Aihe: Kuinka kovaa soitat yksin?
1 2 3 4
Pluto
24.11.2008 00:08:57 (muokattu 24.11.2008 00:09:28)
Niin, kuten otsikko kertoo, kysymys on simppeli: Kuinka lujalla kamasi ovat yksin soittaessa?

Tämä tuli mieleeni, kun soittelin tänään taas omin päin. Vaikka mulla ei ole naapureiden tai muidenkaan suhteen mitään volyymirajoituksia, huomasin, että itse en vain "osaa" soittaa yksin kovaa. Esim. nauhoituksiakin teen mieluummin sellaisella sopivan leppoisalla ja ei-rasittavalla metelitasolla kuin urku auki.

Toisaalta tämä on ihan perseestä. Olisi kiva, jos se omaan korvaankin kuulostaisi kivalta kun laittaa kamat kovemmalle, ja äänityksiin saisi tosiaan vähän pääteastettakin mukaan. Kyse ei ole siitä että äänenlaatu olisi paska, koska sama soundi toimii bändin kanssa loistavasti.

EDiT: Niin ja kai tän olisi voinut soittamispuolellekin laittaa yhtä hyvin.
Dillon, you son of a bitch!
Ahokkis
24.11.2008 00:10:28 (muokattu 24.11.2008 00:11:00)
Jos on hyvät fiilikset, niin kovalla volyymilla on mukava revitellä tunteella. Ja jos taas treenailee/huvikseen jammailee niin hiljaa.
"Siis Se ei ole pakollista mutta nopeutta ennen tulee puhtaus... muuten soitosta tulee täysin huonoa... Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." -Ushimir
Nacher
24.11.2008 00:12:58
Ehkä paras yhdistelmä on se, että pääsee soittamaan kovaa ja ilman tulppia, mutta kaukana vahvarista. Esim studiotyyliin vähän nurkan takana tai muuten vain niin, että soundissa on munaa, muttei kaappi huuda korvanjuuressa.

Noin muutoin sellaisella ns. kovalla kotivolumella. Sellaisella kun musiikkia kuuntelee joskus "vähän kovemmalla", muttei luukuttaen.
Antti1
24.11.2008 00:16:37
Perus treenailut ja rämpyttelyt melko hiljasella. Semmonen perushiljainen musankuunteluvola ja about siihen sovitettu se kitaran möly. Soittelen usein siis levyjen päälle.

Joskus sitä sit intoutuu ja äänenpaineet kasvaa tuosta sen kepeät 15-20dB. :) Tosin, mä kuuntelen musaa aika hiljaa ja oikeastaan aina lähikenttämontuilla ihan naaman vierestä. Ei oo tarpeen raiuttaa.
Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775
jussimus
24.11.2008 00:30:06
Kotona soittelen todella hiljaa. Sellasella puheäänen voimakkuudella suurinpiirtein.
Juicy
24.11.2008 00:55:38

Normaalisti pidän volumen sillä tasolla, ettei kitaran akustinen ääni pääse häiritsemään. Eli siinä puheäänen tasolla, tai ehkä vähän isommalla.

Joskus tulee sellainen fiilis että pitää saada luukuttaa oikein kunnolla jotain death/thrash-louhintaa, ja silloin kyllä huomaa kuinka trankkucombon soundit ei tietyn pisteen jälkeen enää kovin paljoa parane.

Reeniksellä kokeilin kerran huvikseni kuinka paljon Randallin RH150G3:sta lähtee mökää, ja sen sanon ettei mastervolaa seiskaa isommalle enää tohtinut vääntää. Alkoi jo rintalastaa ahdistaan ne äänenpaineet 4x12-kaapilla jossa on V30-kajarit. :D Puhumattakaan korvia repivästä ujelluksesta, joka alkoi heti soiton lopetettua. Jep, silloin ei ollut vielä noise suppressoreita talossa.

Tulikin mieleen, että pitääpä tuo Bugera vielä testata urku auki...
"Kauhee hevi-metalli soi päässä, eikä se vaikene"
Punisher
24.11.2008 04:28:23

Olen systemaattisesti pyrkinyt pitämään äänenvoimakkuuden kotona soitellessa maltillisella tasolla, mutta välillä sitä huomaa nostelevansa mastervolumea. Kyllä siitä mökää ja meteliä lähtee pelistä satavarmasti koko pitäjän tarpeisiin, mutta mukava se on kuitenkin vähän vanhempana kuulla sen oman naisenkin narinaa.
"There is no need for torture: hell is other people." - Jean-Paul Sartre (No Exit, 1944)
Shredator
24.11.2008 09:26:41

Silloin kun treenaan tekniikkaharjoituksia, niin en kovin kovalla. Yleensä soitan kuitenkin levyjen päälle, jolloin musiikki kuuluu aavistuksen verran kovalla kuuntelutasolla, jonka päälle sovitan vahvarin mökätason. Periaatteena on kuitenkin se, ettei kitaran kieliräminä saa kuulua alta.

Pitäisiköhän huolestua naapureista, kun olen pikkuhiljaa nostanut tasaisesti volumitasoa, eikä vieläkään ole kukaan tullut valittamaan...:)
Ohmit on vaan numeroita...
Minushuman
24.11.2008 09:31:41
Hiton hiljaa. Kerrostalossa kun asun, mutta kuitenkin sen verran "kovaa", ettei kitaran akustinen ääni kuulu omiin korviin.
"Darkest motherf****r on the planet - Just so close to death I know I am it."
Painajaismainen
24.11.2008 09:41:18
Vola menee yhteentoista.
"Palkkapäivä iskee kuin miljoona GASia" - Kivijalka
Zed
24.11.2008 09:44:07

Yleensä akustisesti. Perkele kai niitä vermeitä jaksa ruveta virittelemään.
RU
Tompelo
24.11.2008 10:25:43
Ei sitä kerrostalossa kehtää kovinkaan kovaa soitella.
Zakk
24.11.2008 10:54:07
Pelkästään kuulokkeilla tai akustisesti, koska kerrostalossa asun, ja tiedän kuinka rasittavaa on muiden soittoa kuunnella seinän läpi, oli hyvä tai huono.
Lancelot
24.11.2008 11:05:43
Mun mielestä kuulokkeilla soittamisessa ei ole oikeen fiilistä, makuasia. Vaikka kerrostalossa asun niin 20W putkarilla saan mieleisen saundin kohtuu pienillä äänenvoimakkuuksilla. Ei ainakaan ole valituksia tullut.
Tigerstedt
24.11.2008 11:07:51

Niin kovaa kuin naapurit antaa myöten. Jokaisessa kämpässä missä olen asunut, on saanut aika surutta soittaa kovaa. Hiljaa ei ole niin kiva soitella.
You have to be trusted by the people that you lie to.
opaa
24.11.2008 11:18:44

Näin. Reeniksellä sitten kompensoin tilanteen ja luukutan yli-inhimillisellä volyymilla.
Dunga
24.11.2008 11:25:22
Asun ekassa kerroksessa joten aika suruttaa saa välillä räimiä soittohuoneen ollessa vielä kämpän kulmassa, eli kenenkään seinän takana ei tule räimittyä. Yläkerran naapuri ei ainakaan myöntänyt kuulleensa mitään häiritsevää. Ei tietenkään mitään ikkunankolistajavolyymejä tule käytettyä, vaan sellasta sopivaa kitaran akustisen äänen peittävää tasoa.
Interstellar overdrive.
kivi
24.11.2008 11:38:00

Juurikin näin. Joskus tuntuu että sähkökitara soi ilman vahvistintakin kovempaa kuin yöllä kerrostalossa sais, ja kun sitä joka tapauksessa on koko ikänsä treenannut soittamalla sähkökitaraa ilman sähköä, niin ei oikein osaa muuta kaivatakaan.

Demoillessa tulee sitten soiteltua Gearboxin läpi, enkä sen enempää kuulokkeiden käyttöä voi suositellakaan.

Mut sitten kun soitetaan vahvistimella, niin se vola on mulla aina sama, eli niin hiljaa kuin kulloisenkin rumpalin kanssa ikinä vaan voi niin että soitto silti kuuluu.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Mrezzye
24.11.2008 12:29:44

Yleensä ilman vahvistinta, valitettavasti. Laiska mikä laiska.

Treeniksellä sitten niin että lahkeet lepattaa. ;)
Jos eläimiä ei ole tarkoitettu syötäväksi, niin miksi ihmeessä ne sitten on tehty ruoasta???

VERJNUARMU CHAOSWEAVER
taskumatti
24.11.2008 13:01:09
Kotona senverran lujaa, että se kaappi avautuu kunnolla -.- Mun naapurit on mukavan apaattisia ihmisiä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)