Aihe: Mesan kaappiin uus elementti
1 2
Vladi
10.02.2009 12:44:09
Tervehdys taas kerran!

On tässä lähiaikoina tullut hommattua Mesan Express 5:50-nuppi ja sille alle Thiele 112-kaappi. Ongelmana on se, että tuo kombinaatio on hiton tummasoundinen ja ehkä tunkkainenkin.

Kaapissa on elementtinä tuo mesan oma c90, jossa on kyllä kiitettävästi tehonkestoa mutta se on tumma ja tunkkainen, kiinnitin asiaan huomiota jo comboa testatessani vaikka combo kuitenkin oli takaa avoin. Kaappi on muuten loistava mutta pitäisi saada kirkkautta ja avoimmuutta lisää. Nyt meinaa olla treblet täysillä nupista ja silti on tunkkaista.

Onko tuo elementin vaihto järkevä vaihtoehto, vai onnistuisko asian korjaaminen esim. lisä-eq:lla?

Jos elementin vaihto on järkevin ratkaisu, olen itse ajatellut tuota Celestionin V30:stä, mutta en halua kuitenkaan sitä kuuluisaa jääpiikki-efektiä. Eli te paremmin asiasta tietävät kertokaa, mikä olis järkevää saundin avaamiseks.

Niin ja paikkoja mistä noita elementtejä saa ostettua, voi kans linkittää. :)

Kiitän!
Kyllä se siitä.
Terry Pantheras
10.02.2009 12:56:23
Celestion G12H Heritage tai G12-80 Classic Lead? Ainakin nuo G12H:t on mielestäni tasapainoisia koko skaalaltaan ilman mitään piikkejä. Luonnolliset. Ite tilasin 2 x G12H Heritageja sekä 2 x G12H Anniversaryja Lean Businekselta Briteistä ja tuli just postiin noudettavaksi:

http://www.lean-business.co.uk/esho … cPath=14_15&sort=20a&page=3

Halpaa ja tulee parissa viikossa...
Höpsis töppöseen!
McNulty
10.02.2009 13:16:59
Itse suosittelen Eminencen elementtejä. Olen ollut laatuun, saatavuuteen ja hintoihin todella tyytyväinen. Esim. The Tonespotter tai The Wizard on varsin toimiva tummasoundisen vaffarin kera. Samoin Eminencen Private Jack (löyhästi sanottuna kopio Celestion Greenbackeista) omaa heti lähdössä puolet enempi tehonkestoa kuin Celestionin Greenbackit, eli 50W per ämyri. Varsin hyvä elementti sekin... etenkin heille jotka haluavat Greenback-soundia 2x12" kaapista 100W tehonkestolla.

Suosittelen siis... www.eminence.com
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
Icy-Sun
10.02.2009 13:48:02
Samoin Eminencen Private Jack (löyhästi sanottuna kopio Celestion Greenbackeista) Varsin hyvä elementti sekin

Minusta Private Jackissa on houkuttelevaa myös sen hinta: 60-70e/kpl, kun vertaa nyt vaikka siihen Greenbackiin. Voisi melkein suunnitella vaihtaa v30 noihin.
hannlain
10.02.2009 14:54:30
On tässä lähiaikoina tullut hommattua Mesan Express 5:50-nuppi ja sille alle Thiele 112-kaappi. Ongelmana on se, että tuo kombinaatio on hiton tummasoundinen ja ehkä tunkkainenkin.
Jos päädyt elementin vaihtoon, niin huomioithan uutta elementtiä valitessasi, että tuo Thiele-kaappi on refleksiviritteinen, joten ihan mikä tahansa elementti ei sen kanssa sovi. Tuolla elektroniikka- ja soitinrakennuspalstalla on ollut enemmän juttua eri elementtien sopivuudesta refleksiviritteisiiin koteloihin.
-Hannu
duc
10.02.2009 15:10:19
Jeps, kaverilla hajosi se Celestion C90-elementti tuollaisesta kaapista, pisti tilalle sitten sellaisen missä on kunnolla tehonkestoa.
Vladi
10.02.2009 16:19:56
Jos päädyt elementin vaihtoon, niin huomioithan uutta elementtiä valitessasi, että tuo Thiele-kaappi on refleksiviritteinen, joten ihan mikä tahansa elementti ei sen kanssa sovi. Tuolla elektroniikka- ja soitinrakennuspalstalla on ollut enemmän juttua eri elementtien sopivuudesta refleksiviritteisiiin koteloihin.
-Hannu

Ei sattuis olemaan jotain linnkiä suoraan? Koitin palsaa selailla ja hakua käytin, mutta en oikeen tahtonu löytää muuta asiaa ku bassoihin liittyvää. :)
Kyllä se siitä.
Terry Pantheras
10.02.2009 16:29:46
Mitä tosiaankin meinaa refleksiviritteinen?
Höpsis töppöseen!
Dropped C
10.02.2009 16:34:31 (muokattu 10.02.2009 16:34:53)
Ei kai se muuta meinaa kun että on refleksiaukot (tai aukko), edessä tai takana? On muuten melki samannäkönen toi Thiele-kitarakaappi, kun mun 1x15" Mesan bassokaappi, pienempi vaan. Eli hieno on...
Terry Pantheras
10.02.2009 16:42:36
Ei kai se muuta meinaa kun että on refleksiaukot (tai aukko), edessä tai takana? On muuten melki samannäkönen toi Thiele-kitarakaappi, kun mun 1x15" Mesan bassokaappi, pienempi vaan. Eli hieno on...

Ok, tuo "viritteinen" vaan kuulosti melkein jopa tieteelliseltä... :) Mutta eikös Krankin kaapissa ole refleksireikä ja se on ryyditetty Eminencen Texas Heateilla?
Höpsis töppöseen!
duc
10.02.2009 16:49:43
Ok, tuo "viritteinen" vaan kuulosti melkein jopa tieteelliseltä... :) Mutta eikös Krankin kaapissa ole refleksireikä ja se on ryyditetty Eminencen Texas Heateilla?

Texas Heatissa onkin 150 wattia tehonkestoa, ei ihan helposti hajoa vaikka onkin refleksireiät. Ei kyllä mitenkään kirkas elementti...
Vladi
10.02.2009 17:18:42
Ja mites noi aukot sit vaikuttaa elementin sopimiseen? kaikki elementit ei mahu?
Kyllä se siitä.
kimurantti1
10.02.2009 18:28:38 (muokattu 10.02.2009 18:29:31)
Ihan ensin mä haluasin Vladi varmistaa, että missä kohtaa sun korva on, kun kuuntelet soundia? Kuullaksesi sen oikean soundin, jonka siis mikki poimii kun ollaan studiossa tai livenä mikitetään vahvistin, sun korvan pitää olla suurinpiirtein elementin korkeudella. Minkälaiset asetukset sulla siinä vahvistimessa noin muuten on? Siis EQ sun muut. Mikä kitara, mitkä mikit jne?

Mä nyt vaan ajan takaa sitä, että kantsii varmistaa, ettei se ongelma vaan ole jossain muualla. Toi Mesan C90 -elementti on nimittäin V30:n kanssa vähän saman tyyppinen, eikä siis mikään toivottoman tumma itsessään.
Käykää kuuntelemassa Piecemakerin uutta EP:tä: http://www.piecemakerband.com
Vladi
10.02.2009 18:41:47
Ihan ensin mä haluasin Vladi varmistaa, että missä kohtaa sun korva on, kun kuuntelet soundia? Kuullaksesi sen oikean soundin, jonka siis mikki poimii kun ollaan studiossa tai livenä mikitetään vahvistin, sun korvan pitää olla suurinpiirtein elementin korkeudella. Minkälaiset asetukset sulla siinä vahvistimessa noin muuten on? Siis EQ sun muut. Mikä kitara, mitkä mikit jne?

Mä nyt vaan ajan takaa sitä, että kantsii varmistaa, ettei se ongelma vaan ole jossain muualla. Toi Mesan C90 -elementti on nimittäin V30:n kanssa vähän saman tyyppinen, eikä siis mikään toivottoman tumma itsessään.

Kitaroita on kaks, enimmäkseen oon soittanu tuolla ec-1000:lla jossa on sirinäemgt, eli 81 ja 60. Kaappi on lattialla ja sitä on vähän paha mennä nostamaan. Suljettu kaappi ilmeisesti lähettää ääntä aika lailla eteenpäin?

Niin ja kuten aloitusviestissä mainitsin, en olettanu että elementin vaihto olis ainoa ratkaisu. Ehkä pelkästään jo sellainen beam splitter-hommeli(vai mikä olikaan, tulee kuitenkin elementin keskelle ja levittää diskanttia) voisi auttaa jo tarpeeksi. Se vaan että olen kuullut paljon huonoa tuosta c90-elementistä niin ajattelin kysellä, että kannattaisiko se vaihtaa. Pitää kai yrittää pyöritellä potikoita vielä ja jos homma ei siitä parane, niin sitten harkitsemaan eri elementtiä.

Selvensikö asiaa? :)
Kyllä se siitä.
tommiot
10.02.2009 19:10:54
Kitaroita on kaks, enimmäkseen oon soittanu tuolla ec-1000:lla jossa on sirinäemgt, eli 81 ja 60. Kaappi on lattialla ja sitä on vähän paha mennä nostamaan. Suljettu kaappi ilmeisesti lähettää ääntä aika lailla eteenpäin?

Niin ja kuten aloitusviestissä mainitsin, en olettanu että elementin vaihto olis ainoa ratkaisu. Ehkä pelkästään jo sellainen beam splitter-hommeli(vai mikä olikaan, tulee kuitenkin elementin keskelle ja levittää diskanttia) voisi auttaa jo tarpeeksi. Se vaan että olen kuullut paljon huonoa tuosta c90-elementistä niin ajattelin kysellä, että kannattaisiko se vaihtaa. Pitää kai yrittää pyöritellä potikoita vielä ja jos homma ei siitä parane, niin sitten harkitsemaan eri elementtiä.

Selvensikö asiaa? :)

Nyt hei haloo. Kannattaa ehkä varmaan kai miettiä miten sen kaapin sais siihen korvan korkeudelle, ennenkun alkaa vaihtamaan jotain elementtejä tai tekemään muita ratkaisuja.
Vladi
10.02.2009 19:21:12
Nyt hei haloo. Kannattaa ehkä varmaan kai miettiä miten sen kaapin sais siihen korvan korkeudelle, ennenkun alkaa vaihtamaan jotain elementtejä tai tekemään muita ratkaisuja.

Ois kai pitäny mainita että oon kuullu tätä härveliä myös pään korkeudella ja varsinkin tuolla ibanezillani soundi oli liian tumma edeleen, mutta se saattoi johtua myös kitarasta ja matalasta vireestä.

Ei tarvi itteensä ottaa vaikka meikäläinen ei osaiskaan :)
Kyllä se siitä.
tommiot
10.02.2009 19:29:04
Ois kai pitäny mainita että oon kuullu tätä härveliä myös pään korkeudella ja varsinkin tuolla ibanezillani soundi oli liian tumma edeleen, mutta se saattoi johtua myös kitarasta ja matalasta vireestä.

Ei tarvi itteensä ottaa vaikka meikäläinen ei osaiskaan :)

No ei, mutta yleensä siitä keikoilla kaikki muut kärsii kun kitaristi kuuntelee saundia jalollaan ja säätää sen mukaan. Siirrä se oikeesti sinne korvan korkeudelle se kaappi ensin, ja ala sit vasta tutkimaan tarkemmin mitä sille vois tehdä.
hannlain
11.02.2009 09:45:36
Ei sattuis olemaan jotain linnkiä suoraan? Koitin palsaa selailla ja hakua käytin, mutta en oikeen tahtonu löytää muuta asiaa ku bassoihin liittyvää. :)

Täällä http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=162366&o=0 jotain löpinää, mutta enemmänkin 2x12" -kokoiselle...

Tuo munkin Thiele-kaappi on todella suuntaava. Normaalisti reeniksellä on tuolin päällä, ja jos menee pari metriä sivuun keskilinjalta, diskantit vaimentuvat huomattavasti. Omien kokemusten mukaan en ole kaappia mieltänyt kovin tummasoundiseksi, vaan olen vierittänyt syytä Mesan F-30-combon suuntaan. Himassa tulee soiteltua engl e530 -etusta ko. Thiele-kaappiin käyttäen päätteenä Crate powerblockia. Reeniksellä taas joko samalla kokoonpanolla tai käyttäen päätteenä F-30 -combon päätettä. Tuon Mesan kanssa saa peruutella bassonamiskaa reippaasti...
-Hannu
Terry Pantheras
11.02.2009 09:46:31
No ei, mutta yleensä siitä keikoilla kaikki muut kärsii kun kitaristi kuuntelee saundia jalollaan ja säätää sen mukaan. Siirrä se oikeesti sinne korvan korkeudelle se kaappi ensin, ja ala sit vasta tutkimaan tarkemmin mitä sille vois tehdä.

No mutta eikös aloittaja ole jo vaihtoehdot ämyrin sijoittelusta kokeillut? :D
Höpsis töppöseen!
Vladi
11.02.2009 09:58:37
No mutta eikös aloittaja ole jo vaihtoehdot ämyrin sijoittelusta kokeillut? :D

Kokeillut joo, mutta kuten sanoin, homma parani nostettaessa. Ei vaan kämpässä taho riittä tila että sais tuon nostettua ja vielä nuppi jonnekki. On tää vaikeeta. :D
Kyllä se siitä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)