Aihe: Vaihtoon vai ei?
1
-Havoc.
08.12.2008 20:11:06
No joo, laimea otsikko mutta minkäs teet.

Löytyy siis ESP LTD:n Mhb-400 baritonikitara. Olen miettinyt tämän vaihtamista saman hintaluokan keppiin. En varsinaisesti tarvitse baritonikitaraa eli soittelen tuollakin ihan D vireessä. Lisäksi 27" skaalan takia nauhavälit ovat järkyttävän suuret ja kaula pitkä kuin nälkävuosi. Ottaen huomioon että omistan pienehköt sormet, ja olen suhteellisen uusi kitaristi, alkaa tuntumaan ettei tämä ole sopiva kitara itselle.

En vain oikein osaa sanoa, onko kitara oikeasti vaikeasoittoinenkin jo luonnostaan baritonisuutensa (:o) takia, vai onko se vain aloittelijan illuusiota. Eli helpottuisiko soitto mahdollisesti jos hankkisin vähän pienemmillä nauhaväleillä olevan peruskitaran tuollaisen hirviön sijaan.

Ugh.
Ihmissyöjä
08.12.2008 20:52:12
Käy ihmeessä soitinkaupassa kokeilemassa jos löytyisi jotain sopivampaa. Jos kitara tuntuu epämukavalta tms. kannattaa/pitää se vaihtaa sopivampaan. Teet vain vahinkoa kädellesi ja tekniikallesi. Mene reippaasti kertomaan myyjälle tilanteesi. Kyllä se auttaa löytämään paremmin räpylään sopivan kitaran.
"Mitään paskaa ei soiteta. Ainoastaan kusta"
-R-
10.12.2008 16:47:26
Itse olen harkinnut baritonikitaran ostoa jo jonkun aikaa, nuo alavireet kun tuppaavat olevan käytössä tiheään.

Mutta onko noi baritonit oikeasti vaikeampia soittaa kuin peruskitarat?
Estranged
10.12.2008 16:48:34
Itse olen harkinnut baritonikitaran ostoa jo jonkun aikaa, nuo alavireet kun tuppaavat olevan käytössä tiheään.

Eihän siinä muuta eroa ole kuin skaala, jonka myötä nauhojen välit ovat hieman pidemmät. Käy kaupassa kokeilemassa.
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." -Chuck Norris | Carvin-huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=787
StoRBa
10.12.2008 17:20:40

No joo, laimea otsikko mutta minkäs teet.

Löytyy siis ESP LTD:n Mhb-400 baritonikitara. Olen miettinyt tämän vaihtamista saman hintaluokan keppiin. En varsinaisesti tarvitse baritonikitaraa eli soittelen tuollakin ihan D vireessä. Lisäksi 27" skaalan takia nauhavälit ovat järkyttävän suuret ja kaula pitkä kuin nälkävuosi. Ottaen huomioon että omistan pienehköt sormet, ja olen suhteellisen uusi kitaristi, alkaa tuntumaan ettei tämä ole sopiva kitara itselle.

En vain oikein osaa sanoa, onko kitara oikeasti vaikeasoittoinenkin jo luonnostaan baritonisuutensa (:o) takia, vai onko se vain aloittelijan illuusiota. Eli helpottuisiko soitto mahdollisesti jos hankkisin vähän pienemmillä nauhaväleillä olevan peruskitaran tuollaisen hirviön sijaan.

Ugh.

Meikäläisellä on ollu tuosta MH-400:sta sellanen normiversio, eikä se ollut mitenkään vaikeasoittoinen. Ihan hyvä tatsi oli. Ainut, mikä pisti ärsyttämään, oli kepin epäluotettavuus. Mutta se taitaa noissa LTD:issä olla vähän kappalekohtaista.
Kuuntele kun soitan!
spacemonkeyevolution
10.12.2008 17:55:36

Vastaavan kitaran aikaisempana omistajana täytyy kyllä hiukan kehaista. On kyllä asiallinen keppi, meinaan jos hakee semmoista jolla on tarkoitus matalavireistä jyräriffiä, chunkachunkaa ym. demppausta harrastaa. Jokseenkin tuohon tarkoitukseen kuin nyrkki silmään, ainostaan omaan makuun yksi kieli liian vähän. Kääntöpuoli oli sitten se että leadit olivat melko raskassoittoiset ja tuollaista sorminäppäryyttä vaativat jutut on kyllä helpompi jollain muulla soittaa. Tainno, ehkä kielet oli liian paksut itsellä, tai en vain kerennyt tottua kitaraan, ennen kuin lähti kiertoon seitsemän kielisen alta.

Sikäli jos musiikkityyli ei ole tuota alavireistä murjontaa, niin ehkäpä se oma kitara löytyy jostain muualta. Kokeile ja kuulostele. Onnea uuden torrakon etsintään.
VHT -huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=770
bfoc
10.12.2008 21:14:40

Joo. Onhan tuo 27'' skaala pienikätiselle kömpelömpi kuin normaali 25,5'' tai 24,75''. Jos käyttää paksumpia kieliä, tarvitsee enemmän sormivoimaa, ohuet kielet saattavat mennä spagetiksi jne.

Ei se barska kuitenkaan mikään mahdoton värkki ole soitettavaksi.
sutiojrikellA
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)