Aihe: Biasointi?
1 2
jonn
09.12.2008 12:04:22
Eli joulupukki tuo uudet pääteputket Crate v3112-komboon. En tiedä näistä paljoa enkä edes tiedä mitä se biasointi tarkoittaa, mutta olen kuullut siitä puhuttavan putkien vaihdon yhteydessä :D
Eli pitääkö tämä biasointi mahdollisesti suorittaa?
Estranged
09.12.2008 12:06:53

Nimenomaan putkien vaihdon yhteydessä. Ei uutta vahvaria tartte, ellei sitten tehtaalla ole biasoitu päin vittuja.
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." -Chuck Norris | Carvin-huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=787
jonn
09.12.2008 12:09:56
Ei uutta vahvaria tartte, ellei sitten tehtaalla ole biasoitu päin vittuja.

Pari kuukautta vanha ja ilmeisesti tehdasputket. Tai enpä olekkaan varma, koska vahvistin oli ilmeisesti demotuote liikkeessä. Mistä sitten tietää onko biasoitu päin vittuja?
Estranged
09.12.2008 12:18:32
Mistä sitten tietää onko biasoitu päin vittuja?

Mittaamalla.
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." -Chuck Norris | Carvin-huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=787
jonn
09.12.2008 12:19:30
okei
mä mittaan :D
Estranged
09.12.2008 12:21:49
okei
mä mittaan :D

Juum, joku viisaampi saa kertoa lisää. Minen tiiä.
Corvidaecorpus
09.12.2008 12:32:17
Tuolla on hieman infoa: http://www.uraltone.com/bias.html Jos ei ole tietoa/kokemusta (onko tämä sama asia?) niin kannattaa viedä ammattimiehelle duunattavaksi. Tuohan vaikuttaa mm.saundiin, tehoihin, putkien ikään. Siltikin monissa vahvistimissa nykyään on helpotettu biasointia monin tavoin ja eihän tuo ydinfysiikkaa ole.
sepisti
09.12.2008 13:04:34
Eli joulupukki tuo uudet pääteputket Crate v3112-komboon. En tiedä näistä paljoa enkä edes tiedä mitä se biasointi tarkoittaa, mutta olen kuullut siitä puhuttavan putkien vaihdon yhteydessä :D

Ja nykyisillä putkilla on soitettu kuinka kauan? Minkä takia ne putket pitää vaihtaa?
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
jo_tu
09.12.2008 13:14:06
netistä löytyvien kirjoitusten perusteella, tuo pitäisi olla katodibiasoitu vahvistin, ja se meinaa että vahvistin ei ole niin tarkka biasoinnista. biasointia voi muuttaa muuttamalla pääteputkien katodivastusta, mutta tähän ei ole normaalitilanteessa mitään tarvetta.

uutta lamppua vaan sisälle ja rokkaamaan!
pedaaleita, vahvistimia, kitaran fiksausta? kysy niin suunnitellaan.
4-T
09.12.2008 15:27:55 (muokattu 09.12.2008 15:31:04)
netistä löytyvien kirjoitusten perusteella, tuo pitäisi olla katodibiasoitu vahvistin, ja se meinaa että vahvistin ei ole niin tarkka biasoinnista. biasointia voi muuttaa muuttamalla pääteputkien katodivastusta, mutta tähän ei ole normaalitilanteessa mitään tarvetta.

uutta lamppua vaan sisälle ja rokkaamaan!

Mulla on Peavey Bravo, lueskelin HC :stä juttuja ja vastaan tuli tuommoinen kommentti:

"This amp has a fixed bias so It becomes important the rating of the tubes. The first time I replaced the EL 84s I used Groove Tube number 4 and noticed a change in the sound, to a slightly colder tone. The second time, I used number 7 which was better."

Eli ilmeisesti ei tarvitse säätää, mutta voisko joku selittää mitä nuo Numero 4 ja 7 tarkoittaa? Onko nuo lukemat siis ilmoitettu putkia ostettaessa.
epi2
09.12.2008 15:43:41
Tietääkseni fixed bias vahvarit pitää nimenomaan biasoida
Werihukka
09.12.2008 16:05:10

Paitsi jos ne on biasoitu niin kylmäks tehtaalla, että ei oo väliä, mitkä tuubit sinne iskee JA vehkeestä ei löydy bias-säätönamiskaa mistään tai se ei toimi yhtä radikaalisti kuin joissain muissa vahvistimissa. Tämmöisiä vehkeitä ovat mm. suurinosa Mesan vahvareista ja Peaveyn SISOt.
Mikäpäs siinä riippuessa Hiidenkurkihirsipuussa Wolfhorde@mikseri.net
ReBeat
09.12.2008 16:08:01

Eli ilmeisesti ei tarvitse säätää, mutta voisko joku selittää mitä nuo Numero 4 ja 7 tarkoittaa? Onko nuo lukemat siis ilmoitettu putkia ostettaessa.

Numerot on laitettu sen perusteella, että kun putki on mitattu, niin kuinka suuri siinä on ollut "plate current". Pienemmän numeroinen putki on säröytymisherkkyydeltään "early breakup" ja suurempinumeroinen on "late breakup".
epi2
09.12.2008 16:11:01
Paitsi jos ne on biasoitu niin kylmäks tehtaalla, että ei oo väliä, mitkä tuubit sinne iskee JA vehkeestä ei löydy bias-säätönamiskaa mistään tai se ei toimi yhtä radikaalisti kuin joissain muissa vahvistimissa. Tämmöisiä vehkeitä ovat mm. suurinosa Mesan vahvareista ja Peaveyn SISOt.

mutta jos vahvistin on hirveen kylmäks biasoitu, niin sehän ei saundaa niin hyvältä?

Ihan vaan kysyisin että onko tuo trimmeri siellä sen laatikon, siis missä on sen vahvistimen piiri, niin sisässä vai pitäisikö sen olla ulkopuolella?
Werihukka
09.12.2008 16:34:31

mutta jos vahvistin on hirveen kylmäks biasoitu, niin sehän ei saundaa niin hyvältä?

Riippuu mistä tykkää. Ei Mesojen tahi SISOjen saundiakaan ihan hirveesti haukuta, vaikka kylmäks onkin biasoitu. Noissa vehkeissä etuaste on kuitenkin huomattavasti tärkemmässä osassa saundia. Perinnehenkisimmissä vehkeissä tosin kuuma bias on varmastikkin parempi.

Ihan vaan kysyisin että onko tuo trimmeri siellä sen laatikon, siis missä on sen vahvistimen piiri, niin sisässä vai pitäisikö sen olla ulkopuolella?

Riippuu ihan vahvistimen rakenteesta. Joissain se on sisällä, joissain ulkona takana tai muualla. Joissain sitä ei ole ollenkaan ja biasointi tapahtuu silloin vaihtamalla jotain tiettyä osaa sisältä. Itse en ole asiaan sen kummemmin perehtynyt.
Mikäpäs siinä riippuessa Hiidenkurkihirsipuussa Wolfhorde@mikseri.net
lärviapina
09.12.2008 16:38:37
Jotku isot pojat biasoivat vahvistimensa korvalla: vääntelevät ruuvia, kunnes korvaa miellyttää. Käyttöikää tuolla ei maksimoida, mutta kukas se sanokaan että: "mielummin soittaa 10h hyvällä soundilla, kun 100h huonolla", joka pitää mielestäni täysin paikkansa.
Ennen random-biasointia olisi kumminkin hyvä tietää vahvistimen ja putkien luonne(säröytyvyys), että tietää mitä hakee.
En kumminkaan suosittele tuota kellekkään, jolla ei oo ylimmääräistä rahaa liikaa, eikä tiedä nuista laitteista yhtään mitään.

Eli aloittajalle: Säädätä bias ammattilaisella ja putkitilauksen yhteydessä ota ne arvot ylös siitä putkilaatikosta ja pidä ne tallessa. Seuraavalla kerralla voit tilata saman arvon putkia ja tuutata ne paikalleen ilman biasointia.
business in the front, party in the back.
4-T
09.12.2008 17:13:43 (muokattu 09.12.2008 17:14:56)

Ahaa... aattelin kun toisaalta toiset(HC jutut) väittävät että ei tarvitse biasoida.
Kyseessä siis 3:lla etuputkella ja 2:lla el84 toimiva peli.
jonn
09.12.2008 17:16:51
Ja nykyisillä putkilla on soitettu kuinka kauan? Minkä takia ne putket pitää vaihtaa?

niin siis pari kuukautta ollut mulla, mutta se oli kai liikkeessä demolaite eli sitä on käytetty varmaan jonkin verran. mutta siis vaihan koska se on alkanut käyttäytyä oudosti. muutaman kerran lähiaikoina on känyt niin, että ääni vaimenee ja sumenee. Saa vääntää volanuppia kaksi kertaa enemmän, että kuuluu sopivasti. Kun sammuttaa ja antaa olla niin palaa takasin ennalleen. Kyllä mulle onkin täällä jo neuvottu, että ongelman pitäs korjaantuu pääteputkien vaihdolla. Muutenkin on vamempi olo, kun tietää, että kauan niillä putkilla sitten on soiteltu.
Shredator
09.12.2008 18:06:47

Riippuu mistä tykkää. Ei Mesojen tahi SISOjen saundiakaan ihan hirveesti haukuta, vaikka kylmäks onkin biasoitu. Noissa vehkeissä etuaste on kuitenkin huomattavasti tärkemmässä osassa saundia.

Totta. Itse olen soittanut pari kuukautta Mark IV:lla, johon iskin Sovtekin 6l6:t uloimpiin socketteihin ilman biasointia. Hyvin pelittää! Epäilemättä soundi olisi vieläkin parempi jos käyttäisin esim Mesan omia putkia. Sisäpiireissä puhutaan, että Mesan vehkeet biasoidaan tarpeeksi kylmiksi, ettei vaan vahingossakaan käyttäjä pääse rikkomaan niitä...Mene ja tiedä...

Tuolta lisäinfoa:
http://forum.grailtone.com/
Ohmit on vaan numeroita...
Zap ss86
10.12.2008 13:04:31
niin siis pari kuukautta ollut mulla, mutta se oli kai liikkeessä demolaite eli sitä on käytetty varmaan jonkin verran. mutta siis vaihan koska se on alkanut käyttäytyä oudosti. muutaman kerran lähiaikoina on känyt niin, että ääni vaimenee ja sumenee. Saa vääntää volanuppia kaksi kertaa enemmän, että kuuluu sopivasti. Kun sammuttaa ja antaa olla niin palaa takasin ennalleen. Kyllä mulle onkin täällä jo neuvottu, että ongelman pitäs korjaantuu pääteputkien vaihdolla. Muutenkin on vamempi olo, kun tietää, että kauan niillä putkilla sitten on soiteltu.

Tuo volan tippuminen voi hyvinkin johtua siitä ettei biasointi ole ihan kondiksessa. Kannattaa siis tarkastaa/tarkastuttaa, että kaikki on kondiksessa.
Basso on bändin munat. Ei paskasta saa konvehtia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)