Aihe: Kahden vahvistimen ja efektien kytkeminen ja ohjaaminen
1
Fiz
28.11.2008 10:17:27
Ensi viikolla olisi Marsun aika matkailla eteenpäin ja 6505+:n tulla tilalle. Säröpuoli vahvistimessa on -juuri- se, mikä sen pitää olla, mutta puhtaat tuskin aivan riittävät. Kokeilen ECC82:sta etusessa ja katsotaan auttaako se, mutta koska olen skeptinen, on nyt pyörinyt päässä kahden vahvistimen rig. 6505+ säröjä varten ja toinen nuppi puhtaita soundeja varten. Muistelen edelleen kaiholla vanhan Orange Rocker 30:n puhtaita, joten se olisi kovin varteenotettava vaihtoehto ottaen huomioon, että noita saa alle 700 eurolla Briteistä uutena. (Vaihtoehtoja saa ehdottaa myöskin!)

Molemmat vahvistimet menisivät ainakin alkuun yhteen stereokaappiin, ehkä myöhemmin omiin kaappeihinsa.

Tässä kaipaisin nyt kuitenkin ideoita koko kuvion rakentamiseksi. Sinänsä A/B-boksilla vahvistimien vaihto on helppo toteuttaa, mutta vaikeaksi tämä menee kun ottaa mukaan G-Majorin, jonka efektit olisi kiva saada molempien vahvistimien soundiin mukaan. Vahvistimien pääsääntöisesti pitäisi soida yksi kerrallaan ja uskon, että molemmista yksi kanava riittää. Tietenkin esim. vaihto vahvistimesta toiseen ja vielä sen kanavan vaihto yhdellä napilla olisi mahtava juttu, mutta en lähde tavoittelemaan ihan kuuta taivaalta vielä ;) Olisi tietenkin äärimmäisen pop, jos saisi vaihdettua kerralla esim. vahvistimen A päälle ja siihen esim. reverb ja chorus mukaan.

Miten lähtisitte toteuttamaan ko. ratkaisua? Esim. Voodoo Labsin GCX Audio Switcherillä ja midilankulla homman taitaisi saada joten kuten toteutettua, hinta ratkaisulle taitaa vain nosta melko hurjaksi..
baba o riley
28.11.2008 10:45:53
Ensi viikolla olisi Marsun aika matkailla eteenpäin ja 6505+:n tulla tilalle. Säröpuoli vahvistimessa on -juuri- se, mikä sen pitää olla, mutta puhtaat tuskin aivan riittävät. Kokeilen ECC82:sta etusessa ja katsotaan auttaako se, mutta koska olen skeptinen, on nyt pyörinyt päässä kahden vahvistimen rig. 6505+ säröjä varten ja toinen nuppi puhtaita soundeja varten. Muistelen edelleen kaiholla vanhan Orange Rocker 30:n puhtaita, joten se olisi kovin varteenotettava vaihtoehto ottaen huomioon, että noita saa alle 700 eurolla Briteistä uutena. (Vaihtoehtoja saa ehdottaa myöskin!)

Molemmat vahvistimet menisivät ainakin alkuun yhteen stereokaappiin, ehkä myöhemmin omiin kaappeihinsa.

Tässä kaipaisin nyt kuitenkin ideoita koko kuvion rakentamiseksi. Sinänsä A/B-boksilla vahvistimien vaihto on helppo toteuttaa, mutta vaikeaksi tämä menee kun ottaa mukaan G-Majorin, jonka efektit olisi kiva saada molempien vahvistimien soundiin mukaan. Vahvistimien pääsääntöisesti pitäisi soida yksi kerrallaan ja uskon, että molemmista yksi kanava riittää. Tietenkin esim. vaihto vahvistimesta toiseen ja vielä sen kanavan vaihto yhdellä napilla olisi mahtava juttu, mutta en lähde tavoittelemaan ihan kuuta taivaalta vielä ;) Olisi tietenkin äärimmäisen pop, jos saisi vaihdettua kerralla esim. vahvistimen A päälle ja siihen esim. reverb ja chorus mukaan.

Miten lähtisitte toteuttamaan ko. ratkaisua? Esim. Voodoo Labsin GCX Audio Switcherillä ja midilankulla homman taitaisi saada joten kuten toteutettua, hinta ratkaisulle taitaa vain nosta melko hurjaksi..

Kyllähän ton varmasti saa toimimaan, onhan sitä hankalempiakin configuraatioita rakenneltu. Mutta rehellisesti sanottuna en ymmärrä miksi kukaan lähtis tuollaista systeemiä rakentamaan. 6505+ ja orange rocker ei ole kumpikaan niin uniikkeja että tuollasta laitosta niistä kannattaisi kyhätä. Hommaa hyvän puhtaan ja headroomin omaavan vahvistimen ja kyhää se särömaailma stomppereilla sen ympärille. Sen verran pätäkkää ku tohon uppoais ylimääräistä niin tilaisin pete cornishilta custompedaalin joka takuulla korvais 6505sen säröt.
T-Stag
28.11.2008 10:57:24
Hommaa hyvän puhtaan ja headroomin omaavan vahvistimen ja kyhää se särömaailma stomppereilla sen ympärille. Sen verran pätäkkää ku tohon uppoais ylimääräistä niin tilaisin pete cornishilta custompedaalin joka takuulla korvais 6505sen säröt.

Mä en ole nyt ihan sama mieltä. Olisi hyvä tietää, mistä musatyylistä puhutaan mutta jos 6505:sta on kyse, veikkaan jotain hard rockista rankempaan suuntaan. Mitä rankemmaksi musa menee, sitä huonommin pedaalisäröt mun mielestä toimii. Se middlehonotus vaan ei kuulosta hyvältä ja säröstä puuttuu kiinteys.

Itse olen mielenkiinnosta kokeillut vaikka mitä säröjä ja niiden yhdistelmiä:

MI Audio Tube Zone (3rd generation)
Ibanez TS808
Boss Super Overdrive
Nobels ODR1+
Boss Heavy Metal
jne.

Mutta kun töräyttää hyvään putkinuppiin niin avot! Pienen overdriven voi kyllä tökätä eteen mutta sekin yleensä vain sooloihin. Karuimpia esimerkkejä pedaalisäröistä rankemmassa rokissa on nähty televisiossa kun joidenkin musaohjelmien housebandit soittavat hevibiisejä kyseisenlaisilla rigeillä. Soitto useinmiten toimii, saundi ei.
baba o riley
28.11.2008 11:15:09
Ootko testannut rockmaster preamppiä? sen saa todella lähelle 6505+aa. Riippuen tietenkin pääteasteesta.
Sotaratsu
28.11.2008 11:36:35
Entä jos ajais cleanit 6505 etuasteen ohi jostain toisesta etuasteesta, tai efektistä/multiefektistä. Esim Boss GT-8 ja 4 kaapelin viritys.
Hevihemmot kirkuu. Mihinkäs niitä sattuu?
Fiz
28.11.2008 11:58:32 (muokattu 28.11.2008 12:09:46)
Entä jos ajais cleanit 6505 etuasteen ohi jostain toisesta etuasteesta, tai efektistä/multiefektistä. Esim Boss GT-8 ja 4 kaapelin viritys.

Tämä on yksi mahdollisuus, jota on tullut myös mietittyä. Saattaa toimia yllättävänkin hyvin, etenkin jos 6505:n biasoi vähän kuumemmaksi, jotta puhtaisiin saa vähän lämpöäkin.

Joka tapauksessa 6505 edustaa säröä, joka on just eikä melkein se mikä tällä hetkellä on ihanteena. Yhdestäkään säröstimestä en ole vielä saanut samalla tavalla potkivaa säröä aikaseksi. Musatyylinä on jonkin sortin progressiivinen metalli (http://www.myspace.com/waitfortheredskies ) ja särö saa kyllä olla melkoisen murhaavan rouhea :) Tärkeätä tosiaan kuitenkin on myös puhtaat soundit, joten..
Tomtom
28.11.2008 12:16:51
Mää vision aina iltaisin Marsu- nupista säröille ja vaikka Orangen AD120:sta puhtaille. Ohjaus Radialin Headbonella. Efektit vaan suoraan ketjuun ennen tuota laatikkoa. Ja sit mä aina herään.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Sammo
28.11.2008 12:27:59

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta olettaen että Orangessa olisi efektilooppi (ei taida olla), tuon pystyisi tekemään teorissa halvallakin. G Majorissahan on stereo send/return, joten vahvistin A saa GM:n vasemman puolen ja vahvistin B oikean puolen. G Majorin rele ohjaa Nobelsin kaukokäytettävää A/B boksia (tätä ei enää valmisteta, enkä nopealla googlella löytänyt mallia). Rollsin valmistamaa looper/switcheriä voi myös käyttää A/B (/C/D) - boksina ja se kustantaa käytettynä noin 150€. Axessin valmistama vastaava maksanee noin 250€. Toisaalta tuolla hinnalla alkaa saada ja toisen efektilaitteen.

Potentiaalisia ongelmia on tietenkin tässäkin maalenkit ja tasojen saaminen balanssiin.
If the White House calls... Tell them... 'I'm out in the field'...
skebab
28.11.2008 12:30:36
Mää vision aina iltaisin Marsu- nupista säröille ja vaikka Orangen AD120:sta puhtaille. Ohjaus Radialin Headbonella. Efektit vaan suoraan ketjuun ennen tuota laatikkoa. Ja sit mä aina herään.

Noin mäkin laittaisin myös ihan hereillä, jos haluaisin efektit kumpaankin vahvistimeen. Hommaat esim. Lehle Little Dualin, niin saat kummatkin vahvistimet erikseen ja tarvittaessa myös samaan aikaan. Mulla on muuten näin, mutta Lehle on ennen efektejä, koska käytän efejä vain toisella vahvistimella ja toiseen menee signaali suoraan Lehlestä.
Ei muuta kun....lisää paskaa housuun !
Tomtom
28.11.2008 14:01:30
Noin mäkin laittaisin myös ihan hereillä, jos haluaisin efektit kumpaankin vahvistimeen. Hommaat esim. Lehle Little Dualin, niin saat kummatkin vahvistimet erikseen ja tarvittaessa myös samaan aikaan. Mulla on muuten näin, mutta Lehle on ennen efektejä, koska käytän efejä vain toisella vahvistimella ja toiseen menee signaali suoraan Lehlestä.

Joo mutta tossa tarvitsee kaks kaappia ( kuormaa). Jos haluaa yhdellä, niin pitääpi uneksia tahi laittaa "kuormallinen" välikappale. Varmaan 4x12 skaapin pystyisi kyllä kytkemään tyyliin kaksi kartiota per nuppi, mutta osa homman ytimestä katoaa. Eli toi mun uneksima tsydeemi ehdottomasti max 2x12" kaapilla tai sitten jollain pervolla Mesan 1x12 Thielellä.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Fiz
29.11.2008 01:30:50

Tätä mietin minäkin. Jättäisi siis G-Majorin pois kokonaan tai ainakin mättövahvistimen lenkistä, koska ei noita delaytä kummempia efektejä tule särön kanssa kuitenkaan käytettyä. Riittäisi siis, että olisi hyvä nippu pedaaleita ennen Orangea (kun siinä ei sitä efektilooppia ole) ja delay 6505+:n loopissa, jalkakytkimen polkaisun päässä.
HeavyMachinery
29.11.2008 21:07:59

No itse tekisin asian näin.

GCX loopperi jossa on 8 looppia.

1.Pre Gain FX
2.Pre Gain FX
3.Pre Gain FX
4.Pre Gain FX

5.Joku Hyvä hiGain preamp esim E530 / Rockmaster
6.Sen vahvistimen pre amp jossa miellyttvää Clean

7.Gmajor
8.Joku looppi FX

Viimmeisestä Outista sitten sen vahvarin pääteelle mitä käyttää.

Voit kysyä infoa noista kytkennöistä jos kiinnostaa olen niitä jonkin verran tutkinut ja suunnitellut.

mulla olisi yksi joutilas GCXin jos kiinnostaa.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
adretlan
30.11.2008 00:39:49 (muokattu 30.11.2008 00:41:12)

Otan osaa kun Orangen vaihdoit huonompaan vahvistimeen. :*(
On kivaa olla kalamies#35 >-)))>
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)