Aihe: Harley Benton VS Vintage
1 2
lindo
04.09.2020 12:08:53
Tästä on varmaan ennenkin keskusteltu, mutta oisko mitään "unbiased" mielipiteitä? Oon tässä katellut tollasta DC Junior kitaraa ja tuo about 100€ hintaero kutkuttaa. YouTube on tietty pullollaan "maksettuja" mielipiteitä siitä miten helvetin hyvä HB on ja tuntuu että laatu vaan paranee koko ajan :P jonka tietty ymmärtää kun kyseessä on suuren musakaupan oma merkki, jota ne tietty boostaa minkä kerkee. Ei se pitkässä juoksussa kuitenkaan Thomanille maksa juuri mitään jos ne lähettelee tyypeille ilmaiseksi tollasia keppejä jotka kuluttajalle maksaa 199€.

Vielä joku aika sitten HB'hen ei koskettu pitkällä tikullakaan, (tällä tasolla) ja nyt viimeaikoina selkeesti ammatitason kitaristitkin on sitä mieltä että "onpa kyl perkeleen hyvä kitara".

Vintage merkistä ei sensijaan oo kauheesti muuta kuin selkeesti yksityisten videoita, jotka nyt on mitä on.

Eli mikä mahtaa olla asian oikea laita?
Rok rok
Antti1
04.09.2020 12:21:22 (muokattu 04.09.2020 16:38:59)
Tosta HB:sta mulla ei ole mitään kokemusta, mutta pääosin omat kokemukseni ko. brändin tuotteista on melko tai erittäin positiivisia.
fox
04.09.2020 12:29:34

lindo: .. kun kyseessä on suuren musakaupan oma merkki

Niinpähän se on se Vintagekin.. Hyvin vaikeaa on selvittää sitä valmistavaa tehdasta/tehtaita noista "musakauppojen omista brändeistä", joskus joku koitti saada selville, onko J&D Brothers ja HB saman tehtaan tuotoksia, mutta eipä siitä(kään) selvyyttä varmaksi tullut.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Metalkallo
04.09.2020 13:09:12
Aika hyvillä mielin benttonia voi nykyään noista halppis merkeistä ostaa, kun laatu on parantunut suht paljon. Tietenkin aina voi tulla tapaus välillä jossa on vikaa, mutta mitä itse hommannut bentonin 450plus lespan sekä 35hb vintage puol-akustisen, niin on ne kyllä hintaisiksiin todella hyvin tehtyjä kitaroita, ja mikä tärkein ne pitää myös vireen.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
lindo
04.09.2020 13:22:29
fox: Niinpähän se on se Vintagekin.. Hyvin vaikeaa on selvittää sitä valmistavaa tehdasta/tehtaita noista "musakauppojen omista brändeistä", joskus joku koitti saada selville, onko J&D Brothers ja HB saman tehtaan tuotoksia, mutta eipä siitä(kään) selvyyttä varmaksi tullut.

Ai on? Minkä kaupan? Multa on varmaan mennyt ohi. En nyt äkkiä löydä muuta yhteyttä kuin Gear4Music, mutta se se ei taida olla. Niillähän on toi oma Gear4Music merkki ainakin...?
Rok rok
velipekka
04.09.2020 14:08:00
Ei käy ilmi, missä päin ketjun aloittaja asuu, mutta HB:tä löytyy ilmeisesti jo Suomestakin näpräiltäväksi.

Kitarakellari, Kauniainen

https://www.kitarakellari.fi/yritystiedot/brandit/harley-benton/
fox
04.09.2020 14:38:25

lindo: Ai on? Minkä kaupan? Multa on varmaan mennyt ohi. En nyt äkkiä löydä muuta yhteyttä kuin Gear4Music, mutta se se ei taida olla. Niillähän on toi oma Gear4Music merkki ainakin...?

JHS eli John Hornby Skewes and Co, Ltd siellä takana on.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Laulava Kylätohtori
04.09.2020 15:02:42 (muokattu 04.09.2020 15:03:18)
Omien kokemusten pohjalta Vintage. Mulla oli joskus Vintage Strato ja se oli kyllä aidosti yllättävän hyvä keppi, mitä hyvät säädöt vielä boostasi. Tuskin ne kaikki yhtä hyviä on.

HB:lta mulla on PRS 24 Custom kopsu. Muuten hyvä, mutta nauhat irti ja painoa ihan saatanasti. Jos näitä olemattomia lillukanvarsia ei ota huomioon, niin onhan tuo HB:kin yllättävän hyvä tuollaiseksi halpikseksi.

Tuskin sitä kummallakaan ojaan menee. Vähän on tuuristakin kiinni, millaisen yksilön saa.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Drawbars
04.09.2020 16:07:55 (muokattu 04.09.2020 16:22:12)
Vintage on jo pitkään ollut hyvä ja edullinen merkki, jonka takana on myöskin kitaran laadukkaiden osien suunnittelija ja valmistaja Trevor Wilkinson. Tälläkin hetkellä minulla on ilman muuta pitämisen väärti V100 Lemon Drop. Aikaisemmin oli myös 335-tyyppinen VSA-500. Kumpikin ovat hyviä ja asiallisia instrumentteja, vaikka ulkonäössä ei ole ylimääräistä ja hintaa lisäävää blingiä.
Uudempia Harley Bentoneita on ollut muutamia ja tälläkin hetkellä mainio PRS -tyylinen CST-24T.
Vintage-merkillä taitaa olla ainakin yksi välitysporras enemmän kuin HB:llä, mikä selittää hieman kalliimman hinnan. Kumpikinhan valmistetaan Kaukoidässä, kuitenkin suunnittelusta ja spekseistä vastaa asiantunteva eurooppalainen toimija.
Drawbars
04.09.2020 16:35:22 (muokattu 04.09.2020 16:40:19)
Laulava Kylätohtori: Omien kokemusten pohjalta Vintage. Mulla oli joskus Vintage Strato ja se oli kyllä aidosti yllättävän hyvä keppi, mitä hyvät säädöt vielä boostasi. Tuskin ne kaikki yhtä hyviä on.

HB:lta mulla on PRS 24 Custom kopsu. Muuten hyvä, mutta nauhat irti ja painoa ihan saatanasti. Jos näitä olemattomia lillukanvarsia ei ota huomioon, niin onhan tuo HB:kin yllättävän hyvä tuollaiseksi halpikseksi.

Tuskin sitä kummallakaan ojaan menee. Vähän on tuuristakin kiinni, millaisen yksilön saa.

Ihan mielenkiinnosta punnitsin Harley Benton CST-24T Paradise Flame kitarani, ja painoksi tuli 3,36 Kg, mikä on kait aika vähän. Paljonko tuo sinun keppisi painaa?

On tiedossa että saman valmistajan periaatteessa samojen mallien painot voivat melko laillakin vaihdella. Vähän aikaa näin youtubesssa tällaisen testin, olikohan siinä Les Paulit kyseessä.
Kefiiri
04.09.2020 17:33:51
Tuo painon huono ennustettavuus lienee tyypillistä Harley Bentonille, jossainhan sen halpuuden täytyy näkyä. Tosin Bentonin Telet taitavat järjestään olla raskaammasta päästä?
En ole musiikin asiantuntija.
Drawbars
04.09.2020 17:48:58 (muokattu 04.09.2020 17:52:20)
Kefiiri: Tuo painon huono ennustettavuus lienee tyypillistä Harley Bentonille, jossainhan sen halpuuden täytyy näkyä. Tosin Bentonin Telet taitavat järjestään olla raskaammasta päästä?

Tosiaan tuon testi, jonka näin Youtubesta mutta mitä en just nyt tähän hätään löydä uudestaan , tarkoitus oli verrata kevyempien vs painavampien Gibson LP "samanlaisten" kitaroiden painon riippuvuutta koettuun soundin laatuun. Kevyin versio taisi voittaa. Mutta tässä yhteydessä vain se toteamus että vanhojen kalliiden merkkien painossa on myös merkittävää vaihtelua. Mistä sitten johtuukin, puun yksilöllisistä ominaisuuksista oletettavasti vaikka olisikin samaa puulajia.
aristoteles666
04.09.2020 18:43:38 (muokattu 04.09.2020 18:44:13)

Drawbars: Tosiaan tuon testi, jonka näin Youtubesta mutta mitä en just nyt tähän hätään löydä uudestaan , tarkoitus oli verrata kevyempien vs painavampien Gibson LP "samanlaisten" kitaroiden painon riippuvuutta koettuun soundin laatuun. Kevyin versio taisi voittaa. Mutta tässä yhteydessä vain se toteamus että vanhojen kalliiden merkkien painossa on myös merkittävää vaihtelua. Mistä sitten johtuukin, puun yksilöllisistä ominaisuuksista oletettavasti vaikka olisikin samaa puulajia.

no suosaarnessa se johtuu siitä paljonko liejua on imeytynyt puuhun ja sen mukana hienon hienoa hiekkaa, siitä johtui ne legendaarisen painavat 70 luvun stratot, kun niitä kevensi kaivertamalla koloja joka puolelle, niin dremelin terästä lensi kipinöitä koska se puu oli niin täynnä hienoa hiekkaa.

mutta on puissa ihan muutenkin painossa eroa, tottakai.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
lindo
08.09.2020 11:52:40
fox: JHS eli John Hornby Skewes and Co, Ltd siellä takana on.

Kappas, enpä oo kuullutkaan. Mutta ei tuo nyt oo Thomannin kaltainen suuri kauppa (?)
Rok rok
lindo
08.09.2020 11:54:20
Drawbars:
Vintage-merkillä taitaa olla ainakin yksi välitysporras enemmän kuin HB:llä, mikä selittää hieman kalliimman hinnan. Kumpikinhan valmistetaan Kaukoidässä, kuitenkin suunnittelusta ja spekseistä vastaa asiantunteva eurooppalainen toimija.

Tää oli hyvä pointti! Onkohan äkkiä ajateltuna saman tasoisesta laadusta lopulta kyse?
Rok rok
Laulava Kylätohtori
09.09.2020 09:18:52
lindo: Tää oli hyvä pointti! Onkohan äkkiä ajateltuna saman tasoisesta laadusta lopulta kyse?

Tuskin niissä paljon eroa on. Taitaa olla vaan enemmän tuurista kiinni, millainen yksilö sattuu olemaan käsissä. Jonkin verran noissa kuitenkin on laatuvaihtelua. Tämän hetken HB-hypeä ei välttämättä kannata purematta miellä, vaikka siinä takana totuutta onkin.

Olisikohan Vintagen Wilkinsonin mikit vähän parempia kuin HB:n Roswellit, jotka nekin kyllä haukkuu hintansa mennen tullen? Millaisia mielipiteitä näiden kanssa enemmän pelanneilla on?
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Jäärä
09.09.2020 09:43:08
Laulava Kylätohtori:

Olisikohan Vintagen Wilkinsonin mikit vähän parempia kuin HB:n Roswellit, jotka nekin kyllä haukkuu hintansa mennen tullen? Millaisia mielipiteitä näiden kanssa enemmän pelanneilla on?

Mitään hirvittävää kokemusta ei ole, mutta mulla on n. viisi vuotta vanhassa HB:n Les Paul-kopiossa Wilkinsonin mikit, joita ei oikeastaan tee mieli vaihtaa mihinkään. Uudemmassa HB:n Fusiossa oli nämä Roswellit, jotka lähtivät täysin ponnettomina tapauksina melko nopeasti vaihtoon. Joku voi tykätäkin, minä en.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
jhlamm
09.09.2020 10:20:17 (muokattu 09.09.2020 10:20:57)
lindo: Tää oli hyvä pointti! Onkohan äkkiä ajateltuna saman tasoisesta laadusta lopulta kyse?

Itse omistanut yhden HB telen ja yhden Vintage lespan. Lisäksi soittanut useampaa HB:n kitaraa. Uudemmat HB:n kitarat ovat tämän kokemuksen mukaan vähintäänkin yhtä hyviä. Samoja "ongelmia" molemmissa, eli vähän nauhanpäät on viimeistelemättä ja mikit on kuraa. Nää on kuitenkin ongelmia myös isossa osassa keskihintaisia kitaroita. Joidenkin mukaan laatuvaihtelu saattaa olla isoakin halvemmissa, mutta mä en ainakaan kauheasti ole radikaalia vaihtelua huomannut harrikoissa.

Väitän, että kumman tahansa ostat niin se on vastinetta rahalle. HB ehkä hieman enemmän ainakin uusien mallien kohdalla.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
PIM
09.09.2020 11:20:13
jhlamm: Itse omistanut yhden HB telen ja yhden Vintage lespan. Lisäksi soittanut useampaa HB:n kitaraa. Uudemmat HB:n kitarat ovat tämän kokemuksen mukaan vähintäänkin yhtä hyviä. Samoja "ongelmia" molemmissa, eli vähän nauhanpäät on viimeistelemättä ja mikit on kuraa.

Noi törröttävät nauhanpäät on kyllä naurettavan helppoa käsitellä hiomatyynyllä ja samalla saa otelaudan reunankin pyöristettyä omaan käteen sopivaksi, että itse näen ne pelkäästään hyvänä syynä tinkiä vähän pyyntihinnasta jos ostaa käytettynä yksityiseltä.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Laulava Kylätohtori
09.09.2020 11:33:20
Jäärä: Mitään hirvittävää kokemusta ei ole, mutta mulla on n. viisi vuotta vanhassa HB:n Les Paul-kopiossa Wilkinsonin mikit, joita ei oikeastaan tee mieli vaihtaa mihinkään. Uudemmassa HB:n Fusiossa oli nämä Roswellit, jotka lähtivät täysin ponnettomina tapauksina melko nopeasti vaihtoon. Joku voi tykätäkin, minä en.

Mun Vintage stratossa oli myös oikeasti hyvät mikit. HB:ssa on hyvät hintaisekseen. Vintagen Wilkinsoneilla olisi kyllä soitellut (ja soittelinkin kunnes myin kitaran), mutta HB:n humbuckerit ovat vähän niin ja näin.

Itse meinasin ostaa HB:n P90:n, mutta tuon CTS24:n jälkeen jätin ostamatta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)