Olen tässä hiljattain ostanut itselleni uuden kitaran Saksasta ja intonaatiossa olisi hieman parantamisen varaa. Elikkäs paksuin ja toiseksi paksuin kieli särisevät häiritsevästi soitettaessa. Yritin tässä ilman apua alkaa säätämään intonaatiota, mutta aukaistuani läpän ,josta pääsisi kaularautaa vääntämään, yllätyin. Olen aina luullut, että sen läpän alla on ruuvi jota normaalilla ruuvimeisselillä väännetään. Mutta ei, siellä ei siis ollutkaan ruuvia vaan jotain aivan muuta (katso minun omista kuvista). Eli kuuluuko tuon läpän alla näyttää tuollaiselta? Jos kuuluu niin miten tuota säädetään. Haluaisin myös tietää, että kumpaan suuntaan tallan (tune-O-matic) "palkkeja" säädetään, jos halutaan kieliä korkeammalle. Pitääkö niitä siis säätää kitaran mikkejä kohti vai niistä pois päin? Itse niitä säädeltyäni en hoksannut mitään parannusta särinään vaikka käytin kummassakin ääripäässä. |
Intonaatio ei tarkoita kielten korkeutta otelaudasta, vaan tallan etäisyyttä satulasta joten kaularautaa säätämällä et intonaation vaikuta. Kaularautaa säädetään yleensä kuusiokoloavaimella, niinkuin tässäkin tapauksessa. Tune-O-Maticin palikoihin ei kosketa korkeutta säädettäessä, vaan niihin reunoissa oleviin rulliin joilla se joko nousee tai laskee. Tässä tapauksessa nostaisin talla sieltä paksujen kielten puolelta eli käännä sitä rissaa myötäpäivään, saattaa tosin olla todella raskas pyörittää jos et löystä kieliä. Ja kun sanot että olet liikuttanut tune-o-maticin palkkejä päästä päähän niin nyt sinun pitääkin oikeasti jo säätää intonaatio.. Olen tässä hiljattain ostanut itselleni uuden kitaran Saksasta ja intonaatiossa olisi hieman parantamisen varaa. Elikkäs paksuin ja toiseksi paksuin kieli särisevät häiritsevästi soitettaessa. Yritin tässä ilman apua alkaa säätämään intonaatiota, mutta aukaistuani läpän ,josta pääsisi kaularautaa vääntämään, yllätyin. Olen aina luullut, että sen läpän alla on ruuvi jota normaalilla ruuvimeisselillä väännetään. Mutta ei, siellä ei siis ollutkaan ruuvia vaan jotain aivan muuta (katso minun omista kuvista). Eli kuuluuko tuon läpän alla näyttää tuollaiselta? Jos kuuluu niin miten tuota säädetään. Haluaisin myös tietää, että kumpaan suuntaan tallan (tune-O-matic) "palkkeja" säädetään, jos halutaan kieliä korkeammalle. Pitääkö niitä siis säätää kitaran mikkejä kohti vai niistä pois päin? Itse niitä säädeltyäni en hoksannut mitään parannusta särinään vaikka käytin kummassakin ääripäässä. You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had |