Aihe: Soundin tiukentaminen
1 2 3
Rothallar
02.01.2009 01:23:40
Huomasin keikkaa heittäessä, että Engl Fireball (minun) ja Peavey 6505 menivät aivan mössöksi. Omaa saundia tässä lähinnä haluan parantaa ja toivoisin jotain pedaali suosituksia tai jotain Eq laitetta, jolla saisin soundin muokattua tiukemmaksi ja että se leikkaisi läpi bändin muusta soitosta.

Olen etsiskellyt joitain pedaaleita, mutta ajattelin kuitenkin kysäistä täältä kun porukka kuitenkin tietää enemmän, kuin minä. Eli siis asioita joita haluisin ovat:

Soundin tiukennus ( Mahdollisuus muutella putkivahvistimen omaa soundia paremmaksi, mikäli mahdollista)

Leikattavuus ( ei mene mössöksi muitten soittimien kanssa vaan kuuluu läpi.)

Ja lopuksi mahdollisesti NoiseGate / Noise Supressor pedaali tai jokin muu vastaava, joka poistaa mahdollisen Sihittely äänet ja muut haittamelut.

Musatyylinä metalli ( yllätys )

Kiitos paljon
Exhausted
02.01.2009 01:33:06 (muokattu 02.01.2009 01:33:49)

Omien kokemusten mukaan jonkinlainen Tube Screamer -tyylinen overdrivepedaali vahvarin edessä auttaa. Pedaalista ei oteta säröä vain ainostaan tason boostausta, mutta sivutuotteena syntyy keskitaajuuksien korostamista ja basson leikkausta, mikä on toivottavaa etenkin bändiolosuhteissa. Tason nousua kompensoidaan sitten vähentämällä vahvistimesta gainia, mikä puolestaan usein selkeyttää saundia mukavasti.
Antti1
02.01.2009 01:34:44
Helpoimmalla pääsis vaihtamalla nupin paremmin erottuvaan, tuo kun on aika scoopattu perussoundiltaan. Onko käytössä oleva kaappi kunnollinen? Jos ei, niin se vaihtoon ennen mitään polkimia imo. Vaikuttaa soundiin miltei siinä missä nuppikin.

Seuraavaksi mä lähtisin vääntämään sitä vahvarin soundia vähentämällä gainia (joojoo, voi kuulostaa yksinään dorkalta, mutta erottuvuutta ja leikkaavuutta haettiin?) ja boostaamalla keskiääniä. Gainin vähentäminen myös vähentää niitä suhinoita. Jos suhinoita on haitaksi asti, niin onhan käytössä olevat kaapelit kunnollisia ja hyvin häiriösuojattuja?

Soundin hienosäätöön voi käyttää sitten vaikka 15-alueista graafista eq:ta, tai parametrista. Mä suosin tohon räkkiviipaleita, mutta monet tykkää myös polkimista. Esimerkiksi MXR:n 10-alueinen pitäis toimia aika hienosti. Mitään boostipolkimia mä en tuon vehkeen kaveriksi suosittele, ei tuo mun mielestä mitään lisää/parannusta näihin vehkeisiin. Sonic Maximizer vois vähän jämäköittää soundia, mutta sekin vaan entisestään rajuntaa tuota scooppimaista perussoundia.

Tämmösiä ajatuksia tänään.
"Mua vituttaa niin ankarasti, vituttaa aamusta iltaan. Vituttaa, on kaikki turhaa. Vittu, kun vituttaa!" -Ismo Alanko
laroma
02.01.2009 02:25:00

Omien kokemusten mukaan jonkinlainen Tube Screamer -tyylinen overdrivepedaali vahvarin edessä auttaa. Pedaalista ei oteta säröä vain ainostaan tason boostausta, mutta sivutuotteena syntyy keskitaajuuksien korostamista ja basson leikkausta, mikä on toivottavaa etenkin bändiolosuhteissa. Tason nousua kompensoidaan sitten vähentämällä vahvistimesta gainia, mikä puolestaan usein selkeyttää saundia mukavasti.

Juuri näin
"Hui. Oot kyllä hurja kaveri.Laitatko tämänkin tonne julkiselle puolelle?" -juki68
zuppermuhle
02.01.2009 03:11:13
Vähennä säröä. Master volumen kasvaessa pääteastesärön määrä kasvaa ja soundi menee muhoksi.

Tai sitten laita surunaamaisen EQ pedaalin vahvistimen eteen.
M.A.C.H.O #18 "Who is your daddy and what does he do?"
Antti1
02.01.2009 03:27:25 (muokattu 02.01.2009 03:36:37)
Vähennä säröä. Master volumen kasvaessa pääteastesärön määrä kasvaa ja soundi menee muhoksi.

Mulle jäi vähän epäselväksi, että mikä näiden kahden korrelaatio nyt oikein on, vai onko sellaista? Periaatteessahan toki niin, että etuasteesta säröä lisää lykättäessä möly kompressoituu, signaalin RMS-tasot nousevat ja sitämyöten tulee kuumempaa signaalia päätteelle jne. Käytännössä kuitenkaan ei tuo etuastesärö juurikaan vaikuta sen päätteen clippaamiseen näillä moderneilla higain vehkeillä.

Tuon vahvarin huonoksi puoleksi luettakoon juurikin se bändin joukkoon hukkuva soundi, jota tarvii sit vippaskonstilla kompensoida, taikka lisätä hönkää masterista --> mölytaso nousee ja soundi ei tässä tapauksessa ainakaan tietyn pisteen jälkeen enää parempaan suuntaan ole menossa, kun hienoista luvuista huolimatta päätteessä ei oo kamalasti potkua.

Me muuten saatiin tossa taannoin yhden poppoon kanssa treeniksellä soundeja kertaheitolla valovuoden verran selvemmiksi ja kitaroita entistäkin paremmin erottuviksi. Ratkaisuna oli neljä paalia villaa. Samanlaisiin eroihin ei olla ikinä päästy minkäänlaisella kamarunkkailulla ja sitä on kyllä tullut kokeiltua... Ei silleen kuitenkaan, että tää ois keikoilla toteutettavissa oikein. Tuli nyt vaan mieleen, että jonkun yksittäistapauksen takia ei kannata kovinkaan suuria johtopäätöksiä vetää mistään mihinkään suuntaan. Akustiikka ja lavarakenteet vaikuttavat todella paljon kuultuun mekkalaan.
"Mua vituttaa niin ankarasti, vituttaa aamusta iltaan. Vituttaa, on kaikki turhaa. Vittu, kun vituttaa!" -Ismo Alanko
zuppermuhle
02.01.2009 03:31:22
Mulle jäi vähän epäselväksi, että mikä näiden kahden korrelaatio nyt oikein on, vai onko sellaista? Periaatteessahan toki niin, että etuasteesta säröä lisää lykättäessä möly kompressoituu, signaalin RMS-tasot nousevat ja sitämyöten tulee kuumempaa signaalia päätteelle jne. Käytännössä kuitenkaan ei tuo etuastesärö juurikaan vaikuta sen päätteen clippaamiseen näillä moderneilla higain vehkeillä.

Lähinnä sitä hain että keikkaa heittäessä pääte saattaa olla kovemmalla mitä esim. treeneissä. Eli oma soitto hukkuu -> lisää volaa masterista -> päätesäröä ja muhjua
M.A.C.H.O #18 "Who is your daddy and what does he do?"
Antti1
02.01.2009 03:38:47
Lähinnä sitä hain että keikkaa heittäessä pääte saattaa olla kovemmalla mitä esim. treeneissä. Eli oma soitto hukkuu -> lisää volaa masterista -> päätesäröä ja muhjua

No joo, voi olla. Mulla ei oo tosin vaan tullut vielä tähän päivään mennessä niin isoa lavaa ja keikkaa vastaan, että olis päässyt soittamaan treenimökää lujemmalla. Yleensä aivan päinvastoin. Mutta tää mun pohdintani nyt ei kuulu tähän mitenkään taas.
pekurides
02.01.2009 04:45:57 (muokattu 02.01.2009 04:47:39)

Helpoimmalla pääsis vaihtamalla nupin paremmin erottuvaan, tuo kun on aika scoopattu perussoundiltaan. Onko käytössä oleva kaappi kunnollinen? Jos ei, niin se vaihtoon ennen mitään polkimia imo. Vaikuttaa soundiin miltei siinä missä nuppikin.

Seuraavaksi mä lähtisin vääntämään sitä vahvarin soundia vähentämällä gainia (joojoo, voi kuulostaa yksinään dorkalta, mutta erottuvuutta ja leikkaavuutta haettiin?) ja boostaamalla keskiääniä. Gainin vähentäminen myös vähentää niitä suhinoita. Jos suhinoita on haitaksi asti, niin onhan käytössä olevat kaapelit kunnollisia ja hyvin häiriösuojattuja?

Soundin hienosäätöön voi käyttää sitten vaikka 15-alueista graafista eq:ta, tai parametrista. Mä suosin tohon räkkiviipaleita, mutta monet tykkää myös polkimista. Esimerkiksi MXR:n 10-alueinen pitäis toimia aika hienosti. Mitään boostipolkimia mä en tuon vehkeen kaveriksi suosittele, ei tuo mun mielestä mitään lisää/parannusta näihin vehkeisiin. Sonic Maximizer vois vähän jämäköittää soundia, mutta sekin vaan entisestään rajuntaa tuota scooppimaista perussoundia.

Tämmösiä ajatuksia tänään.

Aika pitkälti samoilla linjoilla täälläkin ollaan ja unohtaisin myös heti kaikki säröpolkimet ne vain lisäävät surinoita ja syövät jossainmäärin dynamiikkkaa mikä vaikuttaa siihen läpileikkaamiseen.

kyllä ne livesädöt vaativat omat ruuvaukset varsinkin gainin ja bass namiskan takaisinpäin pyörittelyn osalta sekä middleä saa kyllä tuupata niin reilusti kuin vain uskaltaa kaikki on plussaa oman kuulumisen kannalta.

Yksi asia minkä olen huomannut myös vaikuttavan yllättävän paljon on vaffarin putket!

Jos siellä ENGlissä on vakiona JJ tehtaalta tulleita putkia ne on luonnostaan hyvin tummia ja helposti alapäästä muussantuvia sekä läpinäkyvän keskialueen omavia.

Minä en käytä enää reeniksellä yhtään JJ:n putkea juurikin tuon selkeyden ja leikkaavuuden takia. ovatten liian "scuup".

Toinen homma myös siinä kun alkaa tehot loppua ja ääni "murtua" on Biasointi.

Me ollaan parista vehkeestä väännetty ruuvia pienemmällee juurikin tuon ei toivotun päätesärön taltuttamiseksi ja se on kyllä jeesannut kiitettävästi saundia tiukentaen.

Luonnollisesti vaffari ei enää saundaa "hima" voluumilla enää niin maukkaalta näiden säätöjen ja toimepiteiden jälkeen mutta saahan sen säädettyä uudestaan eri tilaan:)

niin ja olihan teillä myös kaapit ja kitarat kunnollisia.. kun joka osa-alue vaikuttaa.

Minä laittaisin englin kanssa keskialueita korostavan mikin kiinni.....
Tunteella päin vittua.
StrongMan
02.01.2009 06:44:19
Tube Screameria kompataan täältä. Jos ei muuta, niin sitä kannattaa ainakin kokeilla. Jos ei iteltä löydy Ibanezia tai jotain johdannaista, niin ainakin kaverilta pitäisi löytyä. ;) Ilman muuta, jos ei pelitä, niin sitte putkien/mikin vaihtoa harkintaan. Itsellä tuollainen TS ajaa juurikin haetun asian käytettynä hyvin miedoilla säädöillä. (drive aivan nollissa, tone ja level puolessa) Ekvalisoi lähinnä, vieläpä ilman turhia pörinöitä ja dynamiikan katoamista.
Spike
02.01.2009 07:38:05
Onko skitat valmiiksi tiukkasaundisia? Jotkut mikki-skittakombot on vähän liian pöriseviä tiukkaan demppailuun.
Look! I can play E5! I must be a fucking Mozart!
StJerky
02.01.2009 09:36:29
Vähennä säröä ja alapäätä. Jos etsit kitarasoundit yksin, niin tulee haettua liian säröiset ja tummat (kun sen oman soundin pitää silloin kattaa ikään kuin koko bändi).
Väinämöinen
02.01.2009 09:45:54
Huomasin keikkaa heittäessä, että Engl Fireball (minun) ja Peavey 6505 menivät aivan mössöksi. Omaa saundia tässä lähinnä haluan parantaa ja toivoisin jotain pedaali suosituksia tai jotain Eq laitetta, jolla saisin soundin muokattua tiukemmaksi ja että se leikkaisi läpi bändin muusta soitosta.

Olen etsiskellyt joitain pedaaleita, mutta ajattelin kuitenkin kysäistä täältä kun porukka kuitenkin tietää enemmän, kuin minä. Eli siis asioita joita haluisin ovat:

Soundin tiukennus ( Mahdollisuus muutella putkivahvistimen omaa soundia paremmaksi, mikäli mahdollista)

Leikattavuus ( ei mene mössöksi muitten soittimien kanssa vaan kuuluu läpi.)

Ja lopuksi mahdollisesti NoiseGate / Noise Supressor pedaali tai jokin muu vastaava, joka poistaa mahdollisen Sihittely äänet ja muut haittamelut.

Musatyylinä metalli ( yllätys )

Kiitos paljon

Tube Screamer, kuten jo sanottua, nimenomaan tiukentaa soundia. Meikällä on ollut TS7 käytössä nyt pari vuotta treeneissä, keikoilla ja äänityshommissakin, käytäntö ei tule muuttumaan. Levytukku myy kyseistä vekotinta, taisin maksaa 55e omastani uutena.

Pari muutakin pointtia tuli mieleen. Minkälaisilla kitaroilla soitatte? FS:ssä mulla on lespatyylinen, soolokitaristilla stratotyylinen kitara, tämä tekee meillä selvimmän laitteista riippuvan eron kitaroiden välille. Enimmäkseen (sooloja ja liidejä lukuunottamatta) soitamme biiseissä samaa juttua, mutta silti on aika helppo kuulla, kummasta kitarasta ääni tulee.

Toiseksi, onko soundi kovinkin säröinen? Nykyään meikällä on semmoinen linja, että soundiin niin vähän säröä kuin metallimies suinkin kehtaa käyttää. Tämä tuo selkeyttä ja siten tiukkuutta lisää.
"Support music, not rumors." - Chuck Schuldiner
Caught In The Between Cause of Death Frozen Semen
Eemil
02.01.2009 10:40:54 (muokattu 02.01.2009 10:41:44)
Mun mielestä tässä kannattaa pitää vanha konsti mielessä. Jos saundissa jokin ei miellytä niin se jokin pitää ottaa pois. Tarkoitan: älä lisää saundiin mitään vaan poista ongelma sitä ennen pohjilta. Älä hommaa mitään speduja tai muutakaan alkuun vaan säädä vahvistimen EQ:ta ja gainia ja ongelma poistuu jos on poistuakseen. Käytännössä panosta middleen, leikkaa alapäätä ja pidä gainia mahdollisimman pienellä. Sitten suosittelet samaa toisellekin kitaristille. Kustannukset 0€, bändin saundi parempi.
Krice
02.01.2009 10:54:04

Aktiivimikit tiukentaa soundia, eli semmoiset jos ei ole jo.
HeavyMachinery
02.01.2009 11:07:34

Mun mielestä tässä kannattaa pitää vanha konsti mielessä. Jos saundissa jokin ei miellytä niin se jokin pitää ottaa pois. Tarkoitan: älä lisää saundiin mitään vaan poista ongelma sitä ennen pohjilta. Älä hommaa mitään speduja tai muutakaan alkuun vaan säädä vahvistimen EQ:ta ja gainia ja ongelma poistuu jos on poistuakseen. Käytännössä panosta middleen, leikkaa alapäätä ja pidä gainia mahdollisimman pienellä. Sitten suosittelet samaa toisellekin kitaristille. Kustannukset 0€, bändin saundi parempi.

Oikein ! tässä mies puhuu viisauden sanoja.

EQ:N käyttö on monella ihan pisin vittuja kun sillä on tarkoitus pikemmin korjata soundia kuin muokata. ELi ne ei toivotut aines osat saisi pois sieltä.

Engl + Siso pitäsi olla toimiva kombinaatio koska ne on aika erillaisia perus soundiltaan. mikäs kaappi on käytössä ? oliko keikalla omat kaapit vai laina kaapit ?
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
JohnnyLee
02.01.2009 12:11:52

Omakohtaisesta kokemuksesta vain kerron, että kun kitarasoundin olen yksinään säätänyt miellyttävän kuuloiseksi, se ei olekaan leikannut bändisoitossa läpi.
Yleensä ollut juurikin liikaa gainia ja middlet alhaalla.
Mutta kun soundcheckissä säätänyt kuuluvaksi, on soundi sitten yksinään ollut aika tylyn ja jopa hieman epämiellyttävän kuuloinen...

Tuon gainin kanssa on jännä juttu, kun yksinään soittaessa saattaa tuntua, ettei gainia olis "tarpeeksi", mutta kun koko bändin voimin aletaan junttaamaan, sitä onkin yleensä riittävästi.
Ja mikä parasta, kitara kuulostaa kitaralta, eikä sirkkeliltä ja dynamiikka säilyy ja kierto-ongelmat pysyy aisoissa.
Melodista kitara-heviä: www.mikseri.net/johnnymichael
Rothallar
02.01.2009 13:06:19
Kiitos paljon kaikille vastanneille.Olen saanut hyviä ja asiallisia vinkkejä ongelmaan.

Kitarassani Jackson rr24 on Emg81 aktiivimikki eli sehän tiukentaa saundia. Muutenkin pidän kyseisistä mikeistä.
Säröosuus nupissa on niin, että gain on klo 11 asemassa en muista presenceä, kun sehän säröittää saundia myöskin niin sitä voisi ehkä karsia.
Kaappina on Engl Standard 4*12 eli pitäis olla aika modernin kuuloinen kaappi tai näin Engl väittää.

Olen ajatellut, ehkä hommata tuon Bossilta mahdollisesti Noise supressor pedaalin, jolla saisi ainakin tuon kuuluvuuden, ehkä paremmaksi ja ei kuulu sitä ylimääräistä melua.

Putkista en tiedä. Taitaa niissä olla tehdasputket, kun ostin Soundstoresta kyseiset tavarat niin loput voitte itse päätellä. Putkia voi ehkä myöskin suositella jotkut tiukat ja selkeät.

Elikkäs Pedaalin ostan lähes varmasti. Mahdollisesti tiukentaa soundia ja ainakin haittaäänet menevät pois. En sitten tiedä kuinka paljon pedaali syö soundia. Olen ajatellut ostaa: http://www.thomann.de/fi/boss_ns2_noise_suppressor.htm

Toiseksi voisin mahdollisesti miettiä jotain Eq pedaalia tai jotain, jolla saisin karsittua / muokattua Englin omaa (Hyvää) soundia. Eli pientä korjausta sieltä sun täältä pitäis olla bueno.

Kiitos paljon ja lisää ehdotuksia kehään.
Antti1
02.01.2009 13:13:54
EMG81, Fireball ja ENGL Standard kuulostaa sellaiselta yhdistelmältä, jotta yläpäätä piisaa ja keskiäänet on kadoksissa. Suosittelen kokeilemaan tosi reilujakin keskiäänikorostuksia tuolla yhdistelmällä. Joko sitten sillä omalla eq:lla, tai erillisellä polkimella. Mä melkein kyllä hommaisin sen polkimen jossain vaiheessa, jos vahvarin soundi on muuten kunnossa. Tuossa on kaikenkaikkiaankin mun mielestä hiukan kummallinen se eq, ei järin tehokas ja vaikuttaa aina hiukan väärältä alueelta mun makuuni.

Noista noisegate-polkimista sen verran kuitenkin, että ei ne paranna kuuluvuutta lainkaan. Se kohinakin lakkaa vain niissä kohdissa, joissa et soita. Eli ei häviä soiton taustalta, vaikka päälläsi pomppisit. Auttaa vähän oireisiin, muttei poista ongelmaa.

Putkiksi mä voin tuohon laitteeseen suositella Tungsol ECC83 tuubeja. Ne soundaavat aika hyvältä säröllä ja ovat edukkaita.
HeavyMachinery
02.01.2009 13:23:35

Kiitos paljon kaikille vastanneille.Olen saanut hyviä ja asiallisia vinkkejä ongelmaan.

Kitarassani Jackson rr24 on Emg81 aktiivimikki eli sehän tiukentaa saundia. Muutenkin pidän kyseisistä mikeistä.
Säröosuus nupissa on niin, että gain on klo 11 asemassa en muista presenceä, kun sehän säröittää saundia myöskin niin sitä voisi ehkä karsia.
Kaappina on Engl Standard 4*12 eli pitäis olla aika modernin kuuloinen kaappi tai näin Engl väittää.

4 x 12 Celestion Æ V60
Eli eipä kovin räyhäkäs. Joskus puhutaan modernista soundista rankkana Mid-scooppina. Tuo kaappi on varmaan kiva yksin mutta bändin kanssa hukkuu. Aloittaisin sinuna parantaleut siitä että vaihtaisin tuohon kaappiin 2-4kpl V30sia niin englin räyhäkkyys tulisi paremmin esiin.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)