Aihe: Firebird vai SG?
1 2
JUKE73
25.11.2007 00:05:49 (muokattu 25.11.2007 00:08:29)
Tää on ehkä vähän turha aihe, mutta..
Ens vuonna varmaankin kun/jos saan uuden kitaran, niin mietin että kumpihan olis "parempi" vaihtoehto, Firebird vai SG?

Molemmat kiinnostais kyl aika paljon. Viikatteen heiluttamiseen sekin tulis se skeba sitten. Eroaako Firebird ja SG paljonkin soundeiltaan?

Oon kuullu että Firebird on enemmän kaulapainotteinen, mut siihenkin tottuis varmaan. :)
"Hautaan asti humppaan!"
LepakonNahka
25.11.2007 00:53:10
Puhtaasti omaan GASia tuijottaen sanoisin Firebird. Istuvilteen mukavampi soittaa. Ja kaulapainoisuudesta puheen ollen sanoisin että SG vie voiton. Ei paljon hiuksia asetella, on lapa lattiassa samantien.

http://kuvablogi.com/nayta/iso/img767495.jpg

Viikate heiluu Firebirdillä...
"mua ihmetyttää tää että ainakun uus ketju avataan ni joku tulee siihen että "Haista paska ja käytä hakua homo!" " rock-kukko
terry
25.11.2007 08:08:13
Omien kokemusten perusteella ottaisin sinuna Firebird - siihen kaulapainoisuuteen tottuu eikä se niin kauheaa ole mitä väitetään. Minä ainakin tykkään omastani kovasti! SG on jotenkin niin persoonaton (verrattuna Firebirdiin).
MarkoA
25.11.2007 11:14:29
Jaa-a. Minä olenkin sitten toista mieltä näköjään ;)
Itsekkin haaveilin Firebirdistä joskus vuosia sitten. Ja hain sellaisen
kokeiltavaksi ihan kotiin saakka. Hieno kitara, soi hyvin ja kuulostaa komealta.
Mutta se kaulapainoisuus häiritsi mua niin paljon etten sitten lopulta enää halunnut
kyseistä kitaraa. Seisaaltaan soitto oli jotenkin outoa. Vähän niinkuin tuolla Höfnerin Shortyllä. Mutta vain hyvin vähän..

Joten suosittelen kyllä kovasti testaamista omissa normaali soittoympyröissä
ennen hankintaa! Komeahan se on. Siitä ei mihinkään pääse.
Mielipiteitä liukuhihnalta jo yli 30-vuotta. Kysy mitä haluat ja vastaan mitä haluan!
rheinone
25.11.2007 11:34:58
Istuvilteen mukavampi soittaa. Ja kaulapainoisuudesta puheen ollen sanoisin että SG vie voiton. Ei paljon hiuksia asetella, on lapa lattiassa samantien.

Hä, eihän SG oo mitenkään häiritsevän kaulapainoinen, ei siis ollenkaan. Eli fleda pysyy ojennuksessa, piisien välillä voi suihkutella spraytä lavalla ihan vaikeuksitta. Kyllä mä oon ollu SG:hen etittäin tyytyväinen. Tosin Firebird-gääs hiipii aina toistuvin väliajoin mieliin täälläkin...
All you gotta do is plug me into High Voltage rock'n'roll
Ade the Great
25.11.2007 11:54:32
Sanoisin, että SG. Mielestäni hienot soundit, hyvä sustain, keveä ja ehkä kaikkein tyylikkäin kitara _IKINÄ_

Fairböörd on sellanen muodoton venkura. :D
Freewheeler
25.11.2007 12:21:20 (muokattu 25.11.2007 12:21:44)
Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos.
Umas
25.11.2007 13:10:33

Ja merihädän iskiessä firebirdiä voi vaikka käyttää melana =D

...oikeesti itsekin olin saman asian edessä joskus 7 vuotta sitten... silloin päädyin SG malliin... täten voinkin sanoa että ota se firebird =)
Stoner to the boner
Freewheeler
25.11.2007 13:14:58
Ja merihädän iskiessä firebirdiä voi vaikka käyttää melana =D

...oikeesti itsekin olin saman asian edessä joskus 7 vuotta sitten... silloin päädyin SG malliin... täten voinkin sanoa että ota se firebird =)

Myös pizzalapiona on kuultu käytettävän.

IMHO Firebirdissä on erittäin hieno Fender/Gibson -hybridi soundi, jota SG:stä ei saa.
Ja soitettavuus on hienoutta. Lisäksi mojoa on ainakin kymmenen SG:n edestä. Joten...
Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos.
Antsa Lipsanen
28.11.2007 22:24:41
Kyllä aikuisella miehellä yksi Firebirdi täytyypi olla! Oli kyllä joskus aikoinaan myös SG, vaan se on hölmöyksissään tullut hukattua. Sangen soiva peli oli sekin. Omasivulla pronssinen pizzalapio:)
baba o riley
29.11.2007 12:49:03
Aika viisuaalispainotteista keskustelua, FBssä on minihumpparit jotka tekevät sen soundista ihan erin kun SGstä. Joko minihumppareita rakastaa tai inhoaa. Ne ovat räikeitä ja diskanttivoittoisia, ihan pirun rock, mutta ei mikään viikate. Kyllä se saatanasarvinen SG on huomattavasti hevanderimpi, ainakin soinnillisesti. Mulle FB edustaa lähinnä lynyrd skynyrdiä :)
Busta
29.11.2007 14:37:38
Hmm, tuli vaan mieleen, että keskustellaanko tässä ihan yleensä sg:n ja firebirdin eroista, vaiko Gibsonin tuotteiden (noiden samaisten mallien). Itse sanoisin kitaroiden olevan hyvinkin erilaisia, sellaisia sopivasti toisiaan täydentäviä. Toisaalta noitakin on Gibsonilla kumpaakin niin erihintasia. Ja käpälällä koittamalla se kitara kannattaa ostaa, ei niinkään sen ulkomuodon perusteella..
jra
06.01.2009 00:09:01 (muokattu 06.01.2009 00:46:01)
Kaappaan tämän vuoden vanhan ketjun, koska eteen tuli hieman yllättäen sama valintatilanne kuin aloittajalla. Olen tässä, kuten osa on varmaan muutamasta ketjusta huomannut, pähkäillyt että mikä Gibson Faded DC:n korvaajaksi. Välillä tarjolla oli Studiota ja välillä LP Classicia ja VOS Specialia. Classic ja Special menivät kuitenkin sivu suun koska olivat yksittäisiä kappaleita. Valintaa rajoittaa se että kitara pitää tässä tapauksessa valita rajatusta listasta. LP Faded DC:n kokeneena ei haittaisi vaikka korvaaja olisi vähän jykevämpi tuntumaltaan (fyysinen, kuuloinen).

Nyt on sitten tilanne kehittynyt niin että edelleen Studio on yksi vaihtoehto, mutta mukaan tuli myös SG '61 Reissue ja Firebird V. Tietysti Studio jää näille kahdelle tässä tilanteessa toiseksi, joten nyt pitäisi sitten miettiä josko hieman turvallisemmin SG '61 RI:n kelkkaan, vaiko uskaltautua taltuttamaan Tulilintua?

Mitäs eroa tuossa SG '61 RI:ssä on nyky SG Stankkuun verrattuna, kaulaliitos on eri kohdassa ja sen takia kaulamikki pykälää takempana. Mikit ovat '57 Classicit 49x-sijaan. Muuta selvää eroa en ole saanut selville. Hyvä SG-versiointi on kait kuitenkin kyseessä?

Aikaisemmin tässä ketjussa muistaakseni Freewheeler kuvaili että Firebird V on yhdistelmä Fender ja Gibson -soundia - itse tykkään molemmista. Olisiko Firebirdin mentävä aukko kun on pari Teleä, yksi "strato"-versiointi, ja ES-335 -kopsu?
Tämmöisen pätkän löysin ja show off -tyylisestä soittamisesta huolimatta tässä kuvastuu ehkäpä Firebirdin monipuolisuus, irtoaa Telemäistä kuulautta ja napsu, mutta sitten raskaampaankin menoon sopivaa räyhää:
http://www.youtube.com/watch?v=lPvrTwX_8ig&fmt=18

Taas on tietysti ongelmana se, ettei paikallisissa liikkeissä ole Firebirdiä kokeiltavaksi. Bassoa olen jonkin verran soittanut, joten suurehkot ulkomitat tuskin säikäyttävät. Ja eihän tuo ole kuin vajaat 10cm Essiä pitempi (113cm). Paljonko muuten keskimääräinen Firebird V painaa?

Järki puhuu SG '61 RI:n puolesta, mutta sydän sanoo että Firebird V on valinta.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
BigPapa
06.01.2009 00:28:35

Toinen vasemmalta on hyvä vaikka on noi muutkin:

http://muusikoiden.net/dyn/users/51960.jpg
Would you hold my hand If I saw you in heaven, Would you help me stand If I saw you in heaven, I'll find my way, through night and day Cause I know I just can't stay Here in heaven
jra
06.01.2009 00:49:30
Toinen vasemmalta on hyvä vaikka on noi muutkin:

http://muusikoiden.net/dyn/users/51960.jpg

Noissa kyllä silmä lepää.

Miten kuvailisit tai vertaisit Firebirdin minihumppareitten soundia verrattuna vaikka noihin sinun Teleen ja LP:hen? Usein tunnutaan niitä kuvailtavan pistäviksi tai riipiviksi, mutta mitä olen netistä näytteitä kuunnellut, niin kyllä sielä pehmeämpiä ja mutaisempiakin sävyjä irtoaa.
BigPapa
06.01.2009 00:52:35 (muokattu 06.01.2009 01:05:01)

Miten kuvailisit tai vertaisit Firebirdin minihumppareitten soundia verrattuna vaikka noihin sinun Teleen ja LP:hen? Usein tunnutaan niitä kuvailtavan pistäviksi tai riipiviksi, mutta mitä olen netistä näytteitä kuunnellut, niin kyllä sielä pehmeämpiä ja mutaisempiakin sävyjä irtoaa.

Joo niissä on vähän omanlaisensa tzoundi, mut ei mun mielestä ollenkaan paha, eri tyyppinen kuin esim Les Paul Deluxeissa joissa on myös mini, mutta erilainen...kyllä lähtee mutaisempiakin. Ja Johnny Winteriä kannattaa kuunnella, niin hiffaa mikä se Firebird oikeastaan sit on...

No esmes tää on veetty Firebirdillä:

http://d2.mikseri.net/m/40e/4001563 … BigPapa%20-%20Roots-skaba57_BBA.mp3

Toivottavasti ei kauhistuta....
Would you hold my hand If I saw you in heaven, Would you help me stand If I saw you in heaven, I'll find my way, through night and day Cause I know I just can't stay Here in heaven
Ahokkis
06.01.2009 01:36:26
Vai muodoton venkura? Hohhohhooo.

Perkele sun kanssa, sait kuvillasi GAS:in syttymään
"Siis Se ei ole pakollista mutta nopeutta ennen tulee puhtaus... muuten soitosta tulee täysin huonoa... Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." -Ushimir
fox
06.01.2009 01:46:21

Vähän riippuu, kuka kuvaa..;) Usein sellaset, joilla ei oo koskaan ollu Firebirdiä, tai saa muuten näppyliä Gibsoneista, noita moisiks kuvaa. Voihan sitä sanoa, että Firebirdiin verrattuna esim. Tele on pistävä ja riipivä, Strato sellanen sountryisen honottava.. ;) (Ja jokaiselle löytyy paikkansa)
Muinoin maailmassa Firebirdeihin vaihdeltiin noita LP Deluxen mikkejä, tallaan vallankin, syystä että saatiin ehken vähän enemmän sellasta ala-keskirouheutta, mutta kyllä se orkkis Firebird-mikki tallassakin paikkaansa puolustaa. Itellä on Firebird-minihumpparillisia kitaroita ja kyllä niistä löytyy pehmeyttä, mutaa ja räyhääkin, kun viitsii vähän vahvarin ja kitaran säätimiä kieputtaa.
Tuossa kun pohdiskelit SG:n ja Firebirdin välillä, niin kyllähän Firebird on ihan omanlaisensa soitin, jos tosiaan tiedostat, että se on todella kookas kitara, kaulapainoinenkin (mitä muuten Gibsonin SG:t eivät ole, vaikka tuolla moista väitettiin, sen sijaan osa noista SG-kopioista on) ja täytyy olla todella "varovainen" sen lavan ja kaulan suhteen, kas kun ne Kluson Banjot tulee aika ales siitä kaulasta, ja jos kitara pääsee kaatumaan, on erittäin todennäköistä, että siellä lavan päässä tapahtuu jotain ikävää.. Tottumista vaatii tosiaan myös tuo viritinpolitiikka, siis nupit alespäin, ja ala-E kauimpana.. (reverse headstock kun on)
Harmi kun asut siellä missä asut, meidän studiolla olis voinut järkätä testitilaisuuden.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
jra
06.01.2009 02:24:44 (muokattu 06.01.2009 02:25:37)
Harmi kun asut siellä missä asut, meidän studiolla olis voinut järkätä testitilaisuuden.

Jep, olisi kyllä aiheellista ja hyödyllistä päästä kokeilemaan, varsinkin nyt kun lähti tutulta ja turvalliselta LP-linjalta homma harhailemaan;) Tässä kun tätä projektia oon pyöritellyt, niin huomaa että soitinhommien kannalta tämä on syrjäseutua, vaikka muuten ei olisikaan. Mukava kuitenkin että sinä, ja muutkin, jaksatte vastailla, vaikka tämä menee hieman pähkäilyksi.

Nyt kuitenkin pitäisi olla sellainen tilanne, että akselilla LP Sudio - SG '61 Reissue - Firebird V ratkaisu pitäisi tehdä ja valinnan mukaan sitten ko. kitaran 100% varmuudella saan. Välissä ehdolla käyneet VOSsit ja muut olivat "konttorinkin" puolelta etukäteen sanottuna "kokeillaan nappaako" -ratkaisu, eli jos Joulumarkkinoilta olisi muutama varaus jäänyt käyttämättä.

Tietty Firebirdin koko hieman pistää miettimään. Olen tuossa ES-335 -kopsun (ja bassokokemusten) kanssa yrittänyt mallata että mitä se +10cm pituudessa käytännössä tarkoittaa. Korkeutta tuon Essin bodyllä on jopa enemmän. Toisaalta Faded DC oli jotenkin liiankin olemattoman tuntoinen.

SG '61 Reissuen ohut kaula pistää hieman sen osalta mietityttämään. Faded DC:n 60's slim taper oli jo siinä ja siinä, tuossa on kait vielä hieman ohkaisempi? Ainakin ohkaisempi kuin SG Stankussa. Jostain syystä SG on näistä klassikkomalleista (Tele, Strato, LP, 335, jatsikoppa, Explorer, Flygari) ainoa joka ei aivan täysillä muotoilultaan uppoa, vaikka yhdessä straton kanssa taitaa olla se "järkevin" ja sulavin konstruktioltaan. Jotain liian symmetrista kait, soittamisen kanssa tällä ei tietty ole mitään tekemistä, mutta täähän on tätä;)
fox
06.01.2009 02:37:34

Niinpä..;) Ja hitto, kun tuo on viel niin kovin yksilöllistä, tuo "itselle paras kitara"..kun siin on melkoinen joukko muuttujia, mitä pitäis saada haltuun. Ihan 100-varmasti itsekään en oikein osaa sanoa, mikä _minun_ mielestä noista kolmesta olis se kaikkein paras.. LP on LP. sen tiedät entuudestaan, mutta sitten ilmeisesti nuo kaks on vähän "tuntematonta seutua"..
SG noista on kyllä kompaktein, toisaalta ilmeisesti myös ohutkaulaisin, mikit siinä on kyllä ehkä parhaat perushumpparit..
Firebirdissä on nuo yllä luettelemani ominaisuudet, toki sen "soitettavuutta" vähän nuo mitat rajoittaa, soundillisestihan se on omanlaisensa, toki lähellä SG:tä ohuen mahonkirungon vuoksi...
Tuollasta ei sentään ollut ehdolla...
http://muusikoiden.net/dyn/users/52445.jpg
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)