kaiuttimiin liittyen.

Niitä ei ole vaikea vaihtaa. Ylä-asteen tunneillakin värkättiin jos sun minkälaista kaiutinsysteemiä. Celestion vintage 30-kaiuttimista on tykätty yleisesti VK:n kanssa. Oman nupini kanssa on myös niillä ladattu kaappi ja onhan tuo kelvannut tähän asti.
There ain't noway out tonight
Lord of the strings
27.11.2008 20:14:17
En viitsinyt uutta ketjua aloittaa niin laitetaan tähän.

Omistan Classic 30 -combon ja olen tässä muutaman viikon ajan jo kiinnittänyt huomiota siihen, ettei kumpikaan kitaroistani oikein soi. Siis tarkoitan että soundi on muuttunut tuhnummaksi ja jotenkin munattomaksi. Soundi ikäänkuin ei "aukea" kunnolla.

Onko putkiremontti minulle ajankohtainen asia?
"Itsehän arvostan niin tiede- kuin panomiehiäkin" -PomppoK
Jucciz
27.11.2008 20:22:49
En viitsinyt uutta ketjua aloittaa niin laitetaan tähän.

Omistan Classic 30 -combon ja olen tässä muutaman viikon ajan jo kiinnittänyt huomiota siihen, ettei kumpikaan kitaroistani oikein soi. Siis tarkoitan että soundi on muuttunut tuhnummaksi ja jotenkin munattomaksi. Soundi ikäänkuin ei "aukea" kunnolla.

Onko putkiremontti minulle ajankohtainen asia?

Jos soundi ei enää oikein potki ja hengitä, pääteputket ovat todennäköisesti tulossa tiensä päähän. Kannattaa kokeilla tuoreella EL84-nelikolla (esim. TAD) ja katsoa paraneeko tilanne.

Pääteputkia kannattaisi joka tapauksessa olla vähintään yksi satsi jemmassa silloinkin kun sisään on vaihdettu tuoreet. Ärsyttää nimittäin kohtalaisen paljon, jos putki pamahtaa silloin kun ei ole varaputkea hollilla. Eli jos nyt ei ole varaputkia käden ulottuvilla, osta suosiolla kaksi nelikkoa: toisen vaihdat heti sisään ja toinen on sitä varten kun seuraavan kerran tarvitaan.

Terveisin nimim. "koskaan ei voi olla liian varma".
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)