Aihe: Jatkuva ongelma, menee hermot!
1 2
-Jonttee
23.11.2008 13:18:27
elikkäs.. Oon omistanu eps ltd M-50 kitaran kohta vuoden ja iha hyvin on toiminut minun tarkoituksiini. Nyt kumminkin muutama viikko sitten melkein kaikki kielet alkoivat särisemään ja rämisemään, varsinkin E, A, D kielet. Olen nostanut kieliä tallasta ja säätövara on sieltä loppu, eikä auta. Särinä toki väheni mutta ei tarpeeksi ja muutenkin kielet olivat epämielyttävän korkealla. Olen myös säätäny kaularautaa vähän kerraallaan molempiin suuntiin ilman toivottua vaikututsta. Käytännössä minulla on kaikki kortit vedetty hihasta tämän säätöhomman osalta ja menee hermot kun mikään ei tepsi. Särinää tapahtuu vapilla kielillä sekä nauhoita 1-4 ja 7-12 ja se johtuu mielestäni selvästi siitä että kielet osuvat nauhoihin. Mikä avuksi?
lavaamo
23.11.2008 13:27:42
Olisiko satula kulunut loppuun?
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
koponen
23.11.2008 13:47:52
Vie kitara tsekattavaksi siihen liikkeeseen mistä sen ostit. Takuuaikana luultavasti säätävät veloituksetta kondikseen.
I'm endorsed by Marshall
jra
23.11.2008 14:35:49
Veikkaan että kaula elää talven pakkasten ja kuivan ilman myötä sen verran että kaularautaa olisi tarvis hieman säätää. Kannattaa käyttää kuitenkin liikkeessä, jos takuuaikaa on jäljellä. Usein, jos säädöt on tehty kovin tarkalle, tai soittoja on erityisen tarkka vakiosta tatsista, niin kaularautaa joutuu hieman säätämään talven tulle, ja taas uudelleen keväällä. Riippuu kitarasta ja soittajasta onko tähän tarvetta.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
-Jonttee
23.11.2008 16:58:27
hmm... voi olla että satula on kulunut. vaihdan sen ja jos ei auta voisin näyttää kitaraani huollossa. kiitos vastanneille =)
jra
23.11.2008 17:07:43 (muokattu 23.11.2008 17:08:33)
hmm... voi olla että satula on kulunut. vaihdan sen ja jos ei auta voisin näyttää kitaraani huollossa. kiitos vastanneille =)

Satulan korkeus on helppo tarkistaa niin, että painat kieli kerrallaa sormella 3. nauhalta, ja samalla napautat sormella tai plektralla kieltä 1. nauhan päältä. Jos kuuluu selvä napsaus/kilahdus (eli kieli on irti 1. nauhasta), niin satula on riittävän korkea. Jos taas kieli ottaa valmiiksi 1. nauhaan, eikä soi napauttettaessa on ura liian syvä / kulunut, tai kaularauta on liian tiukalla.
McNulty
23.11.2008 17:35:25
LTD:n 50-sarjassa on esiintynyt myös kaulan kieroutumista (propelli). Sitä ei valitettavasti saa korjattua kaularaudalla. Mikäli kyse on moisesta korkkiruuviefektistä, niin kaularaudan säätö ja joidenkin nauhojen kevyt hionta saattaa pelastaa kitaran soittokuntoon.

Valitettavasti osa kaukoidän halvimmista soittimista on tehty kosteista puista ja etenkin täällä Härmän ilmastossa elävät suuresti kun kuivahtavat.

Vie tosiaan ammattiauttajalle kyseinen kapistus, jos omat ässät ovat hihoista loppuneet ja jokeritkin käytetty. Yleensä tohtori kertoo diagnoosin ja hinta-arvion millä soittopelistä saadaan taas kalu.
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
hiihtoliiton kamaa kaupan
-Jonttee
24.11.2008 14:10:52
En usko että tuo kaula olisi kiero, tai ei se ainakaan minun silmiini siltä näytä ja sitäpaitsi tänään sain vaihdettua ton uuden satulan tohon ja särinä väheni huomattavasti! Särinää tapatuu enään matalalla E kielellä 1. nauhalta ja 7.-12. nauhoilta ja A kieli särisee naihoilta 8.-12. mutta A kielen särinä on niin pientä ettei se haitaa =) Mitäs luulette saisko ton kuntoon nyt ihan säätämällä kielien korkeutta ja kaularautaa?
Terry Pantheras
24.11.2008 14:16:51
En usko että tuo kaula olisi kiero, tai ei se ainakaan minun silmiini siltä näytä ja sitäpaitsi tänään sain vaihdettua ton uuden satulan tohon ja särinä väheni huomattavasti! Särinää tapatuu enään matalalla E kielellä 1. nauhalta ja 7.-12. nauhoilta ja A kieli särisee naihoilta 8.-12. mutta A kielen särinä on niin pientä ettei se haitaa =) Mitäs luulette saisko ton kuntoon nyt ihan säätämällä kielien korkeutta ja kaularautaa?

Onko kaulassa 7-12 nauhojen kohdalla kohoumaa? Jos niin löysää himppu kaularautaa. Ehkä auttaa, ehkä ei... Jos ei, niin joutuu tod näk hiomaan nauhat.
Höpsis töppöseen!
-Jonttee
26.11.2008 13:47:04
hmm... lueskelin tossa yhtä artikkelia missä sanottiin että relief tulisi olla noin 0,5mm-1,5mm ja kun iteltä katoin sen niin se oli ehkä just tuon 0,5mm. Varmaan siis säädän kaulaa vähän käyremmäksi, vaikka minusta tuntuu järjettömältä että relief voisi olla jopa 1,5mm. :D Luulisi sen jo vaikuttavan soitettavuuteen aika lailla huonompaan suuntaan, vai?
Mando
26.11.2008 17:05:49
hmm... lueskelin tossa yhtä artikkelia missä sanottiin että relief tulisi olla noin 0,5mm-1,5mm ja kun iteltä katoin sen niin se oli ehkä just tuon 0,5mm. Varmaan siis säädän kaulaa vähän käyremmäksi, vaikka minusta tuntuu järjettömältä että relief voisi olla jopa 1,5mm. :D Luulisi sen jo vaikuttavan soitettavuuteen aika lailla huonompaan suuntaan, vai?

Olet oikeassa; 1,5 mm relief on jo ihan liikaa. Periaatteessa tuolla 0,5 mm välykselläkin pitäisi tulla toimeen, mutta koita nyt vielä ihan pikkuisen löysätä...
jra
26.11.2008 17:09:04 (muokattu 26.11.2008 17:16:46)

Aika suuria arvoja, itse tykkään että on sellainen juuri ja juuri huomattava, varmaan noin 0,1mm. 0,5mm on jo todella suuri relief, ja tuntuu soitettaessa jotenkin epämääräiseltä.

Nykyään monet kitarateknikot tuntuvat säätävän kaulan suoraksi ja nostavan sitten tallaa riittävästi. Lisää sustainia, mutta täysin suora kaula ei itselle taas sovi. Reliefin säätämisessä pelataan millin kymmenes- tai sadasosilla, ja mittailun sijaa siinä ratkaisee loppupelissa sormet ja soittotuntuma.

Eli sulla särisee satulan vaihtamisen jälkeen vielä 7.-12. nauhoilta? Saattaisi olla että päinvastoin pitäisi kiristää hieman kaulaa. Nyt kun reliefiä on 0,5mm, niin siinä on pieni ylämäki kohti kaulan ja bodyn liitoskohtaa. Jos relief olisi esim. 0,3mm niin tuo "ylämäki" olisi pienempi ja särinä vähäisempää. Itse olen huomannut, että jos satula on kunnossa ja action sopiva, sekä nauhat ok, niin särinä 1. - 6. --> löysää kaulaa, jos särinä 7. - 12. --> kiristä aavistus kaulaa. Ylempää ei relief enää juuri vaikuta (riippuu kitarasta).

Jos sulla on linkki tuohon artikkeliin niin kiinnostaisi perustelevatko suurta reliefiä mitenkään.

Itse olen ihan mielenkiinnosta lueskellut läpi tämän sivun, vaikka sitten olen säätänyt tietysti omat kitarat oman maun mukaan:
http://www.stewmac.com/freeinfo/ins … ction_and_setup/a-famoussetups.html
-Jonttee
26.11.2008 17:20:10 (muokattu 26.11.2008 17:22:24)
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=28886 tuossa on toi artikkeli

Mutta joo, ei tunnu lähtevän särinät tolla kaularaudan säädölläkään :/ sitä olen jo kokeillut että säädin kaulan mahdollisimman suoraksi (oli siinä ihan pieni käyryys) ja sitten säädin kielet tallasta mahdollisimman korkealle, mutta sekään ei auttanut särinään, vaan säätövara loppui kesken. Nyt tällä hetkellä relief on säädetty 1mm paikkeille mutta särinä ei lopu. Olen aika ymmälläni, olisiko aika viedä kitara liikeeseen näytille? Ja mitä se säätö liikkeessä maksaa?

Ja vielä lisäisin että tolla reliefin lisäämisellä sain särinän pois nauhoilta 1-3 mutta aina se särisee sieltä nauhoilta 7-12 :/
jra
26.11.2008 17:30:24 (muokattu 26.11.2008 17:33:26)
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=28886 tuossa on toi artikkeli

Kiitos. E: olikin osaston Faq, no yllättävän isoja arvoja tuolla suositellaan.

Ja vielä lisäisin että tolla reliefin lisäämisellä sain särinän pois nauhoilta 1-3 mutta aina se särisee sieltä nauhoilta 7-12 :/

Onko nauhat millaisessa kunnossa? Eihän yksikään nauha 7. ylöspäin ole yhtään koholla? Kuinka korkealla sinulla ovat kielet, vaikkapa 12. nauhalta mitattuna (nauhan yläpinnasta kielen alapintaan), eli action?

Jos satula ja nauhat ovat kunnossa, ja kaula suora, niin mielestäni esim. 2mm actionilla ja 0.2mm - 0,5mm reliefillä kitaran pitäisi soida ilman särinöitä. Tietysti särinää tulee jos oikein raskaalla plektratekniikalla soittaa.
-Jonttee
26.11.2008 17:31:27
Eli sulla särisee satulan vaihtamisen jälkeen vielä 7.-12. nauhoilta? Saattaisi olla että päinvastoin pitäisi kiristää hieman kaulaa. Nyt kun reliefiä on 0,5mm, niin siinä on pieni ylämäki kohti kaulan ja bodyn liitoskohtaa. Jos relief olisi esim. 0,3mm niin tuo "ylämäki" olisi pienempi ja särinä vähäisempää. Itse olen huomannut, että jos satula on kunnossa ja action sopiva, sekä nauhat ok, niin särinä 1. - 6. --> löysää kaulaa, jos särinä 7. - 12. --> kiristä aavistus kaulaa. Ylempää ei relief enää juuri vaikuta (riippuu kitarasta)

hmm... selvä kokeilen vielä kiristää kaulaa. Jos ei auta niin syy on varmaankin nauhoissa?
-Jonttee
26.11.2008 17:35:20
Onko nauhat millaisessa kunnossa? Eihän yksikään nauha 7. ylöspäin ole yhtään koholla? Kuinka korkealla sinulla ovat kielet, vaikkapa 12. nauhalta mitattuna (nauhan yläpinnasta kielen alapintaan), eli action?

Minun silmiini näyttäisi että nauhojen pitäisi olla kunnossa, action on matalalla E kielellä tällä hetkellä 3,5mm ja silti särisee sieltä 7.-12. nauhoilta.
jra
26.11.2008 17:37:28 (muokattu 26.11.2008 17:40:06)
Minun silmiini näyttäisi että nauhojen pitäisi olla kunnossa, action on matalalla E kielellä tällä hetkellä 3,5mm ja silti särisee sieltä 7.-12. nauhoilta.
Aika hurja. En usko että liike ottaa mitään siitä jos käyt näyttämässä. Jos ymmärtävät säätämisen päälle, niin sanovat missä vika on ja antavat hinta-arvion. Jos osaavat paikallistaa vian, niin sitten täälläkin varmaan osataan neuvoa paremmin. Hyvä säätö toisaalta on sellainen josta kyllä kannattaa maksaa, jos ei itse saa kohdalleen.

hmm... selvä kokeilen vielä kiristää kaulaa. Jos ei auta niin syy on varmaankin nauhoissa?

Kannattaa varmaan aika vähän 1/8 kierrosta kerrallaan ja sitten odotella (12-24h) että kaula reagoi. Kannattaa myös tarkaan tutkailla ja etsiä kohtaa mihin kieli ottaa kiinni, tuleeko särinä painettua nauhaa seuraavasta, vai jopa tallasta tai mikkien kuorista, tai jousista. Itsellä on yksi kitara joka uutena vaati nauhojen hiomisen ja vielä vähintään 0.11-0.52 kielisetin jotta kaula asettui ja särinät lähtivät. Nyt soi siisitisti joka kohdasta.
fox
26.11.2008 17:38:57

Kiitos. E: olikin osaston Faq, no yllättävän isoja arvoja tuolla suositellaan.

Soittajan tatsista myös riippuu.. Jos "louhitaan" voimakkasti rankalla kädellä, ei kovin pieni relieffi riitä, vaan ne kielet on aina nauhoissa...

Tietysti särinää tulee jos oikein raskaalla plektratekniikalla soittaa.

kuten tuossa on todettu. Eli itse ainakin lähtisin "heevy-miesten" soitinta mieluummin suhteellisen isolla relieffillä aluksi säätämään, siitähän sitten voi hienosäätöä hakea ajan kanssa se soittaja itse. =)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Progorava
26.11.2008 17:46:32
tarkista myös, ettei kaulan pultit ole löystyneet. itsellä korkkasi kierteet ja kielet makasi kaulaa vasten. eli pultit, joilla kaula kiinnitetään bodyyn
Putkinäkö, putkiaivot ja Putkivahvarit...
-Jonttee
26.11.2008 17:48:51
Kannattaa varmaan aika vähän 1/8 kierrosta kerrallaan ja sitten odotella (12-24h) että kaula reagoi. Kannattaa myös tarkaan tutkailla ja etsiä kohtaa mihin kieli ottaa kiinni, tuleeko särinä painettua nauhaa seuraavasta, vai jopa tallasta tai mikkien kuorista, tai jousista. Itsellä on yksi kitara joka uutena vaati nauhojen hiomisen ja vielä vähintään 0.11-0.52 kielisetin jotta kaula asettui ja särinät lähtivät. Nyt soi siisitisti joka kohdasta.

No tuolla satulan vaihdolla sain särinän vähenemään useammalta kieleltä matalaan E ja A kieliin, joten luulisin että särinä tulee kielien osumisesta nauhoihin, tai ainakin siltä se kuulostaa ja näyttää. Kohtaa johon kieli osuu en ole vielä oikein paikallistanut, ainakaan tarkasti. Mutta tuskin se ainakaan mikrofoneista, tallasta tai jousista lähtee. Räminä on siis samanlaista kuin liian löysillä kielillä, eli silloinhan kielet ottavat nauhoihin kiinni.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)