Aihe: Mikä tässä soundissa on vikana? 1 2 | |
---|---|
![]() 11.01.2009 13:52:20 (muokattu 11.01.2009 20:19:19) | |
http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1¶meter=363646 Olis tarkoitus alkaa äänittelemään tuommosita rivakampaa biisiä. Tein tuommoisen soundikokeilun ilman bassoa, ja joku siinä tuntuu olevan pielessä. Mitä mieltä olet soundista? Mitä puuttuu? Miten korjaisit? edit: Tein vähän säätöjä, omasta mielestä meni parempaan suuntaan. http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1¶meter=363663 | |
![]() 11.01.2009 13:57:14 | |
No ehkä kitarat kuulostaa vähän näkkäriltä. Milläs nauhotit? Soundi kaipais hieman botnea. Hieman laihan kuuloinen, massaa lisää! =) Tietenkin maun mukaan. Kuka mistäkin tykkää. Todella keskialue voittoinen. Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..."
Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!" | |
![]() 11.01.2009 14:02:31 (muokattu 11.01.2009 14:06:35) | |
Mun mielestä ei mitään vikaa. Basso kehiin niin eikös se ole siinä? Onko tuo soitettu jollain ylläripelillä? Ei kuitenkaan V-Ampilla. Kaksi kitararaitaa ilmeisesti? Ja miten sitä voi kitarasoundeja edes arvostella ku ovat makuasioita kuiteski. Ja kannattaako biisi perustaa pelkälle kitarasoundille jne. Just. | |
![]() 11.01.2009 14:05:32 | |
No ehkä kitarat kuulostaa vähän näkkäriltä. Milläs nauhotit? Kitarana Schecter Blackjack 006, säröt Metal Muffista, ja vahvarina Tech 21 TM60. Mikki aika lähellä elementtiä, hieman off-axis keskikohdasta. Soundi kaipais hieman botnea. Hieman laihan kuuloinen, massaa lisää! Totta. Toisaalta, kun tuohon vielä basson lisää... No, voihan sitä aina leikata sitä botnea pois jälkikäteen. | |
![]() 11.01.2009 14:07:48 | |
Onko tuo soitettu jollain ylläripelillä? Kamat tulikin tuossa jo, en sitten tiiä onko ylläripelejä. :) Ei tässä mitään kama-asiantuntijuutta tai kultakorvaisuutta testata, halusin vaan kuulla kommentteja ennenkuin alan nauhoittamaan "oikeasti" biisiä. ;D Kaksi kitararaitaa ilmeisesti? Joo, kaksi raitaa, ja lopussa myös kolmas keskellä. | |
![]() 11.01.2009 14:10:58 (muokattu 11.01.2009 14:12:14) | |
Mitä mieltä olet soundista? Mitä puuttuu? Miten korjaisit? Ei tuo paha ole, tuli mieleen Lähinnä Fear Factory. Ehkä kokeilisin 31-kaistaisella eq:lla lisätä soundiin vieä enemmän keskitaajukslle rähinää ja yläpäähän kihinää. Basson kuvioihin lisäämisen jälkeen tuossa on varmasti tarpeeksi botnea, uskoisin. | |
![]() 11.01.2009 14:34:35 | |
Tein vähän säätöjä, omasta mielestä meni parempaan suuntaan. http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1¶meter=363663 | |
![]() 11.01.2009 14:42:10 | |
Kuuntelematta klippiä sanoisin, että kannattaa muistaa se, että kun kitarasoundi kuulostaa yksinään vähän laihalta, se on yleensä hyvä koko bändin soundin kannalta. Liian alapäävoittoinen soundi taistelee samoista taajuuksista basson kanssa ja siitä tulee yleensä väkisin ongelmia. | |
![]() 11.01.2009 14:42:19 (muokattu 11.01.2009 14:43:36) | |
Parempaan päin meni, mutta keskialueella on jotain honottavia taajuuksia tuolla kilon alapuolella ja alamiddle on hiukan tukossa. Varsinaista alinta alapäätä ei oo ihan hirveästi, se tekee soundista hitusen kevyen tolleen yksinään kuunnellessa. Ei haittaa kuitenkaan bändin seassa. Preesenssiä myös soundista uupuu mun makuun aika runsaasti. Jostain sieltä 1,5-2,5kHz alueelta abouttiarallaa. Mä kokeilisin vielä hakea mikin asettelua uusiksi se preesenssi mielessä ja sitten parametrisella eq:lla leikkaisin tarkasti pois ne kaikki "huonot" taajuudet - huminat ja muut. Ihan tälleen mielenkiinnosta: onko tuo vehje ollut lattialla, kun sä olet äänittänyt sitä? Jos on, niin kokeileppa nostaa se reilusti ylös sieltä, josko alarekisteri selkiytyisi. Mikä mikki ja etuaste muuten käytössä? | |
![]() 11.01.2009 14:50:28 | |
Parempaan päin meni, mutta keskialueella on jotain honottavia taajuuksia tuolla kilon alapuolella ja alamiddle on hiukan tukossa. Joo, itse olin kuulevinani jotain laatikkomaisuutta (joku muukin sanoi niin tuosta 1. clipistä), joka tosin parani tuossa toisessa. Ihan tälleen mielenkiinnosta: onko tuo vehje ollut lattialla, kun sä olet äänittänyt sitä? On. Tai siis kaappi on. Itse kombo on tuon kaapin päällä, pitääkin kokeilla nauhottaa sen elementtiä vielä. Siihen on vaan se mikin asettelu hieman enemmän hakuammuntaa, kun elementtiä ei oikein näe kankaan takaa. Mikä mikki ja etuaste muuten käytössä? Mikkinä on Wharfdalen halvahko dynaaminen, joka on vedetty Mackien mikseriin ja siitä äänikorttiin. Kiitos hyvistä vinkeistä ja kommenteista!!! | |
![]() 11.01.2009 14:55:03 | |
Siihen on vaan se mikin asettelu hieman enemmän hakuammuntaa, kun elementtiä ei oikein näe kankaan takaa. Eikö tuo toisaalta oo ihan se ja sama? Eihän sitä mikkiä kuitenkaan asetella silmäpelillä, vaan silleen mikä parhaalta soundaa. Hyvät suljetut luurit päässä ja liikuttelemaan mikkiä samalla kitaraa ränkyttäen, jos ei muuten onnistu. Mikkinä on Wharfdalen halvahko dynaaminen, joka on vedetty Mackien mikseriin ja siitä äänikorttiin. Ahaa, okei. No noi halpismikit voi usein viedä vähän mehut soundista, vaikka muutoin kunnossa olisikin. Toivottavasti kuitenkin pääset itseäsi miellyttävään lopputulokseen tolla. | |
![]() 11.01.2009 15:20:16 | |
Toka oli parempi, enemmän botnea mukana. Hommasin muuten metal muffin minäkin, kun halvalla sain... Lisäile basso, niin kokonaiskuva alkaa seljetä. | |
![]() 11.01.2009 15:53:32 | |
Onhan tuo ainakin persoonallinen :) Vaikkakin hiukan omituiselta ,,,, Näin yleensä putkivehkeisiin ja varmaan 99% levytyksissä käytettynä trankkusaundit kuulostavatkin hiukan näkkäriltä ja värittömiltä. Itsellä myös Tech21 tuotteita tuo Sansamp psa-1 ja tiettyyn pisteesen asti se on kyllä loistava hevimollukka mutta se viimenen mehu siitäkin uupuu mitä(hyvistä) putkista löytyy. perussettiä... eikös tuosta techistä pitäs riittävät pörinät ilman muffiakin löytyä? (..jos suunnilleen samaa tekniikkaa kuin psa-1?) mitä itse pari iltaa metal muffia ruuvailin niin ihan ok mutta eri mikään erityinen pöristin kuitenkaan.... no se vähän mitä haetaan :) Tunteella päin vittua. | |
![]() 11.01.2009 19:02:33 | |
Näin yleensä putkivehkeisiin ja varmaan 99% levytyksissä käytettynä trankkusaundit kuulostavatkin hiukan näkkäriltä ja värittömiltä. Oonko m.netin ainut jäsen jonka mielestä se putki ei tee soundia vaan yleensäkin vahvistimen säätömahdollisuudet ja muut ominaisuudet? Kun vielä levytyksestä puhutaan, ei minun, eikä varmasti moni muukaan kuule siitä monen vaiheen läpi käynystä, lytätystä ja boostailtusta kitarasoundista onko nupin sisällä putki vai transistorisisältö. Tosiaan, tämä on arka aihe tällä. Pätöhalu. | |
![]() 11.01.2009 19:10:06 | |
Oonko m.netin ainut jäsen jonka mielestä se putki ei tee soundia Et ole, mutta syistä me ollaan nähtävästi kuitenkin aivan eri mieltä. Mitä nyt tähän selvitykseen tulee: vaan yleensäkin vahvistimen säätömahdollisuudet ja muut ominaisuudet? Ominaisuudet ja varsinkaan säätömahdollisuudet ei mun mielestä tee soundia ollenkaan. Se haettu soundi joko on siinä laitteessa, tai sitten se ei ole. Säätämällä ja monenlaisilla nappuloilla sitä voidaan hioa ja viilata vielä lähemmäs "täydellisyyttä". Sit taas toisaalta pelkän volumen ja tonen omaavalla vehkeellä pääsee ihan yhtä hyvään lopputulokseen, jos se soundi on vain haetunlainen. Kun vielä levytyksestä puhutaan, ei minun, eikä varmasti moni muukaan kuule siitä monen vaiheen läpi käynystä, lytätystä ja boostailtusta kitarasoundista onko nupin sisällä putki vai transistorisisältö. Ei välttämättä kukaan erota onko ollut putkea vai ei. Pitäisikö sitten erottaa? Ei mun mielestä, koska lopputulos ratkaisee. Jos putkivahvari sattuu soundaamaan trankkuvaihtoehtoa paremmalta, niin ei sillä putken erottamisella ole hevonvitun vertaa väliä. Sama toisinpäin. Soundi ratkaisee. Entäs jos tehdään levy, jossa mikitetään hyvä vahvari hyvässä tilassa hyvällä mikillä hyvien etusten ja muuntimien läpi. Sitten summataan valmiiksi loistavan kuuloinen möly muun joukkoon, viedään masterointiin ja myydään kaupassa eteenpäin? Ei levyjen tekeminen ole välttämättä mitään efektien kanssa hieromista, ei ainakaan pitäisi olla. Ikävä homma, jos tämmöinen kuva ihmisillä studiotyöskentelystä on. | |
![]() 11.01.2009 20:49:27 | |
Ominaisuudet ja varsinkaan säätömahdollisuudet ei mun mielestä tee soundia ollenkaan. Se haettu soundi joko on siinä laitteessa, tai sitten se ei ole. Säätämällä ja monenlaisilla nappuloilla sitä voidaan hioa ja viilata vielä lähemmäs "täydellisyyttä". Sit taas toisaalta pelkän volumen ja tonen omaavalla vehkeellä pääsee ihan yhtä hyvään lopputulokseen, jos se soundi on vain haetunlainen. Tästä mä oon kyllä eri mieltä. Bass,Treble,Mid,Presence-säädöllä mitkä peruspeleistä löytyy saa todella paljon muokattua vahvistimen soundia. En sanoisi sitä ehke hiomiseks. Onhan se totta että ei paskasoundista vahvistinta saa kuulostamaan timangille millään, mutta että 99% trankkupeleistä kuulostaa värittömälle näkkärille vaikka perehtyisi laitteita säätämään;en usko. Ei välttämättä kukaan erota onko ollut putkea vai ei. Pitäisikö sitten erottaa? Ei mun mielestä, koska lopputulos ratkaisee. Jos putkivahvari sattuu soundaamaan trankkuvaihtoehtoa paremmalta, niin ei sillä putken erottamisella ole hevonvitun vertaa väliä. Sama toisinpäin. Soundi ratkaisee. Joo samoila linjoilla ollaan, ei minustakaan sillä ole hevonvitun väliä mikä siellä kuuluu, kunhan kuulostaa hyvälle. Siksi tuo 99%-juttu minun korvaan kalskahtikin. Entäs jos tehdään levy, jossa mikitetään hyvä vahvari hyvässä tilassa hyvällä mikillä hyvien etusten ja muuntimien läpi. Sitten summataan valmiiksi loistavan kuuloinen möly muun joukkoon, viedään masterointiin ja myydään kaupassa eteenpäin? Ei levyjen tekeminen ole välttämättä mitään efektien kanssa hieromista, ei ainakaan pitäisi olla. Ikävä homma, jos tämmöinen kuva ihmisillä studiotyöskentelystä on. Täähän on unelmatilanne, todellakin. Useasti studiossa tehdään muutakin kun perussoundi raakana levylle. | |
![]() 11.01.2009 20:56:26 | |
http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1¶meter=363646 Olis tarkoitus alkaa äänittelemään tuommosita rivakampaa biisiä. Tein tuommoisen soundikokeilun ilman bassoa, ja joku siinä tuntuu olevan pielessä. Mitä mieltä olet soundista? Mitä puuttuu? Miten korjaisit? edit: Tein vähän säätöjä, omasta mielestä meni parempaan suuntaan. http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1¶meter=363663 Ekassa kuulostaakuin olisi aavistuksen vaihevirhettä kahden raidan välissä ja sen puolesta soundi kuulostaa "viemäri putkelta" Minusta tuo soundi on varsin kelpo. Ei ärsyttävää sirinää, keskialuetta rrrrapeasti. Tuohon lisää muhkean tarkasti artikuloivan basson niin ei tuo botnea kaipaa. Jos jotain niin ehken kuulautta soundiin (sitä harmoonista saturaatiota jota juuri putkista saa ;D ) Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" | |
![]() 11.01.2009 20:58:13 | |
Tästä mä oon kyllä eri mieltä. Bass,Treble,Mid,Presence-säädöllä mitkä peruspeleistä löytyy saa todella paljon muokattua vahvistimen soundia. En sanoisi sitä ehke hiomiseks. Täh? Suurin osa kitaravahvistimistahan toimii juuri näin: niissä on tietty perussoundi, jota voidaan vähän viilata EQ:lla, mutta ei sillä tehdä vahvistimesta ihan eri konetta. Pätee ainakin kaikkiin testaamiini Marshalleihin, Fendereihin, Orangeihin, Mesan V-Twiniin ja moneen muuhun koneeseen. EQ:han on vain kasa suotimia, joilla saadaan vähän leikattua tai korostettua suhteellisen leveää taajuuskaistaa - soundin luonne kyllä pysyy yleensä hyvin samana. | |
![]() 11.01.2009 21:13:44 | |
Täh? Suurin osa kitaravahvistimistahan toimii juuri näin: niissä on tietty perussoundi, jota voidaan vähän viilata EQ:lla, mutta ei sillä tehdä vahvistimesta ihan eri konetta. Pätee ainakin kaikkiin testaamiini Marshalleihin, Fendereihin, Orangeihin, Mesan V-Twiniin ja moneen muuhun koneeseen. EQ:han on vain kasa suotimia, joilla saadaan vähän leikattua tai korostettua suhteellisen leveää taajuuskaistaa - soundin luonne kyllä pysyy yleensä hyvin samana. Tähänhän otetaan tiukasti kantaa :) Mulla ei ole tuollaista listaa vehkeistä mitä olen testannut, mutta Esimerkiksi nyt ainakin Bugerasta sain pelkällä equlla jo monta erityylistä, toisistaan paljon eroavaa soundia irti. Jos vehkeestä saa brittirokkiin sopivat rosot, ja toisaalta taas Kreatorit irti pelkällä Equlla, niin en minä sitä edelleenkään hienosäädöksi sano. Kasa suotimia juu, mutta kun suotimet reagoi parin millin säätöön, niin paljonhan sillä jo saa aikaan. En tarkoita nyt Bugeraa. Toisaalta taas minun Randalli on erittäin yksisoundinen vehje. Satun pitämään sen soundista paljon, ja ylläri, se on trankku. Siksi nämä trankku/putki-keskustelut närästää välillä. Eikähän tämä ole sellainen keskustelu, nää meidän jutut ei auta aloittajan probleemaa paljon. | |
![]() 11.01.2009 21:15:58 | |
Täh? Suurin osa kitaravahvistimistahan toimii juuri näin: niissä on tietty perussoundi, jota voidaan vähän viilata EQ:lla, mutta ei sillä tehdä vahvistimesta ihan eri konetta. Pätee ainakin kaikkiin testaamiini Marshalleihin, Fendereihin, Orangeihin, Mesan V-Twiniin ja moneen muuhun koneeseen. EQ:han on vain kasa suotimia, joilla saadaan vähän leikattua tai korostettua suhteellisen leveää taajuuskaistaa - soundin luonne kyllä pysyy yleensä hyvin samana. Monella jää käsittämättä se fakta että niissä Treble ,Middle ,Bass hanikoisa on tietty EQ asetus valmiina silloin kun ne on asennossa 0 Tähän vaikuttaa vielä se onko vahvistimessa Aktiivine vai passiivinen EQ (Vrt. Hiwatt Vs Marshall) Osassa ne vaikutta 0-12db osassa -12- +12db joissain jopa -24- +24 db. Niissä on olemassa siis valmiina jonkin tajuus ja Q-arvo tämä ei todellakaan ole sama joka vahvistimessa. Ne vahvistimet jossa Eq:lla saa asioita muokattua radikaalisti on harvassa. Ainut jonka saan äkkiä mieleen on Diezel VH4 Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)